handdator

Visa fullständig version : Jag missade dopet


Sundqvist
2011-03-07, 10:59
Hej kolo, jag har sökt runt och frågat runt angående detta men får inget korrekt svar så vänder mig till kolo!

Jag missade min guddotters dop igår, och vad innebär de? jag står ju inte med på något intyg eller diplom nu, och mamman är förkrossad, är jag inte gudfar eller kan bli nu?
Hur funkar det?

mvh

Akerhage
2011-03-07, 11:04
måste väl gå att lösa ifall de fortfarande vill ha dig som det? Heter det förresten fortfarande gudfar?
Illa, hur gjorde du för att missa det om man får fråga?

hahavaffan
2011-03-07, 11:06
Får man ett diplom på dop?

Sundqvist
2011-03-07, 11:06
måste väl gå att lösa ifall de fortfarande vill ha dig som det? Heter det förresten fortfarande gudfar?
Illa, hur gjorde du för att missa det om man får fråga?

Jo de tycker jag också, men hon säger att de inte går.
Jag hade inte pratat med henne på några veckor då hon inte bor här, och när hon nämnde datumet sa jag till henne, du måste påminna mig, hade ingen telefon vid de tillfället så kunde inte skriva upp det heller, och jag har råkasst minne när de gäller datum och sånt(Skyller inte på det) men mår skit över detta iaf,
sen hörde jag ingeting från henne under dessa veckor, inte innan dopet heller, hon ringde kvällen efter dopet..

Sundqvist
2011-03-07, 11:07
Får man ett diplom på dop?

Fadder bevis och dopintyg ::)

stevebc
2011-03-07, 11:07
Det är väl ingen annan "administrativ" personal vid dopet förutom prästen själv? Snacka med prästen.

Akerhage
2011-03-07, 11:09
Ja men då bör hon ju faktiskt inte kunna vara sur över det? Helst inte när du förklarade att hon tydligt skulle ringa tillbaks och påminna dig. Ofta får man ju inbjudan på brev för sådana här tillfällen om man själv sköter det snyggt.

Sundqvist
2011-03-07, 11:11
Ja men då bör hon ju faktiskt inte kunna vara sur över det? Helst inte när du förklarade att hon tydligt skulle ringa tillbaks och påminna dig. Ofta får man ju inbjudan på brev för sådana här tillfällen om man själv sköter det snyggt.

Jag förstår ju helt klart att hon är sur och väldigt ledsen, för hon stod själv där, men jag fick inte ett enda samtal under dessa veckor, inte dagen innan dopet eller ens innan dopet.

Hon säger att hon skickat brev hem, men jag har inte fått något, vilket jag förklarade till henne också!

LindaS
2011-03-07, 11:11
Tycker du själv att du är lämplig efter en sådan tabbe? Du verkar inte riktigt förstå vilken typ av åtagande det innebär.

Sundqvist
2011-03-07, 11:12
Tycker du själv att du är lämplig efter en sådan tabbe? Du verkar inte riktigt förstå vilken typ av åtagande det innebär.

jag mår verkligen dåligt och skäms över detta, och jo det gör jag, och jag försöker göra allt bra, men somsagt, de är ju väldigt svårt då de är en väldigt stor grej för henne och i allmänhet!

Akerhage
2011-03-07, 11:14
Alla kan väl missa en tid? Behöver inte betyda att man är olämplig för det tycker inte jag!
Och eftersom han dessutom skriver här så framgår det ju att han ångrar sig över att ha missat tiden. Vem säger att han inte är lämplig?
Jag förstår ju att hon är besviken över missen, men man måste väl kunna prata om det och lösa det ändå?

LindaS
2011-03-07, 11:18
jag mår verkligen dåligt och skäms över detta, och jo det gör jag, och jag försöker göra allt bra, men somsagt, de är ju väldigt svårt då de är en väldigt stor grej för henne och i allmänhet!Det enda du kan göra då är att visa det. Det borde nämligen vara "en väldigt stor grej" för dig också. Jag hade nog inte förlåtit dig, men å andra sidan hade jag säkerställt att du inte missat det.

Flodhäst
2011-03-07, 11:20
Är alla på kolozzeum troende eller vad? :confused:

LindaS
2011-03-07, 11:21
Alla kan väl missa en tid? Behöver inte betyda att man är olämplig för det tycker inte jag!
Och eftersom han dessutom skriver här så framgår det ju att han ångrar sig över att ha missat tiden. Vem säger att han inte är lämplig?
Jag förstår ju att hon är besviken över missen, men man måste väl kunna prata om det och lösa det ändå?Dom har valt honom så då ansåg de i alla fall att han var lämplig, men det är en väldigt olämplig "tid" att missa. Tycker du inte det?

stevebc
2011-03-07, 11:24
Är alla på kolozzeum troende eller vad? :confused:Jag trodde alla döpte sig i kyrkan. Kan man ens göra det utanför? :D

Akerhage
2011-03-07, 11:26
Dom har valt honom så då ansåg de i alla fall att han var lämplig, men det är en väldigt olämplig "tid" att missa. Tycker du inte det?

