handdator

Visa fullständig version : 3 protein/KgKV


kalutti
2011-03-08, 03:27
Hej!

Jag kollade upp mitt dagliga behov vilket låg på ca 2200 (2700-500 alltså 2200) och under deff som jag nu ligger i har jag läst att man bör ligga på 2g/KgKV protein och 1g/KgKV fett vilket blir: 560+630=1190 kcal. Detta lämnar då kvar 1010 vilket blir 252.5 kolhydrater. Är inte det ganska mycket? jag tänkte att jag kanske kan öka till 3g protein/KgKV vilket lämnar mig 730kcal=182,5 kolhydrat.

Vad tycker du/ni?

Tack för hjälpen :D

Crocker
2011-03-08, 04:10
Ät så mycket du mår bra av.

Sheogorath
2011-03-08, 07:01
Under deff är det förmodligen en bra idé om du lägger dig närmare KV x 3 för proteinet. Placera sen merparten av kolhydraterna så att du har bäst nytta av dem, dvs som första målet mat efter dina träningspass och som första målet mat på dagen ("frukost", om du äter sådan exempelvis).

Onigiri
2011-03-08, 08:05
Prova, prova även med 4g.

Mell
2011-03-08, 08:22
Varför skulle det vara fördelaktigt att äta kolhydrater till frukost än exempelvis lunch? Sömnen är väl ändå inte någon glykogentömmande aktivitet?

Eddie Vedder
2011-03-08, 08:33
Varför skulle det vara fördelaktigt att äta kolhydrater till frukost än exempelvis lunch? Sömnen är väl ändå inte någon glykogentömmande aktivitet?

Insulinkänslighet och glukostolerans är lite bättre efter nattens fasta.

Sundqvist
2011-03-08, 08:54
Prova, prova även med 4g.

Varför? finns ingen studie som säger att 3/4g protein/kv är bättre än 2/2.5g protein /kv =)

De gör alltså ingen mer nytta för MPS eller muskeluppbyggnaden

Mell
2011-03-08, 08:57
Varför? finns ingen studie som säger att 3/4g protein/kv är bättre än 2/2.5g protein /kv =)

De gör alltså ingen mer nytta för MPS eller muskeluppbyggnaden

Allt det man gör i detalj behövs väl inte vara baserat på studier? Alla olika varianter är ju inte studerade.

Du kan även se det som att det finns ingen studie som säger att 3/4g protein/kv är sämre än 2/2.5g protein och därför kan det lika gärna vara bättre.

Sundqvist
2011-03-08, 09:00
Allt det man gör i detalj behövs väl inte vara baserat på studier? Alla olika varianter är ju inte studerade.

Du kan även se det som att det finns ingen studie som säger att 3/4g protein/kv är sämre än 2/2.5g protein och därför kan det lika gärna vara bättre.

Pratade iaf med en välutbildad PT om detta, och han som sa det så (:

RobbanColeman
2011-03-08, 09:06
Pratade iaf med en välutbildad PT om detta, och han som sa det så (:

Var kan man utbilda sig i bodybuilding?

Sundqvist
2011-03-08, 09:13
Var kan man utbilda sig i bodybuilding?

Personlig tränare, kost rådgivare, Anatomi och allt det där är han utbildad i.
Av en av de mest världsomfattade utbildningarna för CA 50 000 :)

Och vart nämde TS någonting om bodybuilding? =)

häftig
2011-03-08, 09:15
Varför? finns ingen studie som säger att 3/4g protein/kv är bättre än 2/2.5g protein /kv =)

De gör alltså ingen mer nytta för MPS eller muskeluppbyggnaden

Nej det kanske det inte gör. Men testa själv, du lär få som jag, dvs duktigt mycket bättre tryck i musklerna av att käka 3/4 än 2/2,5.

RobbanColeman
2011-03-08, 09:16
Personlig tränare, kost rådgivare, Anatomi och allt det där är han utbildad i.
Av en av de mest världsomfattade utbildningarna för CA 50 000 :)

Japp, jag förstår det. Dock kan dem ju inget om bodybuilding. Mest det jag påpekar.

häftig
2011-03-08, 09:22
Japp, jag förstår det. Dock kan dem ju inget om bodybuilding. Mest det jag påpekar.
Indeed, exempel på detta: PT:n på mitt gym säger att man ska träna 20 reps för att få definerade muskler. Jag säger inte att alla PT är urusla och snackar bulle. Man mår dock inte bra som alltid av att enbart förtro sig på en källa.

