handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig få tummen ur att byta schema!


Pinky
2011-03-07, 10:55
Hej,

Har visserligen sökt en del i de hundratals trådar som finns och självklart kan jag göra ett nytt schema här och nu, men jag vill veta varför jag bör byta?

Tränade mycket förr i tiden, men det är väl egentligen bara de senaste 2 åren jag ansträngt mig ordentligt. Har under denna tiden (iaf senaste året) kört ett 4-split schema:

dag 1: bröst+triceps
dag 2: rygg+biceps
dag 3: vila
dag 4: ben
dag 5: axlar + mage
Helgen går vanligtvis till vila och sen börjar det om igen.

Har alltid resonerat som så att triceps bör tränas tillsammans med bröst, eftersom dessa använda vid de flesta bröstövningar.
Samma sak med biceps kontra ryggövningar.

Ser många andra (om inte alla?) som har andra upplägg och blir såklart nyfiken på att prova. Men får inte riktigt tummen ur eftersom jag tycker det är svårt att få till scemat så varje muskelgrupp får den vila som behövs.
Skulle jag t ex träna enbart armar en dag, så har jag svårt att se att dessa muskelgrupper hinner vila ordentligt fram tills dess att jag stöter på antingen ett bröst eller ryggpass i schemat.

Har stått still vad gäller styrka säkert ett år, trots att jag försöker variera övningarna så gott det går. Gör minst 4 övningar per muskelgrupp och träningspass.

Så vad är det jag faktiskt vill ha ut av denna tråden?Jag vill ha ett schema som skiljer sig från mitt och som samtidigt motiverar att musklerna får den vila som behövs.
Kalla mig tragisk, men tydligen så behöver jag en push från annat håll för att lyckas bryta mina vanor. *screwy*

För den nyfikne så finns här några bilder, skulle påstå att jag ser ungefär likadan ut i dagsläget. Kort sagt, inga direkta resultat på 6 mån, trist...
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4648205&postcount=4938

MrMuggelSnuggel
2011-03-07, 11:19
Du säger det ju egentligen själv, varför ska du byta? Om du trivs med ditt nuvarande upplägg så tycker jag du ska behålla det. Men det klart, nyfikenheten och det uteblivna styrkeökningarna kan ju göra ett byte befogat. För mig handlar det om att trivas med träningen och känna att man hittat ett schema som passar vardagen - har man lyckats med det ser jag inga konstigheter med att använda det livet ut. Fast det handlar ju naturligtvis mycket om vad man har för mål.

Kan du tänka dig att träna helgerna eller har du vigt dom åt ledighet? Om inte skulle jag rekommendera ett rullande 3-split med 2-3dagars vila emellan.

Pass 1: Rygg, biceps, baksida axlar
Pass 2: Bröst, framsida/mellersta axlar, triceps
Pass 3: Ben

Om du vill vila helgerna skulle jag kört halvkroppspass 4ggr/vecka.

Pass 1 & 3

Bänkpress
Sittande rodd / skivstångsrodd
Chins
Dips
Militärpress
(Sidolyft, axlar)
Tricepsextensions
Skivstångscurl


Pass 2 & 4

Marklyft / stela mark
Knäböj
Benpress
Utfall/liggande lårcurl
Stående vadpress
Cable crunches

panzerpig
2011-03-07, 11:24
+1 på halvkroppspass.
Det blir bra med vila för alla muskler.

RobbanColeman
2011-03-07, 12:05
Hej,

Har visserligen sökt en del i de hundratals trådar som finns och självklart kan jag göra ett nytt schema här och nu, men jag vill veta varför jag bör byta?

Tränade mycket förr i tiden, men det är väl egentligen bara de senaste 2 åren jag ansträngt mig ordentligt. Har under denna tiden (iaf senaste året) kört ett 4-split schema:

dag 1: bröst+triceps
dag 2: rygg+biceps
dag 3: vila
dag 4: ben
dag 5: axlar + mage
Helgen går vanligtvis till vila och sen börjar det om igen.

