handdator

Visa fullständig version : Ph


Aumega3
2011-03-08, 12:38
Fattade intresse för kroppens PH-värde igår och undrar om ni vet om detta kan påverka prestationen på något sätt?

Tänker rent spontant att en överarbetad kropp borde ha en surare miljö och att detta kanske skapar laktat snabbare som i sin tur försämrar prestationen eller någonting snarlikt..

Om jag är inne på rätt spår här, någon som vet hur man testar sitt PH-värde och någon som vet hur man höjer kroppens PH-värde på ett bra sätt?

Bikarbonat i proteindrinken eller vila eller dylikt :P

Pjotor
2011-03-08, 15:58
Blodet har en mycket starkt buffrande effekt, d.v.s. pH-förändringar är svåra att åstadkomma. Det är livsviktigt, eftersom bland annat många viktiga proteiner denatureras om det blir alltför surt eller basiskt.

Om du vill ändra kroppens pH-värde så får du i praktiken injicera basiska ämnen lokalt, eftersom magtarmkanalen inte tar upp mer än den behöver. Det avråder jag starkt och bestämt ifrån, inte bara för att det är lönlöst utan också farligt. Det är inte bara proteiner i muskler, utan också i cellväggar, cellernas arvsmassa, de flesta enzymer och inte minst i blod och lymfvätska i form av antikroppar och blodkroppar. Injicerar du baser eller syror så kommer en del av proteinerna att denatureras. Det är inte det minsta nyttigt.

Scratch89
2011-03-08, 16:02
pH-värdet regleras väldigt snabbt, och det laktat som bildas av styrketräning tas väldigt snabbt om hand av blodet och i förlängningen levern. Det finns en del saker som sägs ha en buffrande effekt, dvs bibehåller pH-nivån längre, men jag är alldeles för dålig på biokemi för att kunna avgöra om det har någon praktiskt effekt. Jag tänker på typ NO-Xplode och Beta-Alanin.

Tolkia
2011-03-08, 19:28
Om det är bikarbonatladdning du tänker på, så har det varit uppe ett par gånger, t.ex. här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141177&highlight=bikarbonat+mj%F6lksyra

(Jag ger inte mer än den här tråden, eftersom jag då skulle behöva gå igenom dem för att kolla vilka som är vettiga och det är jag för lat för; men du kan söka på t.ex. "bikarbonat mjölksyra".)

Om det är hälsokostarblajet om syrabildande och basbildande livsmedel du menar, så är ett mycket gott råd att göra livet enklare för dig genom att skita i det. Det finns inte mycket substans i det. Kroppen är, som Pjotor skrev, extremt bra på att reglera pH om man inte utsätter den för några våldsamheter.

Aumega3
2011-03-08, 22:30
Om det är bikarbonatladdning du tänker på, så har det varit uppe ett par gånger, t.ex. här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141177&highlight=bikarbonat+mj%F6lksyra

(Jag ger inte mer än den här tråden, eftersom jag då skulle behöva gå igenom dem för att kolla vilka som är vettiga och det är jag för lat för; men du kan söka på t.ex. "bikarbonat mjölksyra".)

Om det är hälsokostarblajet om syrabildande och basbildande livsmedel du menar, så är ett mycket gott råd att göra livet enklare för dig genom att skita i det. Det finns inte mycket substans i det. Kroppen är, som Pjotor skrev, extremt bra på att reglera pH om man inte utsätter den för några våldsamheter.

Jag var på ett föredrag nu i helgen och människan som höll föredraget sa att en av anledningarna till att visa människor skulle ha dåligt med energi skulle vara för att dem skulle ha för dåligt PH-värde i kroppen och då blev jag mer eller mindre intresserad av ämnet och tänkte att det kanske kunde vara någonting som påverkade min träning.

När det gäller PH-värden i livsmedel så ligger bara min medvetenhet i att inte käka för mycket sura livsmedel eller främst bröd för jag får lite halsbränna av det och det brukar dämpas när jag käkar lite grönt.

Jo, det verkar ju logiskt som ni skriver, kroppen har ändå fungerat även när vi var grottmänniskor och de hade ju knappast tillgång till ph-stickor..