Sundqvist
2011-03-08, 09:27
Finns vissa riktigt kassa PT´s ja :) de som gått tex högskole kurser brukar inte få för omfattade utbildningar, men killen jag pratar om har gått hela kursen privat, varenda liten del, och han är välutbildad och vet vad han pratar om :)

Grotesk
2011-03-08, 09:37
men killen jag pratar om har gått hela kursen privat, varenda liten del, och han är välutbildad och vet vad han pratar om :)

Var du med när detta hände?

Till ämnet så håller jag med Sheo, även om jag inte har någon vetenskap bakom mig. Men jag mår iaf bättre av högre proteinintag. :D

Sundqvist
2011-03-08, 09:57
Var du med när detta hände?

Till ämnet så håller jag med Sheo, även om jag inte har någon vetenskap bakom mig. Men jag mår iaf bättre av högre proteinintag. :D

Har sett alla diplom :)

Eddie Vedder
2011-03-08, 10:01
Varför? finns ingen studie som säger att 3/4g protein/kv är bättre än 2/2.5g protein /kv =)

De gör alltså ingen mer nytta för MPS eller muskeluppbyggnaden

Om ingen studie ens testat det du säger i första meningen hur kan du då dra slutsatsen i din andra mening?

Att man har köpt sig några diplom som PT och kostrådgivare säger ju inte ett jota.

Sundqvist
2011-03-08, 10:05
Om ingen studie ens testat det du säger i första meningen hur kan du då dra slutsatsen i din andra mening?

Att man har köpt sig några diplom som PT och kostrådgivare säger ju inte ett jota.

Menar så klart att att de finns ingen studie som visar att de aktiverar MPS mer med 3g säsom 2/2.5 :)

men varför skulle jag ljuga om något sånt, jag vet att han har gått alla kurser!

Eddie Vedder
2011-03-08, 10:08
men varför skulle jag ljuga om något sånt, jag vet att han har gått alla kurser!

Jag tror inte att du ljuger, jag litar såklart på att han gått kurserna. Jag skrev ju bara att jag inte tycker såna kurser säger ett minsta dugg om kunskaper. Klart man kan vara kunnig men det kan man vara utan att kostrådgivarutbildningar också. De kan ju vara hur bedrövliga som helst och säger ingenting. Samma sak med PT.

Sundqvist
2011-03-08, 10:09
Jag tror inte att du ljuger, jag litar såklart på att han gått kurserna. Jag skrev ju bara att jag inte tycker såna kurser säger ett minsta dugg om kunskaper. Klart man kan vara kunnig men det kan man vara utan att kostrådgivarutbildningar också. De kan ju vara hur bedrövliga som helst och säger ingenting. Samma sak med PT.

Jo, de håller jag med om, men informationen kommer ju från hans kurser, så dom lär väl inte ut felaktiga saker ?
eller :confused:

Eddie Vedder
2011-03-08, 10:10
Jo, de håller jag med om, men informationen kommer ju från hans kurser, så dom lär väl inte ut felaktiga saker ?
eller :confused:

Inte vet jag vad de lär ut. Och inte vet jag hur han tolkar allt heller. Samma information till 10 personer kan tolkas på 10 olika sätt.

koffein_beroende
2011-03-08, 10:10
Menar så klart att att de finns ingen studie som visar att de aktiverar MPS mer med 3g säsom 2/2.5 :)

Nej det var just därför han skrev prova till ts.

Jag t ex svarar mycket bättre på protein uppmot 4g/kv än 2-2,5g. Tror det där med proteinintaget är väldigt individuellt också.

Sundqvist
2011-03-08, 10:14
Nej det var just därför han skrev prova till ts.

Jag t ex svarar mycket bättre på protein uppmot 4g/kv än 2-2,5g. Tror det där med proteinintaget är väldigt individuellt också.


Jo det är helt klart, vissa fungerar det för, vissa inte, så är de ju nästan med allt :)

Men overall menade jag =)

benacii
2011-03-08, 10:17
jag tror man får prova sig fram för att hitta sitt eget opti intag. det skiljer otroligt mcyke från kropp till kropp. bara DU kan veta hur din kropp svarar på ditt proteinintag.

