handdator

Visa fullständig version : KB - Stång - Hantel KBG?


NewGripper
2011-03-07, 13:34
Någon som törs yttra sig om vad man har att vinna/förlora på att köra tunga militärpressar med KB, Stång eller hantel om man kör som jag sett en del KB-utövare göra, niga lite lätt och ta hjälp av benen..
Man orkar ju pressa mkt tyngre vikter då..
Jag vill bli stor OCH stark i axlarna och har då inbillat mig att man ska flytta tyngre vikter.

Som det ser ut nu kan jag köra relativt strika 6or med 60kg med stång i militärpressen..
70kg med lite hjälp från benen skulle kunna öka min styrka och bygga bra axlar?

Kettlebellguden får gärna svara också :D

Hittills har jag kört så många reps jag kunnat med arbetsvikten för dagen och sedan kört några kontrollerade sk cheat-rep på slutet men alltid hållit emot på nervägen. :Virro

Hilfe :D

stridis
2011-03-07, 13:38
Det är inte cheating det är en annan övning. Nämligen pushpress.

Pushpress kan vara najs, men jag tycker att en övning med full ROM skall ingå på något sätt i träningsupplägget.

NewGripper
2011-03-07, 13:43
Kombinerat då?
Strikta pressar till fail följt av ett antal pushpressar?

eJohansson
2011-03-07, 13:54
Kombinerat då?
Strikta pressar till fail följt av ett antal pushpressar?

Så kör jag ibland. Siktar t.ex på 12 reps, om jag klarar 10 så kör jag de två sista som pushpress.
Om det var så du menade ;)

NewGripper
2011-03-07, 14:16
Den egentliga undran var om fanns ngn fördel/nackdel med att köra sådana.
Om rena pushpressar bygger bättre än vanliga pressar eller om kombinerat e bäst osv

eJohansson
2011-03-07, 14:45
Bra fråga... Jag har svårt att se pushpressar som bättre än militärpressar när det kommer till att bygga muskler. Jag får själv bra mycket bättre kontakt i axlarna vid militärpress än vid pushpress. Antagligen eftersom att man "missar" lite av övningen när man hjälper till med benen. Stången flyger ju upp en bit automatiskt. Men pushpress är säkert inte dåligt heller.

Jag tror på strikta militärpressar före pushpress. Men som sagt, jag brukar ibland använda mig av pushpress bara för att få till ett eller två extra reps.

Däremot kanske pushpress är bättre om man vill bygga ren styrka?
Det jag säger just nu kan säkert vara fel. Vi får se om någon mer kunnig kan hjälpa till.

joakimRKC
2011-03-07, 15:13
Någon som törs yttra sig om vad man har att vinna/förlora på att köra tunga militärpressar med KB, Stång eller hantel om man kör som jag sett en del KB-utövare göra, niga lite lätt och ta hjälp av benen..
Man orkar ju pressa mkt tyngre vikter då..
Jag vill bli stor OCH stark i axlarna och har då inbillat mig att man ska flytta tyngre vikter.

Som det ser ut nu kan jag köra relativt strika 6or med 60kg med stång i militärpressen..
70kg med lite hjälp från benen skulle kunna öka min styrka och bygga bra axlar?

Kettlebellguden får gärna svara också :D

Hittills har jag kört så många reps jag kunnat med arbetsvikten för dagen och sedan kört några kontrollerade sk cheat-rep på slutet men alltid hållit emot på nervägen. :Virro

Hilfe :D

De kettlebell utövarna som niger när de MP vet inte vad de gör ;)
Som någon sa innan Militärpress är strikta pressar utan hjälp av push.

Att köra tungt är rätt men inte på bekostnad av utförande.

detta är en MP RKC style
1FSi8Vlw8Ss&feature=channel_video_title

kettlebellGuden
2011-03-07, 15:56
Push press är, som nämnt, en helt annan övning. Inom RKC använder vi den inte för att få ut mer av pressar utan för att lära överför kraft från höft uppåt. Eller för att bygga muskelmassa ;)

Det du har sätt folk gör misstänker jag annars är en jerk, stöt på svenska. Den innefattar i princip ingen press med arm/axel överhuvudtaget (den blir underkänd i tävlingssammanhang vid efterpress).

Till frågan.. är push press + kämpa emot på negativen bra för att öka styrka och massa? Dunno. RKC dogma är att det inte är det optimala för att öka press-styrkan. Adam Glass (böjmannen!) menar på att det är bra för att öka press-styrkan, och har ett kettlebellprogram som bygger på det just för att öka pressen.

Har man mentaliteten att man ska ta ut allt ur musklerna för att växa och bli starka så är det ju rätt. Frågan är om det inte ökar återhämtningstiden mer än det smakar, och man istället kunder tränat pressen oftare med snabbare återhämtning.

Själv är jag ju böjd åt tanken att för att bli stark på pressar så tränar man pressar - vill man bli stark på pruttpressar så tränar man pruttpressar.


Något som kanske kan vara trevlig läsning är Pavel Tsatsoulines bok "Power to the People Professional". Där är ett helt kapitel om just militärpress ur ryskt styrkelyftar-perspektiv. Det ingick ju som lyft i SL tidigare.

kettlebellGuden
2011-03-07, 16:17
sammanfattning av min åsikt; "to press a lot you must press a lot" - Pavel Tsatsouline

NewGripper
2011-03-07, 16:59
Ahh danke :D
en då ytterligare en pannskrynklare..
Är det kasst att köra 3 set tunga pressar följt av 3 set "pruttpressar"? :D
Sabbar man något av att köra dem efter varandra?

kettlebellGuden
2011-03-07, 17:31
Ahh danke :D
en då ytterligare en pannskrynklare..
Är det kasst att köra 3 set tunga pressar följt av 3 set "pruttpressar"? :D
Sabbar man något av att köra dem efter varandra?

Så länge du inte svankar som en galning och kör med allmänt dålig form så lär du ju knappast sabba något allvarligt.

Både jag och joakimRKC har kört push press (med dubbel KB) och striktar pressar (med dubbel KB) i samma träningspass (vi har båda provat på ett träningsupplägg av Master RKC Geoff Neupert som heter "Kettlebell Muscle") och vi har väl inte precis blivit sabbade av det... kanske mest under själva passet när man imellanåt funderar på vad man har gjort för att förtjäna det här. :cool:

Personligen tror jag, för långsiktig styrkebyggande, att man behöver två saker 1) ett träningsupplägg som inte är helt jävla korkat, 2) ett träningsupplägg som man faktiskt trivs med. Tillsammans klassar de, i min mening, ut all form av opti-schmopti. Trivs du inte med det så kommer du inte att hålla dig till det eller ge det ditt bästa.

Någon kan iofs säker dra fram en studie som visar på att köra push press samma månfas som miltärpress påverkar testonivåerna i vänstra lilltån negativt.. under tiden så kan du själv vara upptagen med att få upp den jävla vikten ovanför huvudet. :thumbup:

NewGripper
2011-03-07, 17:54
Hehehehe :D fint citat de kunde blivit, synd att det är för långt för att ha under sitt namn :D

NewGripper
2011-03-07, 18:06
Vad tränar pushpressarna primärt?

kettlebellGuden
2011-03-07, 18:17
Vad tränar pushpressarna primärt?

Kolla in
http://www.exrx.net/WeightExercises/OlympicLifts/PushPress.html, och klicka vidare om du vill se specifika muskler. Den får med rätt mycket.

Primär fokus kan du flytta lite beroende på hur pass mycket/lite leg-driver du lägger in. Tänk inte på den som någon isolationsövning. :D

NewGripper
2011-03-07, 18:19
Du borde utnämnas till en träningsexpert på forumet. :D Tror jag fått flest bra svar från dig hittills :D

kettlebellGuden
2011-03-07, 18:43
Du borde utnämnas till en träningsexpert på forumet. :D Tror jag fått flest bra svar från dig hittills :D

Du kan ju lungt utgå från att har jag någon gång skrivit någon som låter smart så har jag snott det direkt från de extremt skarpa hjärnorna inom RKC, och en del från skarpa hjärnor utanför. :cool:

Jag är mer av en träningspapegoja.

NewGripper
2011-03-07, 20:25
Ett mänskligt google nästan :D