handdator

Visa fullständig version : Skölja varenda salladsblad?


Fredrik_S
2011-03-08, 14:49
Har hittat sallad formad som en stor rund boll
Undrar om man måste skölja varje blad man tar från bollen eller om det räcker att skölja av de yttersta lagrena.

Bite
2011-03-08, 14:54
Tag ditt salladshuvud, hacka en lämpligt stor del av det och skölj i durkslag.

vicarious
2011-03-08, 14:54
Måste måste man väl inte..

Jag hade sköljt varje blad.

Fredrik_S
2011-03-08, 15:00
Tag ditt salladshuvud, hacka en lämpligt stor del av det och skölj i durkslag.

låter extrem komplicerat och tidsödande för att inte tala om all disk.

Jag undrar om jag kan ta salladshuvudet från kylen och med händerna plocka bort ett salladsblad från de innre lagren och slippa besprutningsmedel.
På samma sätt som man inte behöver skölja en skalad banan eller en skalad apelsin.
Är salladshuvuden speciella, är det bakterier/besprutinng inträngt på varenda lager?

StarkaUlf
2011-03-08, 15:02
Inte så komplicerat att hacka ett salladshuvud :D och går väldigt fort. Det behöver ju inte se snyggt ut.
Sen kan du ju skölja av det du hackad i dina händer

Apjavel
2011-03-08, 15:10
Kryp som larver och insekter kan ju krypa in långt mellan bladen.

Fredrik_S
2011-03-08, 15:10
men jo??? det tar 20 till 100 gånger så lång tid
Du får en kniv skärbräda och durkslag som kan behöva diskas av. Det kan komma sallad i diskhon som du måste plocka bort. Du får desutom dyblöt sallad som kan behöva torka.
En snabb process som skulle kunna ta 4-6 sekunder är plötsligt upp i ett gigantsikt gourmetprojekt på 2-10 minuter

isterbuk
2011-03-08, 15:13
Jag är förbaskat dålig på att skölja salladen överhuvudtaget men om jag gör det så sköljer jag av hela huvudet skakar till och hackar. Kanske är något man skulle bli bättre på.

Nitrometan
2011-03-08, 15:32
Köp en salladsslunga.

Eddie Vedder
2011-03-08, 15:51
Är salladshuvuden speciella, är det bakterier/besprutinng inträngt på varenda lager?

Ju mer "öppet" desto större möjlighet att komma åt naturligtvis. Att få bort jorden på en purjolök kan ibland vara lite knepigt. Just jord ska man vara se upp med.

StarkaUlf
2011-03-08, 15:53
Får väl slå till och köpa färdighackad sallad i en påse då? :) då behöver du bara skölja av skiten

limenka
2011-03-08, 15:59
I-landproblem..

Hacka hela huvudet(?), skölj, lägg i skål, täck över - win :)

Morrris
2011-03-08, 16:05
Man hackar inte sallad.

claes_84
2011-03-08, 19:50
Passa dig för jordbakterier, dom är inte att leka med och kan vara svåra att ta död på!
Inuti salladshuvudet brukar det inte finnas särskillt mkt jord så därför skulle iaf jag säga att det är ganska safe med de inre bladen! men om du ser jord / smuts, skölj!

Frumpish
2011-03-08, 19:51
C-z-_FG8e5U

Eddie Vedder
2011-03-08, 20:12
I-landproblem..

Snarare ett U-landsproblem. Där dör ju folk av konsekvenserna. ;)

lirberr
2011-03-09, 13:53
Om du menar isbergssallad så skär den i mitten och skölj med vatten. Varje salladsblad blir rent och det går på max 20 sekunder. Tycker du det är för jobbigt så är det bara å käka, lite jord har aldrig skadat någon.

Akerhage
2011-03-09, 13:57
häromveckan köpte jag ett salladshuvud på coop. tog bort det yttersta bladlagret och skulle ta mig lite sallad, men blev ganska äcklad för hela salladen var proppad med små skalbaggar (såg säkert 50st)...hade tänkt gå tillbaks och klaga, men orkade fan inte...

edit...så ja! jag sköljer nu ALLT varje gång.

Langster
2011-03-09, 15:22
Dunka ner huvudet med stjälk-stumpen mot bordet, då kan man slita loss stjälken, det bildas då ett hål rakt in i mitten på salladen och bladen lossnar från varandra. Skölj rakt ner i hålet och sära lite på bladen.

Lille
2011-05-05, 07:14
Har hittat sallad formad som en stor rund boll
Undrar om man måste skölja varje blad man tar från bollen eller om det räcker att skölja av de yttersta lagrena.


haha kan det vara isbergssallad du pratar om? :)

http://4.bp.blogspot.com/_7RIcKPKK2ks/S8eOtlKwdkI/AAAAAAAAA9E/PcFtaDM-rK8/s400/sallad.jpg

hanushans
2011-05-05, 09:07
har hittat sallad formad som en stor rund boll

Ja isbergssallad? :)

Seb74
2011-05-06, 09:07
Skölj bladen för fan, går ju skitfort, och de blir ju godare och fräschare om de är lite vattniga.
Never ever att jag käkar nåt som ej är sköljt....men så är jag en sån som klämmer ur och slänger första centimetern ur kaviartuben osv också, eftersom man tryckt till den med utsidan av korken, och vem vet vad som funnits på den, osv osv :D

JB12K
2011-05-06, 23:37
Får väl slå till och köpa färdighackad sallad i en påse då? :) då behöver du bara skölja av skiten


Aldrig köpa sån sallad igen. Undrade vad det var som krasade så när jag tuggade.
Det var en liten snigel (snäcka). *spy*
Sköljt hade jag gjort också men antar att den sugit fast på ett blad.

Seb74
2011-05-07, 08:22
Aldrig köpa sån sallad igen. Undrade vad det var som krasade så när jag tuggade.
Det var en liten snigel (snäcka). *spy*
Sköljt hade jag gjort också men antar att den sugit fast på ett blad.

Protein i salladen, mums ;)

Gurkyngel
2011-05-07, 19:06
Jag är så äcklig!!! sköljer ALDRIG en endaste grönsak eller frukt, puh vad jobbigt... kanske bara har turen med mig men är frisk som en nötkärna :)

Pansartax
2011-05-07, 19:09
Jag är så äcklig!!! sköljer ALDRIG en endaste grönsak eller frukt, puh vad jobbigt... kanske bara har turen med mig men är frisk som en nötkärna :)

Ja du avgör ju själv om du kan leva med vetskapen om att folk som haft avföring eller andra kroppsvätskor på sina händer pillat på frukter och grönsaker som du sedan utan att skölja av stoppar i din mun. Tror inte direkt att Pelle 21 år och ungkarl på väg hem ifrån jobbet med tillhörande bristande hygien och givetvis med handen grävandes i skrevet i bilen på vägen till affären bryr sig om att tvätta sig innan han med sin bristande grönsakskunskap river runt bland varorna för att hitta vad han letar efter.

Med andra ord har du indirekt ätit andra människors avföring, grattis!

Gurkyngel
2011-05-07, 19:34
Ja du avgör ju själv om du kan leva med vetskapen om att folk som haft avföring eller andra kroppsvätskor på sina händer pillat på frukter och grönsaker som du sedan utan att skölja av stoppar i din mun. Tror inte direkt att Pelle 21 år och ungkarl på väg hem ifrån jobbet med tillhörande bristande hygien och givetvis med handen grävandes i skrevet i bilen på vägen till affären bryr sig om att tvätta sig innan han med sin bristande grönsakskunskap river runt bland varorna för att hitta vad han letar efter.

Med andra ord har du indirekt ätit andra människors avföring, grattis!

Man tackar och bockar! Ett annat exempel på "nära kontakt" med diverse kroppsvätska är mitt närgågna möte med en liten tant som formligen vräkte ur sig fekala kräkningar häromdagen, visade positiv calici dessutom.

Jag har aldrig varit och har genom steget in i hälso- och sjukvården blivit än mindre känslig för vetskapen om att det finns bakterier och kemikalier överallt. Förmodligen just pga det faktum att det finns ÖVERALLT och jag orkar inte noja. Som du sa, det är mitt val och jag klandrar ingen som gjort andra val.

Bör tilläggas att jag på jobbet är väldigt noga med hygien. Sådana är reglerna och de är till för att följas, ffa för patienternas skull.

Eddie Vedder
2011-05-07, 20:34
Med andra ord har du indirekt ätit andra människors avföring, grattis!

Och det har man inte om man sköljer äpplet i några sekunder under kranen menar du? ;) Om en frukt är kontaminerad med avföring får du typ koka sylt eller kräm för att den ska vara ätbar utan risk. I vilken mån olika skal kan penetreras av olika bakterier vet jag inte ett dugg faktiskt.

