handdator

Visa fullständig version : Datorsittande


Sarwien
2011-03-07, 01:00
Yo, det är så att jag o min mate har en liten rolig diskussion pågående just nu :D

Han menar att "gym" inte är tillräckligt för att kroppen ska "må bra", man måste även "röra på sig".

Citerar vad han skrivit: "Det är muskelbyggning..Kroppen behöver röra på sig för att må bra.
END OF STORY"

"stärka dina muskler för att röra på dig räcker inte me gym bror"

Han menar att det är farligt att sitta inne mycket vid datorn, att man kan få "kärlsjukdomar" och dylikt när man blir gammal.

Jag själv tycker inte alls att det är något farligt med det så länge man tränar och äter bra, det är alltså inte datorsittandet i sig som är problemet IMO. Dock är det många som sitter mycket vid datorn som missköter sin kost och träning. Men man måste ju ändå vila när man inte tränar, så vafan, då kan likagärna sitta vid datorn, right?

Btw, att "gym" inte räcker för att stärka musklerna håller jag inte med ett bs om, de största och starkaste musklerna byggs ju av styrketräning, inte nåt jäkla promenadtrams.

Vad tycker ni själva?

StampChamp
2011-03-07, 01:06
Dummaste jag hört, finns inget som bygger styrka bättre än styrketräning. Däremot hjälper den inte en att få bättre kondition direkt!

Inception
2011-03-07, 01:09
fuck u bitch yes imm mad

Sarwien
2011-03-07, 01:10
Som ni ser är det Jacob (Inception) jag har diskussionen med :)

Inception
2011-03-07, 01:10
*kissass*

Honken
2011-03-07, 01:10
Längre perioder av sittande är aldrig bra, särskilt inte för hållningen, men att inaktivitet är farligt är väl kanske lite att ta i.

Inception
2011-03-07, 01:10
som ni ser är det jacob (inception) jag har diskussionen med :)

[ ]

Inception
2011-03-07, 01:12
bump

Sarwien
2011-03-07, 01:15
Längre perioder av sittande är aldrig bra, särskilt inte för hållningen. Inaktivitet generellt gynnar väl inte så mycket, men att det skulle vara farligt är väl lite att ta i.

Det är därför jag skrev att så länge man sköter träning, motion, kost och allt vad det heter, regelbundet, så tycker jag man kan sitta hur länge man vill.

Jag ser alltså inte själva datorsittandet i sig som det stora problemet, utan att folk som ofta sitter runt 10 timmar per dag ofta inte gör någonting annat, de sköter varken kost eller träning.

You get me, bro?

StampChamp
2011-03-07, 01:19
Varför ska man sitta så mycket vid datorn då? Är det så himla kul? :D Farligt är det ju knappast, men hållningen kan bli rätt dålig om man inte tänker sig för och man kan ju även skada sig om man har otur!

noob76
2011-03-07, 01:21
Det skadar ju inte på något sätt att köra 2 pass cardio per vecka ! Man orkar träna hårdare med bra kondition !

Kan du bara hålla gamnacken borta och inte få musarm ser jag ingen fara med datorsittandet så länge man tränar och håller sig i form.

eiri
2011-03-07, 01:23
Detta med att sitta mycket vid dator/tv var ju nyligen på reportage på nyheterna, Enligt en studie från USA så visade det sig vara väldigt negativt, du får googla för mer info. Reportaget på nyheterna gick inte så väldigt djupt in i det hela. Men vad ja kommer ihåg så var det även de med bra mat vanor som det även var negativt för.

noob76
2011-03-07, 01:27
Detta med att sitta mycket vid dator/tv var ju nyligen på reportage på nyheterna, Enligt en studie från USA så visade det sig vara väldigt negativt, du får googla för mer info. Reportaget på nyheterna gick inte så väldigt djupt in i det hela. Men vad ja kommer ihåg så var det även de med bra mat vanor som det även var negativt för.


We gonna DAJ ! ? ! ? *shiat* *whatever*

Honken
2011-03-07, 01:31
You get me, bro?

Se bara till att stretcha ut höftböjarna ordentligt och regelbundet samt att träna röven specifikt.

Har själv haft stora problem från överdrivet mycket sittande (skoltiden), tog mig ett par år att åtgärda problemen.

Matsa
2011-03-07, 01:33
Se bara till att stretcha ut höftböjarna ordentligt och regelbundet samt att träna röven specifikt.

Har själv haft stora problem från överdrivet mycket sittande (skoltiden), tog mig ett par år att åtgärda problemen.

Av ren nyfikenhet, hur artar sig de här problemen?

Sarwien
2011-03-07, 01:34
Varför ska man sitta så mycket vid datorn då? Är det så himla kul? :D Farligt är det ju knappast, men hållningen kan bli rätt dålig om man inte tänker sig för och man kan ju även skada sig om man har otur!

Japp, både jag och Jacob sitter mycket vid datorn. :) Jag känner dock ingen som helst negativ påverkan av det. Försöker sitta med rak rygg hela tiden, eller så ligger jag i sängen med datorn, så det är lugnt.

Menar du att man kan skada sig mitt framför datorn eller vad?

Det skadar ju inte på något sätt att köra 2 pass cardio per vecka ! Man orkar träna hårdare med bra kondition !

