handdator

Visa fullständig version : Hepatocellulär påverkan av långtidskonsumtion av aspartam


King Grub
2011-03-08, 09:26
The present study evaluates the effect of long term intake of aspartame, the artificial sweetener, on liver antioxidant system and hepatocellular injury in animal model. Eighteen adult male Wistar rats, weighing 150∼175g, were randomly divided into three groups as follows: first group was given aspartame dissolved in water in a dose of 500mg/kg.b.wt; the second group was given a dose of 1000mg/kg.b.wt; and controls were given water freely. Rats that had received aspartame (1000mg/ kg.b.wt) in the drinking water for 180 days showed a significant increase in activities of alanine aminotransferase (ALT), aspartate aminotransferase (AST), alkaline phosphatase (ALP) and γ- glutamyl transferase (GGT). The concentration of reduced glutathione (GSH) and the activity of glutathione peroxidase (GPx), and glutathione reductase (GR) were significantly reduced in the liver of rats that had received aspartame (1000mg/kg.b.wt). Glutathione was significantly decreased in both the experimental groups. Histopathological examination revealed leukocyte infiltration in aspartame-treated rats (1000mg/kg.b.wt). It can be concluded from these observations that long term consumption of aspartame leads to hepatocellular injury and alterations in liver antioxidant status mainly through glutathione dependent system.

Food Chem Toxicol. 2011 Mar 2. Effect of long term intake of aspartame on antioxidant defense status in liver.

kettlebellGuden
2011-03-08, 09:30
Vi har alltså fått fel information om aspartam. :)

Står där någonting i studien (utanför citatet då) om påverkan på "lågdosarna"?

Känns ju inte precis som man är i riskzonen här.

martinmartin
2011-03-08, 09:46
Vi har alltså fått fel information om aspartam. :)

Står där någonting i studien (utanför citatet då) om påverkan på "lågdosarna"?

Känns ju inte precis som man är i riskzonen här.

När har vi fått fel information om Aspartam?

Frumpish
2011-03-08, 09:50
Står ingenting om någon påvisad påverkan hos 500 mg/bw råttorna i abstractet, dessutom antar jag att kg.b.wt innebär per kilo kroppsvikt och dagligen?

1000mg gruppen skulle isåfall motsvara runt 70-100g aspartam upplöst i vatten.

Hur många mg aspartam innehåller t ex whey eller cola light per 100g?

King Grub
2011-03-08, 09:52
Om man tycker att 1000 mg / kg låter som en sanslös siffra, skall man betänka, att vårt ADI på 40 mg / kg är satt efter beräkningar med en säkerhetsmarginal på 100 ggr, dvs 4000 mg / kg.

Apos78
2011-03-08, 09:53
Det är rediga doser dom där råttorna stoppat i sig.

kettlebellGuden
2011-03-08, 11:55
När har vi fått fel information om Aspartam?

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162089

Eddie Vedder
2011-03-08, 12:38
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=162089

Jag vet inte om du är seriös men den här tråden är väl snarare ett ytterligare bevis på att Anvendarnamn har fel?

kettlebellGuden
2011-03-08, 13:18
Jag vet inte om du är seriös men den här tråden är väl snarare ett ytterligare bevis på att Anvendarnamn har fel?

Den här gången satt jag tillochmed ut en smiley för att göra sarkasmen uppenbar. :(

martinmartin
2011-03-08, 14:19
Den här gången satt jag tillochmed ut en smiley för att göra sarkasmen uppenbar. :(

Sorry. Fattade inte att du var sarkastisk. Har lite svårt för att förstå det tydligen.

Tacos
2011-03-08, 14:35
Hur många mg aspartam innehåller t ex whey eller cola light per 100g?

Vill gärna också veta hur mycket aspartam en proteindrink med smak innehåller(typ 40g proteinpulver)?

Sverker
2011-03-08, 19:36
Tittar vi på enzymerna som påverkas så TOLKAR jag det som att nedbrytningen av fenylalaninet till energi är orsaken. Transaminaser aktiva i deamineringen av fenylalaninet och glutationenzymerna aktiva i hydroxyleringen och knäckandet av den aromatiska ringen.

