handdator

Visa fullständig version : Ont i bröstkorg/lungor?


Rikard Jansson
2011-03-08, 17:22
Någon som vet vad det kan handla om? Först gjorde det ont endast vid väldigt djup inandning, testade då att andas in maximalt och hålla andan några gånger, nu gör det istället ont konstant. Hade en låsning i bröstryggen, fixade den, men gör fortfarande ont. Litegrann som om man för sig en ordentlig råsop rakt i bröstbenet, men också som om man samtidigt andats in riktigt riktigt iskall luft. Wtf? Kan det vara en spricka sen jag studsade ganska ordentligt i klossbänk, eller lunginflammation?

Rikard Jansson
2011-03-08, 17:36
Aja, drar till gymmet och böjer lite så kanske det löser sig. (Dock ej knä, utan front)

Rikard Jansson
2011-03-08, 20:33
Bump? det kändes inte medans jag duschade extremt varmt, märkligt

Gunfire
2011-03-08, 20:39
Bump? det kändes inte medans jag duschade extremt varmt, märkligt

Kolla upp det imorgon på vårdcentralen, ring o boka tid, man får samma dag om det är "akut" låt dom lyssna på dina lungor, samt kanske ev ta en Sänka för att utesluta någon inflammation. sånt bör man alltid kolla upp.

Rikard Jansson
2011-03-08, 20:41
Kolla upp det imorgon på vårdcentralen, ring o boka tid, man får samma dag om det är "akut" låt dom lyssna på dina lungor, samt kanske ev ta en Sänka för att utesluta någon inflammation. sånt bör man alltid kolla upp.

Åker inte till vårdcentralen i onödan, då kan det allt få bli lite värre först. Är mer akademiskt intresserad om någon visste vad det berodde på, och om jag är absolut tvungen att åka eller inte.

hejhopp79
2011-03-08, 20:44
Sannolikt nån muskel som krånglar.

Gör det alltså ont hela tiden och inte bara ibland i konstiga vinklar osv? Det gör ont även när du sitter och andas lungt? Gör det ont vid inandning/utandning eller hela tiden?

Rikard Jansson
2011-03-08, 21:12
Sannolikt nån muskel som krånglar.

Gör det alltså ont hela tiden och inte bara ibland i konstiga vinklar osv? Det gör ont även när du sitter och andas lungt? Gör det ont vid inandning/utandning eller hela tiden?

Ont hela tiden, dock nu när jag suttit still väldigt länge efter en varmdusch så känns det knappt något alls. Inga konstiga vinklar behövdes, gjorde ont hela tiden, dock lite extra vid inandning utöver vad man normalt inandas. Dvs, om jag drar in mycket luft. Gör aldrig ont i ryggen, bara i bröstbenet och vid de nedersta revbenen, och eventuellt i lungorna, är lite diffust

eleni
2011-03-08, 21:14
Ring sjukvårdsupplysningen, internetdiagnoser bör du inte lita på.

Rikard Jansson
2011-03-08, 21:17
Ring sjukvårdsupplysningen, internetdiagnoser bör du inte lita på.

Vi har folk här som kan mer om träning/kost/fysiologi än de flesta andra utbildade personerna i landet. Varför skulle inte kolo kunna internetdiagnosera min träningsskada/lunginflammation/hjärtmuskelinflammation (osannolikt) bättre än en helt oinsatt läkare över telefon? :)

eleni
2011-03-08, 21:23
Intressant att du tror att man kan diagnostisera en lunginflammation/hjärtmuskelinflammation utan en föregående klinisk undersökning. Ännu mer intressant att du har så mycket mer tillit till kolozzeums medlemmar än "en oinsatt läkare". Jag upprepar mig: ring sjukvårdsupplysningen.

hejhopp79
2011-03-08, 21:32
Av erfarenhet vet jag att lungorna brukar kännas på baksidan av kroppen, d v s ryggen.

Hur upplever du smärtan? Stickande, molande, huggande etc. Är den rytmisk och följer dina hjärtslag? Snusar/röker du? Vad har du ätit/druckit idag?

Rikard Jansson
2011-03-08, 21:37
Av erfarenhet vet jag att lungorna brukar kännas på baksidan av kroppen, d v s ryggen.

Hur upplever du smärtan? Stickande, molande, huggande etc. Är den rytmisk och följer dina hjärtslag? Snusar/röker du? Vad har du ätit/druckit idag?

Ungefär som att få sig en rejäl smocka i bröstbenet, och samtidigt inandas iskall luft, så känns det ^^ Nae, har inget med hjärtslagen att göra, mer konstant, desto mer jag rörde på mig desto ondare gjorde det. Om man provocerade smärtan genom att andas in för djupt eller försöka sträcka bort den så hängde den kvar i typ 10 minuter ... Snusar, yes, och idag har jag käkat ... smörgåsar, korv i bröd, choklad, clementiner, bananer fram till smärtan infann sig. Kan det ha något med att göra att jag körde tung klossbänk igår, där klossen var mjuk och jag studsade lite för mycket på en av repetitionerna?

Donkey Kong
2011-03-09, 11:12
Rent spontant * måste det vara den där bänkpressen som gjort det. Tryckt ihop eller gjort en spricka i nåt ben eller brosk. Smärtan vid djup inandning borde komma när benen flyttar sig/belastar skadan. Men jag har haft lunginflammation en gång faktiskt och då kände jag mig inte ens sjuk, förrän jag plötsligt vaknade en natt av att jag knappt kunde andas. Det tog en hel månad att bli frisk sen, så det är knappast mesigt att kolla upp lungorna. Om det nu är nåt revben eller bröstbensfäste som rört sig så tar det rätt lång tid att läka (gissning - 1 månad, mer?).

*ansvarsavsägelse - jag är endast kvacksalvare!

Mushan
2011-03-09, 19:28
Brukar det inte vara revben som orsakar smärta vid inandning? Typ luxering, spricka eller något?