handdator

Visa fullständig version : Vegetariska rätter..


Zlin
2003-11-23, 20:00
Har, sedan jag blev veg. upptäckt att bönor, linser etc. smakar skit om man inte lagar till det. Så, nu letar jag efter massa bra vegetariska recept att tillaga (Som självklart passar att äta när man tränar, ja inte när man faktiskt är på gymet, utan när man är aktiv...jag vet inte, ni fattar..).

Får väl börja med klassikern falafel, då. Himla gott iaf..hur bra det är vet jag inte..
Återkommer med recept på friterade linsbollar samt sojabönsbiffar...någon annan som har lite fina förslag?

aliquis
2003-11-23, 21:05
http://www.vegan.nu/
http://www.djuretik.nu/

Nate
2003-11-24, 14:28
potatis och blomkålswok
4 portioner

500g potatis
600g blomkål
5 msk olja
1 tsk mald spiskummin
1 tsk mald koriander
1 tsk gurkmeja
lite cayennepeppar
salt

koka potatisen men skal på. Dela upp blomkålen i små buketter. Hetta upp oljan i stekpannan och släng i spiskummin innan du häller ned blomkålen. Fräs blomkålen tills den fått färg och häll sedan i en skvätt vatten och sänk värmen. Skala potatisen medan och hacka upp i bitar modell större. Häll ned kryddorna i pannan och sedan ned med potatisarna. Rör om lite och värm tills potatisarna blivit varma....

Gott! Som den mesta proteinfattiga maten tyvärr är... går att servera till nåt kött om så önskas.

Mindek
2003-11-24, 14:31
Originally posted by Nate

Gott! Som den mesta proteinfattiga maten tyvärr är... går att servera till nåt kött om så önskas.


Är det fortfarande vegetariskt då? :confused:

King Grub
2003-11-24, 14:37
Originally posted by Mindek



Är det fortfarande vegetariskt då? :confused:

Även om man inte är vegetarian kan man väl ha nytta av vegetariska recept och använda kött eller fisk som tillbehör, om man så önskar.

goatass
2003-11-24, 19:58
Vegetariskt mat regerar. Är kött ätare från grunden men har på senare tid börjat gilla vegetariskt mat.

en gryta på kikärtor är aldrig fel.
brukar blanda ihop en massa kikärtor och/eller linser med morötter, paprika, färska champinjoner, vaten kanstanjer, curry, cayenne peppar, vitlök ibland även selleri mot slutet. plus creme fraiche (thai)...

Zlin
2003-12-05, 08:31
Överhuvudtaget, att bara steka upp lite morötter, lök, broccoli, paprika + lite andra grönsaker i "sambal-oelek" tror jag det heter, koka lite pasta och lägga i lite kidney-bönor i stekpannan det allra sista blir asgott. Nyttigt också, antar jag...:eating:

Arwen
2003-12-05, 09:06
Värsta "Bolognesen" är enkle & nyttig

Koka upp en laddning röda linser
fräs vitlök, gul lök & färsk chili i olivolja
1 påse quorn får fräsa i det en stund
häll i en burk krossade tomater
koka upp
i med linserna
salt & peppar

servera med fullkornspagetti & färsk basilika

Smart att göra storkok & frysa in!

Passar till och med på fredagskvällen med ett glas rött!::cheers: :eating: :love::naughty: :kinky:

goatass
2003-12-05, 22:37
det där ska testas vid lämpligt tillfälle =)

Zlin
2003-12-08, 20:52
Tänkte passa på att varna för följande recept, om någon nu funderade på det:

http://www.risenta.se/recept/find.asp?Question=37708369

Smeten blir rinnig, spelar ingen roll hur mkt mjöl man har i, det blir inte tjockare för det. Sedan smakar det riktigt vidrigt tillpå det. Usch och fy...:insane: :insane: :insane:

Zlin
2003-12-08, 21:05
Ingredienser:
2½ dl röda linser
4 salladslökar, hackade
2 vitlöksklyftor, pressade
1 tsk malen spiskummin
2½ dl ströbröd
2½ dl riven ost (Receptet säger cheddar, men vilken ost som helst går bra)
1 stor squash, riven
2½ dl polenta
Olja till fritering.

Tillagning:
1. Koka linserna, sila av vattnet.
2. Hälften av linserna i matberedare tillsammans med salladslöken och vitlöken. Mix away som vi brukar säga. Lägg smeten i en skål, och häll över resten av linserna, spiskummin, ströbröd, ost och squash. Blanda väl.
3. Rulla till bollar, rulla sedan i polenta.
4. Fritera.

Jag tycker att man kan ta i en nypa extra med de kryddor som står angivna, det smakar inte så mkt annars. Detta recept smakar skitbra för övrigt...kanske lite mkt ost för er som deffar? Jag som kör på konstant bulk som filosofi i min träning bryr mig inte så mkt...:D :eating: :booty:

vildängel
2003-12-08, 22:02
Originally posted by Zlin
Ingredienser:
2½ dl röda linser
4 salladslökar, hackade
2 vitlöksklyftor, pressade
1 tsk malen spiskummin
2½ dl ströbröd
2½ dl riven ost (Receptet säger cheddar, men vilken ost som helst går bra)
1 stor squash, riven
2½ dl polenta
Olja till fritering.



---------------------------------------------
Japp, detta är jättegott! Men dra inte ner på osten, det är den som gör det hela så mumsigt... :) Och krydda som sagt mer än det står i receptet. Gör inte för små bollar, ca 3-3,5 cm i diameter är lagom. De första bollarna blir lätt misslyckade, men det är bara för att oljan inte har hunnit få rätt temperatur isf. Man kan sitta och käka bara såna här bollar framför tv:n, så goda är de enligt mig... :)

Zlin
2004-02-29, 22:14
Algerisk couscous

4 port:
3 msk olivolja
500g purjolök, ansad och skuren 2cm långa bitar
275g Gul lök, finhackad
4 vitlöksklyftor, skivade
salt, peppar
3 msk mald spiskummin
nypa saffran upplöst i 3 msk kokande vatten (Kan cuttas, häll bara i lite extra vatten efter behag)
500g morötter, skalade skurna i 2cm tjocka bitar
500g squash, skuren i 2cm tjocka bitar (Kan även den cuttas)
400g kikärter (konserverade eller kokta, välj själv)
400g konserverade tomater
2 msk russin
1 msk klippt persilja till garnering (cutter #3 om man vill)

couscous:
400g couscousgryn alternativt bulgur
4 dl het grönsaksbuljong
lite smör eller olivolja


#1. blanda allt som står under rubriken couscous
#2. värm oljan i en stor kastrull. bryn purjon. Ta upp purjon, lägg åt sidan. Lägg i löken, bryn. Tillsätt vitlök, salta, strö i spiskummin och låt sjuda 3-4 min. Späd med saffransvatten.
#3.Lägg i morötterna och låt fräsa tills de börjar mjukna. Tillsätt squash, fräs lite till. Rör ner purjolöken igen, kikärterna, tomaterna, och resten av saffransvattnet. Blanda i russinen.
#4. Sjud tills grönsakerna är så mjuka du vill ha dem. Såsen skall vara tunn, späd om den är tjock. Smaka av med salt och peppar och strö över persiljan. Ät couscous:en eller bulguren.

Såja, nu har du käk i en månad ungefär....4 portioner är en grov underdrift.

jeslin
2004-03-09, 08:06
http://www.vegomums.com