Kan du bara hålla gamnacken borta och inte få musarm ser jag ingen fara med datorsittandet så länge man tränar och håller sig i form.

Precis.

eiri
2011-03-07, 01:36
http://traningslara.se/ett-nytt-paradigm-inom-fysiologin-inaktivitetsfysiologi/ kom på den där fanns

Sarwien
2011-03-07, 01:36
samt att träna röven specifikt.

Böj tre gånger i veckan fixar det.

StampChamp
2011-03-07, 01:39
Menar du att man kan skada sig mitt framför datorn eller vad?
.

Nej. Men sitter man mycket framför datorn kan man få problem med axlar, rygg, nacke, arm och dålig rörlighet i höftböjarna tex.. så det kan bli skador på lång sikt om hållningen blir kass!

tumme
2011-03-07, 01:40
För undvikande av sjukdomar är rekommendationerna att göra av med många kalorier per vecka med en intensitet högre än 5 mets (gå 5km/h ungefär). Minimum 1000-1500 vecka om jag inte kommer ihåg helt fel. Hur styrketräning blir på mets skalan har jag ingen aning om men skulle tro att det inte räcker. Att styrketräning har andra fördelar är ju självklart men skulle gissa på att din kompis har rätt.

På träningslära finns ett inlägg om hur farligt inaktivitet är.
http://traningslara.se/ett-nytt-paradigm-inom-fysiologin-inaktivitetsfysiologi/

Sarwien
2011-03-07, 01:47
Nej. Men sitter man mycket framför datorn kan man få problem med axlar, rygg, nacke, arm och dålig rörlighet i höftböjarna tex.. så det kan bli skador på lång sikt om hållningen blir kass!

Ok, men som jag har sagt så tycker jag att det låter inte särskilt troligt att en ung och frisk person som tränar regelbundet, hårt och sköter kosten bra kommer råka ut för de där problemen... särskilt inte om man ser över hållningen samt då och då sträcker lite på sig.

Jag själv sitter mycket hellre vid datorn än läser en bok t.ex, jag menar, ska jag sitta still hemma kan jag lika gärna göra det framför datorn?

Honken
2011-03-07, 02:51
Av ren nyfikenhet, hur artar sig de här problemen?

Överdriven svank. Jobbar stående och hade alltid pump och smärta i ryggen, ett par good mornings senare och så var det goodbye med all träning.

Visade sig att höftböjarna och låren var enormt tighta, obefintlig förmåga att hålla neutral ryggrad i diverse bålövningar, svag röv och ingen styrka alls i höften någonstans. Efter att ryggen läkt så var det mkt stretchande, plankan, rövaktivering, höftträning, myofascial release och massage så ofta jag kunde.

Det som hjälpte mig mest var dock kettlebell swings. Ryggen är enormt uthållig och jag klarar av att hålla den neutral i alla lägen, samt att jag har fått en röv som hade gjort Kwon stolt.

Matsa
2011-03-07, 03:18
Överdriven svank. Jobbar stående och hade alltid pump och smärta i ryggen, ett par good mornings senare och så var det goodbye med all träning.

Visade sig att höftböjarna och låren var enormt tighta, obefintlig förmåga att hålla neutral ryggrad i diverse bålövningar, svag röv och ingen styrka alls i höften någonstans. Efter att ryggen läkt så var det mkt stretchande, plankan, rövaktivering, höftträning, myofascial release och massage så ofta jag kunde.

Det som hjälpte mig mest var dock kettlebell swings. Ryggen är enormt uthållig och jag klarar av att hålla den neutral i alla lägen, samt att jag har fått en röv som hade gjort Kwon stolt.

En del av det där stämmer in på mig. Sitter ganska mycket, överdriven svank och kan ibland bli trött i ryggen bara av att stå. Däremot är jag stark i ryggen, det är nog min starkaste muskelgrupp och jag har aldrig känt obehag i den av böj eller tunga mark utan det är vid stående och statiskt arbete jag får känningar. Även ibland efter stående pressövningar faktiskt, även när jag kör ganska strikt.

Började faktiskt tänka på detta för någon vecka sedan så jag har lagt in mer stretch och övningar för att rätta till det.

Hur pass tungt kör du swings? Antar att det inte är nödvändigt att gå så tungt i prehabsyfte.

JimmyFlessa
2011-03-07, 07:14
Rör man sig mycket i vardagen (cykling, promenader, tar trpoorna) och sådana saker som att ställa bilen lite oftare samt att man njuter av att styrketräna någon gång i veckan så räcker det gott och väl för att få en välmående kropp.

Tolkia
2011-03-07, 07:43
Ok, men som jag har sagt så tycker jag att det låter inte särskilt troligt att en ung och frisk person som tränar regelbundet, hårt och sköter kosten bra kommer råka ut för de där problemen...
Möjligen kommer du inte att vara en ung person hela livet.

KaptenKnäsvag
2011-03-07, 07:45
Var det på Kolo någon citerade en studie som föreslog att det var det faktiskta stillasittandet som var negativt för kroppen, snarare än avsaknaden av träning?

RobbanColeman
2011-03-07, 07:51
Viss skillnad angående om styrketräning ger kondition eller ej. Det går inte att jämföra tunga lågvolymsprogram med högvolymsprogram med upp till 30 reps/set. Det sistnämnda går ej att genomföra bra med helt kass kondition. Klart man får bättre därtill om man börjar springa också...

