handdator

Visa fullständig version : Vad tar ni?


Sushipinne
2011-03-07, 21:16
Tjenare. Vad tar ni om ni på dagen blir hungriga? Nått som mättar bra ganska länge tack.

hejhopp79
2011-03-07, 21:19
Grönsaker och något kött

Man slipper sötsug och klarar sig rätt bra på det ett tag tycker jag.

yooii
2011-03-07, 21:31
När jag blir hungrig äter jag mat.

jenni
2011-03-07, 21:33
nötter

Sheogorath
2011-03-07, 21:58
Jag har ett kostschema så jag tar ingenting annat än vätska om jag blir hungrig. Är jag inte nöjd med hur min hungerkurva ser ut får jag lägga om maten inför den kommande veckan. Spontanitet? Icke! Kan sträcka mig så långt att jag väntar med att äta ett mål mat någon timme om jag känner mig mätt för att inte riskera att bli hungrig senare på dagen.

Sushipinne
2011-03-07, 22:09
nötter

kolhydrater?

Sushipinne
2011-03-07, 22:11
Jag har ett kostschema så jag tar ingenting annat än vätska om jag blir hungrig. Är jag inte nöjd med hur min hungerkurva ser ut får jag lägga om maten inför den kommande veckan. Spontanitet? Icke! Kan sträcka mig så långt att jag väntar med att äta ett mål mat någon timme om jag känner mig mätt för att inte riskera att bli hungrig senare på dagen.

i ditt kostschema, står det VAD du käkar? alltså vad för maträtt.:Virro

Sheogorath
2011-03-07, 22:24
i ditt kostschema, står det VAD du käkar? alltså vad för maträtt.:Virro

Såklart! -> Här <- (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4909937&postcount=9110) är dagens mat exempelvis. Jag slänger upp mitt matschema i den tråden (ligger under "Kost och näring") emellanåt för att skänka lite inspiration. :)

Big Sleazy
2011-03-07, 22:24
Blir sällan hungrig på dagarna längre, kroppen har vant sig. Blir jag hungrig/sugen på kvällen borstar jag tänderna.

eriksvensson
2011-03-07, 22:24
Kokosfett! Mättar direkt!

vrok
2011-03-07, 22:34
Lunch. Sedan äter jag middag. Mättar bra tycker jag.

Pintan
2011-03-07, 22:44
Lunch. Sedan äter jag middag. Mättar bra tycker jag.

+1. Simpelt o bra.

Spooted
2011-03-08, 00:22
Ta en burk med tonfisk :P riktigt gott och mättande :P Eller en protein shake med en macka :) Går också bra med lax bitar i mickron xD

Ristretto
2011-03-08, 01:30
Jag har ett kostschema så jag tar ingenting annat än vätska om jag blir hungrig. Är jag inte nöjd med hur min hungerkurva ser ut får jag lägga om maten inför den kommande veckan. Spontanitet? Icke! Kan sträcka mig så långt att jag väntar med att äta ett mål mat någon timme om jag känner mig mätt för att inte riskera att bli hungrig senare på dagen.

What he said.
Däremot planerar jag in spontanitet ibland...

Nykropp
2011-03-08, 07:52
Ett kokt ägg.

Mell
2011-03-08, 08:15
Tjenare. Vad tar ni om ni på dagen blir hungriga? Nått som mättar bra ganska länge tack.

Blomkål
Vitkål
Saltad broccoli
Saltad Brysselkål
Gurka (ev. dippad i aromatkrydda men det är lite mycke natrimglutamat i det)
Proteinfluff som varieras:
-chokladkasseinpulver+mjölk som toppas med cankao
-päronsplitkasseinpulver+mjölk som toppas med cankao
-vaniljvassle+fun light+olika slags frysta bärmixar som toppas med pepparkakskrydda
Fun light
Lightläsk
Hemmagjord lightläsk: Bubbelvatten (Ex. ramlösa) blandat med valfri fun light
Tuggummin
Knapra på trätandpetare
Kvarg blandat med bär, fun light och vaniljarom
Skummad mjölk som toppas med kanel
Vatten
Kaffe
Té med mjölk och många suketter i :)
Chiliflingor om man är en man
En näve nötter (tycker hasselnötter är godast)
Ej rekommenderat alternativ: Valfri nikotindrog


Ofta så tröttnar man ganska fort ifall man bara har ett av ovan alternativ i rockärmen (ex. broccoli) därför gäller det att ha ett brett utbud av bra grejer man kan variera sig med =)

Måste dock säga att det enda av ovan alternativ som ger ihållande mättnad en längre tid är nötterna men då gäller det att se till att man inte överkonsumerar pga kaloriinnehållet. Å andra sidan är det nog många som tycker att de mättar bra per upptagen kalori från dem.

Mell
2011-03-08, 08:42
Citronté eller Green mint tea utblandat med fun light lemon/lime (blir sött o gott!)
Värm upp 400g krossade tomater och krydda med massa starka kryddor sen ät med sked

Sushipinne
2011-03-08, 09:48
Såklart! -> Här <- (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4909937&postcount=9110) är dagens mat exempelvis. Jag slänger upp mitt matschema i den tråden (ligger under "Kost och näring") emellanåt för att skänka lite inspiration. :)

3000kcal per dag?! Det är ju det dubbla av vad jag ska ha ju!

jenni
2011-03-08, 11:19
kolhydrater?

paranötter innehåller bara 3,4g kolhydrater/100g och jordnötter 8,2 gr
det är inte så mycket, man orkar ju ände inte äta nötter i större mängd
men man blir mätt på dem även om man äter lite:)

Langster
2011-03-08, 11:27
Blir man så hungrig så att man måste äta något så gör man fel tycker jag.

Som Sheogorath säger, funkar det inte så får man se över sitt kostschema.

Sushipinne
2011-03-08, 13:21
paranötter innehåller bara 3,4g kolhydrater/100g och jordnötter 8,2 gr
det är inte så mycket, man orkar ju ände inte äta nötter i större mängd
men man blir mätt på dem även om man äter lite:)

okej. nice! :)

Sushipinne
2011-03-08, 13:22
Blir man så hungrig så att man måste äta något så gör man fel tycker jag.

Som Sheogorath säger, funkar det inte så får man se över sitt kostschema.

Mjo, men det måste vara bara för det är i början av deffen. För sist jag deffade så blev jag inte hungrig.. men nu blir jag hungrig hela tiden typ..

Mell
2011-03-08, 13:29
Blir man så hungrig så att man måste äta något så gör man fel tycker jag.

Som Sheogorath säger, funkar det inte så får man se över sitt kostschema.

Mättnadskänsla är ju ganska individuellt så att direkt kritisera folk som känner att de vill ha något att äta gör fel tycker jag är lite taskigt. Många kanske har legat på bulk med kraftigt överskott precis innan och sen går över till deff med underskott. Den skillnaden på kcalintag per dag för kroppen tar ett tag innan man vänjer sig. Även finns det ju dem som är kraftigt överviktiga som utan nämnvärd muskelförlust kan ligga på ett underskott över 1000 kcal om dagen, dessa kommer också behöva lite extra knep för att hålla hungern i schack. Sen finns det ju även sånna som mig som har en kropp som direkt verkar känna av det minst lilla underskottet och direkt börjar skrika efter mer mat :(

Langster
2011-03-08, 13:37
Mättnadskänsla är ju ganska individuellt så att direkt kritisera folk som känner att de vill ha något att äta gör fel tycker jag är lite taskigt. Många kanske har legat på bulk med kraftigt överskott precis innan och sen går över till deff med underskott. Den skillnaden på kcalintag per dag för kroppen tar ett tag innan man vänjer sig. Även finns det ju dem som är kraftigt överviktiga som utan nämnvärd muskelförlust kan ligga på ett underskott över 1000 kcal om dagen, dessa kommer också behöva lite extra knep för att hålla hungern i schack. Sen finns det ju även sånna som mig som har en kropp som direkt verkar känna av det minst lilla underskottet och direkt börjar skrika efter mer mat :(

Jag säger inte att det är fel på folk för att de blir hungriga, jag säger att metoden de använder är fel. Att man blir hungrig är naturligt, men med en smart diet slipper man problem som uppstår vid extrem hunger.

Freddy2
2011-03-08, 14:22
Grönt te.

Mokai
2011-03-08, 23:15
Mell: Knapra på trätandpetare

Hahaha bra att veta att jag inte är den enda ;)

Vatten eller något med så lågt kcal som möjligt

Mell
2011-03-09, 08:25
Hehe, ja, om man samtidigt inmundigar fun light så ger det en illusion av att tandpetarn smakar sött och gott. Tycker även det det är gott att tugga ner ett par trätandpetare i tuggummina, de håller lite längre då :)