Dreas
2011-03-08, 10:42
Varför? finns ingen studie som säger att 3/4g protein/kv är bättre än 2/2.5g protein /kv =)

De gör alltså ingen mer nytta för MPS eller muskeluppbyggnadenDet där var ju ett troligen sant uttryck och ett dumt sådant iaf.

Det första stämmer tror jag, eller det finns en eller ett par rapporter där de sett att högre proteinintag = bättre, vet dock inte hur högt de gått i förhållande till kv.

Och den andra har du ju ingen aning om, bara för att det inte är visat kan du inte skriva så får du väl förstå?

Testa själv, jag har testat 2g protein per kg/kv, 3,4,5, 3-4 över längst perioder. Jag säger utifrån det jag själv märkt så är 2,5g per kg/kv det minsta jag rekommenderar.

Fartman
2011-03-08, 12:12
Finns vissa riktigt kassa PT´s ja :) de som gått tex högskole kurser brukar inte få för omfattade utbildningar, men killen jag pratar om har gått hela kursen privat, varenda liten del, och han är välutbildad och vet vad han pratar om :)

Intressant att du tycker att högskolekurser är dåligt medans du är så djäävla imponerad av en PT-utbildning bara för att den kostar en massa pengar.
Hade din polare faktiskt läst på universitetet istället för nån PT-skola så kanske han hade haft lite bättre koll på hur det här med forskning fungerar och varför det inte finns några studier på många saker när det gäller kost och näring samt att han kanske också hade haft vett att inte avskriva något bara för att det inte är studerat. Ciggaretter var lika farliga innan dom bevisades orsaka lungcancer ;)

Eddie Vedder
2011-03-08, 12:40
bara DU kan veta hur din kropp svarar på ditt proteinintag.

Nåja, "det funkar för mig" från n=1 är väl bland det sämsta man kan hitta som bevisämne.;)

StampChamp
2011-03-08, 13:08
Jag får bäst tryck och ork i musklerna om jag får äta lite mer kolhydrater, men jag försöker i allafall ligga på 2,5g/kg!

Crocker
2011-03-08, 13:15
Pratade iaf med en välutbildad PT om detta, och han som sa det så (:
Du säger att det inte finns studier på det, men hur ska då din PT veta om det?
Lol Eddie var långt före.

kalutti
2011-03-08, 13:41
OKej tack för alla svar :)

Vad tror ni om att jag lägger upp mitt schema som så att jag äter:

frukost; 38protein, 45 kolhydrat, 13,6g fett - 450 kcal
lunch; 38 protein, 13,6 fett + någon kolhydrat - 274 kcal
Träning; AEE 10g innan och efter (20g protein) - 80 kcal
Mat efter träning; 38protein, 67,5 kolhydrat 13,6 fett - 544 kcal
Kvällsmat; 38protein, 67,5 holhydrator, 13,6 fett - 544 kcal
Sista kvällsmålet; 38 protein, 13,6 fett - 274 kcal

Totalt:

210g protein (3x KV)
186g Kolhydrat
70g fett
2200 kcal

Tack på förhand! :D

Crocker
2011-03-08, 13:42
Öka fett, minska kolhydrat skulle jag på rak arm säga.

Fartman
2011-03-08, 14:13
Det ser helt okej ut.
Men det kan vara rätt intressant att se vad maten består av. Är lite väl jämna siffror på sina ställen..

kalutti
2011-03-08, 15:13
aa detta är endast ett ungefärligt schema som jag siktar på att nå, tänkte mest se vad ni tyckte om antal protein, kolhydrat, och fett och hur de är uppdelade över dygnet och liknande.

Hur tycker du att jag bör fördela fett/kolhydraterna istället Crocker? :) För jag tycker också att det är väldigt mycket kolhydrater men jag försökte lägga upp schemat efter deffguiden på forumet och då skrevs det att man skulle sikta på 2prot/KV (siktar på 3x) 1g fett/KV sen resten kolhydrat, beroende på hur ens dag ser ut.

