handdator

Visa fullständig version : Stretchar kroppsbyggare Och är det bra att stretcha?


Triceps
2011-03-07, 23:45
Hat sett på filmklipp, där byggare kan gå i split/spagat. Men dom som tränar SL stretchar aldrig. Drar inte alla styrkelyftare över en och samma kant, men dom jag har tränat med stretchar aldrig. Eftersom byggare stretchar så bör de vara bra för muskulaturen? Eller?

Exdiaq
2011-03-07, 23:52
Stretching ger en bara vattniga och svaga muskler likt BBs. Anledningen till att SL-killar inte stretchar är att de inte bara vill ha stora muskler utan vill bli starka också.

Nordenator
2011-03-07, 23:55
Om man ska stretcha eller inte är väl inte direkt något nytt ämne på kolo. Testa använda sökfunktionen en aning. Jag skulle tippa på att du kommer hitta svaret med hjälp av den bra mycket fortare än med hjälp av alla trollkommentarer som kommer dyka upp här framöver.

L-Sami
2011-03-08, 00:02
Hat sett på filmklipp, där byggare kan gå i split/spagat. Men dom som tränar SL stretchar aldrig. Drar inte alla styrkelyftare över en och samma kant, men dom jag har tränat med stretchar aldrig. Eftersom byggare stretchar så bör de vara bra för muskulaturen? Eller?

Styrkelyftare som flera människor oavsett aktivitet de håller på med stretchar om det finns behov till det, dumt att stretcha om det inte behövs.

MangeByggarn
2011-03-08, 00:21
Styrkelyftare som flera människor oavsett aktivitet de håller på med stretchar om det finns behov till det, dumt att stretcha om det inte behövs.

Vad för sorts behov menar du? T. ex vid stelhet?

EnJoker
2011-03-08, 00:36
SL-snubbar ser stelhet som något positivt. Stelheten fungerar likt en bänktröja som hjälper och avlastar lyftet till skillnad från en vig och överrörlig person. Nough said.

dupper
2011-03-08, 00:43
Byggare stretchar för att, som du skriver, kunna gå ner i split/spagat och posera. Vara rörlig när de poserar, etc.

Kolla t.ex. Kai Greene, VNB3y0_vlMk

Han behöver stretcha för att vara så rörlig, eller det är väl det han anser.

Matsa
2011-03-08, 00:43
Styrkelyftare stretchar:

hJfTswf0RwE

Loke
2011-03-08, 00:44
SL-snubbar ser stelhet som något positivt. Stelheten fungerar likt en bänktröja som hjälper och avlastar lyftet till skillnad från en vig och överrörlig person. Nough said.

Är det verkligen så? Jag kan helt klart hålla med om att det känns så, men är inte stelhet helt enkelt muskelns oförmåga att slappna av, och att stelhet därmed tar upp styrkeresurser som annars medvetet skulle kunna användas för att generera kraft?

Sverker
2011-03-08, 07:14
SL-snubbar ser stelhet som något positivt. Stelheten fungerar likt en bänktröja som hjälper och avlastar lyftet till skillnad från en vig och överrörlig person. Nough said.

Vad händer med den stela muskeln när den sträcks ut längre än träningsrörelsen ?
I bästa fall tar det bara stopp. I sämsta fall går muskeln av.


Alltid lika intressant att läsa i strechingtrådarna att ROM, dvs tung belastning i hela rörelsen räcker och att streching är onödigt. Vad jag kan se på gymmen så kör de flesta säkert i SIN fulla rörelse men med lite streching skulle rörelsen bli mycket längre.

ispåse
2011-03-08, 09:15
Stretching ger en bara vattniga och svaga muskler likt BBs. Anledningen till att SL-killar inte stretchar är att de inte bara vill ha stora muskler utan vill bli starka också.

Fylliga och rejäla muskler muskler skulle jag snarare vilja kalla BB's muskler. Slappa, fläskaktiga och ibland obefintliga muskler är orden du söker för SL. :D

kettlebellGuden
2011-03-08, 09:17
Kan man inte gå ner i split så är det ett bra mått på att man bör stretcha.

Annars meeh.. behöver man stretcha så stretchar man. Lats och höftböjare är ju ofta bra att satsa på.

