handdator

Visa fullständig version : Drog axeln ur led


Carolinew
2011-03-07, 21:18
Jag lyckades med bedriften att dra axeln ur led när jag gjorde liggande tricepsextensions för någon vecka sedan. Har aldrig gillat övningen men ville ge den en chans till, vilket jag inte borde ha gjort :smash:

Hur som helst, axeln rättade till sig själv igen så jag tänkte att det nog inte var någon fara. Men fortfarande en vecka efteråt känns axeln ostabil. I vissa lägen så gör det ont och framför allt om jag typ sträcker på mig när jag sitter ner (dvs jag närmar mig samma position som i en tricepsextension) så vill hela armen hoppa åt sidan. Övningar som militärpress, latsdrag etc. gör ont.

Är detta något jag bör göra något åt eller läker det av sig självt? Bör jag undvika något eller är det bara bra att träna lite lätt?

Sheogorath
2011-03-07, 21:21
Jag lyckades med bedriften att dra axeln ur led när jag gjorde liggande tricepsextensions för någon vecka sedan. Har aldrig gillat övningen men ville ge den en chans till, vilket jag inte borde ha gjort :smash:

Hur som helst, axeln rättade till sig själv igen så jag tänkte att det nog inte var någon fara. Men fortfarande en vecka efteråt känns axeln ostabil. I vissa lägen så gör det ont och framför allt om jag typ sträcker på mig när jag sitter ner (dvs jag närmar mig samma position som i en tricepsextension) så vill hela armen hoppa åt sidan. Övningar som militärpress, latsdrag etc. gör ont.

Är detta något jag bör göra något åt eller läker det av sig självt? Bör jag undvika något eller är det bara bra att träna lite lätt?

Jag tycker att du ska uppsöka sjukgymnast direkt för att påbörja stabiliseringsträning för din axel. Generellt kan man säga att du ska fokusera på att träna axelns inåtrotatorer (men inte gå till ytterläget i den negativa fasen!) och ta det mycket försiktigt med dragövningar (även för baksida axlar) eftersom ledhuvudet migrerar framåt vid den typen av armrörelser vilket kan ge dig en ny luxation eftersom det passiva stödet frampå är uttänjt.

Edit: ytterlägen (bottenläget) i pressövningar bör också undvikas, men du kan gå tyngre viktmässigt här än vid drag.

Carolinew
2011-03-11, 15:34
Några tips på övningar jag kan köra? Skall boka tid hos sjukgymnast men jag kommer inte ha tid att gå dit förrän nästnästa vecka.

Kommer axeln kunna bli bra igen eller kommer den alltid vara så här jädrans ostabil och gnällig som den är nu? Det börjar gå mig på nerverna nu faktiskt, blir påmind om skiten nästan varje gång jag använder armen på något sätt.

vicarious
2011-03-11, 15:45
Tråkigt för dig :(

Just detta är anledningen till att jag inte kör den här övningen. Jag antar att du hade armbågarna ganska brett isär?

Var det första gången det hände?

David_wigren
2011-03-11, 15:51
Jag tycker att du ska uppsöka sjukgymnast direkt för att påbörja stabiliseringsträning för din axel.

+1

En liknande grej hände mig för några år sedan då min axel hoppade ur led medans jag körde bänkpress. Och precis som för dig så hoppade den tillbaka direkt efter. Men fy helvette vad ont det gjorde. En väldigt konstig och obehaglig känsla att känna armen gå ur led sådär.
Hur som helst, det visade sig att inget gick sönder så jag hade väldigt tur. Men det tog nog en 2-3 månader innan jag var helt återställd ändå. Och jag har inga problem med det idag. Mina axlar är stabilare än någonsin.

Men som sagt se till att kolla upp det.

Astoria
2011-03-11, 16:03
Hej Carolinew,

Tråkigt att höra - tyvärr så är just axelleden en av de svagaste konstruktionerna i kroppen. "Kulan" är betydligt större än skålen och allt hålls på plats med ligament. Har man än gång skadat ligamenten så kommer dom inte tillbaka. Det man kan göra är att stärka musklerna runtomkring. Nu verkar det som du hade en mindre luxation - om den hoppat helt ur led så hade du aldrig fått tillbaka den själv utan läkarhjälp/morfin.

Jag har dragit axeln ur led ca 15 gånger och dessutom opererat mig - även efter operation har den hoppat ur led. Det är inte direkt något jag lider av men lite försiktig blir man...

Alla överarms rörelser för mig är instabila - serv i tennis är typexemplet på "farlig" rörelse. Jag kör pushdown och stående tricepsextension när jag tränar triceps - när jag kör stående så kör jag ganska lätta vikter för att inte riskera något.