Datorsittande är avkopplande. :)

don ramon
2011-03-07, 09:18
Försöker sitta med rak rygg hela tiden, eller så ligger jag i sängen med datorn, så det är lugnt.


Just det där är, enligt en kiropraktor jag gick till några gånger, inte speciellt hälsosamt för en rygg.

Sen får man välja om man man tycker kiropraktiker är tillförlitliga eller inte.

King Grub
2011-03-07, 09:34
Research on physical activity and health has pointed clearly to increasing the time that adults spend doing moderate-to-vigorous intensity activities: 30 minutes a day is generally recommended. Recent evidence, however, underlines the importance of also focusing on sedentary behaviours -- the high volumes of time that adults spend sitting in their remaining 'non-exercise' waking hours. In the context of contemporary interest in physical activity and health, we provide a brief overview of recent evidence for the distinct relationships between 'too much sitting' and biomarkers of metabolic health, and thus with increased risk of type 2 diabetes, cardiovascular disease and other prevalent chronic health problems. Particular concerns for this new field include the challenges of changing sedentary behaviours in the context of ubiquitous environmental and social drivers of sitting time; examining the effects of interventions for reducing or breaking-up sitting time; and, identifying the most-relevant implications for clinical and public health practice.

Br J Sports Med. 2008 Dec 2. Too Much Sitting: A Novel and Important Predictor of Chronic Disease Risk?

http://bjsm.bmj.com/cgi/rapidpdf/bjsm.2008.055269v1

PURPOSE:: Although moderate-to-vigorous physical activity is related to premature mortality, the relationship between sedentary behaviors and mortality has not been fully explored and may represent a different paradigm than that associated with lack of exercise. We prospectively examined sitting time and mortality in a representative sample of 17,013 Canadians 18-90 yr of age.

METHODS:: Evaluation of daily sitting time (almost none of the time, one fourth of the time, half of the time, three fourths of the time, almost all of the time), leisure time physical activity, smoking status, and alcohol consumption was conducted at baseline. Participants were followed prospectively for an average of 12.0 yr for the ascertainment of mortality status.

RESULTS:: There were 1832 deaths (759 of cardiovascular disease (CVD) and 547 of cancer) during 204,732 person-yr of follow-up. After adjustment for potential confounders, there was a progressively higher risk of mortality across higher levels of sitting time from all causes (hazard ratios (HR): 1.00, 1.00, 1.11, 1.36, 1.54; P for trend <0.0001) and CVD (HR:1.00, 1.01, 1.22, 1.47, 1.54; P for trend <0.0001) but not cancer. Similar results were obtained when stratified by sex, age, smoking status, and body mass index. Age-adjusted all-cause mortality rates per 10,000 person-yr of follow-up were 87, 86, 105, 130, and 161 (P for trend <0.0001) in physically inactive participants and 75, 69, 76, 98, 105 (P for trend = 0.008) in active participants across sitting time categories.

CONCLUSIONS:: These data demonstrate a dose-response association between sitting time and mortality from all causes and CVD, independent of leisure time physical activity. In addition to the promotion of moderate-to-vigorous physical activity and a healthy weight, physicians should discourage sitting for extended periods.

Med Sci Sports Exerc. 2009 Apr 3. Sitting Time and Mortality from All Causes, Cardiovascular Disease, and Cancer.

http://www.ms-se.com/pt/re/msse/pdfhandler.00005768-900000000-99603.pdf;jsessionid=JbFSbyhQJLMQQLp6CLQvnCdG70LTp LZj7T31xzcc2NwhnnPGxvxJ!285259918!181195628!8091!-1

viktorkillz
2011-03-07, 09:49
If you want to be a Big Strong Man, you have to eat like a Big Strong Man :naughty:

viktorkillz
2011-03-07, 09:51
Br J Sports Med. 2008 Dec 2. Too Much Sitting: A Novel and Important Predictor of Chronic Disease Risk?

http://bjsm.bmj.com/cgi/rapidpdf/bjsm.2008.055269v1



Med Sci Sports Exerc. 2009 Apr 3. Sitting Time and Mortality from All Causes, Cardiovascular Disease, and Cancer.

http://www.ms-se.com/pt/re/msse/pdfhandler.00005768-900000000-99603.pdf;jsessionid=JbFSbyhQJLMQQLp6CLQvnCdG70LTp LZj7T31xzcc2NwhnnPGxvxJ!285259918!181195628!8091!-1

tror du jag pallar läsa allt det där lol?xP :furious:

King Grub
2011-03-07, 09:52
Det bryr jag mig inte om.

kettlebellGuden
2011-03-07, 09:56
Jag håller helt med. Man måste röra på sig i betydligt fler riktningar än de som traditionell gymträning erbjuder.. för opti hälsa.

Eddie Vedder
2011-03-07, 10:02
Många som är snabba att döma ut påståendet fst de inte har någon koll. Hursomhelst finns det mycket som pekar på stillasittandes som en oberoende faktor för ohälsa, en som kvarstår ÄVEN om man tränar.