RobbanColeman
2011-03-08, 09:19
En muskels arbetsROM är enligt mig inte samma som vid stretching. Jag stretchar före och efter mina pass, inte under träningen, då håller jag anspänning i avsedd muskel.

Jag menar jag stretchar en slapp muskel men då jag tränar slappnar jag aldrig av.

Spinkelinken
2011-03-08, 09:55
Just varför en SL-utövare inte stretchar iaf innan lyft är ju väldigt logiskt. Om du tänker dig att du har ett gummiband som du har hållt utsträckt en stund och jämför det med ett gummiband som du inte har sträckt så kommer det sistnämnda vara mer explosivt vilket är det du är ute efter antar jag som SL-utövare, att kunna explodera upp vikten. En bodybuilder använder inte alltid samma explosivitet nödvändigtvis i sina rörelser och skulle därför teoretiskt kunna stretcha innan övning tex utan att det skulle påverka prestationen.

Har haft en väldigt intressant föreläsning om stretching utav en sjukgymnast som forskat i ämnet i 20 år, Peter Magnusson heter han ni kan leta upp studier han skrivit. Han menar att man i många fall använder stretching utan någon vetenskapligt baserade underlag egentligen. Sen kommer man aldrig ifrån att forskning och praktik inte alltid går hand i hand men mitt exempel ovanför tycker jag illustrerar bra när man ska och inte ska stretcha. Alltså, stretcha inte innan du ska utföra en explosiv rörelse, må det vara SL, höjdhopp eller 100 m sprint.

That's my 5 cents

Mushan
2011-03-08, 10:50
Stretcha om du är i behov av det. Jag stretchar alltid ben/mage/rygg flitigt, tycker det är skönt att behålla min smidighet. Blir lite underarmar ibland också.

whalle
2011-03-08, 11:40
Igår lyssnade jag på en podcast med Thomas Kurz och Mark Knapp där dom sa att man under OS 1984 gjorde en undersökning i flexibilitet bland idrottarna som var med. Inte överraskande så var gymnasterna etta men tyngdlyftarna var faktiskt dom med näst bäst flexibilitet.

raQblad
2011-03-08, 11:46
Just varför en SL-utövare inte stretchar iaf innan lyft är ju väldigt logiskt. Om du tänker dig att du har ett gummiband som du har hållt utsträckt en stund och jämför det med ett gummiband som du inte har sträckt så kommer det sistnämnda vara mer explosivt vilket är det du är ute efter antar jag som SL-utövare, att kunna explodera upp vikten. En bodybuilder använder inte alltid samma explosivitet nödvändigtvis i sina rörelser och skulle därför teoretiskt kunna stretcha innan övning tex utan att det skulle påverka prestationen.

Har haft en väldigt intressant föreläsning om stretching utav en sjukgymnast som forskat i ämnet i 20 år, Peter Magnusson heter han ni kan leta upp studier han skrivit. Han menar att man i många fall använder stretching utan någon vetenskapligt baserade underlag egentligen. Sen kommer man aldrig ifrån att forskning och praktik inte alltid går hand i hand men mitt exempel ovanför tycker jag illustrerar bra när man ska och inte ska stretcha. Alltså, stretcha inte innan du ska utföra en explosiv rörelse, må det vara SL, höjdhopp eller 100 m sprint.

That's my 5 centsMuskeln blir ju bara mindre explosiv av så kallad statisk stretching, men mer dynamisk stretch har ingenting att sæga på explosivitet och kraftutveckling. Tværtom tror jag att det har positiva effekter.

( Bacurau, RFP, Monteiro, GA, Ugrinowitsch C, Tricoli, V, Cabral, LF, Aoki, MS. . J Strength Cond Res 23(1): )

I min erfarenhet så trænar folk rent generellt med usel eller mindre usel ROM, eller som en tidigare person skrev - deras maximala ROM skulle kunna førbættras avsevært genom stretching.
Tror de allra flesta har en del att hæmta med lite stretch.

Jay-Z
2011-03-08, 11:52
Styrkelyftare som flera människor oavsett aktivitet de håller på med stretchar om det finns behov till det, dumt att stretcha om det inte behövs.

Det är väl ytterst få människor som inte behöver träna upp sin rörlighet?

