handdator

Visa fullständig version : Knäböj - fotplaceringens påverkan på rygg och bäcken


Silencer
2011-03-07, 19:15
Jag undrar om det är "farligare" för ryggen och bäckenet att stå smalt i knäböj med knäna pekandes rakt fram, jämfört med att stå lite bredare med något utvinklade fötter.

Sheogorath
2011-03-07, 19:18
Jag undrar om det är "farligare" för ryggen och bäckenet att stå smalt i knäböj med knäna pekandes rakt fram, jämfört med att stå lite bredare med något utvinklade fötter.

Om du står för smalt kan du inte få ner bäckenet/magen ordentligt mellan låren och då kommer ländryggen krökas när du går djupt. Så länge det inte händer är det inget problem. Med andra ord: håll koll på ländryggens krökning oavsett om du står smalt eller brett.

Silencer
2011-03-07, 20:05
Om du står för smalt kan du inte få ner bäckenet/magen ordentligt mellan låren och då kommer ländryggen krökas när du går djupt. Så länge det inte händer är det inget problem. Med andra ord: håll koll på ländryggens krökning oavsett om du står smalt eller brett.

Okej, på så vis! Tackar.

kettlebellGuden
2011-03-07, 20:46
Exakt vad som är bäst fotplacering är individuellt. Prova dig fram.

Arf Pingvin
2011-03-07, 22:18
För egen del är det bäst för mig att stå ganska brett. Om jag då böjer aningen grunt, kring parallellt så klarar jag ryggen. Får problem om jag går lite för djupt eller står lite för smalt. Detta provade jag mig fram till den hårda vägen under några års tid.

EeJay
2011-03-08, 09:57
Orörliga människor måste stå brett med fötterna utåtroterade.

Tänk på att rörelsen ska vara atletisk. Det är en onaturlig rörelse att knäböja med breda ben och fötterna utåtroterade. Även om de flesta tycker att det känns bättre. Detta är just för att dom är orörliga.

Tänk på vad som händer när man står brett och med utåtroterade fötter? Kraften kommer från sidan upp i bäckenet. Vilket tordes vara slösad energi, att putta någonting uppåt genom att putta på det från sidan. Att man då roterar fötterna utåt är för att det känns bättre i fot och knäled då dessa måste kompensera bristen utav rörlighet.

Axelbrett med fötterna och tårna så rakt fram som möjligt är det mest naturliga rörelsemönstret du har. Det är vad jag rekommenderar att du kör på, och argumenterar för. Köper du inte argumenten så kör på någon annans idé.

Silencer
2011-03-08, 10:24
Anledningen till att jag undrar är för att jag får problem med högerknät av knäböj, jag står ganska brett med utåtvinklade fötter. Jag är mer eller mindre säker på att det har att göra med att knät svajar något när det blir tungt. Det är inte mycket men uppenbarligen tillräckligt för att sabba mitt knä i sidled.

EeJay
2011-03-08, 11:01
Anledningen till att jag undrar är för att jag får problem med högerknät av knäböj, jag står ganska brett med utåtvinklade fötter. Jag är mer eller mindre säker på att det har att göra med att knät svajar något när det blir tungt. Det är inte mycket men uppenbarligen tillräckligt för att sabba mitt knä i sidled.

Det är för att din kropp kompenserar den onaturliga belastningen. Det finns ingen nackdel att köra "smalt" med "knäna rakt fram" annat än att det ställer högre krav på din rörlighet. Rörlighet som du ändå skall sträva efter att ha.

Perna
2011-03-08, 11:45
Orörliga människor måste stå brett med fötterna utåtroterade.

Tänk på att rörelsen ska vara atletisk. Det är en onaturlig rörelse att knäböja med breda ben och fötterna utåtroterade. Även om de flesta tycker att det känns bättre. Detta är just för att dom är orörliga.

Tänk på vad som händer när man står brett och med utåtroterade fötter? Kraften kommer från sidan upp i bäckenet. Vilket tordes vara slösad energi, att putta någonting uppåt genom att putta på det från sidan. Att man då roterar fötterna utåt är för att det känns bättre i fot och knäled då dessa måste kompensera bristen utav rörlighet.

