handdator

Visa fullständig version : Vilken kost för att nå mitt mål?


KalleTeodor
2011-03-06, 13:55
Tjena!

Jag har haft ett uppehåll från gymmandet sen september. Jag gymmar i 6 månadersperioder då jag utövar en vinteridrott på vintern som tar mycket tid (ca 8-10h) per vecka. Jag ser rätt deffad ut och nu ska jag börja gymma igen.

Väger 77kg och är 192 lång. Vill gå upp till 85kg innan sommaren. Det är målet. Hur ska jag lägga upp min kost mer exakt? Jag ska gymma 4 gånger i veckan och springa 1 gång. Jag vet att jag måste ha mycket proteiner. Men någon som kan tipsa om typ hur stora mängder mat jag behöver för att nå mitt mål?

dupper
2011-03-06, 14:01
Ät som en häst. Ät, ät ät. Oroa dig inte för mycket för makronutrienter etc, ät sånt du tycker är gott. Om du ska upp till 85kg innan sommaren får du ligga i.

Får man fråga varför du vill upp till just 85kg och varför innan sommaren?

Mauriice
2011-03-06, 14:39
Jag tror inte det är många som har problem med att gå upp så många kilon på så kort tid, om man skiter i hur det ser ut i spegeln förstås. Problemet är ofta att äta rätt, dvs mkt protein etc.

Passa dig för att inte äta för mycket. Om jag hade blivit tillsagd att "äta som en häst" so hade jag sett ut som Peter Harrysson inom en snar framtid. Har en enorm aptit.

Börja med att räkna ut ditt Kcal-behov, sen försöker du att lägga dig på ett lagom överskott. Tryck in mycket protein inom den ramen sen.

Kom ihåg, mjölk är din vän!

Lycka till!

dupper
2011-03-06, 14:47
Han vill upp 8kg innan sommaren. Om man räknar sommaren som Juni, så ger det oss 3månader.

Om vi då ponerar att HELA viktuppgången är fett, vilket den inte kommer att vara, så behöver han ett överskott på 8*7000kcal=56000kcal. Detta över 3månader*30dgr=90dgr.

Alltså 56000kcal/90dgr, 622kcal överskott per dag, i 90dagar, för att gå upp 8kg fettvikt.

Men om han dessutom ska gymma så går han upp i FFM dessutom, och det kommer att gå trögare (?).

Jag lade det generella tipset eftersom han behöver hålla ett stadigt överskott över en tid för att nå sitt mål, och det gör han genom att äta. Behöver man tips för att gå upp i vikt, då har man kanske inte förstått att man kan äta duktigt.

Zorban
2011-03-06, 15:00
"Ät ät ät, ät som en häst" låter som han ska trycka i sig all mat han ser. 600 kcal överskott är ändå inte så mycket jämfört med kaloribalans. En extra burk creme fraiche i maten, två vassle-drinkar med mjölk eller liknande.

RobbanColeman
2011-03-06, 15:21
Massor av protein och ris. Jag tycker iaf att du ska bromsa dig när du ökar midjan för mycket. Det är onödigt att bli tjock. Minska då kolhydraterna ett tag, låt dem styra upp och nedgång. Börja inte äta massa skit, om du inte bara vill bli en tjockis vill säga.

Bättre gå upp lite mindre i vikt men i kvalitét.

Lycka till! :)

KalleTeodor
2011-03-06, 16:54
Tack för alla svar

Jag har försökt gå upp i i vikt förut och inte lyckats och då åt jag så här.

Frukost: fil flingor och 1 macka med 2 skinkskivor och juice
Mellanmål: banan
Lunch: Skollunch, typ 3-4 stora potatisar och 12-15 köttbullar tex
Mellanmål: 2 ägg mackor (lingongrova)
Middag: samma mängd mat som innan
Kvällsmål: 3 kokta ägg/alternativt en tonfiskburk på macka med mycket majonnäs

Jag drack kanske 0.5liter mjölk om dagen.

Detta körde jag på under förra gymperioden, då gick jag upp från 73-80 på 6 månader. På 80 kg tog det stopp.

