handdator

Visa fullständig version : En träningsjournal i mängden!


L Johnsson
2011-03-07, 19:53
Detta är ytterligare en av alla träningsjournalerna i mängden med samma mål som de flesta andra journaler. Dvs. kunna följa upp resultaten bättre och få lite tips och nya vinklingar från er andra här på kolo!

Blandat om mig:
Född: 1992
Vikt: ~74kg
Längd: 183cm

Nuvarande träningsschema:
Pass 1:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Latsdrag 5x5

Pass 2:
Marklyft 5x5
Dips 5x5
Pull-ups 5x5

Pass 3:
Benpress 5x5
Militärpress 5x5
Vadpress 5x5
Rodd av olika slag 5x5

14K
2011-03-07, 19:58
Lycka till :)

L Johnsson
2011-03-07, 20:00
Körde Pass 2 idag dvs. Marklyft, Dips och Pull-ups.

Marklyften kändes rätt sådär, försöker starta om från början och lära mig tekniken ordentligt denna gången. Filmade ett av seten idag, finns i min tråd om teknikkritik för marklyft(http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161852). Här är iaf kommentarerna samt videon från dagens pass:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4909140&postcount=25
Körde 120kg 5x5, var inte speciellt tungt men tekniken satt inte så bra så ligger nog kvar på ungefär samma vikt nästa pass med och försöker träna in tekniken ytterligare. Ev. lägger jag på 5kg mest för självkänslans skull:D.

Pull-upsen körde jag 5x5 på kv+12,5kg. De första fyra seten gick fina firren men de sista två repsen på sista setet var rätt taskiga. Ändå någorlunda nöjd:)

Dipsen klarade jag precis mina 5x5 med kv+45kg fast lite sviktande teknik i sista setet så ligger kvar på vikten utan att gå upp ett pass till iaf för att se hur det går. Rätt så nöjd med dipsen med:)

L Johnsson
2011-03-07, 20:00
Lycka till :)

Tack så mycket!:)

L Johnsson
2011-03-09, 16:46
Var riktigt sliten igår och förkyld, lite små förkyld och trött idag så hade egentligen tänkt ta vilodag.
Men kunde inte hålla mig borta från gymmet så tog en snabb runda inom iaf tillsammans med mina två träningskompisar och chill-gymmade lite för känslans skull. Sedan avrundade vi med en stunds bastu och varsin semla:thumbup:

Blev rätt bra dag ändå med andra ord:)

Tediiieee
2011-03-10, 16:59
Säger som du, detta komma följas! Hur länge har du tränat? Är för övrigt sjukt sugen på ett liknande träningsschema, tycker du det funkar bra?

L Johnsson
2011-03-10, 18:10
Säger som du, detta komma följas! Hur länge har du tränat? Är för övrigt sjukt sugen på ett liknande träningsschema, tycker du det funkar bra?

Toppen ju! Kan vi peppa varandra lite;).
Jag har tränat någorlunda seriöst i 1,5 år nu. Latjade lite gym innan dess med till och från, men det var så oseriöst och strukturerat så det knappt kan räknas. Sen första året mer seriöst gymmande var ju mest läroperiod förstås. Känns som det är först nu jag börjat få den koll jag behöver för att kunna fokusera på ökningar :hbang:.

Jadu, jag gillar det, passar mig iaf. Det schemat jag har nu är inriktat på styrkeökningar framförallt. Det är inspirerat lite av Stronglift-schemat som du kanske noterat:).
Jag tror att om styrkan kommer så får man en helt okay massa till på samma gång, sen längre fram när jag fått upp en okay grundstyrka kan jag lägga till fler övningar och reps för att inrikta mig mer på volymen.

Men som styrkeöknings program passar det mig utmärkt. Jag har tillräckligt med övningar för att kunna köra slut på mig själv men ändå så pass få så jag kan ge allt jag har på alla övningarna. Det är många tunga övningar så det passar utmärkt om man är motiverad för styrkeökningar tror jag:).
Har ökat ett par kilo i massa med sedan jag började köra såhär med för lite drygt 7månader. Så lite massa ger det med för mig iaf.

Testa det vetja! Svårt att veta hur det funkar för dig innan du testat ju, ge det ett par månaders stenhård träning när du har tid. Jag tror det säkert kan funka för dig med:hbang:

Tediiieee
2011-03-10, 19:08
Gillar din träningsfilosofi, känner typ likadant i nuläget, vill verkligen öka i basövningarna så jag antar att det är ganska perfekt med stronglifts, drar igång en variant av det schemat snart tror jag! :D kört hårt som fan nu! :hbang:

L Johnsson
2011-03-11, 08:42
Låter ju super!
Lycka till för fan! Blir extra spännande att följa din journal om du dessutom kör lite liknande upplägg som jag ju:hbang:

L Johnsson
2011-03-11, 09:41
Då var det dags för första bilduppladdningen!
Har letat igenom bland mina bilder och hittat några från de senaste månaderna. Har tyvärr ingen helkropp eller några uppdaterade benbilder. Det får tas när tillfälle ges. Lovar inget datum men inom de närmaste månaderna ska jag försöka ta helkroppsbilder i alla de obligatoriska poserna och lägga upp!
Obs! Varning för extremt dålig poseringsteknik.:em:

http://i52.tinypic.com/ine895.jpg

http://i56.tinypic.com/np0090.jpg

http://i53.tinypic.com/21e6pmr.jpg

För alla på forumets trevnad så klippte jag bort mina mindre vackra grimaser jag hade på de två första bilderna. Vi får tänka på att det faktiskt finns minderåriga här med och de ska kunna surfa på kolo utan att behöva bli skrämda.;)

L Johnsson
2011-03-11, 10:00
Kan även passa på att säga att jag ställer in dagens träning för att vila. Tar emot att göra så men eftersom jag varit förkyld de senaste veckorna och det inte blivit så mycket bättre än bestämde jag mig för att ta en lång helg och vila bort förkylningen en gång för alla. I slutändan är det ju trots allt det smartaste:cool:.

Så istället för ett träningsreportage ger jag mina två läsare ytterligare en bonus förutom bilderna i förra inlägget! Nämligen några kroppsmått jag nyss tagit!*flex*

Spänd/avslappnad:

Nacke: 39/37 cm
Överarm: 36,5/32 cm
Underarm: 33/ 31,5 cm
Bröst: 103/98 cm
Midja: 74/75,5 cm
Gump: 95/96 cm
Lår: 54,5/53,5 cm
Vad: 37/36,5 cm

Tediiieee
2011-03-11, 18:56
Riktigt fina linjer, bra form också *popcorn*

L Johnsson
2011-03-12, 10:50
Riktigt fina linjer, bra form också *popcorn*

Man bugar och bockar!
Blev extra nöjd med ryggbilden, fick med bra konturer där tyckte jag själv för att vara lite ego*flex*.
Fast fick tips om att jag skulle vidga lite mellan skuldrorna så jag fick större bredd över latsen. Ska nog försöka testa det nästa bildsession:)

L Johnsson
2011-03-14, 17:19
Blev ett pass idag trots att jag kände mig riktigt seg, trött och vek.

Bänkpress:

Uppvärmning
87,5kg x5
87,5kg x5
87,5kg x5, med pass på sista
85kg x5
85kg x4, med pass på sista

Kände mig rejält klen men gick ju inte helt värdelöst, bara lite halvt;). Hoppas på att det går bättre nästa gång:)


Knäböj:

Uppvärmning
105kg x5, hade inte riktigt önskat djup, saknades någon enstaka centimeter
105kg x5
105kg x5
105kg x5
105kg x5

Kände mig inte alls på humör och kände inte att styrkan infann sig så jag bestämde mig för att avsluta passet för att gå upp och basta med grabbarna istället. Tänkte köra lite extra imorgon och göra latsdragen då och kanske någon komplementövning som jag känner för.

L Johnsson
2011-03-15, 14:04
Blev lite catch-up idag plus ett par övningar till:)

Latsdrag:
85kg x5
85kg x5
85kg x5, kändes lätt fram till tredje setet där den sista var lite väl tung, så jag sänkte
80kg x5
80kg x4, den sista blev för tung och ostrikt så räknar inte den

Resultatet var inte direkt charmerande men jag tog i så gott jag kunde så kan väl inte klaga för mycket.


En övning jag inte har någon aning om vad den heter:
25kg x8
25kg x8
25kg x7, sista blev lite väl ostrikt så räknar inte den

Ingen aning vad övningen gör eller vad den kallas men sett folk göra den så testade mest av nyfikenhet. Den liknar lite vad dom gör i denna videon på 4.30. Fast man drar ner hela vägen och inte bara en liten bit. Om någon råkar veta vad övningen heter får de gärna berätta det:).
byOk4OE_6uI


Hantel flyes:
16kg x8
16kg x8
16kg x8


Var ett riktigt skönt pass, hade inte haft något emot att köra såhär varje vecka istället för vanligt;).

Tediiieee
2011-03-15, 19:24
Cable Pullover tror jag den heter, om du kör den i kabel då :) Gillar du den?

L Johnsson
2011-03-15, 21:57
Cable Pullover tror jag den heter, om du kör den i kabel då :) Gillar du den?

Ja jag körde den i kabel:).
Då får den kallas det för mig från och med nu bestämmer jag:cool:.
Jag har bara kört den en gång i mitt liv, men jag tyckte den kändes rätt skön faktiskt. Kändes lite i både mage och ryggen som skulle stabilisera och lite i latsen med. Ska testa den ett par gånger till och utvärdera om den är bra eller inte:).
Har du testat den?

Tediiieee
2011-03-15, 22:52
Yup, testade efter jag såg just det klippet du länkade faktiskt för första gången faktiskt :D Kändes som en helt ok övning, tycker dock den känns så jävla skum att köra tungt på så jag håller mig till latsdrag och roddövningar :)

Sundqvist
2011-03-15, 23:05
Grym form och vassa pass dude, kommer följas!

L Johnsson
2011-03-16, 09:26
Yup, testade efter jag såg just det klippet du länkade faktiskt för första gången faktiskt :D Kändes som en helt ok övning, tycker dock den känns så jävla skum att köra tungt på så jag håller mig till latsdrag och roddövningar :)
Ja den kändes väldigt mysko faktiskt, just därför jag tänkte ge den ett par pass till innan jag bedömer den. Som du säger var det riktigt svårt att köra tungt på den*gah!*

Grym form och vassa pass dude, kommer följas!

Tackar tackar, du själv är verkligen inte så pjåkig heller. Kollat in några av dina pass i din journal den senaste tiden och de är fan grymma! Verkar dom du kör 10x5? dubbelt så många reps som mig då per övning med enda skillnaden att du orkar med fler övningar per pass. :hbang:

Sundqvist
2011-03-16, 09:28
Ja den kändes väldigt mysko faktiskt, just därför jag tänkte ge den ett par pass till innan jag bedömer den. Som du säger var det riktigt svårt att köra tungt på den*gah!*



Tackar tackar, du själv är verkligen inte så pjåkig heller. Kollat in några av dina pass i din journal den senaste tiden och de är fan grymma! Verkar dom du kör 10x5? dubbelt så många reps som mig då per övning med enda skillnaden att du orkar med fler övningar per pass. :hbang:

Tackar! :) yes 10x5 på allt utom basövningar där jag kör 5x5 :)

L Johnsson
2011-03-17, 16:54
Marklyft:
125kg x5
125kg x5
125kg x5
125kg x5
125kg x5

Försökte jobba på tekniken även detta passet. Det gick inte alls speciellt bra. Riktigt uselt, vikten är inte tung men ändå så blir det inte alls så fina lyft som jag vill. Om ni läst min teknikkritik tråd om marklyft så är det fortfarande höften som sticker iväg liksom de senaste veckorna. Riktigt enerverande*gah!*.


Pull-ups:
kv+12,5kg x5
kv+12,5kg x5
kv+12,5kg x5
kv+10kg x5
kv+10kg x5

Inte heller Pull-upsen kändes så bra idag, fanns ingen uthållighet överhuvudtaget. Kändes som jag blev lika uttröttad efter varje set som jag blir av två i vanliga fall.


Dips:
kv+45kg x5
kv+40kg x5
kv+40kg x5

Om de andra två övningarna var dåliga var dipsen katastrofala. Efter tre set dåliga set tappade jag helt lusten och all motivation så jag avslutade passet och gick hem istället.

Detta kan officiellt vara årets sämsta träning såhär långt. Det var fantamej inget som stämde alls. Riktigt störigt, hade bra humör när jag vaknade imorse, det har jag inte längre. Förbannat tråkigt när passet går käpprätt åt helvete. Hur som helst har jag iaf veckans sista pass imorgon. Hoppas på en revansch som heter att duga då *flex*

L Johnsson
2011-03-30, 15:51
Okay nu var det ett tag sedan jag var på kolo senast men här kommer en update från senaste passet som jag hade idag :)

Bänkpress:
87,5kg x5
87,5kg x5
87,5kg x5
87,5kg x5
87,5kg x5

Kändes starkt och bra, så går upp till 90kg nästa pass!*flex*


Knäböj:
120kg x5
120kg x5
120kg x3
110kg x5
110kg x5

På tredje repet lyckades jag med konststycket att få obalans och föll hejdlöst bakåt. Lite skrämmande men ingen fara blev bara en öm axel. Men sänkte vikterna mest för att våga köra vidare. Fick köra om sista repet på sista settet med då det blev halvdant. Men det var inga problem. Kändes att styrkan fanns där och att jag egentligen kunde gjort fler.


Latsdrag:
85kg x5
85kg x5
85kg x5
85kg x5
80kg x5

Fram till fjärde settet var det inga problem. Dock blev de sista 2-3 i fjärde settet lite väl ostrikta så jag sänkte vikten för att kunna behålla den striktheten jag vill ha.

L Johnsson
2011-04-02, 11:14
Kände inte riktigt för gymmet igår, var rätt sliten efter veckan med så på kvällen innan jag gick och la mig blev det en liten joggingtur på 4,5km istället. Lite variation helt enkelt:cool:

L Johnsson
2011-04-06, 18:42
Passet i måndags gick åt skogen, dagens pass gick lite bättre så därför skriver jag upp det. Har sprungit en kortare runda denna veckan med.

Bänkpress:
90kg x5
90kg x5
90kg x5
90kg x3 (gjorde 5reps men fick pass på de sista två så de räknas inte)
80kg x5

Knäböj:
110kg x5
110kg x5
110kg x5
110kg x5
120kg x5

Latsdrag:
85kg x5
80kg x4
80kg x5
75kg x5
70kg x5

Latsdragen gick åt skogen, hade ingen styrka alls i armar/lats så det var en stor besvikelse. I vanliga fall brukar jag känna rätt bra styrka och har nästan klarat av att gå upp helt till 85kg 5x5 men idag var inget sig likt. Bara att komma igen nästa vecka.

Sundqvist
2011-04-06, 18:54
Feta bänkar! :thumbup:

L Johnsson
2011-04-07, 07:21
Man tackar! Dog totalt efter fjärde setet, kändes fan tungt i sista trots att jag körde med 10kg mindre! Otroligt vad ett par extra kilo tröttar ut en!