Är det så blir ekvationen rent rätlinjig m a p mängden;)

kettlebellGuden
2011-03-08, 19:38
Sorry. Fattade inte att du var sarkastisk. Har lite svårt för att förstå det tydligen.

No worries. Förmodligen är det någon stor språk/kultur-skillnad mellan mig och kolo för ingen förstår när jag skämtar. :)

Fartman
2011-03-08, 22:56
Tittar vi på enzymerna som påverkas så TOLKAR jag det som att nedbrytningen av fenylalaninet till energi är orsaken. Transaminaser aktiva i deamineringen av fenylalaninet och glutationenzymerna aktiva i hydroxyleringen och knäckandet av den aromatiska ringen.

Är det så blir ekvationen rent rätlinjig m a p mängden;)

Så du menar att skademarkörerna blir typ falskt förhöjda?

Fartman
2011-03-08, 22:57
No worries. Förmodligen är det någon stor språk/kultur-skillnad mellan mig och kolo för ingen förstår när jag skämtar. :)

Äsch, det är bara det att alla vi som fattar skämten inte svarar på inläggen ;)

Crocker
2011-03-09, 00:02
Tittar vi på enzymerna som påverkas så TOLKAR jag det som att nedbrytningen av fenylalaninet till energi är orsaken. Transaminaser aktiva i deamineringen av fenylalaninet och glutationenzymerna aktiva i hydroxyleringen och knäckandet av den aromatiska ringen.

Är det så blir ekvationen rent rätlinjig m a p mängden;)
Med andra ord....? :)

Sverker
2011-03-09, 06:39
Så du menar att skademarkörerna blir typ falskt förhöjda?

Nej. Markörerna är säkert helt rätt.
Tänkte mer kring att det är enbart levern som kan bryta ned fenylalanin och använda den som energi. Äter man mycket aspartam på en gång, blir det som EAA, och mycket kommer in på en gång. Levern får jobba som tusan för att ta hand om överskottet av fenylalanin.

Att det inte är bra är tydligt men vad händer i intervallet 50 - 500 mg aspartam / kg. Över 500 mg var uppenbart skadligt.

Ola Wallengren
2011-03-09, 08:55
Författarna spekulerar kring att det är metanolen och inte minst formaldehyden som bildas som skapar leverskadorna, bland annat via oxidativ stress.

Även om det inte är direkt jämförbart drar jag paralleller med alkohol. Ett skadligt ämne i stora doser men med en tydlig dosrespons. I denna studie var det bara några värden som var lätt förhöjda vid 500mg/kg men tydligt förhöjda och kanska skaldiga vid 1000mg/kg. Vid doser under 500mg eller så är det osannolikt att det skapar några problem (utifrån den här studien) så en säkerhetsmarginal på 100ggr är sannolikt inte relevant.

Skall man ha en säkerhetsmarginal på 100ggr för alkohol så kan man väl knappt dricka en lättöl.

Eddie Vedder
2011-03-09, 08:58
Ola: Ofta görs ju jämförelsen med apelsinjuice men håller den jämförelsen? Jag vill minnas att jag läst (säker på Kolo) att metanolen från apelsinjuice inte har den påverkan. Kanske något med pektinet om jag inte minns fel?

Ola Wallengren
2011-03-09, 09:07
Det beror på hur mycket aspartam du sätter i dig, men så vitt jag minns så är halterna tom några gånger högre vid intag av tex apelsin-, tomatjuice eller filmjölk om man jämför med normalt intag av aspartam. Vilket livsmedel metanolen kommer ifrån tror jag inte spelar någon roll, möjligtvis hastigheten på upptaget. Hursomhelst så brukar levern repa sig rätt snabbt så om inte intaget är högt och långvarigt så lär det inte skapa några större problem.

Eddie Vedder
2011-03-09, 09:13
Det beror på hur mycket aspartam du sätter i dig, men så vitt jag minns så är halterna tom några gånger högre vid intag av tex apelsin-, tomatjuice eller filmjölk om man jämför med normalt intag av aspartam. Vilket livsmedel metanolen kommer ifrån tror jag inte spelar någon roll, möjligtvis hastigheten på upptaget. Hursomhelst så brukar levern repa sig rätt snabbt så om inte intaget är högt och långvarigt så lär det inte skapa några större problem.