Jacobs text är ju redan länkad men jag har också skrivit om det här:

http://traningslara.se/regelbunden-traning-men-en-ovrigt-stillasittande-fritid-ar-stillasittandet-i-sig-en-riskfaktor-for-halsan/

panzerpig
2011-03-07, 10:12
Alldeles för många tänker på det de gör några timmar i veckan (säg gymmar 3-4 ggr).
Vad gör du alla de andra timmarna då?
Sitter du framför datorn en stor del av resten så säger det sig själv att det inte är särskilt bra...

kettlebellGuden
2011-03-07, 10:17
Tricket är väl mycket att stå framför datorn.

Eddie Vedder
2011-03-07, 10:18
Tricket är väl mycket att stå framför datorn.

Ja den lilla ändringen kan sannolikt göra skillnad. I alla fall om de mer teoretiska resonemangen om stillasittandets metabola konsekvenser är korekta.

Langster
2011-03-07, 10:23
Finns det fler tips?
Jag har ett stillasittande arbete, sitter säkert 8 timmar framför datorn per dag bara på jobbet, sen sitter man ju en del hemma också.

Finns det t.ex. något som pekar på att korta pauser i arbetet, en liten promenad eller så under arbetsdagen har en positiv effekt?

kettlebellGuden
2011-03-07, 10:28
Ja den lilla ändringen kan sannolikt göra skillnad. I alla fall om de mer teoretiska resonemangen om stillasittandets metabola konsekvenser är korekta.

Jag vet väl inte om de metabola konsekvenserna. Jag tänker mer på ergonomin och för att undvika de där stela höftböjarna (och "framåtvridna axlar") som ungefär alla verkar lida av.

Finns ju annars trevliga datorprogram som t.ex. workrave som tvingar en till att pausa och stretcha lite.

Eddie Vedder
2011-03-07, 10:29
Finns det t.ex. något som pekar på att korta pauser i arbetet, en liten promenad eller så under arbetsdagen har en positiv effekt?

Ja det är inte osannolikt i alla fall. Studierna är ju enbart baserade på observationsdata i kombination med djurstudier men hursomhelst är det just antalet timmar sittande som associeras med högre risker för olika ändpunkter. Och de som pratar mycket om just detta, Mai-Lis Hellénius från KI till exempel, brukar rekommendera just pauser av den typen du tar upp.

Jag vet väl inte om de metabola konsekvenserna.

Jag trodde det var det du svarade på. Men vill du veta mer kan du ju kolla länken och referenserna. :)

Doctor Snuggles
2011-03-07, 10:54
Man kan också sitta på en träningsboll eller stå på en balansplatta framför datorn. :D

Eddie Vedder
2011-03-07, 12:58
Man kan också sitta på en träningsboll eller stå på en balansplatta framför datorn. :D

Det gör farsan, han sitter på en stor boll på kontoret. Jobbar på Socialkontoret så han har ju mycket besök från folk. En del kommenterar häpet men en del observerar det inte ens.

kettlebellGuden
2011-03-07, 13:02
Varför skulle man vilja stå på en balansplatta?

Lillleif
2011-03-07, 13:23
Skitbra tråd. Den fick mig att springa ner i förrådet och hämta upp ett ståbord till min arbetsplats!

noob76
2011-03-07, 13:35
Nu har ni skrämt upp mig så mycket att jag går ner och kör ett extra cardiopass nu på lunchen. Det är ERT fel om jag blir övertränad eller drabbas av "löparkropp" .

StraightEdge
2011-03-07, 13:49
Alla vet ju att cardio får en att må bättre både på fysiska och psykiska plan. Det kanske inte är optimalast för muskelbyggning så det beror på hur man prioriterar. Hälsan först eller muskelbyggningen. Men glöm inte att hjärtat är kroppens viktigaste muskel.

Mvh

Bluesparv
2011-03-07, 13:54
Men glöm inte att hjärtat är kroppens viktigaste muskel.

Lögn, alla vet att besep är den viktigaste!!!

z_bumbi
2011-03-07, 14:36
Finns det fler tips?
Jag har ett stillasittande arbete, sitter säkert 8 timmar framför datorn per dag bara på jobbet, sen sitter man ju en del hemma också.

Finns det t.ex. något som pekar på att korta pauser i arbetet, en liten promenad eller så under arbetsdagen har en positiv effekt?

http://www.bth.se/for/stud_hals.nsf/sidor/27bb4f4abfacf07dc1256c29004a0b38!OpenDocument

Korta pauser verkar ge bättre effekt än längre sammanslagna dvs att ställa sig upp och skaka loss kroppen/axlarna en gång i kvarten är bättre än att lägga exakt samma tid på att gå en sväng en gång i timmen. Lätt massage är också bra som paussyssla då man tenderar att slappna av på ett annat sätt, både den som masserar och den som blir masserad.

Crocker
2011-03-07, 15:19
Jag ser alltså inte själva datorsittandet i sig som det stora problemet, utan att folk som ofta sitter runt 10 timmar per dag ofta inte gör någonting annat, de sköter varken kost eller träning.
Nja, så kan du inte säga. Jag sitter vid datorn ibland 11-12h och har god koll på kost&träning.

Eddie Vedder
2011-03-07, 15:25
Nu har ni skrämt upp mig så mycket att jag går ner och kör ett extra cardiopass nu på lunchen. Det är ERT fel om jag blir övertränad eller drabbas av "löparkropp" .

Fast det handlar som sagt inte om träning.