Kontakta sjukgymnast och undvik att träna triceps/axlar/bröst innan du pratat med en expert.

Lycka till!

Cheers!

Carolinew
2011-03-11, 21:32
Tråkigt för dig :(

Just detta är anledningen till att jag inte kör den här övningen. Jag antar att du hade armbågarna ganska brett isär?

Var det första gången det hände?

Ja första gången... och fan vad jag ångrar att jag försökte mig på den övningen, verkar som jag sumpat axeln för livet.

+1

En liknande grej hände mig för några år sedan då min axel hoppade ur led medans jag körde bänkpress. Och precis som för dig så hoppade den tillbaka direkt efter. Men fy helvette vad ont det gjorde. En väldigt konstig och obehaglig känsla att känna armen gå ur led sådär.
Hur som helst, det visade sig att inget gick sönder så jag hade väldigt tur. Men det tog nog en 2-3 månader innan jag var helt återställd ändå. Och jag har inga problem med det idag. Mina axlar är stabilare än någonsin.

Men som sagt se till att kolla upp det.

Skönt att det känns bättre för dig iaf! Men lustigt att det händer under bänkpress?

Hej Carolinew,

Tråkigt att höra - tyvärr så är just axelleden en av de svagaste konstruktionerna i kroppen. "Kulan" är betydligt större än skålen och allt hålls på plats med ligament. Har man än gång skadat ligamenten så kommer dom inte tillbaka. Det man kan göra är att stärka musklerna runtomkring. Nu verkar det som du hade en mindre luxation - om den hoppat helt ur led så hade du aldrig fått tillbaka den själv utan läkarhjälp/morfin.

Jag har dragit axeln ur led ca 15 gånger och dessutom opererat mig - även efter operation har den hoppat ur led. Det är inte direkt något jag lider av men lite försiktig blir man...

Alla överarms rörelser för mig är instabila - serv i tennis är typexemplet på "farlig" rörelse. Jag kör pushdown och stående tricepsextension när jag tränar triceps - när jag kör stående så kör jag ganska lätta vikter för att inte riskera något.

Kontakta sjukgymnast och undvik att träna triceps/axlar/bröst innan du pratat med en expert.

Lycka till!

Cheers!

Jaha, där dödade du mitt hopp med ditt ärliga inlägg :( Men jag uppskattar att du berättar ändå, får försöka tänka om mentalt nu då. Fan :(

Tolkia
2011-03-11, 21:40
Ja första gången... och fan vad jag ångrar att jag försökte mig på den övningen, verkar som jag sumpat axeln för livet.
Öh, hur lång tid har det gått? Att döma av tråden två-tre veckor - det är typ ingen tid alls. Definitivt inte tid nog för att du skall kunna avgöra om du "sumpat axeln för livet", med mindre än att du rent slitit loss armen från dess fäste. Vänta med att döma ut dig till slakt tills någon som kan tittat på din axel i verkligheten.

Carolinew
2011-03-11, 22:03
Öh, hur lång tid har det gått? Att döma av tråden två-tre veckor - det är typ ingen tid alls. Definitivt inte tid nog för att du skall kunna avgöra om du "sumpat axeln för livet", med mindre än att du rent slitit loss armen från dess fäste. Vänta med att döma ut dig till slakt tills någon som kan tittat på din axel i verkligheten.

Med tanke på vad Astoria skrev så lät det så. Jag har även hört det från andra, men visst, jag skall väl vänta med att dra några slutsatser tills jag träffat sjukgymnasten.

Astoria
2011-03-11, 23:16
Hey Caroline!

Bara några fler kommentarer kring detta - du har inte sumpat axeln för livet - lite sjukgymnastik och råd från en expert kommer att fixa detta. Jag har en skitkass axel och jag lider inte av det.

Du har, högst troligt, inte haft en full axelledsluxation (eftersom axeln ploppade tillbaka av sig själv) och dina skador på ligamenten kanske inte är alltför allvarliga. Med lite rehabilitering kommer du att träna som vanligt snart. Men du bör dock vara försiktig i framtiden med vissa övningar eftersom det redan hänt en gång.

Det kan också vara ide att titta på hur balansen ser ut mellan bakre och främre muskelatur - det kan vara grundorsaken till att detta inträffade. En läkare sa till mig en gång att om man övertränar bröst och undertränar rygg så tenderar axelpartiet att flyttas frammåt och då finns det en risk att axeln hoppar ur led förr eller senare. En expert kan nog också tala om vilket håll som axen var på väg (frammåt, nedåt, bakåt).

