handdator

Visa fullständig version : Fett eller kolhydrater?


Basics
2011-03-06, 22:32
Jag vet att jag måste åka på mitt energiintag, så jag tänkte göra det genom att drick små mängder olivolja. Tror ni det är en bra idé, eller borde jag använda kolhydrater i någon form i stället?

King Grub
2011-03-06, 22:36
Är det överätning, kaloriöverskott, det handlar om, är kolhydrat bättre än fett.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920

Fredrik_S
2011-03-06, 22:51
Persoligen hade valet varit att öka kolhydrater eller protein.
Alltid hålla fettet lågt (40-80 gram) per dag oavsett diet... samtidigt som jag håller proteinet så högt som min plånbok tål...

eiri
2011-03-06, 23:40
förstår inte riktigt de där med att dricka oljor.. visst det funkar väll men finns så sjukt mycket godare saker man kan använda sig av.

vicarious
2011-03-06, 23:55
förstår inte riktigt de där med att dricka oljor.. visst det funkar väll men finns så sjukt mycket godare saker man kan använda sig av.

Oh ja. Kan komma på otroligt många smarriga saker *drool*

Eddie Vedder
2011-03-07, 09:31
förstår inte riktigt de där med att dricka oljor.. visst det funkar väll men finns så sjukt mycket godare saker man kan använda sig av.

+1

Det är för mig helt ofattbart. "Jag vill äta fetare mat, kan jag blanda olja i kvargen?". Att exempelvis välja en fetare köttfärs är ju dessutom billigare än mager så det blir ju win-win jämfört med att köpa magra köttprodukter plus olja.

RobbanColeman
2011-03-07, 09:34
Persoligen hade valet varit att öka kolhydrater eller protein.
Alltid hålla fettet lågt (40-80 gram) per dag oavsett diet... samtidigt som jag håller proteinet så högt som min plånbok tål...

+1

Dock går proteinet alltid först i min budget! :)

Basics
2011-03-08, 20:47
Om jag har fattat det rätt frigörs insulin när du äter kolhydrater, som i sin tur öppnar portarna till muskel- och fettcellerna. Blir inte kolhydraterna till största del fett då? För övrigt är väl kolhydrater dåligt för insulinkänsligheten, eller beror det på om det är snabba eller långsamma kolhydrater?

ispåse
2011-03-08, 21:16
Jag säckar ihop och blir som en halvfylld påse när jag ligger lågt på kolhydrater, lågt fettintag har aldrig påverkat mig. Jag skulle välja mer kolhydrater! :)

King Grub
2011-03-08, 21:25
Om jag har fattat det rätt frigörs insulin när du äter kolhydrater, som i sin tur öppnar portarna till muskel- och fettcellerna. Blir inte kolhydraterna till största del fett då? För övrigt är väl kolhydrater dåligt för insulinkänsligheten, eller beror det på om det är snabba eller långsamma kolhydrater?

Kolhydrat lagras normalt inte som kroppsfett. Det krävs kraftig och/eller långvarig överätning för att det skall ske.

Däremot hämmar kolhydrat alltid fettförbränningen.

Fett lagras alltid in obehindrat som kroppsfett, men har inte alls samma hämmande effekt på fettförbränningen.

Överätning av kolhydrat eller fett ger ungefär lika stor ökning av kroppsfettmängden. Möjligen blir man något fetare av överätning av fett, åtminstone initialt.

Sheogorath
2011-03-08, 21:32
Kolhydrat lagras normalt inte som kroppsfett. Det krävs kraftig och/eller långvarig överätning för att det skall ske.

Däremot hämmar kolhydrat alltid fettförbränningen.

Fett lagras alltid in obehindrat som kroppsfett, men har inte alls samma hämmande effekt på fettförbränningen.

Överätning av kolhydrat eller fett ger ungefär lika stor ökning av kroppsfettmängden. Möjligen blir man något fetare av överätning av fett, åtminstone initialt.

Kan ju vara värt att särskilja fruktos från glukos här kanske. 100 g fruktos och 100 g stärkelse kommer ju inte påverka kroppsfettmängden likvärdigt.

benacii
2011-03-08, 21:34
Persoligen hade valet varit att öka kolhydrater eller protein.
Alltid hålla fettet lågt (40-80 gram) per dag oavsett diet... samtidigt som jag håller proteinet så högt som min plånbok tål...

Kan du förklara varför? hört att man skulle hålla fettintaget rätt högt (100g) så kört på det.

Eddie Vedder
2011-03-08, 21:35
Kan du förklara varför? hört att man skulle hålla fettintaget rätt högt (100g) så kört på det.

Vart har du hört det?

benacii
2011-03-08, 21:40
Vart har du hört det?

nu vet jag inte exakt. men läst/hört och sedan glömt bort och skapat eget tänk på det hela kanske. men om det är bättre att lägga sig på 50g fett så gör jag gärna det.

Eddie Vedder
2011-03-08, 21:44
men om det är bättre att lägga sig på 50g fett så gör jag gärna det.

Bara för att A inte är ett måste menar jag ju inte att B per automatik är bättre. Du verkar tolka allt som svart eller vitt hela tiden.

benacii
2011-03-08, 21:47
Bara för att A inte är ett måste menar jag ju inte att B per automatik är bättre. Du verkar tolka allt som svart eller vitt hela tiden.

Nej det vet jag. men har ju ingen koll på vad som är hälsosamt och vettigt fett intag.

Tanman
2011-03-09, 07:06
Är det överätning, kaloriöverskott, det handlar om, är kolhydrat bättre än fett.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157920

Vad gäller vid kaloriunderskott då?

Sheogorath
2011-03-09, 07:10
Vad gäller vid kaloriunderskott då?

Det som gör att du kan bibehålla din styrkeprestation på gymmet bäst. För mig är det kolhydrater. Ur ett folkhälsoperspektiv råder väl andra riktlinjer än att inte behöva sänka i hantelrodden, kan tänkas.