handdator

Visa fullständig version : LCHF och "fusk"


gorillan11
2011-03-08, 14:41
Hej,

Nu vill jag gå ner i vikt, bli av med kulan till mage och mina manboobs så man vågar ta av sig tröjan på stranden i sommar :)

Testat att utesluta kolhydrater tidigare, i princip käkat protein och grönsaker bara. Var tvungen och avbryta efter drygt 1 vecka, kändes sjukt bra man kände sig mycket smalare tappade drygt 3kg vikt på 1 vecka, kände sig inte alls uppsvullen som man annars gör. Men jag blev trött, hängig och var helt slut orkade inte inte träna, men har fått höra från flera håll nu att jag måste tillsätta fett för att få i mig energi.

Förstått att LCHF är ganska individuellt också.

Började köra LCHF igår, läst på kostdoktorn och fått rätt mycket bra recept och tips på hur man ska köra.

Ibland kan det vara svårt att följa till punkt och pricka, om du ute och reser tex.. Eller bjuden på fest och du vill inte verka oförskämd och kanske äter middag med tre-sex öl till.. Hur mycket skada tar det om man skulle "fuska" tex en-två gånger i månaden.
Om kolhydratsförråden är tömda, tar det ett tag för dom att fyllas?

mikaelj
2011-03-08, 14:45
Ibland kan det vara svårt att följa till punkt och pricka, om du ute och reser tex.. Eller bjuden på fest och du vill inte verka oförskämd och kanske äter middag med tre-sex öl till.. Hur mycket skada tar det om man skulle "fuska" tex en-två gånger i månaden.

Ingen "skada". Men du har tillfälligt nedsatt glukostolerans.

Om kolhydratsförråden är tömda, tar det ett tag för dom att fyllas?

Räkna med ungefär 500g glykogen i musklerna. Läs även http://paleonu.com/get-started

I övrigt: prova och se.

Scratch89
2011-03-08, 16:10
Fuskar du kommer mikaelj och knackar på!

mikaelj
2011-03-08, 16:50
Fuskar du kommer mikaelj och knackar på!

Det är i och för sig sant. TS får inte heller några julklappar av tomten i år.

gorillan11
2011-03-08, 17:13
Tack för svaret.

Tänkte inom jobbet blir det mycket resande och middagar med kunder så ibland får man ta dom alternativen som finns. Jag kör på och testar.

mikaelj
2011-03-08, 17:15
Du kan i möjligaste mån hålla dig undan mat du inte känner är OK.

Onigiri
2011-03-08, 17:43
Så länge du slår vispgrädde i ölet så tror jag lipofilen godkänner dig.

Tolkia
2011-03-08, 18:18
Den bantning som funkar är den som man lyckas hålla i tillräckligt länge för att hinna gå ned i vikt. Om det är enklare att inkludera en viss mängd "fusk" än att köra über-mega-ultra-strikt så är det i ett längre perspektiv bättre (naturligtvis går det inte att duska hur mycket som helst, då äter man ju helt enkelt för mycket). Många tycker att det är enklare så. Det finns inga dieter med viktminskning som mål som "förstörs" av att man gör tillfälliga avsteg från den, även om vissa s.k. mirakeldieter ibland hävdar det (den berömda Rigshospitaldieten är väl en sådan, vill jag minnas; "syndar du en gång är dietek förstörd och du måste börja om").

kettlebellGuden
2011-03-08, 18:22
Fuskar du kommer mikaelj och knackar på!

Jag har hört att mikaelj fuskar rätt hårt själv. :cool: