handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag välja?


AdamDenLille
2011-03-07, 15:56
Hejsan!
Skulle uppskatta lite hjälp och tips av lite kunnigare personer än mig själv.
Nu äre såhär att mitt lilla kosttillskottsförråd börjar bli lite tomt, och jag har precis kommit hem från två veckors semester, så har inte pengar i överflöd att handla för tyvärr. Är en av de yngre gymmarna, och har inte särskilt mycket pengar överlag, och mycket av mina pengar går till buss till o från gymmet, då jag inte kan ta mig dit på annat vis.

I vilket fall som helst, så har jag ca 700kr att punga ut på kosttillskott just nu, och det jag har hemma är ca 500g cassein protein, och ca 800g vassle protein. Här är första "problemet". Jag vet inte om jag ska köpa vassle eller kassein, och har inte så bra koll på skillnaden där emellan heller faktiskt.


Sen funderar jag lite på om jag ska köpa glukosamin för mina leder. Tränar en hel del, och jag är som sagt ganska ung, och glukosamin ska tydligen vara bra för lederna.

En annan sak som jag funderar på att köpa är ZMA, framför allt för att det sägs bättra på sömnen lite, vilket jag har haft lite problem med.
Men även för att få i mig zink och magnesium såklart.

Så, hoppas någon där ute vill hjälpa en kroppsbyggare i nöd! ;-)
Hur skulle du gjort?

PS. Inga planer på att köpa någon PWO ,då jag inte har någon brist på motivation ,och då jag är lite rädd med att börja med det för tidigt.

z_bumbi
2011-03-07, 16:54
Köp det protein som är billigast om du tycker att du behöver det men har du ont om pengar så är det absolut inget krav. Det funkar nämligen bra att träna helt utan kosttillskott bara man ser till att äta tillräckligt mycket mat.

Glukosamin är inget för dig.

Fredron
2011-03-07, 19:20
Drick massa mjölk i skolan bara, gratis och lätt!
8dl mjölk extra per dag ger lika mycket som en proteindrink och lite extra kalorier är väl bara bra om du är ung och tränar.

stridis
2011-03-07, 19:43
I vilket fall som helst, så har jag ca 700kr att punga ut på kosttillskott just nu, och det jag har hemma är ca 500g cassein protein, och ca 800g vassle protein. Här är första "problemet". Jag vet inte om jag ska köpa vassle eller kassein, och har inte så bra koll på skillnaden där emellan heller faktiskt.


Sen funderar jag lite på om jag ska köpa glukosamin för mina leder. Tränar en hel del, och jag är som sagt ganska ung, och glukosamin ska tydligen vara bra för lederna.

En annan sak som jag funderar på att köpa är ZMA, framför allt för att det sägs bättra på sömnen lite, vilket jag har haft lite problem med.
Men även för att få i mig zink och magnesium såklart.


Köp något billigt vassleprotein isåfall.

Träna korrekt i fullgod rörelse och se till att inte skapa styrkeobalanser + överträna inte/dumträna övertungt + stretcha eventuella stelheter = inga ledproblem om man inte redan har problem med lederna. Så att snegla på glukosamin är liksom fel. För övrigt så är stödet för glukosamin ganska klent.

Du får gärna kolla upp din kost och kolla så att du får i dig zink och magnesium i adekvata mängder. Annars så är det onödigt.

AdamDenLille
2011-03-07, 20:09
Fredron: Jag dricker redan minst 3 liter mjölk per dag, är en riktig mjölkfantast! Men tack för att du tog dig tid att svara iaf, uppskattar verkligen det! :)

stridis: Okej! Jag är ganska säker på att jag får i mig zink så det räcker, har köpt hem zinktabletter nu idag, och får kanske leta efter magnesium också (om det finns?),så tror jag skippar det också. Tack för hjälpen! :)

Fredron
2011-03-07, 23:11
Ok om så är fallet så behöver nu knappast proteinpulver iaf :)
Dricker själv en himla massa mjölk :D

farsan baloo
2011-03-08, 09:15
Hejsan!
...så har inte pengar i överflöd att handla för tyvärr. Är en av de yngre gymmarna, och har inte särskilt mycket pengar överlag, och mycket av mina pengar går till buss till o från gymmet, då jag inte kan ta mig dit på annat vis.

I vilket fall som helst, så har jag ca 700kr att punga ut på kosttillskott just nu, och det jag har hemma är ca 500g cassein protein, och ca 800g vassle protein. Här är första "problemet". Jag vet inte om jag ska köpa vassle eller kassein, och har inte så bra koll på skillnaden där emellan heller faktiskt.



En första tanke är ju att du har en del protein hemma och behöver inte köpa än :)

För att återgå till din fråga så spelar det i det stora hela ingen större roll om du väljer vassle eller kasein. Kasein tas upp långsammare och är tjockare/mättar bättre, det är skillnaderna dom flesta tar hänsyn till vid val mellan dessa. Personligen föredrar jag vassle, vill jag ha gott vassle till bra pris väljer jag alltid Kolozzeums Pure Whey.

/farsan b