Okej, ja jag orkar inte leta vidare just nu men jag vill minnas att det var någon skillnad i metaboliseringen där och att pektinet var inblandat.

Sverker
2011-03-09, 13:04
Galakturonsyran i pektinet är förestrat med metanol. Utsätts pektinet för olika enzym ( esteraser ) bildas fritt metanol. Alltså finns det med metanol i fruktjuicer eftersom frukten pressas och enzymerna får arbeta ända fram till juicen pastöriseras.



Ifall det är metanolen som är problemet lär det helt plötsligt blivit motiverat att göra drinkar med lightläsk och vodka:furious:

Tacos
2011-03-09, 13:34
Vill gärna också veta hur mycket aspartam en proteindrink med smak innehåller(typ 40g proteinpulver)?

Mailade Eiselt och fick svar:

"Det är 0,2 % dvs 20 mg per 100 gram. Halten varierar något mellan smakerna men inte så mycket"

Sverker
2011-03-09, 18:17
1 % av 100 gram är 1 gram. 0.2 % blir 200/mg.

Tar du två drinkar á 30 g så får du i dig 120 mg aspartam. Alltså någonting kring 1.5 mg / kg kroppsvikt ( 80 kg ).

Tacos
2011-03-09, 19:59
1 % av 100 gram är 1 gram. 0.2 % blir 200/mg.

Tar du två drinkar á 30 g så får du i dig 120 mg aspartam. Alltså någonting kring 1.5 mg / kg kroppsvikt ( 80 kg ).

Vad är RDI?

martinmartin
2011-03-09, 20:07
Vad är RDI?

Det finns inget RDI av aspartam, men ADI är 40 mg/kg kroppsvikt och dag.

King Grub
2011-03-09, 20:14
R står för rekommenderat. Det rekommenderas inte ett minimumintag av aspartam om dagen. ;)

Tacos
2011-03-09, 20:44
He he.......menade så klart ADI *screwy*

Beelz
2011-03-09, 21:02
Edit; to slow

King Grub
2021-01-29, 12:26
Background:

Aspartame is an artificial sweetener used in foods and beverages worldwide. However, it is linked to oxidative stress, inflammation, and liver damage through mechanisms that are not fully elucidated yet. This work aimed to investigate the effects of long-term administration of aspartame on the oxidative and inflammatory mechanisms associated with liver fibrosis progression in mice.

Methods:

Mice were divided into two groups with six animals each: control and aspartame. Aspartame (80 mg/kg, via oral) or vehicle was administrated for 12 weeks.

Results:

Aspartame caused liver damage and elevated serum transaminase levels. Aspartame also generated liver fibrosis, as evidenced by histology analysis, and pro-fibrotic markers' upregulation, including transforming growth factor β 1, collagen type I alpha 1, and alpha-smooth muscle actin. Furthermore, aspartame reduced nuclear factor erythroid 2-related factor 2 (Nrf2) activation and enzymatic antioxidant activity and increased lipid peroxidation, which triggered NOD-like receptor containing protein 3 (NLRP3) inflammasome activation and p53 induction. Furthermore, aspartame reduced peroxisome proliferator-activated receptor gamma coactivator 1 alpha (PGC-1α) levels, possibly through p53 activation. This PGC-1α deficiency could be responsible for the changes in lipid profile in serum, total lipid accumulation, and gluconeogenesis impairment in liver, evidenced by the gluconeogenic enzymes' downregulation, thus causing hypoglycemia.

Conclusions:

This work provides new insights to understand the mechanisms related to the adverse effects of aspartame on liver tissue.

Biology (Basel). 2021 Jan 22;10(2):82. Long-Term Aspartame Administration Leads to Fibrosis, Inflammasome Activation, and Gluconeogenesis Impairment in the Liver of Mice.

r3mpuh
2021-01-29, 13:04
Biology (Basel). 2021 Jan 22;10(2):82. Long-Term Aspartame Administration Leads to Fibrosis, Inflammasome Activation, and Gluconeogenesis Impairment in the Liver of Mice.Så...

Vad är att föredra för någon med kronisk Hepatit C:
Vanlig Coca-Cola eller Coca-Cola Zero/Pepsi Max?
*jorgen*