Spinkelinken
2011-03-08, 12:01
Muskeln blir ju bara mindre explosiv av så kallad statisk stretching, men mer dynamisk stretch har ingenting att sæga på explosivitet och kraftutveckling. Tværtom tror jag att det har positiva effekter.

( Bacurau, RFP, Monteiro, GA, Ugrinowitsch C, Tricoli, V, Cabral, LF, Aoki, MS. . J Strength Cond Res 23(1): )

I min erfarenhet så trænar folk rent generellt med usel eller mindre usel ROM, eller som en tidigare person skrev - deras maximala ROM skulle kunna førbættras avsevært genom stretching.
Tror de allra flesta har en del att hæmta med lite stretch.

Intressant med den dynamiska stretchen, har inte läst på särskilt mycket om det faktiskt men ska ta och göra det.

Dotpec
2011-03-08, 15:10
Kan man inte gå ner i split så är det ett bra mått på att man bör stretcha.

Annars meeh.. behöver man stretcha så stretchar man. Lats och höftböjare är ju ofta bra att satsa på.
Höftböjare förstår jag men varför just lats?

mikeni
2011-03-08, 17:02
Just varför en SL-utövare inte stretchar iaf innan lyft är ju väldigt logiskt. Om du tänker dig att du har ett gummiband som du har hållt utsträckt en stund och jämför det med ett gummiband som du inte har sträckt så kommer det sistnämnda vara mer explosivt vilket är det du är ute efter antar jag som SL-utövare, att kunna explodera upp vikten. En bodybuilder använder inte alltid samma explosivitet nödvändigtvis i sina rörelser och skulle därför teoretiskt kunna stretcha innan övning tex utan att det skulle påverka prestationen.

Har haft en väldigt intressant föreläsning om stretching utav en sjukgymnast som forskat i ämnet i 20 år, Peter Magnusson heter han ni kan leta upp studier han skrivit. Han menar att man i många fall använder stretching utan någon vetenskapligt baserade underlag egentligen. Sen kommer man aldrig ifrån att forskning och praktik inte alltid går hand i hand men mitt exempel ovanför tycker jag illustrerar bra när man ska och inte ska stretcha. Alltså, stretcha inte innan du ska utföra en explosiv rörelse, må det vara SL, höjdhopp eller 100 m sprint.

That's my 5 cents

Samtidigt, om man ska använda gummibandsjämförelsen:
Märk att ju längre ut gummibandet du drar, desto tyngre går det. Att då ha en stel muskel skulle således betyda att i ytterläget av sin rörelsekapacitet i en viss rörelse är det tungt och man är svagare, vilket kanske stämmer. Ligger man inte nära sitt ytterläge i sina rörelser i aktiviteten eller idrotten man utövar finns det väl ingen egentlig anledning att stretcha.
Testa att ligga på golvet. Böj knät och dra det ben armen halvägs mot magen. Sträck benet. Det går ganska trögt då baksidan stramar och hindrar rörelsen. Att bli vigare skulle göra den rörelsen betydligt lättare.
That's my 5 cents.

siimon89
2011-03-08, 17:36
det är väl ytterst få människor som inte behöver träna upp sin rörlighet?

+1

z_bumbi
2011-03-08, 18:22
Men dom som tränar SL stretchar aldrig. Drar inte alla styrkelyftare över en och samma kant, men dom jag har tränat med stretchar aldrig. Eftersom byggare stretchar så bör de vara bra för muskulaturen? Eller?

Jo de stretchar om de behöver det (ibland inte ens då men det beror på att de är människor och inte maskiner).

Kan man inte gå ner i split så är det ett bra mått på att man bör stretcha.

Vad baserar du det på?

Det är väl ytterst få människor som inte behöver träna upp sin rörlighet?

Det finns ganska många som är överrörliga och som snarare behöver minska rörligheten i lederna än att öka den.

kettlebellGuden
2011-03-08, 19:02
Vad baserar du det på?


Jag baserar det på att det var helt jäkla uppenbart att det var skrivit med glimten i ögat.


Rent allmänt så anser jag ju förvisso att är man under 50 bast så har man ingen anledning att vara så pass stel att man inte fixar det, men det är inte så relevant vad jag anser i den här frågan.


@Jay-Z: Många behöver helt klart träna upp rörlighet, men det är inte alltid stretching som är lösningen för det.