Lillleif
2011-03-07, 15:31
Min nya rutin blir ett ståpass på för- respektive eftermiddag till skillnad från tidigare då jag satt hela tiden.

Edit: Någon annan som kör lite gripperträning på jobbet? Jag har en CoC liggandes bredvid datorn :)

Doctor Snuggles
2011-03-07, 15:35
Man kan ju också röra på sig medan man sitter, t.ex. gunga fram o tillbaka i stolen, spänna/dra in magen, vifta med benen osv. Det gör skillnad iaf i kaloriåtgången sett över år - har för mig att jag såg ngn studie om att det kunde göra en skillnad på 2 kg över ett år. Torde vara avstressande också.

Eddie Vedder
2011-03-07, 15:48
Man kan ju också röra på sig medan man sitter, t.ex. gunga fram o tillbaka i stolen, spänna/dra in magen, vifta med benen osv. Det gör skillnad iaf i kaloriåtgången sett över år - har för mig att jag såg ngn studie om att det kunde göra en skillnad på 2 kg över ett år. Torde vara avstressande också.

Att hela tiden tänka på att gunga, spänna magen, röra på benen etc. känns snarare stressande skulle jag säga. Men det är ju jag. :)

jakke
2011-03-07, 15:54
Varning för flum:
Jag lyssnade på någon podcast (tror det var Vetenskapsradion på sr) men där sa de att det hade sett enorma skillnader mellan de som satt hela dagen och de som minst ställde sig upp någon gång per dag.

MtotheM
2011-03-07, 16:01
Tur att man springer till kylen varje 30-90 min då :)

Baboom
2011-03-07, 16:04
Att hela tiden tänka på att gunga, spänna magen, röra på benen etc. känns snarare stressande skulle jag säga. Men det är ju jag. :)

+1

Finns ju lättare sätt att aktivera sig då. Som att gå en längre runda till kaffemaskinen. Alltid ta en promenad på lunchen, alltid ta trapportna, inte ringa eller maila internt utan istället gå till personen.

Sarwien
2011-03-07, 16:12
Nja, så kan du inte säga. Jag sitter vid datorn ibland 11-12h och har god koll på kost&träning.

Formulerade mig lite konstigt kanske.

Det är det jag försökte säga, alla som sitter så länge vid datorn har inte dålig koll på kost & träning. Dock är det ju ganska vanligt bland personer som är beroende och sitter 10h+ att inte bry sig om att träna eller få i sig tillräckligt med näring.

Så jag tänkte att det kanske är därför många ser datorsittande i flera timmar om dagen som något dåligt, att man liksom förknippar det men en dålig livsstil, förstår du vad jag menar?

Men nu verkar det ju som att stillasittande under en längre tid inte är särskilt bra.

Nitrometan
2011-03-07, 16:16
Varning för flum:
Jag lyssnade på någon podcast (tror det var Vetenskapsradion på sr) men där sa de att det hade sett enorma skillnader mellan de som satt hela dagen och de som minst ställde sig upp någon gång per dag.

Mer hjärt-/kärlsjukdomar hos de som sitter hela dagen. Tänkvärt.

Eddie Vedder
2011-03-07, 16:21
Så jag tänkte att det kanske är därför många ser datorsittande i flera timmar om dagen som något dåligt, att man liksom förknippar det men en dålig livsstil, förstår du vad jag menar?

Ja det är ett klokt resonemang. :) Precis den problematiken finns alltid i all typ av observationsstudier. Men i det här fallet har man ju försökt att, i de olika studierna, studera just "hälsosamma människor" men med stillasittande timmar som enda skillnaden. Givetvis jättesvårt (omöjligt) att få in alla felkällor men det är i alla fall en hypotes på frammarsch som är mycket intressant.

Och jag tycker även den känns logisk, medveten träning är ju faktiskt ofta en fråga om ett försök till kompensation av den inaktiva vardagen som vi inte hade förr. Och på den tiden var det ingen som körde ett aerobicspass direkt.

Doctor Snuggles
2011-03-07, 16:39
Att hela tiden tänka på att gunga, spänna magen, röra på benen etc. känns snarare stressande skulle jag säga. Men det är ju jag. :)

Lyssna på bra musik brukar personligen leda till ngn form av rörelse, eller iaf vara ett bra sätt att göra det "naturligt" på. Finner ofta att man uppskattar musiken mer också.

jakke
2011-03-07, 20:11
Mer hjärt-/kärlsjukdomar hos de som sitter hela dagen. Tänkvärt.

Precis. Jag missade att skriva att skillnaden man såg var just i vikt och fettma

Mell
2011-03-07, 20:12
Överdriven svank. Jobbar stående och hade alltid pump och smärta i ryggen, ett par good mornings senare och så var det goodbye med all träning.

Visade sig att höftböjarna och låren var enormt tighta, obefintlig förmåga att hålla neutral ryggrad i diverse bålövningar, svag röv och ingen styrka alls i höften någonstans. Efter att ryggen läkt så var det mkt stretchande, plankan, rövaktivering, höftträning, myofascial release och massage så ofta jag kunde.

Det som hjälpte mig mest var dock kettlebell swings. Ryggen är enormt uthållig och jag klarar av att hålla den neutral i alla lägen, samt att jag har fått en röv som hade gjort Kwon stolt.