Jo det är det ju helt klart, men tycker det är dumt att säga direkt att han skulle vara olämplig. Och känns lite som att det råder kommunikationsbrist här mellan mamman till barnet och han själv. Mamman borde ju ha iaf ringt honom igen när han bad om det och förklarade läget. Sen att brevet inte kommit fram låter ju konstigt ifall det skickades rätt.

Gober
2011-03-07, 11:27
Verkar ju inte ha så nära förhållande om man blir vald till gudfar men sedan inte talar med varandra flera veckor innan dopet?

Känns ju ganska märkligt att inte ens prata dagen innan om hur det ska gå till osv....

Flodhäst
2011-03-07, 11:27
Jag trodde alla döpte sig i kyrkan. Kan man ens göra det utanför? :D

Dop är bara för låtsas troende eller troende. :naughty:

LindaS
2011-03-07, 11:32
Jo det är det ju helt klart, men tycker det är dumt att säga direkt att han skulle vara olämplig. Och känns lite som att det råder kommunikationsbrist här mellan mamman till barnet och han själv. Mamman borde ju ha iaf ringt honom igen när han bad om det och förklarade läget. Sen att brevet inte kommit fram låter ju konstigt ifall det skickades rätt.Det var därför jag inte gjorde det.

Akerhage
2011-03-07, 11:34
Det var därför jag inte gjorde det.

Nej okay, jag kanske helt missuppfattade din mening där, men lät som att du tydligt menade att han inte var lämplig med den frågan. Ursäkta mitt felaktiga antagande!

Minimjölk
2011-03-07, 11:36
Denna diskussionen handlar väl inte om tro/kyrka whatever utom det faktum att man som förälder ger ett förtroendeuppdrag till någon som man finner lämplig att vara fadder åt ens barn. Dvs denna person skall vara lämpad att kunna ta hand om barnet om något skulle hända föräldrarna. Det är upp till föräldrarna att själva utse en lämplig kandidat. Sedan kan ju mycket hända på resans gång som gör att den fadder som en gång valdes inte bör ta hand om barnet men det är ju en annan diskussion.

Jag kan ju tycka att både du och föräldrarna borde haft något tätare kommunikation ang. det dopet som hölls i helgen. Jag dömer varken dig eller henne och tycker inte heller ni skall göra det för att att en sådan miss skett men å andra sidan kan man ju undra hur urvals/inbjudes-processen sett ut om du som vald gudfar/fadder inte får någon som helst inbjudan till dopet?

Gjort är gjort och ni får väl göra det bästa för att reda ut situationen. Det administrativa tror jag inte är något problem utan det känns viktigare att ni får en bra realation sinsemellan. Det är ju tråkigt om detta som egentligen skall var ett förtroendeuppdrag av glädje som styrker varandras relation istället skall leda till motsatsen. Se till att prata nu och lös detta. :)

ispåse
2011-03-07, 11:40
Jag har själv slarvat bort mängder med diplom från simskola mm genom åren men jag simmar precis lika bra ändå.

Vill du betyda något för barnet så finns tillhands i framtiden istället för att lägga energi på att jaga efter något sketet papper.

Födelsedagar, namnsdagar, teatrar, uppträdanden, fotbollmatcher, klart man missar något ibland.

Pepz
2011-03-07, 11:45
man missar inte ett dop om man bryr sig.. iof värdelöst att du inte fått en skriftlig inbjudan.

förstår mammans reaktion.
Och är dopet i kyrkan så "måste" faddern vara där och intyga inför gud och blablabla

hahavaffan
2011-03-07, 12:03
Förklara för en som är döpt via ett papper till Skatteverket vad det innebär att vara gudfar i Sverige? Har det någon laglig verkan eller liknande, eller är det bara troende-relaterat?

tjabon
2011-03-07, 12:24
Med den uppfattning jag får om trådskaparen, så är
väl det här ett lämpligt forum att diskutera frågan i :
http://ungdomar.se/

Viktor_Balck
2011-03-07, 12:43
Tycker du själv att du är lämplig efter en sådan tabbe? Du verkar inte riktigt förstå vilken typ av åtagande det innebär.

Men seriöst, vem är du att döma honom efter en tråd på kolo? Sen tror jag han skiter fullständigt i om du hade förlåtit honom eller inte.

Tolkia
2011-03-07, 12:50
Jag har för mig att faddern inte måste vara med vid dopet. Om det var planerat så att TS skulle vara fadder bör det ju rimligen redan vara i pipelinen dessutom. Vem som är lämplig eller inte att vara fadder är rimligen föräldrarnas sak att bestämma.

Nitrometan
2011-03-07, 13:18
Förklara för en som är döpt via ett papper till Skatteverket vad det innebär att vara gudfar i Sverige? Har det någon laglig verkan eller liknande, eller är det bara troende-relaterat?