Axelbrett med fötterna och tårna så rakt fram som möjligt är det mest naturliga rörelsemönstret du har. Det är vad jag rekommenderar att du kör på, och argumenterar för. Köper du inte argumenten så kör på någon annans idé.

Man aktiverar fler av benens muskler om man står lite halvbrett, titta på styrkelyftare och tyngdlyftare det finns en anledning till att dom står brett och det är inte för att "slösa energi".

hurril
2011-03-08, 11:47
Orörliga människor måste stå brett med fötterna utåtroterade.

Tänk på att rörelsen ska vara atletisk. Det är en onaturlig rörelse att knäböja med breda ben och fötterna utåtroterade. Även om de flesta tycker att det känns bättre. Detta är just för att dom är orörliga.

Tänk på vad som händer när man står brett och med utåtroterade fötter? Kraften kommer från sidan upp i bäckenet. Vilket tordes vara slösad energi, att putta någonting uppåt genom att putta på det från sidan. Att man då roterar fötterna utåt är för att det känns bättre i fot och knäled då dessa måste kompensera bristen utav rörlighet.

Axelbrett med fötterna och tårna så rakt fram som möjligt är det mest naturliga rörelsemönstret du har. Det är vad jag rekommenderar att du kör på, och argumenterar för. Köper du inte argumenten så kör på någon annans idé.

Bs rakt igenom. Har du över huvud taget tränat knäböj någon gång?

raQblad
2011-03-08, 11:54
Orörliga människor måste stå brett med fötterna utåtroterade.

Tänk på att rörelsen ska vara atletisk. Det är en onaturlig rörelse att knäböja med breda ben och fötterna utåtroterade. Även om de flesta tycker att det känns bättre. Detta är just för att dom är orörliga.

Tänk på vad som händer när man står brett och med utåtroterade fötter? Kraften kommer från sidan upp i bäckenet. Vilket tordes vara slösad energi, att putta någonting uppåt genom att putta på det från sidan. Att man då roterar fötterna utåt är för att det känns bättre i fot och knäled då dessa måste kompensera bristen utav rörlighet.

Axelbrett med fötterna och tårna så rakt fram som möjligt är det mest naturliga rörelsemönstret du har. Det är vad jag rekommenderar att du kör på, och argumenterar för. Köper du inte argumenten så kör på någon annans idé.Du menar det ær mindre "atletisk rørelse" av att stå bredbent? Och onaturligt?

Rent atletiskt så får du ju koppla in fler muskler vid bredbent bøj, vilket gør att du klarar av mer vikt och gør ett bættre resultat vid tævling - vilket borde vara målsættningen atletiskt sett?

Och "naturligt" tror jag också det ær. En person som sætter sig på huk sætter sig 99 fall av 100 mer bredbent æn någon som kør smala bøjar, och alla gånger med føtterna inte pekandes rakt framåt.

Jag skulle dessutom vilja sæga att det krævs mer rørlighet och flexibilitet att gøra breda (djupa) bøjar æn smala.

kettlebellGuden
2011-03-08, 12:14
Orörliga människor måste stå brett med fötterna utåtroterade.

Tänk på att rörelsen ska vara atletisk. Det är en onaturlig rörelse att knäböja med breda ben och fötterna utåtroterade. Även om de flesta tycker att det känns bättre. Detta är just för att dom är orörliga.

Tänk på vad som händer när man står brett och med utåtroterade fötter? Kraften kommer från sidan upp i bäckenet. Vilket tordes vara slösad energi, att putta någonting uppåt genom att putta på det från sidan. Att man då roterar fötterna utåt är för att det känns bättre i fot och knäled då dessa måste kompensera bristen utav rörlighet.

Axelbrett med fötterna och tårna så rakt fram som möjligt är det mest naturliga rörelsemönstret du har. Det är vad jag rekommenderar att du kör på, och argumenterar för. Köper du inte argumenten så kör på någon annans idé.

Som sagt... det här är helt jäkla individuellt. Muskelfästenas placering, vinkel på muskelfibrer, benrytm, osv.

Arf Pingvin
2011-03-08, 12:35
Orörliga människor måste stå brett med fötterna utåtroterade.

Tänk på att rörelsen ska vara atletisk. Det är en onaturlig rörelse att knäböja med breda ben och fötterna utåtroterade. Även om de flesta tycker att det känns bättre. Detta är just för att dom är orörliga.