Har haft liknande problem som dig och det har hjälpt mig mycket att träna upp rumpan med bl.a. utfall med hantlar. Vad brukar du annars köra för höftträningsövningar? Har du fått pli på ryggen så pass mycket nu att du kan köra mark och böj?

Att lära sig få kontakt med transversus abdominis för bättre buktryck har även hjälpt mig en hel del med.

Honken
2011-03-08, 13:10
En del av det där stämmer in på mig. Sitter ganska mycket, överdriven svank och kan ibland bli trött i ryggen bara av att stå. Däremot är jag stark i ryggen, det är nog min starkaste muskelgrupp och jag har aldrig känt obehag i den av böj eller tunga mark utan det är vid stående och statiskt arbete jag får känningar. Även ibland efter stående pressövningar faktiskt, även när jag kör ganska strikt.

Började faktiskt tänka på detta för någon vecka sedan så jag har lagt in mer stretch och övningar för att rätta till det.

Hur pass tungt kör du swings? Antar att det inte är nödvändigt att gå så tungt i prehabsyfte.

Jag var också relativt stark i ryggen, eftersom röven inte jobbar till fullo så måste ryggen kompensera, samt att positionen från höften (svanken) gör att området generellt blir väldigt spänt.

För mig räckte det med 20 reps med en 20kg bell i samband med unilaterala lyft ovanför huvudet (KB-walks, utfall ect).

Honken
2011-03-08, 13:17
Har haft liknande problem som dig och det har hjälpt mig mycket att träna upp rumpan med bl.a. utfall med hantlar. Vad brukar du annars köra för höftträningsövningar? Har du fått pli på ryggen så pass mycket nu att du kan köra mark och böj?

Att lära sig få kontakt med transversus abdominis för bättre buktryck har även hjälpt mig en hel del med.

Idag kan jag köra både mark och knäböj, dock så har jag inte varit i ett gym på ett tag (tränar hemma för stunden).

Lära sig att spänna röven (för fullt, förvånandsvärt hur hårt man kan klämma om man bara vågar) i alla positioner (stående, botten av knäböj ect). Sen blev det mycket stående samt kneelande fire hydrant cirklar åt båda hållen och höftböjar/framsidalår stretches.

Viktad planka för tid, därefter ab wheel när man kan gjorde mycket också.

Dotpec
2011-03-08, 13:43
Kan ju säga att jag har suttit vid datorn väldigt mycket i hela mitt liv. När jag försöker mig på ab wheel så får jag en jävla smärta i korsryggen. Precis på ryggraden typ. Även när jag lägger mig ner i en säng så känns det väldigt stramt i korsryggen, och det tar cirka 1-2 minuter innan jag blir helt avslappnad. Kan detta bero på att jag är stram i höftböjaren?

Tänker i alla fall utvärdera detta och börja strecha lår och höftböjare under en period.

Honken
2011-03-08, 13:48
Du har för svag magmuskulator så ryggen kröks något enormt under övningen. Börja med något lättare först.

Ab Wheel @ Beast Skills (http://beastskills.com/tutorials/tutorials/37)

Läs delen som heter "Pelvic Tilting".

Crocker
2011-03-08, 13:50
Du har för svag magmuskulator så ryggen kröks något enormt under övningen. Börja med något lättare först.

Ab Wheel @ Beast Skills (http://beastskills.com/tutorials/tutorials/37)

Läs delen som heter "Pelvic Tilting".
Har något liknande, när jag lägger mig på en bänk under träningen, och på sängen efter en lång dag. Är det någon speciell muskel? Tycker inte jag bör ha så svag muskulatur där.

Dotpec
2011-03-08, 13:56
Du har för svag magmuskulator så ryggen kröks något enormt under övningen. Börja med något lättare först.

Ab Wheel @ Beast Skills (http://beastskills.com/tutorials/tutorials/37)

Läs delen som heter "Pelvic Tilting".

Tack!

supercharge
2011-03-08, 17:06
Många som är snabba att döma ut påståendet fst de inte har någon koll. Hursomhelst finns det mycket som pekar på stillasittandes som en oberoende faktor för ohälsa, en som kvarstår ÄVEN om man tränar.

Jacobs text är ju redan länkad men jag har också skrivit om det här:

http://traningslara.se/regelbunden-traning-men-en-ovrigt-stillasittande-fritid-ar-stillasittandet-i-sig-en-riskfaktor-for-halsan/

Frågan är väl i så fall om man står sig hyffsat på kortare stretchpauser på säg 5 minuter i timmen eller något i den stilen, plus någon vända till kaffeapparaten emellanåt.

Många har ju väldigt stillasittande jobb och det är ju svårt att komma ifrån.

EeJay
2011-03-08, 18:33
Längre perioder av sittande är aldrig bra, särskilt inte för hållningen, men att inaktivitet är farligt är väl kanske lite att ta i.

Trycksår, pneumoni, venös insufficiens, djupa ventromboser, ischemiska sjukdomar, depression.

Inaktivitet är livsfarligt.

Till TS så har ni båda en poäng men ni båda verkar vara lite svart och vit. Visst kan du absolut gå på gym 2 timmar 5 gånger i veckan och sen sitta och spela WOW resten av dygnet i rökrummet bland pizzakartonger. Du kommer bli stor och stark men ditt kardiovaskulära system belastas aldrig på samma sätt som vid just "cardio workout". Det kan leda till en mängd sjukdomar som ofta anses "åldersrelaterade" men som kan undvikas genom just annan typ av aktivitet än just gym.