Ser det här bra ut eller har ni några invändningar/tips eller något liknande? :)

Hur många kalorier kan det där va? Hur gör jag för att räkna ut så mycket jag behöver så jag kan räkna ut vad jag ska ligga på för att vara på överskott?

Eddie Vedder
2011-03-06, 16:58
Tack för alla svar

Jag har försökt gå upp i i vikt förut och inte lyckats och då åt jag så här.

Frukost: fullfet fil flingor och 2 vita mackor med smör och fet ost skinkskivor och juice
Mellanmål: En macka med smör och leverpastej
Lunch: Skollunch, typ 3-4 stora potatisar och 12-15 köttbullar och rejält med sås tex
Mellanmål: 2 ägg mackor (lingongrova) med smör
Middag: samma mängd mat som innan
Kvällsmål: 3 kokta ägg på macka med mycket majonnäs

Jag drack kanske 0.5liter mjölk om dagen. Fetthalt?


Lite korrigeringar som du lätt kan göra samt en fråga.

Men i övrigt håller jag med om att 85 kg tills juni känns lite väl överdrivet.

KalleTeodor
2011-03-06, 17:35
Lite korrigeringar som du lätt kan göra samt en fråga.

Men i övrigt håller jag med om att 85 kg tills juni känns lite väl överdrivet.

okej, vilken fil syftar du på?

röd mjölk drack jag och kommer också dricka det nu. Smör har jag givetvis på mackorna! :)

Anledningen till att jag vill det så snabbt är för att jag inte trivs med min kropp just nu. Vill bli större, bredare.

Eddie Vedder
2011-03-06, 17:36
okej, vilken fil syftar du på?

Den du äter till frukost.

KalleTeodor
2011-03-06, 17:57
Den du äter till frukost.

Du skrev någonting med fetthalt och då antog jag att du menade någon speciellt? finns det någon fil med hög fetthalt?

Eddie Vedder
2011-03-06, 17:59
Du skrev någonting med fetthalt och då antog jag att du menade någon speciellt? finns det någon fil med hög fetthalt?

Fullfet för mig är den 3%-iga. Men visst finns fetare, Verum Hälsofil till exempel. Men den är ju väldigt dyr.

KalleTeodor
2011-03-06, 18:05
Fullfet för mig är den 3%-iga. Men visst finns fetare, Verum Hälsofil till exempel. Men den är ju väldigt dyr.

okej, tack

Ska jag skippa chips och godis? brukar käka det på helgen och ersätta med cashewnötter?

salmiak
2011-03-06, 18:42
okej, tack

Ska jag skippa chips och godis? brukar käka det på helgen och ersätta med cashewnötter?

Om ditt mål är att gå upp 8 kilo på kort tid kan chips och godis vara enkla sätt att få i sig mycket kalorier. Skulle jag försöka gå upp så mycket i vikt på kort tid hade jag satsat på mycket tutti frutti och marabou mjölkchoklad med mintkrokant.
Sen kanske man kan flika in att godis och chips inte har så många fördelar förutom smak, men det visste du nog redan.

Hade jag varit du hade jag satsat på en viktuppgång som inte var fullt lika brant och fyllt kosten med lite nyttigare varor, men det är din kropp och du gör vad du vill med den :)

KalleTeodor
2011-03-06, 20:24
Om ditt mål är att gå upp 8 kilo på kort tid kan chips och godis vara enkla sätt att få i sig mycket kalorier. Skulle jag försöka gå upp så mycket i vikt på kort tid hade jag satsat på mycket tutti frutti och marabou mjölkchoklad med mintkrokant.
Sen kanske man kan flika in att godis och chips inte har så många fördelar förutom smak, men det visste du nog redan.

Hade jag varit du hade jag satsat på en viktuppgång som inte var fullt lika brant och fyllt kosten med lite nyttigare varor, men det är din kropp och du gör vad du vill med den :)

Okej, kanske ska ta till mig det du och många säger. 85kg kanske är lite väl optimistiskt. 80 kanske är mer realistiskt till juni, sen kan man sätta upp ett nytt mål då om man når dit.