Tänk på vad som händer när man står brett och med utåtroterade fötter? Kraften kommer från sidan upp i bäckenet. Vilket tordes vara slösad energi, att putta någonting uppåt genom att putta på det från sidan. Att man då roterar fötterna utåt är för att det känns bättre i fot och knäled då dessa måste kompensera bristen utav rörlighet.

Axelbrett med fötterna och tårna så rakt fram som möjligt är det mest naturliga rörelsemönstret du har. Det är vad jag rekommenderar att du kör på, och argumenterar för. Köper du inte argumenten så kör på någon annans idé.

Man kan ju lägga till OL-böj, frontböj och ryckböj som komplement om man vill vara atletisk. Eller så kör man frivändningar.

Bs rakt igenom. Har du över huvud taget tränat knäböj någon gång?

Nåja, smala böjar tränar benen på ett bra sätt så det är väl inte helt dumt. Men om man inte har rörligheten så ser jag inte direkt att det skadar benträningen att böja brett. Det funkar för mig.

Som andra redan sagt. Böjer man brett och sätter sig bakåt så händer en del saker. Du behöver mindre rörlighet så minskad risk att du bakåtroterar bäckenet(buttwink). Du kopplar på mer baksida och insida lår == fler muskler jobbar. Framsida jobbar om du böjer i knäled så ingen skillnad för dem eftersom du kan använda tyngre vikter. Man skjuter knäna mindre framåt så mindre belastning på dem på samma vikter.

Sen ska man såklart inte överdriva åt nåt håll utan hitta det som funkar för en själv.

hurril
2011-03-08, 13:07
Man kan ju lägga till OL-böj, frontböj och ryckböj som komplement om man vill vara atletisk. Eller så kör man frivändningar.

Nåja, smala böjar tränar benen på ett bra sätt så det är väl inte helt dumt. Men om man inte har rörligheten så ser jag inte direkt att det skadar benträningen att böja brett. Det funkar för mig.

Som andra redan sagt. Böjer man brett och sätter sig bakåt så händer en del saker. Du behöver mindre rörlighet så minskad risk att du bakåtroterar bäckenet(buttwink). Du kopplar på mer baksida och insida lår == fler muskler jobbar. Framsida jobbar om du böjer i knäled så ingen skillnad för dem eftersom du kan använda tyngre vikter. Man skjuter knäna mindre framåt så mindre belastning på dem på samma vikter.

Sen ska man såklart inte överdriva åt nåt håll utan hitta det som funkar för en själv.

Det var påståendet att en smal böj med fötterna parallella som mest naturlig som jag vände mig emot. De allra flesta kommer ned i djupet enklast med en fotstans i närheten av axelbrett där fötterna är något utåtvinklade där knäna drivs utåt. Detta ställer minst krav på rörlighet där de flesta har sina begränsningar. Att bredda mer ställer högre krav på rörlighet precis mitt under kroppen, leder till mer "buttwink" och/ eller grundare böjar.

davkei
2011-03-08, 14:23
Jag läste något om 30 cm mellan fötterna, jag undrar dock kan man stå för brett går nästan lättare att utföra för mig personligen.

Crocker
2011-03-08, 14:26
Jag läste något om 30 cm mellan fötterna, jag undrar dock kan man stå för brett går nästan lättare att utföra för mig personligen.
30 cm, funkar det så funkar det. Jag står nog 1 m brett kanske, funkar mycket bättre. Får så konstiga vinklar när jag står smalt, vikten åker liksom framåt på något konstigt vis.

Spartansk
2011-03-08, 14:31
På Stronglifts.com (http://stronglifts.com/how-to-squat-with-proper-technique-fix-common-problems/) rekommenderas att man står med hälarna axelbrett och fötterna pekande i 30 graders vinkel utåt.

Min spontana tanke som glad amatör är att "axelbrett" är en vansklig rekommendation, då axelbredd varierar så mycket från person till person och mig veterligt inte direkt har att göra med hur ens underkropp är beskaffad.

davkei
2011-03-08, 14:41
30 cm, funkar det så funkar det. Jag står nog 1 m brett kanske, funkar mycket bättre. Får så konstiga vinklar när jag står smalt, vikten åker liksom framåt på något konstigt vis.

