handdator

Visa fullständig version : FU Bänk?


9109
2011-03-08, 07:49
Säkerligen bara dålig på att utnyttja sökmotorn men att söka på ordet "FU" är för kort och lägger du till "Bänk" efteråt så kommer ingenting med ordet FU upp, så därför utnyttjar jag lagen om yttrandefrihet och vänder mig till er medlemmar.

Vad innebär just "FU-Bänk" ? jag har läst i journaler och när folk beskriver sina pass att dom har med någonting som kallas FU-bänk men aldrig förstått vad skillnaden mot vanlig bänk är :smash:

Skulle uppskatta om någon kunde förklarar skillnaden och eventuellt komma med synpunkter om fördelar/nackdelar och varför man använder sig av detta.

Tack på förhand *popcorn*

göteborg
2011-03-08, 08:06
fötter uppe, alltså inte i golvet

vicarious
2011-03-08, 08:25
fördelar = striktare och ger mer fokus på just bröstmuskulaturen.

nackdelar = man kan inte brygga på samma sätt som i vanlig bänk och "skjuta på" med benen -> hantera mindre vikt.

9109
2011-03-08, 09:01
Alright, så om jag förslagsvis vill lägga in FU-Bänk till mitt bröstpass, bör jag skippa vanlig bänk eller "kan" jag använda övningen som en komplementövning? Känns lite som kaka på kaka men, därför jag frågar. Förstår givetvis att uttrycket "kan" är väldigt luddigt, men vad har ni för åsikter gällande egna erfarenheter :)

Pjotor
2011-03-08, 09:05
Alright, så om jag förslagsvis vill lägga in FU-Bänk till mitt bröstpass, bör jag skippa vanlig bänk eller "kan" jag använda övningen som en komplementövning? Känns lite som kaka på kaka men, därför jag frågar. Förstår givetvis att uttrycket "kan" är väldigt luddigt, men vad har ni för åsikter gällande egna erfarenheter :)

Jag föreslår att du använder den som en variation snarare än ett komplement, d.v.s. träna inte båda under samma pass.

Arf Pingvin
2011-03-08, 09:15
För en som har en väldigt utvecklad bänkteknik kan det skilja väldigt mycket i vanlig bänk och FU-bänk. Det blir en helt annan övning, träffar muskulaturen annorlunda och blir mer styrkeberoende. Lyftvägen blir normalt mycket längre och det blir ostadigare. För en som bänkar två eller fler gånger i veckan kan det räcka att byta ut ett av passen till FU-bänkar för att variera sig. Om du vill kan du köra det som komplement efter vanliga bänken ungefär som att man kör hantelpress efter bänken.

9109
2011-03-08, 09:24
För en som har en väldigt utvecklad bänkteknik kan det skilja väldigt mycket i vanlig bänk och FU-bänk. Det blir en helt annan övning, träffar muskulaturen annorlunda och blir mer styrkeberoende. Lyftvägen blir normalt mycket längre och det blir ostadigare. För en som bänkar två eller fler gånger i veckan kan det räcka att byta ut ett av passen till FU-bänkar för att variera sig. Om du vill kan du köra det som komplement efter vanliga bänken ungefär som att man kör hantelpress efter bänken.


Intressant måste jag säga, skulle väl inte direkt tro att jag har någon vidare välutvecklad bänkteknik då jag är "självlärd" men återstår att testa sig fram.
Som du nämner sen att det kan funka som komplement som man vanligen använder sig av hantelpress så känns det lite som att jag fastnat i Bank--->Hantelpress upplägg och vet inte riktigt hur jag ska variera mig, känns fjösigt med flyes fritt eller i cc men får väl testa litegrann hur det känns med FU-Bänk, ska definitivt testas.

Tack för svaret, om någon sitter inne på andra åsikter tankar så fritt fram att dela med er, är bara intresserad av folks egna erfarenheter eftersom det kan skilja så otroligt mycket från person till person :)

bustz0rz
2011-03-08, 09:33
Känner själv att jag prickar bröstmuskeln mycket bättre med FU-bänk. I vanlig bänk så använder man ju i stort sett hela kroppen för att få upp vikt, men i FU-bänk så blir det helt annorlunda. Får en jäkla pump också av FU-bänk.

9109
2011-03-08, 09:38
Känner själv att jag prickar bröstmuskeln mycket bättre med FU-bänk. I vanlig bänk så använder man ju i stort sett hela kroppen för att få upp vikt, men i FU-bänk så blir det helt annorlunda. Får en jäkla pump också av FU-bänk.

Använder du då FU-bänken som ett komplement efter Bänkpress eller som en variation istället för "vanlig bänkpress"? :)

Ormet
2011-03-08, 11:41
Känner själv att jag prickar bröstmuskeln mycket bättre med FU-bänk. I vanlig bänk så använder man ju i stort sett hela kroppen för att få upp vikt, men i FU-bänk så blir det helt annorlunda. Får en jäkla pump också av FU-bänk.

Exakt samma sak för mig. Jag utgick ifrån att det fela på min teknik när jag känner att hela kroppen hjälper till i vanlig bänkpress. Har försökt att få till det men inte lyckats.
Så jag bytte ut det mot FU-bänk. Visst att man går ner lite i vikter men nu känner jag iaf att det är bröstet jag tränar.

bustz0rz
2011-03-11, 11:58
Använder du då FU-bänken som ett komplement efter Bänkpress eller som en variation istället för "vanlig bänkpress"? :)

Har inte kört så jättemycket FU-bänk måste jag säga. Ibland har det blivit några set efter bänkpress, ibland har det blivit istället för bänkpress. Lite olika. Jag kör oftast väldigt få övningar för samma muskelgrupp på mina pass.

Exakt samma sak för mig. Jag utgick ifrån att det fela på min teknik när jag känner att hela kroppen hjälper till i vanlig bänkpress. Har försökt att få till det men inte lyckats.
Så jag bytte ut det mot FU-bänk. Visst att man går ner lite i vikter men nu känner jag iaf att det är bröstet jag tränar.

Det är nog inget fel på din teknik; bänkpress tar oftast på hela kroppen. Men vill du verkligen bara pricka bröstet så fortsätt med FU-bänk du :)