Det där med bikarbonatsladdning testade jag en gång och höjde mitt max i marklyft med 5 kg eller dylikt men jag tror att det skulle hänt även utan bikarbonatet. Smakade skit gjorde det iallafall..!

Scratch89
2011-03-08, 23:47
Jag var på ett föredrag nu i helgen och människan som höll föredraget sa att en av anledningarna till att visa människor skulle ha dåligt med energi skulle vara för att dem skulle ha för dåligt PH-värde i kroppen och då blev jag mer eller mindre intresserad av ämnet och tänkte att det kanske kunde vara någonting som påverkade min träning.

Personen har högst troligen ingen medicinsk utbildning och har inga kvalifikationer att säga sådana saker. Strunt.

Eddie Vedder
2011-03-09, 08:31
Jag var på ett föredrag nu i helgen

Samma föredrag som om Fitline?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162160

Lars Brinkhoff
2011-03-09, 08:52
laktat som bildas av styrketräning tas väldigt snabbt om hand av blodet och i förlängningen levern.

Samt används som bränsle i oxidativa muskelfibrer.

Det där med bikarbonatsladdning testade jag en gång och höjde mitt max i marklyft med 5 kg eller dylikt men jag tror att det skulle hänt även utan bikarbonatet.

Är inte det mer något man kan testa när man ska springa typ 400m?

Anders The Peak
2011-03-09, 10:56
Samt används som bränsle i oxidativa muskelfibrer.



Är inte det mer något man kan testa när man ska springa typ 400m?

Även hjärnan har stor nytta av laktat och anses vara helt avgörande för att vi ska kunna lagra våra minnen. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3581283&postcount=1)

Aumega3
2011-03-09, 12:19
Samma föredrag som om Fitline?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162160

Haha yes, kul att du har minnet med dig :P En annan föreläsare dock än den jag pratade om i andra tråden :D

TheGhr
2011-03-09, 12:21
Haha yes, kul att du har minnet med dig :P En annan föreläsare dock än den jag pratade om i andra tråden :D

Det gäller att lyssna till sak och inte person. ;)

Aumega3
2011-03-09, 12:24
Det gäller att lyssna till sak och inte person. ;)

Hellre diskutera både sak och person på forumet för ytterligare perspektiv ;)

slackerguru
2013-12-22, 19:16
http://www.benpakulski.com/how-one-can-of-diet-coke-kills-all-muscle-gains/

Sant eller bullshit?

Sarco
2013-12-22, 20:22
Bs.

King Grub
2013-12-22, 21:42
Nonsens.

PureWhey
2013-12-22, 22:12
Pakulski säger lite lustiga saker ibland.

slackerguru
2014-04-18, 21:41
Ännu en fråga angående PH. stämmer det att njurarna "gör sig beredda" för protein om man startar dagen med citrusfrukter. Källa: Anders Granris bok "optimal styrkträning"

IvarLudvig
2014-04-18, 22:13
Håller med tidigare talare. Snacket om ph i hälsosvängen är bs.

Morrris
2014-04-18, 22:23
Ännu en fråga angående PH. stämmer det att njurarna "gör sig beredda" för protein om man startar dagen med citrusfrukter. Källa: Anders Granris bok "optimal styrkträning"

Wow. När man inte trodde att fitness kunde göras mer idiotiskt. Njurarna sover alltså under natten och mår bra av att "väckas" med sura (alkaliska?) livsmedel så att de kan hantera proteiner (!) under dagen.

slackerguru
2014-04-19, 06:47
Wow. När man inte trodde att fitness kunde göras mer idiotiskt. Njurarna sover alltså under natten och mår bra av att "väckas" med sura (alkaliska?) livsmedel så att de kan hantera proteiner (!) under dagen.

Det är det som är så intressant att man efter 40 års erfarenheter bestämmer sig för att skriva en bok och inte är mer påläst.

Sverker
2014-04-19, 06:57
Ännu en fråga angående PH. stämmer det att njurarna "gör sig beredda" för protein om man startar dagen med citrusfrukter. Källa: Anders Granris bok "optimal styrkträning"

Njurarna kan inte göra sig beredda. De lever i nuet och agerar på de signaler/hormoner de får från resten av kroppen.