Instämmer helt känns också som om man inte kommer ner ordentligt heller. Fortsätter stå brett då det fungerar bra.

EeJay
2011-03-08, 17:45
Man kan ju lägga till OL-böj, frontböj och ryckböj som komplement om man vill vara atletisk. Eller så kör man frivändningar.



Jag argumenterar inte emot :)

EeJay
2011-03-08, 17:55
Du menar det ær mindre "atletisk rørelse" av att stå bredbent? Och onaturligt?

Rent atletiskt så får du ju koppla in fler muskler vid bredbent bøj, vilket gør att du klarar av mer vikt och gør ett bættre resultat vid tævling - vilket borde vara målsættningen atletiskt sett?

Och "naturligt" tror jag också det ær. En person som sætter sig på huk sætter sig 99 fall av 100 mer bredbent æn någon som kør smala bøjar, och alla gånger med føtterna inte pekandes rakt framåt.

Jag skulle dessutom vilja sæga att det krævs mer rørlighet och flexibilitet att gøra breda (djupa) bøjar æn smala.

Man kan alltid diskutera definitionen utav "atletisk rörelse" ;) I min värld är det den rörelse följer kroppens naturliga rörelsemönster och ger funktionalitet i idrott och vardag. Breda böj och marklyft etc ger funktionalitet i den specifika grenen. "smala" (då pratar vi ungefär ens egen fotlängd i bredd mellan fötterna) ger funktionalitet i gång, löpning och sprint samt både vertikala hopp och "hopp på längden" (hjärnsläpp? :P )

Visst, är målsättningen att tävla i till exempel styrkelyft har du helt rätt. Jag får be om ursäkt till TS om det är det är syftet med hans träning :)

Jag argumenterar givetvis efter funktionalitet i idrott och vardag.

Men jag förstår inte vad du menar med att det krävs mer rörlighet att göra breda knäböj. Gör man en rörelseanalys av en knäböj så ser du vart personen i fråga har begränsad rörlighet eftersom personen ifråga kompenserar denna brist på rörlighet. Denna kompensation leder alltid till att folk ställer sig bredare med benen och vinklar tårna utåt (detta hjälper bäckenförskjutning som är det första tecknet på begränsad rörlighet i en djup knäböj).

EeJay
2011-03-08, 18:00
Det var påståendet att en smal böj med fötterna parallella som mest naturlig som jag vände mig emot. De allra flesta kommer ned i djupet enklast med en fotstans i närheten av axelbrett där fötterna är något utåtvinklade där knäna drivs utåt. Detta ställer minst krav på rörlighet där de flesta har sina begränsningar. Att bredda mer ställer högre krav på rörlighet precis mitt under kroppen, leder till mer "buttwink" och/ eller grundare böjar.

Hur tar du dig framåt?

hurril
2011-03-08, 18:05
Hur tar du dig framåt?

Ett ben framför det andra. Hur gör du?

Jag har tränat knäböj i 17 år och böjt 360kg. Du?

EeJay
2011-03-08, 18:19
Ett ben framför det andra. Hur gör du?

Jag har tränat knäböj i 17 år och böjt 360kg. Du?

Gör du det genom att gå med benen brett isär med tårna pekandes utåt? Min poäng är att de naturligaste rörelsemönster som vi har är inte särskilt bredbenta.

Sen får du träna precis hur du vill ifall din målsättning är att skriva på internet att du tränat knäböj i 1000 år och knäböjt alla vikter som finns på hela jorden tillsammans, plus några från krypton, och där är dom tunga! Minst dubbelt så tunga som på jorden!

