handdator

Visa fullständig version : Vasaloppet


Gunfire
2011-03-06, 16:06
Någon här som vet hur dom laddar upp inför vasaloppet? en jävla massa timmar dom körde idag..

King Grub
2011-03-06, 16:12
8-10 gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och dygn i runt tre dagar.

kettlebellGuden
2011-03-06, 16:38
Ingen LCHF:are som placerar bra där?

Eddie Vedder
2011-03-06, 16:40
Ingen LCHF:are som placerar bra där?

Nej inte av de tävlande i alla fall. Men det finns säkert de som gått över till LCHF och slagit sin tidigare tid eller något i den stilen. Såna anekdoter dyker ju ständigt upp.

Gunfire
2011-03-06, 18:48
Thanks, hur mkt förbränner dom ungefär? ett helt vasalopp, jag gissar på 4 tusen kalorier

forslund
2011-03-06, 18:50
Det är nog inte helt orimligt.

Gunfire
2011-03-06, 18:59
Det är nog inte helt orimligt.

den bästa låg ju på en max puls :S så kanske tom mer

noob76
2011-03-06, 19:31
Vore kul om det dök upp lite LCHF:are som blivit tvungna att ta paus mitt i vasaloppet, ja naturligtvis för att plocka på 20 kilo viktmanschetter då många LCHF:are helt enkelt kan ha åkt för snabbt :D

Gunfire
2011-03-06, 19:36
Noob76 hahahhaa!.... den var bra

JimmyFlessa
2011-03-06, 20:35
Hur bär sig en LCHFA:re åt när det är blåbärssoppa & kexchoklad som bjuds på längs spåret, äter de upp funktionerstantanterna som så snällt står där och delar ut grejset istället och lämnar kvar soppan och chokladen?

Skämt åsido så skulle det var aintressant vad (om nu) en riktigt inbiten LCHFförespråkare åker för maxat resultat, eventuellt har med sig som energipåfyllare. Eller blir grejen den att de inte behöver det alls? Kan tänka mig att lite nötter vore smidigt kanske..

Pelle2
2011-03-06, 20:36
Thanks, hur mkt förbränner dom ungefär? ett helt vasalopp, jag gissar på 4 tusen kalorier

Lär ju snarare vara runt 8-10 000kcal? Det är ju 9mil

eriksvensson
2011-03-06, 20:54
Hur bär sig en LCHFA:re åt när det är blåbärssoppa & kexchoklad som bjuds på längs spåret, äter de upp funktionerstantanterna som så snällt står där och delar ut grejset istället och lämnar kvar soppan och chokladen?

De får la komma springandes med 40%-iga gräddförpackningar och entrecotér istället? :thumbup:

Gunfire
2011-03-06, 21:20
Hur bär sig en LCHFA:re åt när det är blåbärssoppa & kexchoklad som bjuds på längs spåret, äter de upp funktionerstantanterna som så snällt står där och delar ut grejset istället och lämnar kvar soppan och chokladen?

Skämt åsido så skulle det var aintressant vad (om nu) en riktigt inbiten LCHFförespråkare åker för maxat resultat, eventuellt har med sig som energipåfyllare. Eller blir grejen den att de inte behöver det alls? Kan tänka mig att lite nötter vore smidigt kanske..

Jag tror inte det finns någon lchfa där, isf ska jag skriva en artikel om det på aftonbladet!.

Eddie Vedder
2011-03-06, 21:21
Jag tror inte det finns någon lchfa där, isf ska jag skriva en artikel om det på aftonbladet!.

Jo det finns det. Tänk på att deltagarantalet knappast är litet.

Tolkia
2011-03-06, 21:31
Nej inte av de tävlande i alla fall. Men det finns säkert de som gått över till LCHF och slagit sin tidigare tid eller något i den stilen. Såna anekdoter dyker ju ständigt upp.
Det känns iofs inte så förvånande. Jag menar, om man nu haft magproblem som blivit bättre sedan man gått över till LCHF (vilket är det som åtminstone jag oftast hör, förutom bantningssnacket då) så borde man ju rimligen lyckas bättre med både träningen innan och själva loppet. Bättre att vara rik och frisk än att vara fattig och sjuk, som någon sade.

Sedan skall man inte glömma bort att det är rätt många hobbyåkare som åker Vasaloppet; toppen är ju en försvinnande minoritet.

Eddie Vedder
2011-03-06, 21:39
Det känns iofs inte så förvånande. Jag menar, om man nu haft magproblem som blivit bättre sedan man gått över till LCHF (vilket är det som åtminstone jag oftast hör, förutom bantningssnacket då) så borde man ju rimligen lyckas bättre med både träningen innan och själva loppet. Bättre att vara rik och frisk än att vara fattig och sjuk, som någon sade.

Sedan skall man inte glömma bort att det är rätt många hobbyåkare som åker Vasaloppet; toppen är ju en försvinnande minoritet.