Men det motsäger inte att vi kan äta mycket frukt, sänka intaget av protein och inte salta överdrivet på maten.

tlk
2014-04-19, 07:28
unparalleled muscle gains.

av lite citronvatten...

smeander
2014-04-19, 17:08
Samt används som bränsle i oxidativa muskelfibrer.





Är inte det mer något man kan testa när man ska springa typ 400m?


I citronsyracykeln tas laktatet omhand och blir ATP, detta sker i muskelcellerna. Förövrigt är det ansamlingen av vätejoner som gör kroppen sur, för att motverka detta finns en buffert av bikarbonat. Bilarbonatet binder till vätejonerna och bildar tillsammans kolsyra som i lungorna blir koldioxid och vatten som vi andas ut.

Intag av bikarbonat kommer därför motverka den sura miljön i kroppen, som bildas vid hård anaerob träning, vilket leder till att du kan prestera bättre. Att inta bikarbonat vid styrketräning är tämligen meningslöst om man inte tokreppar så det blir en kraftig mjölksyrabildning.


Skickat från ishallen

Fatalist
2014-04-21, 09:53
Nu kanske det är lite skjuta-myggor-med-kanon här men den allmänna uppfattningen om Cori-cykeln trodde jag var att LDH inte går "baklänges" i skelettmuskelceller, utan att det till största delen sker i lever, njurbäcken och hjärtmuskulatur.

I övrigt så är det bullshit angående pH. Det går att påverka det dock. Det finns en intressant studie som jämför en extremt sur kost med en extremt basisk kost. Där ser man att pH förändras över lång tid (men inom friska fysiologiska nivåer) och att det återspeglas i benomsättningen. Surare miljö -> lägre netto-omsättning benmassa. Så man ska inte förringa det helt i experimentella sammanhang. Men för gemene man så ska man inte grotta ned sig i att försöka förändra kroppens normalfunktion: det är lönlöst och ingenting man själv kan påverka utan att leva i ett laboratorie.

Gnistan
2014-04-21, 11:42
Fattade intresse för kroppens PH-värde igår och undrar om ni vet om detta kan påverka prestationen på något sätt?

Tänker rent spontant att en överarbetad kropp borde ha en surare miljö och att detta kanske skapar laktat snabbare som i sin tur försämrar prestationen eller någonting snarlikt..

Om jag är inne på rätt spår här, någon som vet hur man testar sitt PH-värde och någon som vet hur man höjer kroppens PH-värde på ett bra sätt?

Bikarbonat i proteindrinken eller vila eller dylikt :P

Hej!
Jag är diabetiker sedan en tid tillbaka och har även lite surt blod och fått natriumbikarbonat av läkaren att äta. Tar 3 stora tabletter per dag och har då aldrig märkt någon förbättring av mina resultat på gymmet därav.

Sverker
2014-04-21, 17:52
Diabetiker och surt blod. Ketoner ?

smeander
2014-04-21, 22:06
Hej!
Jag är diabetiker sedan en tid tillbaka och har även lite surt blod och fått natriumbikarbonat av läkaren att äta. Tar 3 stora tabletter per dag och har då aldrig märkt någon förbättring av mina resultat på gymmet därav.

Som sagt kommer inte bikarbonat att hjälpa dig på gymmet. Ska du däremot köra väldig hård anaerob träning, typ 400 eller 800 meter, som är väldigt laktatbildande kommer du märka en skillnad vid supplementering av bikarbonat jämfört med utan. Dock så kan magen göra uppror, t ex jag som väger 94kg skulle ta en dos på 30g bikarbonat. Ganska stor dos med andra ord.
Annars kan man genom mjölksyraträning naturligt bygga upp sitt förråd av bikarbonat i musklerna, tar dock längre tid och är väldigt jobbigt cofffee.

Bikarbonat är ju ett av de få tillskott som faktiskt har vetenskapen bakom sig, men tämligen meningslöst om man kör styrketräning som sagt.