Vad vill du uppnå? Din forumretorik avslöjar dig snarare som en 17-åring i sin starkaste identitetssökarfas och slår sig för bröstet över internet. Du har inte kommit med ett enda argument annat än "alla har fel och jag är häftigast i världen". Men det är lugnt, alla vi som genomgått tonåren i internetåldern har gått igenom den. Jag kan betrygga dig med att om några år så kommer inte allting orsaka vredesutbrott för dig :)

EeJay
2011-03-08, 18:22
Till Hurril och Arf Pingvin: För övrigt så är den första kompensationen kroppen gör vid begränsad rörlighet i djup knäböj en bäckenförskjutning i sidled. Ganska långt innan "buttwinken" kommer :)

Arf Pingvin
2011-03-08, 19:07
Jag beskrev bara min syn på det med tanke på ryggen och bäckent och vad som funkat för mig. Jag kan böja djupt. Kan tom utföra tekniskt fullgoda ryck och front/frivändning. Men jag kan inte böja smalt och djupt utan att få problem med ryggen(kring 150-170 kg brukade det visa sig). Inte diskproblem, snarare ledproblem pga överrörlighet i leder samt kanske lite muskulära obalanser, stelhet här, rörlighet där.

Trådskaparen frågade inte efter transferens till vardag eller idrott, då funkar tyngdlyftningsövningarna bättre. Han frågade om knäböj. Knäböj används till att stärka hela rörelseapparaten. Och där tycker jag en bredare böj är en mer komplett övning. Mest pang för pengen. En OL-böj är mer specifikt benträning. Men det är min åsikt.

kettlebellGuden
2011-03-08, 19:30
Gör du det genom att gå med benen brett isär med tårna pekandes utåt? Min poäng är att de naturligaste rörelsemönster som vi har är inte särskilt bredbenta.


Min poäng är att vad som är ett naturligt rörelsemönster är en funktion av en hel radda högst individuella faktorer.

hurril
2011-03-08, 20:23
Gör du det genom att gå med benen brett isär med tårna pekandes utåt? Min poäng är att de naturligaste rörelsemönster som vi har är inte särskilt bredbenta.

Sen får du träna precis hur du vill ifall din målsättning är att skriva på internet att du tränat knäböj i 1000 år och knäböjt alla vikter som finns på hela jorden tillsammans, plus några från krypton, och där är dom tunga! Minst dubbelt så tunga som på jorden!

Vad vill du uppnå? Din forumretorik avslöjar dig snarare som en 17-åring i sin starkaste identitetssökarfas och slår sig för bröstet över internet. Du har inte kommit med ett enda argument annat än "alla har fel och jag är häftigast i världen". Men det är lugnt, alla vi som genomgått tonåren i internetåldern har gått igenom den. Jag kan betrygga dig med att om några år så kommer inte allting orsaka vredesutbrott för dig :)


Frågan är vad du vill uppnå. Mina resultat är väldokumenterade både i resultatlistor och på youtube för det fall att du vill antyda att jag ljuger om något. Du får tycka hur du vill om min identitet som människa men i just den här tråden kan man i så fall anföra att våra respektive stilar är snarlika varandra och man kan se att vi inte har samma åsikt. Jag blandade in kukmätning i det hela eftersom du, i mina ögon, gjorde detta till trams och sandlåda genom att blanda ihop promenader med knäböj. Jag kan tänka mig en likhet mellan att gå och att utföra en knäböj; benen är inblandade i båda fallen.

Jag går med ena benet före det andra, så knäböjer jag inte. När jag utför utfall däremot så är den främre foten riktad rakt fram - faktum är att den är riktat något in mot kroppens centrum då.

Jag säger ändå det jag säger om hur de flesta av oss lättast når fram till en hyffsat djup helt vanlig knäböj. Cirka axelbred stans, något utåtriktade fötter, knäna utåt, neutral rygg (inte svank, inte krum), luft i magen och sedan rätt och slätt bara sätta sig. Jag har instruerat dussintalet drygt i övningen och vill påstå att det brukar gå ganska bra.

Med din stil blir personerliga liggande över benen, knäna går ofta ihop och långt fram över fötterna. Bambi-böj.

Knäböj är precis som många andra ämnen just en sådan sak där random Internet-tyckare faktiskt förstör. Och de förstör Mycket. Gud vet hur många jag har försökt få att sluta med alla olater som just intartubes lär ut om hur man ska driva med häcken, hänga i hamstring, lägga stången jättelångt ner, boxböj, böja snabbt och... som sagt. Gud vet vad. Det blir pannkaka och onödigt svårt för alla nybörjare runt om.

Matsa
2011-03-08, 21:09
Axelbrett med fötterna och tårna så rakt fram som möjligt är det mest naturliga rörelsemönstret du har. Det är vad jag rekommenderar att du kör på, och argumenterar för. Köper du inte argumenten så kör på någon annans idé.

