handdator

Visa fullständig version : Känsla av att något klämt i bröstet


hariiis
2011-03-08, 18:04
Hej! Idag när jag skulle ställa mig upp fick jag en brutal knivhuggande känsla i hela vänstra bröstområdet, det känns som något klämts då det bara gör ont i vissa positioner. Börjar bli orolig då smärtan känns som knivhugg.

Vad kan det bero på? Aldrig haft symptom i form av smärta i den regionen där det påverkas av rörelse. Jag är även smått sjuk ifall det är relevant.

Edit: När jag menar klämt känns det bokstavligen som något är klämt, känns som en nerv eller liknande klämts fast som trycks emot i olika positioner.

HulkH
2011-03-08, 18:13
Hur mycket åt vänster, täcker det hjärtat tex, isf skulle jag kolla upp det.

fiskarn
2011-03-08, 18:16
Kan få samma känsla ibland. Precis som att något har hakat upp sig i bröstkorgen. Ibland funkar det att ta armarna bakom ryggen och spänna ut bröstkorgen så mycket det går. Då kan man känna ett distinkt klick och sen släpper det. Har dock ingen bra förklaring till vad det beror på.

hariiis
2011-03-08, 18:16
http://data.fuskbugg.se/skalman02/chest-anatomy.jpg

Hela detta område gör ont, som sagt det gör bara ont om jag är i fel position, t.ex. om jag sträcker mig eller böjer mig fel.

hejhopp79
2011-03-08, 18:32
Har också haft det där åtskilliga gånger. Jag är rätt övertygad om att det inte är farligt och är som du säger någonting med muskeln. Alla jag vet får sådant där ibland och alla tror att det är hjärtat.

grondahl
2011-03-08, 18:36
Det kan vara spänningar/stelhet i bröstryggen.

hariiis
2011-03-08, 21:02
Det tycks ha gått över nu :)

hejhopp79
2011-03-08, 21:05
Det tycks ha gått över nu :)

There you go :)

Zibbe
2011-03-08, 21:14
Bra att det löste sig!

Ren kuriosa är att vid en ischemi i hjärtat (blodpropp/hjärtattack) så uppfattas smärtan oftast i bla. vänster underarm och över bröstkorgen istället för "ifrån hjärtat". Googla "referred pain" för närmare förklaring till varför :)

andyone
2011-03-08, 21:20
Jag brukar också få en sådan känsla ibland. Alltid är det på den vänstra sidan också, vilket är lite konstigt. När det inträffar så gör det lite ont när jag andas in. EKG-test gjordes i höstas (av annat skäl) och där verkade allt bra. Jag antar väl att det är ofarligt då.