handdator

Visa fullständig version : Hur ofta maxar ni bänkpress?


StarkeMats
2011-03-07, 08:50
Kort och gott, hur ofta försöker du pressa så mycket du kan gånger 1-2?

Jag undrar då jag ser att jag + många fler har svårt att öka i bänken och mitt eget pass ser ut som många andras, jag försöker lyfta max vid varje pass i slutet av seten men är det optimalt?

Bör man kanske ligga och gunga med 6-8 reps på sin träningsvikt i bänk några veckor för att sedan försöka max 1-2 gånger i månaden? Motivera gärna varför isåfall..

RobbanColeman
2011-03-07, 09:13
Vid 14 års ålder maxade jag , om jag inte minns fel, 70kg, första gången jag provade. Detta var på ett hotell. Gick väl in på 40kg och stegade mig uppåt, mycket stolt... :D

Vid 18 års ålder, mitt andra träningsår, tror jag nu tränat 6 månader, åkte 100kg upp. *flex*

Vid 22 års ålder, om jag inte minns fel nu, gjorde jag 130x6 som bäst.
Nu är jag 34 år och har inga planer på att ens maxa 110... :D

Följ ett träningsprogram för bänkpress eller sök upp en SL-klubb och få hjälp. Det är mitt tips. ;)

sweetkarolina
2011-03-07, 09:17
Förutom på tävlingar blir det väl ett par gånger om året.

J.V
2011-03-07, 09:18
Varannan vecka eller något. Men du har jag inga direkta mål att bli stark i bänkpress heller.

Följ ett vettigt schema och håll dig från att försöka maxa hela tiden. Det sliter på kroppen och återhämtningen tar längre tid.

ispåse
2011-03-07, 09:22
Har aldrig maxat i någonting. Har inget intresse av det då jag nog bara skulle bli besviken. En skyddsmekanism för egot kanske. :D

Joe Hardgainer
2011-03-07, 09:34
Vid varje checkpoint jag sätter upp. Så det brukar bli en 1 RM i de stora tre var 8:e - 10:e vecka. Känns som lagom tid för att se ifall jag ha blivit något starkare sen sist. Att maxa varannan vecka tycker jag känns lite onödigt. Tror att att det är för många faktorer som kan spela in på din prestation för att du skall märka någon tydlig skillnad på så kort tid.

panzerpig
2011-03-07, 10:06
Tja, sedan november kör jag ett Hepburninfluerat program.
ca 6 veckor med ettor 2 ggr/vecka som nästan är på max.
Därefter kör jag en period på 6 veckor med 3-5 reps.

Riktiga maxförsök blir det ca 1 gång i månaden men den tunga perioden är det nästan maxning varje pass.
Det passar mig riktigt bra, funkar perfekt och är roligt.

Mushan
2011-03-07, 11:06
Aldrig.

Arf Pingvin
2011-03-07, 11:33
En gång gick jag nära max utan att faila i år. Ingen gång förra året. 09 gjorde jag en tung tvåa... Så inte allt för ofta. Jag är starkare än dig. You can't explain that!

Rikard Jansson
2011-03-07, 11:37
Varenda pass första halvåret jag tränade i gymmet jag tränar i nu. Ökade från 60 till 105 på 6 månader. Fortsatte maxa väldigt ofta tills jag pajade axeln. Nu "maxar" jag aldrig, utan lyfter 2.5 kg mer än förra PB när jag vet att jag klarar det till 90+%

eJohansson
2011-03-07, 12:22
Aldrig.. Jag kör inte bänkpress utan jag använder mig istället utav hantelpress. Går som värst ner till att göra tunga 4or en gång i halvåret.

Spooted
2011-03-07, 12:23
Jag har också haft problem med resultatet på bänk. Jag hade fastnat på 80 kg 5*4 men så fort jag hade en kompis som bara höll lite i stången (tryckte knappt bara fanns där med händerna för att hjälpa till i fall att) så ökade jag upp till 85, för när jag körde själv var jag lite orolig för att inte orka allting och sen tappa stången eller något :P Men så ett tips är att ha någon som hjälper dig för att det räcker bara med att någon trycker minimalt lite på stången för att det ska gå mycket bättre :P Push it!

kettlebellGuden
2011-03-07, 12:36
Jag har också haft problem med resultatet på bänk. Jag hade fastnat på 80 kg 5*4 men så fort jag hade en kompis som bara höll lite i stången (tryckte knappt bara fanns där med händerna för att hjälpa till i fall att) så ökade jag upp till 85, för när jag körde själv var jag lite orolig för att inte orka allting och sen tappa stången eller något :P Men så ett tips är att ha någon som hjälper dig för att det räcker bara med att någon trycker minimalt lite på stången för att det ska gå mycket bättre :P Push it!

Threat response. Tacka ditt nervsystem.