Varför tror du att det är naturligt att peka tårna rakt framåt? Höften är ingen gångjärnsled, det är oftast bättre att sätta sig mellan benen än att veckla ihop sig som ett dragspel (detta gäller oavsett om man böjer smalt eller brett) och det uppnår man enklare genom att vinkla fötterna lite utåt.

Gör du det genom att gå med benen brett isär med tårna pekandes utåt? Min poäng är att de naturligaste rörelsemönster som vi har är inte särskilt bredbenta.

När man går är man på väg framåt och då är det ganska logiskt att rikta tårna åt det hållet. När man gör en knäböj är man förhoppningsvis inte på väg framåt utan då vill man stå stilla och framförallt vill man stå stabilt, då är det en fördel att rikta tårna något utåt.

Det mesta du skriver stinker internetguru utan speciellt mycket förankring i verkligheten. För det första tror jag inte ens att det är naturligt för de flesta att hoppa med en fullt så smal stance som du förespråkar så varför skulle det då vara naturligt i knäböj? För det andra finns det enbensvarianter där ditt trams är något mer applicerbart så varför håller du dig inte till dem i stället för att bastardisera riktig knäböj?

Gosti123
2011-03-08, 21:14
För egen del är det bäst för mig att stå ganska brett. Om jag då böjer aningen grunt, kring parallellt så klarar jag ryggen. Får problem om jag går lite för djupt eller står lite för smalt. Detta provade jag mig fram till den hårda vägen under några års tid.

Ungefär hur brett står du?

BonkyBo
2011-03-08, 21:15
Knäböj är precis som många andra ämnen just en sådan sak där random Internet-tyckare faktiskt förstör. Och de förstör Mycket. Gud vet hur många jag har försökt få att sluta med alla olater som just intartubes lär ut om hur man ska driva med häcken, hänga i hamstring, lägga stången jättelångt ner, boxböj, böja snabbt och... som sagt. Gud vet vad. Det blir pannkaka och onödigt svårt för alla nybörjare runt om.


Nu blev jag lite intresserad. "Driva med häcken", menar du "hipdrive" då? "Lägga stången jättelångt ner", menar du "lowbar" då"? Inte direkt några internet påhitt av okunniga isåfall utan av rejält framstående coacher i styrkelyft. Fast jag kanske missförstod dig?

Håller dock med dig helt om allt det andra gällandes hur de flesta får bäst resultat i knäböj. Skulle inte ge någon tipset att stå smalt med benen, tårna framåt och sedan försöka göra en vettig böj.

hurril
2011-03-08, 21:26
Nu blev jag lite intresserad. "Driva med häcken", menar du "hipdrive" då? "Lägga stången jättelångt ner", menar du "lowbar" då"? Inte direkt några internet påhitt av okunniga isåfall utan av rejält framstående coacher i styrkelyft. Fast jag kanske missförstod dig?

Håller dock med dig helt om allt det andra gällandes hur de flesta får bäst resultat i knäböj. Skulle inte ge någon tipset att stå smalt med benen, tårna framåt och sedan försöka göra en vettig böj.

Det är inte rätt tips för nybörjare. Det är inte ens en ideal teknik för mer avancerade lyftare. Low-bar ger böjar där man ligger över låren och det är varken något som är rätt för en byggare som vill ha stora lår eller en styrkelyftare som tävlar idag. Stången ska varken ligga högt eller lågt. Den ska ligga rätt.

Samma gäller hipdrive. Det blir bara totalt abstrakt för... ja vem som helst. Det är inte ett bra sätt att lära någon en bra grundstil i knäböj. Det leder också till att folk spretar med häcken i rummet och liksom backar upp.

BonkyBo
2011-03-08, 21:31
Det är inte rätt tips för nybörjare. Det är inte ens en ideal teknik för mer avancerade lyftare. Low-bar ger böjar där man ligger över låren och det är varken något som är rätt för en byggare som vill ha stora lår eller en styrkelyftare som tävlar idag. Stången ska varken ligga högt eller lågt. Den ska ligga rätt.

Samma gäller hipdrive. Det blir bara totalt abstrakt för... ja vem som helst. Det är inte ett bra sätt att lära någon en bra grundstil i knäböj. Det leder också till att folk spretar med häcken i rummet och liksom backar upp.