Triceps
2011-03-10, 00:49
Får musklerna en annan form? Om man stretchar?

Lord Humungus
2011-03-10, 07:21
Jag läste i boken: Styrketräning-en anatonomisk guide att stretchning efter träningen endast förlänger återhämtningen och att man då alltså ska stretcha vid ett annant tillfälle. Anledningen till detta var att efter man tränat blir det små revor i muskelfibrerna så att stretchar du på det rivs revorna upp ännu större

RobbanColeman
2011-03-10, 07:33
Jag läste i boken: Styrketräning-en anatonomisk guide att stretchning efter träningen endast förlänger återhämtningen och att man då alltså ska stretcha vid ett annant tillfälle. Anledningen till detta var att efter man tränat blir det små revor i muskelfibrerna så att stretchar du på det rivs revorna upp ännu större

Sluta läs den boken! :)

Lord Humungus
2011-03-10, 07:41
Sluta läs den boken! :)

Jahapp :) Fast å andra sidan går väl träning ut på att skada muskeln så mycket som möjligt för att det ska kunna utvecklas och växa, så då borde ju bara stretchning hjälpa till att förstora revorna vilket vore bra?

Spinkelinken
2011-03-27, 23:03
Jahapp :) Fast å andra sidan går väl träning ut på att skada muskeln så mycket som möjligt för att det ska kunna utvecklas och växa, så då borde ju bara stretchning hjälpa till att förstora revorna vilket vore bra?


Du vill stimulera muskeltillväxt maximalt, inte nödvändigtvis orsaka så mycket skada som möjligt?

Mer skada=längre återhämtning.

Kanske låter lite mycket nautilis nu och jag tränar inte på det sättet men själva tanken är ju inte fel i teorin och ibland inte heller i praktiken

von huff
2011-03-28, 07:26
stretching ger en bara vattniga och svaga muskler likt bbs. Anledningen till att sl-killar inte stretchar är att de inte bara vill ha stora muskler utan vill bli starka också.

sl-snubbar ser stelhet som något positivt. Stelheten fungerar likt en bänktröja som hjälper och avlastar lyftet till skillnad från en vig och överrörlig person. Nough said.

+1

Jay-Z
2011-03-28, 08:24
@Jay-Z: Många behöver helt klart träna upp rörlighet, men det är inte alltid stretching som är lösningen för det.

Det håller jag helt och hållet med om. Personligen tycker jag Mobility Wod är ett litet riktmärke, men det är enbart min personliga preferens.

hurril
2011-03-28, 08:49
SL-snubbar ser stelhet som något positivt. Stelheten fungerar likt en bänktröja som hjälper och avlastar lyftet till skillnad från en vig och överrörlig person. Nough said.

Nej. Stela styrkelyftare är svaga och går sönder.

Nitrometan
2011-03-28, 08:57
SL-snubbar ser stelhet som något positivt. Stelheten fungerar likt en bänktröja som hjälper och avlastar lyftet till skillnad från en vig och överrörlig person. Nough said.

Nej. Stela styrkelyftare är svaga och går sönder.

Precis. Jag har inte hört "stel är bra"-resonemanget sen tidigt 90-tal och inte ens då var det rätt.

Jay-Z
2011-03-28, 09:20
Den här tyckte jag var lite spännande.

HomJymq0VZE

Spinkelinken
2011-03-28, 09:48
Muskeln blir ju bara mindre explosiv av så kallad statisk stretching, men mer dynamisk stretch har ingenting att sæga på explosivitet och kraftutveckling. Tværtom tror jag att det har positiva effekter.

( Bacurau, RFP, Monteiro, GA, Ugrinowitsch C, Tricoli, V, Cabral, LF, Aoki, MS. . J Strength Cond Res 23(1): )

I min erfarenhet så trænar folk rent generellt med usel eller mindre usel ROM, eller som en tidigare person skrev - deras maximala ROM skulle kunna førbættras avsevært genom stretching.
Tror de allra flesta har en del att hæmta med lite stretch.


Jag håller med och missförståndet ligger i att jag av någon anledning skrev om statisk stretching innan man utför en explosiv rörelse, att stretcha vid andra tillfällen kanske kam vara bra för vissa idrottare