KaptenKrok
2011-03-07, 12:41
Jag har också haft problem med resultatet på bänk. Jag hade fastnat på 80 kg 5*4 men så fort jag hade en kompis som bara höll lite i stången (tryckte knappt bara fanns där med händerna för att hjälpa till i fall att) så ökade jag upp till 85, för när jag körde själv var jag lite orolig för att inte orka allting och sen tappa stången eller något :P Men så ett tips är att ha någon som hjälper dig för att det räcker bara med att någon trycker minimalt lite på stången för att det ska gå mycket bättre :P Push it!

Maxa i rack nästa gång. Då behöver du inte hålla tillbaka. Racket tar stången om det skiter sig.

KaptenKnäsvag
2011-03-07, 12:48
De första åren man tränade gjorde jag det kanske en gång i månaden, nu händer det en gång i halvåret, och förmodligen inte mycket härnäst, iom att jag inte bänkar längre : )

stevebc
2011-03-07, 12:49
Varannan vecka typ.

Spooted
2011-03-07, 17:07
Maxa i rack nästa gång. Då behöver du inte hålla tillbaka. Racket tar stången om det skiter sig.

Touché :P

hejmarklyft
2011-03-07, 18:00
Jag har tränat minde i ett halvår nu ( ungefär 4-5 månader) har dock aldrig försökt maxa. Men för ett tag sen upptäckte jag att det gick helt okej att bänka i ett ( har ingen passare)

http://2.bp.blogspot.com/_LfOOlBZjuUE/RtBb9p4xgHI/AAAAAAAAADA/N0wrMVgFNFE/s320/maxrack_picture1.jpg

Och nu undrar jag om det kommer påverka mina presationer i vanlig bänkpress d.v.s. stabilitet och vikt ? . det är något som har varit en funderare ett tag. Hoppas att jag kan få ett hyfast svar här. Ledsen för OT. Och bör jag gå tillbaka på en vanlig bänk och nöta teknik?

Eddieno
2011-03-07, 19:55
Jag satsar mer på overallstyrkan och därmed lyfter inte lika många reps som man brukar göra för hyperprofil eller vad det nu heter.. Alltså, jag vill bli så stark som möjligt, jag har ökat starkt i bänk från 70 förra sommaren tills nu där jag körde idag 100kg i 4 reps, jag tror starkt på min PWO(SMASH EXTREME) men det är en annan sak.. Jag försöker öka vikterna varje vecka i de flesta övningar annars så ökar jag reps eller setantalet.

född 94 för er som undrar, ca 82 kg, 190 cm lång

<Mike>
2011-03-07, 20:02
Onödigt att maxa för ofta, så fort ökar man inte; iaf inte efter man har tränat längre än något år. Jag maxar nog högst en gång i kvartalet.

Chris.L
2011-03-07, 20:05
Jag avslutade ofta mina bänkpass med riktigt tunga singlar, inte riktigt max men inte långt ifrån. Det slutade med en axelskada för min del som 15mån senare fortfarande inte är bra. Men jag ökade rätt bra under tiden jag tränade så.

J.V
2011-03-07, 21:08
En gång gick jag nära max utan att faila i år. Ingen gång förra året. 09 gjorde jag en tung tvåa... Så inte allt för ofta. Jag är starkare än dig. You can't explain that!BWahaha!

Rusk
2011-03-07, 21:58
Kör aldrig 1RM.

45bastochpappa
2011-03-07, 22:45
inte så ofta nångång om året kanske

JJOHANSSON
2011-03-07, 22:51
Gör det när jag känner mig redo för vikten jag har satt som mål.

händer dock väldigt ofta att jag jobbar mig upp till 1-2 reps i marken

hertzman
2011-03-08, 07:03
Jag har tränat minde i ett halvår nu ( ungefär 4-5 månader) har dock aldrig försökt maxa. Men för ett tag sen upptäckte jag att det gick helt okej att bänka i ett ( har ingen passare)

http://2.bp.blogspot.com/_LfOOlBZjuUE/RtBb9p4xgHI/AAAAAAAAADA/N0wrMVgFNFE/s320/maxrack_picture1.jpg

Och nu undrar jag om det kommer påverka mina presationer i vanlig bänkpress d.v.s. stabilitet och vikt ? . det är något som har varit en funderare ett tag. Hoppas att jag kan få ett hyfast svar här. Ledsen för OT. Och bör jag gå tillbaka på en vanlig bänk och nöta teknik?

Dont do it. Ja, kör vanlig bänk istället. Har ni inga bänkar med saftey-rack?

I tröjbänk brukar jag maxa jämt.

hejmarklyft
2011-03-08, 07:10
Dont do it. Ja, kör vanlig bänk istället. Har ni inga bänkar med saftey-rack?

I tröjbänk brukar jag maxa jämt.

Näää vi har inga safteyracks, men annars kan jag ta dit en vanlig skivstång i maxracket och köra där, tror jag skulle gå bra