Tack för svaren :)

hejhopp79
2011-03-08, 15:23
Jag kör aldrig 3 g protein/kg kroppsvikt, utan landar oftast på 1,8-2,5. Nästan alltid kring 2,0.

RobbanColeman
2011-03-08, 16:13
Varför minska kolhydater och höja fett, skulle jag aldrig göra!?

StampChamp
2011-03-08, 16:25
Öka fett, minska kolhydrat skulle jag på rak arm säga.

Varför då? Trivs han att äta kolhydrater ska han också göra det. Jag får bättre tryck och ork med kolhydrater. Jag försöker landa på 150-200g per dag som max.

Onigiri
2011-03-08, 17:19
Öka fett, minska kolhydrat skulle jag på rak arm säga.Du menar inte tvärtom? MER fett är knappast nödvändigt.

kalutti
2011-03-08, 17:23
Okej då håller jag mig hellre till kolhydrater, de är godare och lättare att hålla koll på :)

Men gör jag "rätt" när jag delar upp mina kolhydrater i mat efter träning och kvällsmat som visas enligt schemat där uppe :D Eller är det bättre att lägga de resterande kolhydraterna efter frukostmålet i ett och samma mål mat som jag tar efter träning?

Eller är det ens någon skillnad?

Tack för hjälpen! :)

vicarious
2011-03-08, 19:47
Hej!

Jag kollade upp mitt dagliga behov vilket låg på ca 2200 (2700-500 alltså 2200) och under deff som jag nu ligger i har jag läst att man bör ligga på 2g/KgKV protein och 1g/KgKV fett vilket blir: 560+630=1190 kcal. Detta lämnar då kvar 1010 vilket blir 252.5 kolhydrater. Är inte det ganska mycket? jag tänkte att jag kanske kan öka till 3g protein/KgKV vilket lämnar mig 730kcal=182,5 kolhydrat.

Vad tycker du/ni?

Tack för hjälpen :D

Hellre 3g protein och lite mindre kolhydrater än 2g protein och mer kolhydrater, absolut.

Jag skulle däremot aldrig äta 1g fett per kg kroppsvikt. Kanske på vissa vilodagar.. jag trivs bättre med KH. Men det är jag det..

vicarious
2011-03-08, 19:48
Okej då håller jag mig hellre till kolhydrater, de är godare och lättare att hålla koll på :)

Men gör jag "rätt" när jag delar upp mina kolhydrater i mat efter träning och kvällsmat som visas enligt schemat där uppe :D Eller är det bättre att lägga de resterande kolhydraterna efter frukostmålet i ett och samma mål mat som jag tar efter träning?

Eller är det ens någon skillnad?

Tack för hjälpen! :)

Nä, egentligen ingen skillnad. Isåfall endast marginell. Inget som kommer påverka dina resultat nämnvärt. Med fördel mycket av KH efter träningen för att fylla på glykogendepåerna igen.

kalutti
2011-03-08, 23:04
Okej tack för hjälpen :)

Men hur mycket fett anser ni vara rätt mängd?

kalajset
2011-03-09, 00:33
Okej tack för hjälpen :)

Men hur mycket fett anser ni vara rätt mängd?

Finns ingen s as förutbestämd "rätt" mängd. Så länge du får i dig alla essentiella fettsyror i tillräcklig mängd kan du egentligen äta precis hur mycket/lite fett du vill. :) - finns för och nackdelar med allt gällande kostbiten, så även mängden/sorten av fettet i maten.

I praktiken blir det helt enkelt mestadels en fråga om just sitt egna tycke och smak. M ao - trivs du trots allt med ca 1g fett per kroppskilo så fungerar det fint. Vill du äta betydligt fettsnålare än så kommer det dock också gå bra. Någonstans går självklart en gräns där man kan behöva börja bekymra sig litet extra över just fördelningen gällande fettsyrorna, men det skulle isåfall vara just när man antingen baserar merparten av sitt dagliga intag av kalorier på fett, eller när man medvetet försöker äta extremt fettsnålt.