Har alltid resonerat som så att triceps bör tränas tillsammans med bröst, eftersom dessa använda vid de flesta bröstövningar.
Samma sak med biceps kontra ryggövningar.

Ser många andra (om inte alla?) som har andra upplägg och blir såklart nyfiken på att prova. Men får inte riktigt tummen ur eftersom jag tycker det är svårt att få till scemat så varje muskelgrupp får den vila som behövs.
Skulle jag t ex träna enbart armar en dag, så har jag svårt att se att dessa muskelgrupper hinner vila ordentligt fram tills dess att jag stöter på antingen ett bröst eller ryggpass i schemat.

Har stått still vad gäller styrka säkert ett år, trots att jag försöker variera övningarna så gott det går. Gör minst 4 övningar per muskelgrupp och träningspass.

Så vad är det jag faktiskt vill ha ut av denna tråden?Jag vill ha ett schema som skiljer sig från mitt och som samtidigt motiverar att musklerna får den vila som behövs.
Kalla mig tragisk, men tydligen så behöver jag en push från annat håll för att lyckas bryta mina vanor. *screwy*

För den nyfikne så finns här några bilder, skulle påstå att jag ser ungefär likadan ut i dagsläget. Kort sagt, inga direkta resultat på 6 mån, trist...
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4648205&postcount=4938

Programmet ser lite klent ut för ngn i din kaliber. Jag tycker du ska öka träningen, och maten om du stagnerat.

Kör samma uppdelning men som 4-1-4 exempelvis.

Jag tror du undertränar!

Akerhage
2011-03-07, 12:05
Kanske kan behålla det passet du har men ändra reps/set, testa lite annorlunda där, framgår inte riktigt vad du kör där. Själva passet var enligt mig bra som det var från början också, men kanske kan laborera lite med att byta övningar och som sagt ändra repsantalet emellanåt.

Pinky
2011-03-07, 13:36
Programmet ser lite klent ut för ngn i din kaliber. Jag tycker du ska öka träningen, och maten om du stagnerat.

Kör samma uppdelning men som 4-1-4 exempelvis.

Jag tror du undertränar!

Hur menar du att jag ska öka träningen?
Fler pass, färre vilodagar? Samma antal pass, fler övningar/tillfälle?

Vad menas med 4-1-4?
Är jag inte helt ute och cyklar så är du samma person som jag snubblade över på Flashback för några månader sen, mycket positiva skriverier om TUT?
Blev iaf nyfiken och har sen dess varit väldigt noggrann med utförandet av övningarna. Kanske inga 100% TUT men att hitta kontakten med muskeln är a och o för mig i dagsläget. Kanske även därför som viktökningarna uteblivit?

Har inte som mål att bli så mycket större egentligen, men fascineras av att jag inte blir direkt starkare trots högt proteinintag och flitig träning, iaf i mitt tycke.

Tack för svaren, samtliga i tråden.

RobbanColeman
2011-03-07, 15:13
Hur menar du att jag ska öka träningen?
Fler pass, färre vilodagar? Samma antal pass, fler övningar/tillfälle?

Vad menas med 4-1-4?
Är jag inte helt ute och cyklar så är du samma person som jag snubblade över på Flashback för några månader sen, mycket positiva skriverier om TUT?
Blev iaf nyfiken och har sen dess varit väldigt noggrann med utförandet av övningarna. Kanske inga 100% TUT men att hitta kontakten med muskeln är a och o för mig i dagsläget. Kanske även därför som viktökningarna uteblivit?

Har inte som mål att bli så mycket större egentligen, men fascineras av att jag inte blir direkt starkare trots högt proteinintag och flitig träning, iaf i mitt tycke.

Tack för svaren, samtliga i tråden.

Japp det låter som samma jag.

Ta någon annans råd om du inte vill bli större, min grej är just hur man blir större nämligen. ;)