Pansartax
2011-05-07, 21:08
Och det har man inte om man sköljer äpplet i några sekunder under kranen menar du? ;) Om en frukt är kontaminerad med avföring får du typ koka sylt eller kräm för att den ska vara ätbar utan risk. I vilken mån olika skal kan penetreras av olika bakterier vet jag inte ett dugg faktiskt.

Nja, men om man sköljer det och borstar av med frottéhanduk så känns det åtminstone bättre och givetvis får man iväg en del bakterier samt smuts.

Vill man vara extra petig kan man skala äpplet.

Seb74
2011-05-07, 21:12
Nja, men om man sköljer det och borstar av med frottéhanduk så känns det åtminstone bättre.

Vill man vara extra petig kan man skala äpplet.

Precis, lär ju iallafall minska om man sköljer och gnuggar under kranen....så fort det handlar om bakterier så handlar det väl om mängd, så om man minskar mängden rejält så är det ju positivt.
Sen att man måste koka äpplet för att få bort precis allt är ju en annan femma.

Eddie Vedder
2011-05-07, 21:23
Nja, men om man sköljer det och borstar av med frottéhanduk så känns det åtminstone bättre och givetvis får man iväg en del bakterier samt smuts.

Vill man vara extra petig kan man skala äpplet.

Tar sig inte avföringens bakterier igenom äppelskalet?

nisse1976
2011-05-07, 22:25
Ni tycker inte ni drar det lite långt nu eller?

Sheogorath
2011-05-07, 22:43
Den här tråden handlar nu om bajs.

Pansartax
2011-05-07, 22:59
Tar sig inte avföringens bakterier igenom äppelskalet?

Nej, jag skulle tippa på att det inte gör det såvida inte en person med långa naglar med avföring under naglarna skrapar hål på äpplets skal och för med sig det in i själva äpplet.

Äpplen som man köper har ju ibland en "vaxig" yta, allt som landar på den går enligt mig att skrubba av.

Redigering; Det här vet ju du Nicklas eftersom du varit delaktig i en annan tråd som behandlar precis just det här -> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102786

Trashcan
2011-05-08, 00:06
Den här tråden handlar nu om bajs.

I lol'd.


Skitsamma om det är bajs på salladen. Känner du smaken av bajs? Nej, dåså. Du kommer antagligen inte heller drabbas av bajsförgiftning. Kvar finns ingen anledning alls att bry sig om eventuellt bajs. Eller kiss.

On topic: Jag brukar riva min sallad i bitar och sen skölja i händerna. Det tycker inte jag är så jobbigt. Det verkar dock som att folk inte har uppfattat frågeställningen helt vilket jag tycker vara: "Är den här salladen odlad och funtad på så sätt att bara dom yttre lagrena har besprutningsmedel på sig?" Jag har inget svar. :(

Eddie Vedder
2011-05-08, 07:36
Nej, jag skulle tippa på att det inte gör det såvida inte en person med långa naglar med avföring under naglarna skrapar hål på äpplets skal och för med sig det in i själva äpplet.

Äpplen som man köper har ju ibland en "vaxig" yta, allt som landar på den går enligt mig att skrubba av.

Redigering; Det här vet ju du Nicklas eftersom du varit delaktig i en annan tråd som behandlar precis just det här -> http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102786

Men herregud, det var fyra år sedan. Inte minns jag den tråden. :D Och den är ju dessutom fullständigt irrelevant för din och min diskussion om du läser vad den handlar om. Tror du att besprutningsmedel är bakterier så ska du nog läsa på.

Men nej jag visste inte hur genomsläppligt ett äppelskal är. Jag har hyfsad koll på äggskal men äppelskal har jag inte läst om. Alltså gör jag inget säkert uttalande om att det är lugnt med skalade äpplen även om jag tror att det kan vara så.

Den här tråden handlar nu om bajs.

Nej om att skölja grödor man äter.

Seb74
2011-05-08, 07:48
Har man extrem bajsnoja borde det vara lugnt att skala sig in till kärnhuset och äta bara det iallafall :D

Jens.Andersson
2011-05-08, 08:16
Du kan väl prova att hacka och skölja salladen som en normal människa i a f en gång. Du
kommer märka att du förmodligen har massa tid under de 12h du kokar kyckling över natten?