handdator

Visa fullständig version : En fråga om militärpress med hantlar...


Grodsilla
2011-03-06, 16:31
Hur sned är det okej att den uppåtriktade bänken är när man vill komma åt både främre och övre axelmusklerna?

Sheogorath
2011-03-06, 16:43
Hur sned är det okej att den uppåtriktade bänken är när man vill komma åt både främre och övre axelmusklerna?

Militärpress är stående axelpress med skivstång.

Till din fråga: måste du ha ryggstöd ö.h.t? Du kommer förmodligen åt axlarna bättre och är snällare mot din rygg om du skiter i ryggstödet och istället sitter gränsle (ryttarställning) över bänken med lätt svank.

Grodsilla
2011-03-06, 16:46
Militärpress är stående axelpress med skivstång.

Till din fråga: måste du ha ryggstöd ö.h.t? Du kommer förmodligen åt axlarna bättre och är snällare mot din rygg om du skiter i ryggstödet och istället sitter gränsle (ryttarställning) över bänken med lätt svank.

Jag har länge kört axelpress stående, och tycker inte att det känns särskilt bra för ryggen...

Tolkia
2011-03-06, 16:47
Jag har länge kört axelpress stående, och tycker inte att det känns särskilt bra för ryggen...
Är du säker på att du inte försöker brotta upp lite tyngre vikter än du egentligen orkar? Det är vanligt att stående axelpress av olika slag känns i ryggen om man börjar svanka bakåt.

KaptenKrok
2011-03-06, 16:50
Jag har länge kört axelpress stående, och tycker inte att det känns särskilt bra för ryggen...

Då gör du något fel, alt har för tighta muskler på fel ställen. Filma och lägg upp för kritik.

Sheogorath
2011-03-06, 16:53
Jag har länge kört axelpress stående, och tycker inte att det känns särskilt bra för ryggen...

Nu var det ju sittande axelpress med hantlar jag talade om, fast utan ryggstöd. Sitter man är det inte möjligt att svanka bak för att bänkpressa upp vikten på det sättet som går att göra när man kör stående (på "fel" sätt, kan tilläggas).

C.E.J.
2011-03-06, 16:55
Vad menar ni med "svanka bakåt"?

Sheogorath
2011-03-06, 16:58
Vad menar ni med "svanka bakåt"?

För att få igenom poängen:

http://1.bp.blogspot.com/_68RFo3Ho-Gk/TLHZz7bpNkI/AAAAAAAAAd4/xHhv_v5nsnE/s1600/1968OlympicPress2_2.jpg

cero
2011-03-06, 17:02
Jag personligen föredrar stående militärpress över den sittande varianten. Känns skönare för ryggen. Men det är bra att tänka på att man ska spänna magen och få till ett buktryck så man låser ryggen i dens naturliga kurvatur. Annars blir det lätt att man svankar och bröstar upp sig för att få mer kraft - så att det blir som en lutande bänkpress istället (bilden ovan). Det är också bra att kolla så man har tillräckligt bra rörlighet i axlarna så man kan stå med helt raka armar uppåt utan att behöva brösta upp sig.

Sitter man är det inte möjligt att svanka bak för att bänkpressa upp vikten på det sättet som går att göra när man kör stående (på "fel" sätt, kan tilläggas).

Dock är det möjligt att skjuta fram svanken lite så man kan brösta upp sig. Ser ofta att folk sitter ned med en stor halv-måne mellan ryggen och stödet.

Sheogorath
2011-03-06, 17:07
Dock är det möjligt att skjuta fram svanken lite så man kan brösta upp sig. Ser ofta att folk sitter ned med en stor halv-måne mellan ryggen och stödet.

Exakt. Därav #2 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=4907374&postcount=2). ;)

cero
2011-03-06, 17:08
Aha, oj. Den delen missade jag helt!

C.E.J.
2011-03-06, 17:09
Dock är det möjligt att skjuta fram svanken lite så man kan brösta upp sig. Ser ofta att folk sitter ned med en stor halv-måne mellan ryggen och stödet.

Nu använder jag iofs inte stöd, men det är väl ändå så ryggen ska vara? Både sittande som stående - därav namnet givaktpress. Det är ju inte samma sak som att kraftigt luta sig bakåt, ex. som på bilden.

osk
2011-03-06, 17:11
Nu var det ju sittande axelpress med hantlar jag talade om, fast utan ryggstöd. Sitter man är det inte möjligt att svanka bak för att bänkpressa upp vikten på det sättet som går att göra när man kör stående (på "fel" sätt, kan tilläggas).

Precis, har man en spegel man tränar framför så är det ofta lätt att se hur enormt mycket ens teknik i just militärpress ändras när man tar en tungt vikt (t.ex. <5RM) jämfört med en lätt. Blir betydligt svårare (omöjligt) att fuska/fela så mycket när man sitter.

Men utför man rörelsen korrekt så spelar det ingen roll i sig om man står eller sitter.

