handdator

Visa fullständig version : Ändra dagsintag allteftersom diet fortlöper?


Spinkelinken
2011-03-07, 21:41
Ja som titeln säger, ska man anpassa intaget efter aktuell vikt. T.ex. så väger jag 77 kg nu och har efter några veckor gått ner till 75 kg, måste jag då räkna om allting eller är de här -500 täckande för en sådan tidsperiod?

Samma vid bulk, måste jag då hela tiden öka intaget allteftersom eller är det samma intag som gäller under hela perioden jag håller på?

Beef Porky
2011-03-07, 21:45
Energibehovet ändras med vikten, och vill man vara så noggrann som man kan vara så ska man ändra intaget i takt med att ens vikt förändras.

Sheogorath
2011-03-07, 21:45
Ja som titeln säger, ska man anpassa intaget efter aktuell vikt. T.ex. så väger jag 77 kg nu och har efter några veckor gått ner till 75 kg, måste jag då räkna om allting eller är de här -500 täckande för en sådan tidsperiod?

Samma vid bulk, måste jag då hela tiden öka intaget allteftersom eller är det samma intag som gäller under hela perioden jag håller på?

Du kommer inte kunna sätta ett linjärt samband mellan din kroppsvikt och ditt energibehov. Det enda vettiga sättet är att på något vis hålla koll på hur dieten går vecka för vecka (kroppsvikten är faktiskt det som ligger närmast till hands) och så sänker man energiintaget när viktnedgången går för långsamt. Om något "måste" man gå ner långsammare i slutet av deffen eftersom den totala fettmängden på kroppen är mindre, och varje kilogram kroppsfett bara kan frigöra en viss mängd energi per dygn. Men man ska vara ganska rippad för att behöva bry sig om den biten. -500 kcal är ett bra riktmärke om man har underskottet VARJE DAG (ingen ätardag, vill säga) och vill gå ner 0,5 kg per vecka. Men som sagt: totalintaget per dygn kommer bli mindre och mindre allteftersom deffen fortskrider.

Spinkelinken
2011-03-07, 21:52
Ok tack, då är det på det spåret som jag tänkte då. Hjälper en vän att deffa och jag har koll på det mesta i stora drag men det är detaljer som avgör och behöver därför leta kunskap.

Tack för svaren