Cheers!

Carolinew
2011-03-11, 23:26
Tack för dina inlägg, uppskattas! :)

Jag har sämre baksida än framsida axlar. Har slitit mig gul och blå för att försöka bygga upp baksidan men den vill bara inte. Har provat alla övningar som finns tror jag, men ingen verkar ta på rätt ställe. Har haft huvudbry över detta ända sedan jag började träna typ men utan resultat... så... kan mycket väl vara en orsak.

Salus
2011-03-11, 23:37
Min axelproblematik började i hantelpress för axlarna och tappade balansen och armen åkte bakåt => axel ur led

2) Skulle dyka => axel ur led

3) Clinch i thaiboxning => axel ur led

4) Rörde mig i sängen => axel ur led.


Det jag kan säga är att det krävs en hel del första gången, sedan är man fucked, så till vida att det blir lättare för varje gång det händer. Tyvärr.

Såvitt jag förstått det så går aldrig uttänjda ledband tillbaka (samma sak med folk som lätt stukar fotleder).

Jag kan inte träna som förut, men å andra sidan störs jag inte extremt av det i vardagslivet, har inga smärtor eller så.

Hoppas verkligen att du inte får liknande följdproblem som jag fått, MEN ett tips är att göra ditt yttersta för att undvika att det händer igen. Man vill inte hamna i den negativa spiralen där axeln konstant blir sämre och sämre med avseende på stabilitet.

Carolinew
2011-03-11, 23:40
:(

Salus
2011-03-11, 23:45
Träffade Seth Ronland och han hade en del intressanta tips på hur man mest effektivt stärker stabiliteten i axeln.

Istället för att köra rotationsövningar till förbannalse rekommenderade han att man ska plocka en väldigt lätt hantel (vet inte hur stark du är, men jag kör på någonstans mellan 5-8kg), och bara håller den statiskt ovanför huvudet med rak arm.

I början är det mest deltoidmustklerna som stabiliserar vikten, men de "dör" rätt snabbt, sedan är det mindre muskler runt axeln som måste ta över.

Välj en hantel du klarar 2 minuter på din friska arm utan extrema svårigheter - testa sedan den vikten på din skadade axel. Överdriv inte, klarar du bara 30 sekunder så duger det, stressa inte, utan låt det ta sin tid tills du klarar 2 mintuer * 2 set. Sedan kan du öka.

Lycka till!

Salus
2011-03-11, 23:46
För att öka svårigheten i övningen kan du kombinera det statiska hållandet med att göra utfall / gå runt lite / vrida på nacken.

Det kräver ännu mer aktiv stabilisering.

Niveus
2011-03-12, 00:11
Nu är jag knappast sjukgymnast, men jag är däremot läkarstuderande. Ledskålen (cavitas glenoidalis) är relativt liten i förhållande till ledhuvudet från humerus (överarmsbenet) och 'förstoras' därför av labrum.

Ligament håller ledhuvudet på plats i ledskålen men den viktigaste fixationsapparaten är rotatorkuffen som är ett samlingsnamn för de 4 muskler som fäster runtom ledhuvudet och håller det in mot ledskålen. Dessa fyra muskler är m. teres minor, m. supraspinatus, m. infraspinatus och m. subscapularis.

Kort sagt, kan du stärka rotatorcuffen mha övningar (sett några fina exempel men sök på exrx.net eller youtube) så vill risken för luxation/urledsvridning minska. Därför bör ditt fokus ligga här.

Lycka till! =)

lillrosen
2012-05-14, 23:18
Tjena, tror detta blir väll årets upp..

Kan väll börja med att berätta att jag skadade v.axeln sommaren 2009 genom att rasa på fyllan och tog såklart emot fallet med axeln, efter de så har den hoppat ur "halvt" 5-6 gånger. dvs, hoppat ut och hoppat tillbaka på en gång, så har inte tänkt mer på de, tills jag överbelastade axlarna på gymmet i axelpress med hantlar, på sista setet och självklart dom två sista repsen. Hanteln åkte bakåt och axeln trycktes ner och ur led. Låg på golvet närmare timmen innan ambulansen kom och körde mig till sjukan. Olyckan skedde 2011-03-31 och nu dryga året senare så är de på bättringsvägar, men långt ifrån färdigrehabiliterat (Stavning). Tråkiga är också att innan olyckan så var det precis då man började komma upp i lite vikter och så, nu är man fortf. nere på mindre vikter..

Ville bara berätta de här att låt de ta den tid det tar!

Lycka till! :)