Grodsilla
2011-03-06, 17:22
Sitter man är det inte möjligt att svanka bak för att bänkpressa upp vikten på det sättet som går att göra när man kör stående (på "fel" sätt, kan tilläggas).

Uppenbarligen är det ju inte nyttigt för ryggen. Men ger det så katastrofalt mycket sämre träning för axlarna? Självklart ska jag förbättra min teknik, men jag vill inte känna att jag har gjort helt fel. *cry*

RobbanColeman
2011-03-06, 17:29
Jag sitter alltid, har aldrig stått, vad jag kan komma ihåg iaf.

Jag lutar bänken bakåt en del. Det tycker jag är ett bekvämt sätt att utföra övningen som dessutom träffar mycket bra i både främre och mellersta deltoideus då. Förutsatt att man tar lagom tung vikt då givetvis. :)

Sheogorath
2011-03-06, 17:31
Uppenbarligen är det ju inte nyttigt för ryggen. Men ger det så katastrofalt mycket sämre träning för axlarna? Självklart ska jag förbättra min teknik, men jag vill inte känna att jag har gjort helt fel. *cry*

Jag kan inte riktigt förstå vad du syftar på här, så jag ska sammanfatta vad jag tycker att du borde göra. Antingen:

a) kör stående, men tänk då på att spänna bålen så att du inte blir en banan som på bilden ovan...

...eller:

b) kör sittande, men gör det då i ryttarställning utan ländryggsstöd för att vara snäll mot din rygg. Halvmåneutförandet som cero nämnde, som går att göra med ryggstöd men inte utan, är potentiellt riktigt skadligt för ryggen.

Bra utförande:

NNxxoKSNYdw

Kräver dock bra rörlighet i hamstrings att sitta med benen riktade framåt med plan rygg, slå därför ner knäna och sitt gränsle över bänken istället.

Grodsilla
2011-03-06, 17:36
Jag kan inte riktigt förstå vad du syftar på här, så jag ska sammanfatta vad jag tycker att du borde göra. Antingen:

a) kör stående, men tänk då på att spänna bålen så att du inte blir en banan som på bilden ovan...

...eller:

b) kör sittande, men gör det då i ryttarställning utan ländryggsstöd för att vara snäll mot din rygg. Halvmåneutförandet som cero nämnde, som går att göra med ryggstöd men inte utan, är potentiellt riktigt skadligt för ryggen.

Bra utförande:

NNxxoKSNYdw

Kräver dock bra rörlighet i hamstrings att sitta med benen riktade framåt med plan rygg, slå därför ner knäna och sitt gränsle över bänken istället.

Jag syftade på att jag nog svankade bakåt under utförandet. Och eftersom jag lider av tvångstankar, är jag rädd för att ha gjort helt fel.

Men tack för dina råd!

Sheogorath
2011-03-06, 17:39
Jag syftade på att jag nog svankade bakåt under utförandet. Och eftersom jag lider av tvångstankar, är jag rädd för att ha gjort helt fel.

Men tack för dina råd!

Gjort är gjort, även för någon med tvångstankar ;) Om du sitter som jag beskrivit (utan ryggstöd) kan du inte svanka för mycket eftersom du kommer tappa balansen bakåt då. Det är en av poängerna med att skita i ryggstödet.

Grodsilla
2011-03-06, 18:29
Är det lätt att undvika fusk med en sådan här maskin?:

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidAnterior/LVShoulderPressH.html

Grodsilla
2011-03-06, 18:50
En till fråga: Är det fel att dra ihop skulderbladen i bottenläget när man kör axelpress?

Sheogorath
2011-03-06, 22:56
Fråga 1: det handlar inte om huruvida du kör i maskin, i smithen, med hantlar, med stång eller med kablar; det handlar om huruvida du har ryggstöd eller inte. Alla axelpressmaskiner jag sett har haft ryggstöd, och då har man samma "möjlighet" som cero beskrev: att man pressar övre delen av ryggen mot ryggstödet när det blir tungt varpå man böjer ryggen för mycket bakåt och med ett stort disktryck, vilket är skadligt för ryggen.

Fråga 2: nej, det är bra att du har skulderbladen med i rörelsen eftersom du då tränar serratus anterior. Axelpressar är det effektivaste sättet att ge tung belastning på den muskeln.

Mushan
2011-03-07, 11:04
Jag kan inte riktigt förstå vad du syftar på här, så jag ska sammanfatta vad jag tycker att du borde göra. Antingen:

a) kör stående, men tänk då på att spänna bålen så att du inte blir en banan som på bilden ovan...

...eller:

b) kör sittande, men gör det då i ryttarställning utan ländryggsstöd för att vara snäll mot din rygg. Halvmåneutförandet som cero nämnde, som går att göra med ryggstöd men inte utan, är potentiellt riktigt skadligt för ryggen.