Honken
2011-03-08, 23:30
Trycksår, pneumoni, venös insufficiens, djupa ventromboser, ischemiska sjukdomar, depression.

Inaktivitet är livsfarligt.

Nu snackar vi dock inaktiviteten man hittar bland sängliggande 80-åringar med svåra funktionshinder.

Att få liggsår, lunginflammation, nedsatt blodcirkulation, proppar i benet, hjärtproblem och klinisk depression av att jobba framför en dator är kanske lite att ta i.

EeJay
2011-03-08, 23:56
Nu snackar vi dock inaktiviteten man hittar bland sängliggande 80-åringar med svåra funktionshinder.

Att få liggsår, lunginflammation, nedsatt blodcirkulation, proppar i benet, hjärtproblem och klinisk depression av att jobba framför en dator är kanske lite att ta i.

Helt korrekt :) I'm just sayin'!

Honken
2011-03-09, 00:24
Alright! :)

Pansartax
2011-03-09, 00:43
Hur mycket måste man röra på sig då för att bryta "inaktiviteten" finns det nån sträcka som måste avverkas för att man inte ska drabbas?

Jag är stillasittande i princip hela dagen men brukar kompensera det med att gå 1 mil (om dagen) och sen så klart gymmet.

Honken
2011-03-09, 00:44
Se till att gå upp från stolen och sträcka på sig så ofta man kan, vardagsmotion.

Pansartax
2011-03-09, 01:44
Se till att gå upp från stolen och sträcka på sig så ofta man kan, vardagsmotion.

Så kroppen behöver inte röra på sig en viss mängd per dag utan snarare hålla igång hela tiden?

Har lite svårt att tro bara på att inaktivitet ska leda till så mycket ont som det påstås, jag tror verkligen inte att det är så.

Galningen
2011-03-09, 01:50
Så kroppen behöver inte röra på sig en viss mängd per dag utan snarare hålla igång hela tiden?

Som vanligt när det gäller det mesta här i livet finns inget "gör si eller så så löser sig allt" svar. Kroppen är ingen maskin i vilken du kan mata in x mängd mat, låta den arbeta x mycket och så vidare. Allt varierar mellan olika individer. Det man med säkerhet kan säga är väl att du bör röra på dig varje dag men att någon exakt mängd inte går att fastställa.

Honken
2011-03-09, 02:08
Så kroppen behöver inte röra på sig en viss mängd per dag utan snarare hålla igång hela tiden?

Jag skulle vilja säga en viss mängd per dag, men om vi pratar om hållnings/motorikproblemen som uppstår av att sitta för mkt så underlättar det om man kan sträcka på sig emellanåt och inte bara sitta 8 timmar sträck.

Eddie Vedder
2011-03-09, 08:29
Har lite svårt att tro bara på att inaktivitet ska leda till så mycket ont som det påstås, jag tror verkligen inte att det är så.

Du får ju naturligtvis välja att tro vad du vill. Men hypotesen är, som jag nämnt hundra gånger nu, att stillasittandet är en oberoende riskfaktor. Klart träning är hälsosamt men stillasittandets konsekvenser (om de stämmer) försvinner inte.

Jämför med rökningens effekt på lungorna. De finns ju där även om man konditionstränar. Konditionsträningen är bra för lungorna men rökningen är fortfarande en oberoende riskfaktor. Rökningens effekt på lungorna är alltsp inte en brist på konditionsträning, på samma sätt är inte stillasittandets metabola konsekvenser en följd av brist på aktivitet.

Har du läst länkarna?

Pansartax
2011-03-09, 14:13
Sen kan man ju fråga sig vad "träning" är då, du skriver själv i din egna artikel:

"En hel sommardag med trädgårdsarbete kanske är mer hälsosam än att samma sommardag sitta i solstolen men avsluta med ett gympass på eftermiddagen? Observationsstudierna antyder en sådan effekt och den har en fysiologisk grundteori bakom sig."

Visst, trädgårdsarbete är bara ett exempel; Men hur mycket måste man då röra på sig för att inte kunna räknas som inaktiv?

Tror du själv att det finns en viss mängd rörelse som per dag måste registreras, eller ett visst antal timmar? Eller aktivitet 24/7?

Edit: Vilka länkar syftar du på föresten?

Eddie Vedder
2011-03-09, 16:12
Tror du själv att det finns en viss mängd rörelse som per dag måste registreras, eller ett visst antal timmar? Eller aktivitet 24/7?

Edit: Vilka länkar syftar du på föresten?

Min och Jacobs text samt länkarna i de texterna. Och det är som sagt inte fråga om x timmars aktivitet utan x timmars stillasittande.

Jag vet inte hur många gånger, och på hur många olika sätt, jag försökt förklara nu men det verkar inte gå fram vad jag pratar om.

Lurifax
2011-03-09, 16:22
Det blev helt plötsligt jävligt opti att stå och pissa.

Eddie Vedder
2011-03-09, 16:49
Det blev helt plötsligt jävligt opti att stå och pissa.

Ja det är rätt inställning, själv ligger jag sömnlös av ångest över att jag måste skita sittande.