Här är en instruktionsfilm: http://www.imdb.com/title/tt0068646/

Klart att det är viktigt vem som får en sån roll i ett barns liv. Ja, det är relaterat till tro, men ännu mer till familjen.

ispåse
2011-03-07, 14:38
Här är en instruktionsfilm: http://www.imdb.com/title/tt0068646/

Klart att det är viktigt vem som får en sån roll i ett barns liv. Ja, det är relaterat till tro, men ännu mer till familjen.

Hur ska vi som inte har döpt våra barn göra för att få en lika viktig del i vårt liv och vår familj?

Har du förslag på någon schysst titel vi kan få tilldela någon, ska ej ha med religion att göra men vara minst lika viktigt! :D

1:a och 2:a barnaärvare kanske.

Nitrometan
2011-03-07, 14:39
Hur ska vi som inte har döpt våra barn göra för att få en lika viktig del i vårt liv och vår familj?

Gud kommer genom sin son att döma er på den yttersta dagen.

ispåse
2011-03-07, 14:48
Gud kommer genom sin son att döma er på den yttersta dagen.

:cryout:

krebbe
2011-03-07, 16:04
:cryout:

Är inte gudfadern ansvarig för barnets spirituella utveckling?

Tolkia
2011-03-07, 17:48
Hur ska vi som inte har döpt våra barn göra för att få en lika viktig del i vårt liv och vår familj?

Har du förslag på någon schysst titel vi kan få tilldela någon, ska ej ha med religion att göra men vara minst lika viktigt! :D

1:a och 2:a barnaärvare kanske.
Gudfar/gudmor (fadder kanske känns lite mer neutralt) var väl från början personer som kunde tänka sig att ta över barnets försörjning om man dog, så det är nog bara att go ahead.

Ansvaret för barnens andliga fostran ligger på föräldrarna, även om man förstås kan tänka sig att gudfar/gudmor går in om föräldrarna av någon anledning inte vill (iofs har jag väldigt svårt att tro att någon som inte vill fostra barnet in i random trosuppfattning skulle vilja att någon annan gör det?). Däremot anses det passande att gudfar/gudmor intresserar sig för barnet lite mer än just vid själva utnämningen, oavsett trosståndpunkt.

Herr Oberst
2011-03-07, 17:55
Hur ska vi som inte har döpt våra barn göra för att få en lika viktig del i vårt liv och vår familj

Eller ännu viktigare. Hur kan jag göra för att få mitt eget påtvingade dop ogjort? Behöva bli upplyft av en vidskeplig gubbe för att sen låta han ge mig en facial av gudagubbens säd? Snacka om förnedrande för mig som nyfödd

Tolkia
2011-03-07, 17:58
Eller ännu viktigare. Hur kan jag göra för att få mitt eget påtvingade dop ogjort? Gå ur svenska kyrkan.
...en facial av gudagubbens säd?
Intressant tolkning, men kanske aningen obskyr.

Lellan
2011-03-07, 18:02
Låter konstigt att du ska behöva närvara. Jag fick nämligen förfrågan att vara gudmor, men tackade vänligt men bestämt nej. Döm om min förvåning om jag efter dopet (som jag inte gick på) fick hem ett dopbevis eller fadderbrev el vad det heter. *gah!*

Ringde upp och sa igen, att jag inte ville. "Men vi ville så gärna ha dig, du behöver inte göra nåt.. " sa de. Liksom.. eh? *screwy*

Hennes samtal, mail är de enda jag inte besvarar även om jag har allmän hyfs annars. Jag behöver ju inte göra nåt.. *innocent* Låter kanske hårt/fånigt/larvigt, men har aldrig träffat barnet (som lär vara 6-7 år vid det här laget) så jag tror inte hon saknar mig. Jag tycker iaf det var respektlöst, är inte konfirmerad, har själv inga gudföräldrar och ville helt enkelt inte.

Så kan man bli det mot sin vilja, så kan man nog bli utan att närvara om både föräldrarna och du vill, verkar ju konstigt annars.

Kwon
2011-03-07, 18:15
Får man ett diplom på dop?

Jag fick aldrig något diplom när jag döptes :D

Jorgen
2011-03-07, 19:44
hade ingen telefon vid de tillfället så kunde inte skriva upp det heller,

Penna och papper funkar fortfarande, Faktiskt.

ispåse
2011-03-07, 20:39
Penna och papper funkar fortfarande, Faktiskt.

Bläcket hade kanske fryst?

ispåse
2011-03-07, 20:41
Jag fick aldrig något diplom när jag döptes :D
Du skötte dig väl inte.

Remote
2011-03-07, 20:53
Ring upp henne, föreslå ett nytt dop, som du betalar för och där du provar taktiken att faktiskt fysiskt närvara. Om du var där spirituellt första gången låter jag vara osagt.:P