Bra utförande:

NNxxoKSNYdw

Kräver dock bra rörlighet i hamstrings att sitta med benen riktade framåt med plan rygg, slå därför ner knäna och sitt gränsle över bänken istället.

Tack för tipset, glömt det helt. Känns som jag bröstar ut mig för mycket när jag har ryggstöd och får en megasvank. Drar ihop ner och ihop skulderbladen, samtidigt som jag trycker ut helt bröstet, nästan som jag skulle bänka. Vet inte varför.. Ska man förövrigt dra ihop skulderbladen i axelpress?

Sheogorath
2011-03-07, 13:09
Tack för tipset, glömt det helt. Känns som jag bröstar ut mig för mycket när jag har ryggstöd och får en megasvank. Drar ihop ner och ihop skulderbladen, samtidigt som jag trycker ut helt bröstet, nästan som jag skulle bänka. Vet inte varför.. Ska man förövrigt dra ihop skulderbladen i axelpress?

Låt skulderbladen löpa fritt (tänk inte på dem) så blir det nog bäst. Fokusera istället på rörelsen i axelleden; skuldran kommer att hålla rätt rytm så länge du inte har en rörelsebegränsning i axelleden. Om du vill få lite extra träning av serratus och övre trapezius kan du pressa axlarna upp mot öronen när du börjar närma dig slutet av rörelsen.

Mushan
2011-03-07, 14:49
Låt skulderbladen löpa fritt (tänk inte på dem) så blir det nog bäst. Fokusera istället på rörelsen i axelleden; skuldran kommer att hålla rätt rytm så länge du inte har en rörelsebegränsning i axelleden. Om du vill få lite extra träning av serratus och övre trapezius kan du pressa axlarna upp mot öronen när du börjar närma dig slutet av rörelsen.

Okej, tack! Skall testas på Onsdag. :D

ispåse
2011-03-07, 14:52
Om det fungerar för dig så kör med stång bakom nacken så slipper du svanken

Brickhead
2011-03-07, 17:29
Vad är det för skillnad mellan hantelpress och militärpress? Att det är hantlar och stång?

Sheogorath
2011-03-07, 17:32
Vad är det för skillnad mellan hantelpress och militärpress? Att det är hantlar och stång?

"Militärpress" är bara ett specialnamn för stående skivstångspress framför huvudet med smal fattning, precis som "bänkpress" är ett specialnamn för liggande bröstpress med skivstång och bred fattning.

Grodsilla
2011-03-13, 21:07
Jag provade nyligen sittande militärpress med smithmaskinen utan ryggstöd, men det kändes ändå obehagligt för ryggen. :confused:

Sheogorath
2011-03-13, 21:14
Jag provade nyligen sittande militärpress med smithmaskinen utan ryggstöd, men det kändes ändå obehagligt för ryggen. :confused:

Satt du med låren riktade framåt eller gränslade du bänken?

Grodsilla
2011-03-13, 21:54
Satt du med låren riktade framåt eller gränslade du bänken?

Vad menas med att "gränsla bänken"?

Sheogorath
2011-03-13, 22:32
Vad menas med att "gränsla bänken"?

Att du sitter på bänken som om det vore en hästrygg, d.v.s. med benen slagna snett nedåt, fötterna bakåt och med ländryggen i sin naturlig svank.

Grodsilla
2011-03-13, 22:36
Att du sitter på bänken som om det vore en hästrygg, d.v.s. med benen slagna snett nedåt, fötterna bakåt och med ländryggen i sin naturlig svank.

Det var så jag satt.

Sheogorath
2011-03-13, 23:06
Det var så jag satt.

Då låter det som att du gjorde vad du kunde. Släng upp en film så får vi se om det finns något uppenbart fel i utförandet.

Grodsilla
2011-03-13, 23:29
Släng upp en film så får vi se om det finns något uppenbart fel i utförandet.

Jag vill inte lägga upp videoklipp på mig själv här. *cry*

Grodsilla
2011-03-13, 23:30
Jag två fler frågor om militärpress: Hur brett ska man hålla stången? Och ska stången ner till ovansidan av bröstet?

Lindrian
2011-03-13, 23:45
Jag två fler frågor om militärpress: Hur brett ska man hålla stången? Och ska stången ner till ovansidan av bröstet?

Redigera bort ditt ansikte i filmen om du inte vill visa dig.

Jag håller lika brett som jag gör i bänken. På mina stänger finns det en rand utan greppyta på ett avstånd som är perfekt för mig. Du ser "ränderna" jag syftar på här: http://www.bodycorethailand.com/blog/wp-content/uploads/2010/02/barbell.jpg
Huruvida det är korrekt eller inte vet jag ej, men det känns bra för mig iaf.

C.E.J.
2011-03-14, 10:16
Jag två fler frågor om militärpress: Hur brett ska man hålla stången? Och ska stången ner till ovansidan av bröstet?

Stången ska ner till (på) nyckelbenen.