Precis. Jag menade inte att de fått Frank Nilssons effekt och gått från överviktiga soffliggare till elitmotionärer genom enbart kostomläggning. ;)

eriksvensson
2011-03-06, 21:50
Tycker iallafall att kranskullan skulle springa med en sån här om en LCHF:are vann!

http://martinajohansen.blogg.se/images/2009/falukorv1_65034200.jpg

JimmyFlessa
2011-03-07, 07:23
Tycker iallafall att kranskullan skulle springa med en sån här om en LCHF:are vann!

http://martinajohansen.blogg.se/images/2009/falukorv1_65034200.jpg

Haha, fyfan :D

Grädde låter ju dock som ett bra alternativ kanske. Undra dock om det inte skulle kännas konstigt att dricka grädde under en sådan fysisk ansträngning dock.

mikaelj
2011-03-07, 10:18
Jag tänkte på precis det här igår när jag tittade på Vasan.

Hur var det nu med Bengt Saltin och hans inuiters energisubstrat i armarna...

Catstyle
2011-03-07, 10:25
Train low - race high, är väl annars ett koncept som är väl tillämpbart på de flesta som föredrar ett relativt lågkolhydratintag men ändå vill prestera max under tävling?

Eddie Vedder
2011-03-07, 10:26
Train low - race high, är väl annars ett koncept som är väl tillämpbart på de flesta som föredrar ett relativt lågkolhydratintag men ändå vill prestera max under tävling?

Ja om man föredrar ett lågt kolhydratintag av olika skäl så är det nog bra. Men det finns idag inget som pekar på en absolut prestationsfördel med upplägget.

Catstyle
2011-03-07, 10:32
Ja om man föredrar ett lågt kolhydratintag av olika skäl så är det nog bra. Men det finns idag inget som pekar på en absolut prestationsfördel med upplägget.
Finns det något som pekar på att man skulle få en mindre effektiv fettförbränning under ansträngning, om man regelbundet intar kolhydrater under träning, jämfört med föregående nämnda upplägg?

kettlebellGuden
2011-03-07, 10:34
Finns det något som pekar på att man skulle få en mindre effektiv fettförbränning under ansträngning, om man regelbundet intar kolhydrater under träning, jämfört med föregående nämnda upplägg?

Nej.

Eddie Vedder
2011-03-07, 10:35
Finns det något som pekar på att man skulle få en mindre effektiv fettförbränning under ansträngning, om man regelbundet intar kolhydrater under träning, jämfört med föregående nämnda upplägg?

Ja absolut. Kolhydratintag nedreglerar fettförbränningen direkt.

Nej.

Helt fel.

kettlebellGuden
2011-03-07, 10:41
Ja absolut. Kolhydratintag nedreglerar fettförbränningen direkt.



Helt fel.


Att den är nedreglerad gör den ju knappast mindre effektiv. :Virro

Eller menar du att det fett som faktiskt förbränns blir metaboliserat på ett mindre effektivt sätt än annars?

Eddie Vedder
2011-03-07, 10:48
Att den är nedreglerad gör den ju knappast mindre effektiv. :Virro

Eller menar du att det fett som faktiskt förbränns blir metaboliserat på ett mindre effektivt sätt än annars?

Vad är då din definition av effektiv fettförbränning? Enligt mig är det att fettet används enkelt som substrat av kroppen, att det finns tillgängligt och att man kan prestera på en bra intensitet på fett som bränsle.

Och tillgängligheten av fett som bränsle, samt förmågan att prestera på hög nivå på det bränslet, försämras om man väljer kolhydrater som det primära bränslet.

Att fettförbränningen blir sämre råder det inga tvivel om. Frågan är bara om det har något betydelse ur prestationssynpunkt och så verkar det inte vara om man bara har tillgång till kolhydrat.

kettlebellGuden
2011-03-07, 10:51
Vad är då din definition av effektiv fettförbränning? Enligt mig är det att fettet används enkelt som substrat av kroppen, att det finns tillgängligt och att man kan prestera på en bra intensitet på fett som bränsle.

Och tillgängligheten av fett som bränsle, samt förmågan att prestera på hög nivå på det bränslet, försämras om man väljer kolhydrater som det primära bränslet.

Att fettförbränningen blir sämre råder det inga tvivel om. Frågan är bara om det har något betydelse ur prestationssynpunkt och så verkar det inte vara om man bara har tillgång till kolhydrat.

Hmm. Jag tror jag misstförstod originalfrågan dårå. Tolkade det så här...

det fett som faktiskt förbränns, förbränns det mindre effektivt? och effektiviteten har, för mig, inget med substratval eller mängd att göra.

Catstyle
2011-03-07, 10:53
Frågan var väl helt enkelt om det vid uthållighetsträning är "bättre" att träna så mycket utan kolhydrat som möjligt, för att på så sätt 'träna' upp sin fettförbränning, och sedan toppa med kolhydrater vid tävling.

Ironwoman
2011-03-07, 10:57
Det viktigaste om man vill prestera på långlopp är att äta så man orkar träna hårt och mycket.