Rikard Jansson
2011-03-09, 16:52
Ja det är rätt inställning, själv ligger jag sömnlös av ångest över att jag måste skita sittande.

Om du verkligen har det problemet så tycker jag att du bör söka professionell hjälp.




;)

Jag har märkt att träningen går skit vid lov där man sitter vid datorn från 8-23 varje dag förutom träning. Tror dock det mer beror på att man blir av med träningstänket, men kan ju bero på det som står i tråden.

Pansartax
2011-03-09, 17:50
Min och Jacobs text samt länkarna i de texterna. Och det är som sagt inte fråga om x timmars aktivitet utan x timmars stillasittande.

Jag vet inte hur många gånger, och på hur många olika sätt, jag försökt förklara nu men det verkar inte gå fram vad jag pratar om.

Okej så om man sitter ner i 5 minuter, sen rör på sig, sen sitter i 5 och sen rör på sig bara reser på sig ungefär/går några meter, så är det okej med stillasittande?

Du måste ju själv begripa att det är väldigt luddigt.

Hur tror du det kommer sig att katter sover/är inaktiva så väldigt mycket samt andra rovdjur, medans vi människor uppenbarligen drabbas så hårt av det?

Eddie Vedder
2011-03-09, 20:21
Du måste ju själv begripa att det är väldigt luddigt.

Hur tror du det kommer sig att katter sover/är inaktiva så väldigt mycket samt andra rovdjur, medans vi människor uppenbarligen drabbas så hårt av det?

Sömn har inte ett dugg att göra med det. Klart det är luddigt, det är en hypotes som och man kan inte dra mer slutsatser än studierna tillåter. Jag är inte allsmäktig och vet mer än vad som utforskats.

Lustigt att du tar upp just djur med tanke på att det är på just DJUR man har sett effekten i experiment.

Pansartax
2011-03-09, 20:33
Lustigt att du tar upp just djur med tanke på att det är på just DJUR man har sett effekten i experiment.

Inte direkt lustigt, det var precis därför jag nämde det. Många rovdjur sover ju i princip hela dagarna, katter, lejon e.t.c, björnar går till och med i ide över en hel vinter.

Och tänker man efter så är det ju logiskt? Man dödar en byte, äter av det i 4-5 dagar och vad gör man resten av tiden? Ligger i solen och gassar eller bara slöar.

Därför jag tycker det är så konstigt, att människan ska vara så unik så den behöver vara i rörelse hela tiden när större och tyngre rovdjur inte behöver.

Eddie Vedder
2011-03-09, 21:02
Inte direkt lustigt, det var precis därför jag nämde det. Många rovdjur sover ju i princip hela dagarna, katter, lejon e.t.c, björnar går till och med i ide över en hel vinter.

Ja och man har nyligen studerat björnar i ide. Samma metabola effekter där. Du behöver som sagt inte tro det.

Ingen vet ju exakt. Men du måste ju kunna skilja på den naturliga, och välbehävliga, sömnen jämfört med stillasittande under ens vakna tid.

Tolkia
2011-03-09, 21:14
Katter är väl iofs aktiva på nätterna, så jag vet inte om det är ett jättebra exempel. Plus att t.ex. innekatter som får obegränsad tillgång till föda, eller kastrerade hankatter som inte är så intresserade av att vara ute och kuta brukar kunna bli rätt feta. Hundar är ett annat husdjur där man rätt tydligt ser skillnaden mellan aktiv och inaktiv.

Doctor Snuggles
2011-03-09, 21:24
Inte direkt lustigt, det var precis därför jag nämde det. Många rovdjur sover ju i princip hela dagarna, katter, lejon e.t.c, björnar går till och med i ide över en hel vinter.

Och tänker man efter så är det ju logiskt? Man dödar en byte, äter av det i 4-5 dagar och vad gör man resten av tiden? Ligger i solen och gassar eller bara slöar.

Därför jag tycker det är så konstigt, att människan ska vara så unik så den behöver vara i rörelse hela tiden när större och tyngre rovdjur inte behöver.

Det är inte speciellt konstigt, om det nu är så. Homo Sapiens levde som jägare-samlare under ca 200000 år, och utvecklades från Homo Erectus som levde som jägare-samlare i ca 1.5 miljoner år. Vi är inte särskilt effektiva rovdjur heller, så samlandet utgjorde nog grunden för vårt matintag större delen av tiden.
Det brukar vara svårt att samla när man sitter på ärslet och jäser hela dagen.
Man kan dessutom inte ens dra några särskilda slutsatser om välfärdssjukdomar utifrån detta, då medellivslängden då vi var jägare-samlare var runt 30 år, men tittar man på hur "naturfolk" lever idag så brukar de vara aktiva större delen av sitt liv.

Klein
2011-03-09, 21:46
Det är som sagt viss skillnad mellan inaktivitet under vaken tid och inaktivitet i samband med sömn. Sedan tror jag inte att man kan dra alla former av inaktivitet under vaken tid över en kam. Att ligga och kela med sin flickvän i soffan eller slöa på en filt i skuggan av ett träd är antagligen betydligt hälsosammare än att sitta på en stol och jobba. Själva sittandet i sig är ohälsosamt och att kombinera detta med arbetsstress och strålning från datorn är antagligen det sämsta man kan göra.