handdator

Visa fullständig version : Frågor om cablecrounches(rope crounches)


Hamman
2011-03-08, 16:19
Hej!

Jag kör z_bumbis tvådagarsprogram sen ett tag tillbaka och tycker mig ha fått in tekniken på de flesta av övningarna rätt bra(och dessutom nått vissa resultat). En övning som fortfarande gäckar mig är dock rope crounches(cablecrounches). Jag har tittat på .gif-en på exrx och verkligen försökt få in tekniken men det känns som att jag rör höfterna hur jag än gör. Har någon tips på hur jag ska göra för att fatta den? Eller finns det kanske någon annan övning jag kan göra istället?

Fliptones
2011-03-08, 16:24
Det är en befogad fråga, eftersom jag dagligen ser folk som gör fel på den här övningen.
Det är synd, för det är en läskigt bra magövning om man gör som man ska.

Greppa repet i övre trissan, och sätt dej sedan på knä, så att rumpan nuddar hälarna.
Cruncha ihop musklerna som du skulle göra vid en situp. Tänk helt enkelt att du ska hålla höften still, och ner med ansiktet mot skrevet. Spänn magen!

Jag ser många som gör denna övning med för lång ROM. Viktigt att hålla anspänningen i den negativa fasen.

Hamman
2011-03-08, 21:53
För det första, tack!

Okej, hur pass långt ut från från kabelpelaren bör jag vara? Spelar det någon roll?

Jag är inte jättehaj på alla termer, men om jag förstår dig rätt menar du att att många rör överkroppen för mycket, och att de därmed slappnar av musklerna för mycket när de sträcker ut magen igen?

Bara en massa frågor :)

RassK
2011-03-08, 21:56
Denna övningen är ganska svår att få rätt på. Omöjlig att förklara över internet för att någon ska få rätt på den också.
Öva, testa, ändra, prova, repetera. Gör om den tills du får kontakt med magen och så lite andra muskler som möjligt!

Multidebba
2011-03-09, 09:22
Hade också stora problem med denna i början, nu är det absoluta favorit magövningen.
Personligen så tycker jag inte att man ska göra som fliptones säger, jag tycker inte om när rumpan nuddar hälarna, utan jag stannar en bit innan dess.
Jag kör inte denna med rep, utan med ett triangelformat handtag som jag tycker man får bättre grepp med.

Jag fick ett tips här på kolo som hjälpte mycket, någon sa "tänk att du ska suga av dig själv". Kör med låga vikter tills du får bra kontakt och sedan öka.

miaz
2011-03-09, 09:30
jag brukar göra den ståendes. med röven mot en uppvinklat bänk.
tar som fan.

Yardbird
2011-03-09, 10:20
jag har samma problem. Igår fick jag dock tipset på gymmet att köra en annan magövning med rep. Cable-crunches på boll. Funkade riktigt bra.

Ligg på rygg på en boll med fötterna stadigt i backen och huvudet nära kabelmaskinen. Sätt repet i undre trissan (på rätt låg vikt ska tilläggas. Det är sjukt tungt) och ha repet bakom nacken så att händerna vilar på nyckelbenen ungefär sen kör du crunches. Svårt att beskriva exakt men du fattar säkert. Testa i alla fall. jag tycker den var bra mycket lättare att få kontakt på än vanliga cable-crunches.

Fliptones
2011-03-09, 10:22
Hade också stora problem med denna i början, nu är det absoluta favorit magövningen.
Personligen så tycker jag inte att man ska göra som fliptones säger, jag tycker inte om när rumpan nuddar hälarna, utan jag stannar en bit innan dess.
Jag kör inte denna med rep, utan med ett triangelformat handtag som jag tycker man får bättre grepp med.

Jag fick ett tips här på kolo som hjälpte mycket, någon sa "tänk att du ska suga av dig själv". Kör med låga vikter tills du får bra kontakt och sedan öka.

Haha, tipset om att typ "suga av sej själv" har jag skrivit i en annan tråd.. Kul att det hjälpte!
Som du säger - det är inte skrivet i sten att sitta som jag skrev. Däremot blir det lättare att hålla höften still på det här sättet, därför kan det vara ett bra tips till den som vill få till utförandet. :)

Hamman
2011-03-09, 15:01
Okej, tack för alla informativa(och målande ;)) tips! Jag får ge mig på den igen helt enkelt :)

fiskarn
2011-03-09, 18:10
Har för mig att det länkades till nåt youtube-klipp för ett tag sen där det var nån snubbe i USA som gick igenom en hel del mag-övningar där bla cable-crunch var med. Själv föredrar jag att sitta på knä ganska långt från maskinen, tycker det blir lättare att hålla höften still då.

Hamman
2011-03-12, 11:07
Jag fick äntligen tid att köra mitt mag/bröst/axelpass igår och nu tror jag faktiskt att jag fick till mina rope crounches! Tipset om att sikta på mina, eh, ädlare regioner funkade :P Jag körde också med alldeles för lång ROM tidigare, precis som Fliptones sa. Nu fick jag verkligen kontakt i magen(vilket känns idag i form av hyffsad träningsvärk, men det får man ta :D) Tack för hjälpen!

z_bumbi
2011-03-12, 11:19
Den går annars att ersätta med i stort sätt vilken annan magövning som helst som innebär att bålen närmar sig bäckenet. Magträning av den typen är inte så avancerad.
En variant som jag väldigt sällan ser är att köra vanliga crounches med rep. korsa armarna så att händerna hamnar i armhålehöjd och håll dem där genom hela rörelsen.

Spinkelinken
2011-03-12, 11:25
Hej!

Jag kör z_bumbis tvådagarsprogram sen ett tag tillbaka och tycker mig ha fått in tekniken på de flesta av övningarna rätt bra(och dessutom nått vissa resultat). En övning som fortfarande gäckar mig är dock rope crounches(cablecrounches). Jag har tittat på .gif-en på exrx och verkligen försökt få in tekniken men det känns som att jag rör höfterna hur jag än gör. Har någon tips på hur jag ska göra för att fatta den? Eller finns det kanske någon annan övning jag kan göra istället?

Blev nyfiken på vad det är för program?

Hamman
2011-03-12, 11:31
Blev nyfiken på vad det är för program?

Tvådagarsprogrammet i denna tråden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454

Spinkelinken
2011-03-12, 11:38
Ok, tack så mycket =)

Anders The Peak
2011-03-12, 11:43
Ett bra utförande av cable magövningen
http://clipsource.se/a/bOg0PycwE5yNIP3vx-dkKg/

3.08 in i klippet

1123hg
2011-03-12, 22:31
Ett bra utförande av cable magövningen
http://clipsource.se/a/bOg0PycwE5yNIP3vx-dkKg/

3.08 in i klippet


Du menar 2:25, klippet är 3:08 långt

Jag själv gör precis så som i klippet själv fast med rep, får mer kontakt i magen så än att hålla höfterna still vid fötterna. Speciellt om man andas ut när man drar med magen...

ea0707
2011-04-11, 00:01
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20

Vad menas med alternerande sidor?