Du kommer väldigt, väldigt långt med just en "normal" och sansad kosthållning. Finns ingen mening med att göra kostbiten svårare/mer avancerad än den behöver vara. Basera ditt huvudsakliga intag av kalorier på näringsrika och/eller mättande livsmedel under dieten, (t ex ägg, fisk, broccoli, potatis), och undvik i den mån det är möjligt livsmedel som du garanterat vet med dig generellt sett är olämpliga under diet. (fryspizza, läsk, smågodis). Då kommer fettintaget lösa sig automatiskt.

kalutti
2011-03-09, 02:24
Okej tack för hjälpen men många kommenterade att det var en relativt hög mängd fett som jag undrade hur jag kan förbättra deffen, och just nu har jag inte direkt nåt eget tycke och smak så jag frågar runt till andra som är mer erfarna. Så om ni har några tips om hur ni själva gör eller liknande så är det mycket uppskattat :)

Eddie Vedder
2011-03-09, 08:19
Okej tack för hjälpen men många kommenterade att det var en relativt hög mängd fett som jag undrade hur jag kan förbättra deffen, och just nu har jag inte direkt nåt eget tycke och smak så jag frågar runt till andra som är mer erfarna. Så om ni har några tips om hur ni själva gör eller liknande så är det mycket uppskattat :)

Att de säger så bygger på deras uppfattning om vad de trivs med. Många ligger högre på kolhydrater, vissa högre på fett. Det ena är inte per automatik bättre än de andra. Hur känns det tycker du? Tappar du helt trycket i träningen kanske mer kolhydrater är lösningen. Läs och begrunda andras upplevelser men ändra inte dit eget koncept från dag till dag bara för att någon påstår att A funkar bättre än B för just den.

kalutti
2011-03-09, 15:26
Okej tack för hjälpen :) tror jag kommer att stanna som jag hade skrivit tidigare i texten, gillar pasta ganska mycket så de blir bra :D

Kom föresten på att tänka på en sak när jag åt idag. Innehållsförteckningen för fullkornspasta är ju per 100g. Men hur mäter man hur mycket pasta man äter om det redan är kokat? :O

vicarious
2011-03-09, 15:35
Okej tack för hjälpen :) tror jag kommer att stanna som jag hade skrivit tidigare i texten, gillar pasta ganska mycket så de blir bra :D

Kom föresten på att tänka på en sak när jag åt idag. Innehållsförteckningen för fullkornspasta är ju per 100g. Men hur mäter man hur mycket pasta man äter om det redan är kokat? :O

du tar näringsvärdet för kokt pasta, inte okokt pasta och räknar på det.

Stoltz
2011-03-09, 15:55
du tar näringsvärdet för kokt pasta, inte okokt pasta och räknar på det.

Va? Nu missuppfattar jag kanske vad du försöker säga, men näringsvärdet som står på kartongen är för torrvaran...

vicarious
2011-03-09, 16:01
Va? Nu missuppfattar jag kanske vad du försöker säga, men näringsvärdet som står på kartongen är för torrvaran...

Ja. Men han frågade hur han skulle göra om pastan redan är kokt. Då ska han väga den kokta pastan, och räkna för näringsvärdet för kokt pasta (som finns i en livsmedelstabell, inte på förpackningen)

http://www.fineli.fi/food.php?foodid=31257&lang=sv

kalutti
2011-03-09, 16:16
Okej tack så mycket för hjälpen! :D

Mell
2011-03-10, 07:51
Insulinkänslighet och glukostolerans är lite bättre efter nattens fasta.

Ger det några faktiska fördelar att utnyttja sånna här fönster med en bättre insulinkänslighet och glukostolerans för en frisk tränande individ? Kommer det att påverka hur kolhydraterna slutligen metaboliseras i kroppen i jämförelse med om man ätit de till middag?

Crocker
2011-03-10, 13:49
Varför då? Trivs han att äta kolhydrater ska han också göra det. Jag får bättre tryck och ork med kolhydrater. Jag försöker landa på 150-200g per dag som max.
Han frågad vad andra tycker. Jag rekommenderar att höja fett pg.a mättnad, kolhydrater tycker jag är lätt att överäta.
Men trivs han och är mätt lär han förstå själv att det är bra.

EDIT: Hoppas jag fått för mig rätt att han deffar.

StraightEdge
2011-03-10, 14:01
Vid deff är alltid ett högre proteinintag att rekommendera. Sen får du göra hur du vill med fett eller kolhydrater. Själv har jag testat båda och kommit fram till att kolhydratscyklar fungerar bäst för mig.