Den ska ligga rätt? Då är det nog bäst att vi för diskussionens skull börjar titta lite på vart du tycker att den ligger "rätt". "Inte för högt, inte för lågt" känns aningen vagt.

"Hipdrive" är bara abstrakt för den som inte har lärt sig vad det är.

kettlebellGuden
2011-03-08, 21:33
Yeees. Komma med massa tekniskt peteri innan folk ens har böjt mer än 10 gånger i hela sitt liv är ju ett intressant fenomen.

hurril
2011-03-08, 21:40
Den ska ligga rätt? Då är det nog bäst att vi för diskussionens skull börjar titta lite på vart du tycker att den ligger "rätt". "Inte för högt, inte för lågt" känns aningen vagt.

"Hipdrive" är bara abstrakt för den som inte har lärt sig vad det är.

Rätt för en given individ en viss tid och plats i sitt liv i en viss form. Det där ändras lite lite hela tiden. Vissa har den ganska lågt, verkligen low bar. Andra har den väldigt högt. Jag själv har gjort resan både upp och ner.

Jag vet vad hipdrive är. Det är fortfarande inte ett bra tips för en nybörjare. Det är förvirrande. Det leder till att folk skjuter ut häcken, juckar fram häcken och en massa annat trams.

Knäböj är inte raketvetenskap (som t ex Ryck) men det är heller inget man lär sig genom att googla lite om man inte är fysiskt begåvad (eller vad man ska säga). Det går mycket lättare med hjälp från en klubb.

Arf Pingvin
2011-03-08, 21:45
Ungefär hur brett står du?

Ganska brett.

2:36 in i klippet.

USrW3rfiX78

Ganska grunt också :em:

BonkyBo
2011-03-08, 22:13
Rätt för en given individ en viss tid och plats i sitt liv i en viss form. Det där ändras lite lite hela tiden. Vissa har den ganska lågt, verkligen low bar. Andra har den väldigt högt. Jag själv har gjort resan både upp och ner.

Jag vet vad hipdrive är. Det är fortfarande inte ett bra tips för en nybörjare. Det är förvirrande. Det leder till att folk skjuter ut häcken, juckar fram häcken och en massa annat trams.

Knäböj är inte raketvetenskap (som t ex Ryck) men det är heller inget man lär sig genom att googla lite om man inte är fysiskt begåvad (eller vad man ska säga). Det går mycket lättare med hjälp från en klubb.

Hipdrive är extremt luddigt att försöka beskriva med text, det kan jag definitivt köpa.

Och ja, hjälp av en klubb eller erfaren lyftare är en mycket bra ide.

kettlebelGuden: Haha, förstår vad du menar. Men jag tyckte mest att det är kul att prata med en till synes erfaren böjare (hurril i det här fallet) om detaljer.

BonkyBo
2011-03-08, 22:15
Ganska brett.

2:36 in i klippet.

Ganska grunt också :em:

Satan det var ingen dålig brygga den tjejen hade på bänken!

Starka böj där Pingvin!

stevebc
2011-03-14, 16:18
Ganska brett.

2:36 in i klippet.

USrW3rfiX78

Ganska grunt också :em:Oh, ett ansikte på gamle Arf :)

Det där var starka böjar. Jag hade för mig att du hade ryggproblem, men det var kanske bara i mark?

Arf Pingvin
2011-03-14, 20:40
Oh, ett ansikte på gamle Arf :)

Det där var starka böjar. Jag hade för mig att du hade ryggproblem, men det var kanske bara i mark?

Jo jag får problem ganska fort om jag gör fel men jag har lärt mig hantera det. Att dra tunga mark ger mig problem. Böj tyckte jag var viktigare så jag lärde mig hur jag måste böja för att kunna träna böj. Extremt noga med båltrycket, stå brett och böja aningen grunt strax över SL-godkänt.

och tack:em:

Arf Pingvin
2011-03-14, 20:42
Satan det var ingen dålig brygga den tjejen hade på bänken!

Starka böj där Pingvin!

Tyvärr vill den där tjejen inte tävla mer. Hon hade kunnat bli bra på riktigt.

Tack :em: