handdator

Visa fullständig version : Kost vid Deff


Spooted
2011-03-06, 09:36
Tjena :P Jag är en kille på 18 år som precis ska börja med min andra deff.

Jag är 1.90 lång, väger cirka 81 kg och tränar effektivt tre gånger i veckan.

Jag vet i princip hur man ska göra vid deff men undrar hur jag ska dela upp måltiderna för att få i mig tillräckligt med protein och fett. Samtidigt också så undrar jag hur mycket kolhydrater jag kan äta?

jag har kollat upp att jag ska ha 162 gram protein per dag och 81 gram fett men är oklar på kolhydrater.

Skulle verkligen uppskatta svar :P Hare gött!

Mvh
Spooted

coolboynesko
2011-03-06, 10:04
Hur mycket kalorier ska du ha du i dig varje dag?

Spooted
2011-03-06, 13:55
Har räknat ut på en skala att jag ska ha cirka 3400 kalorier (detta är dock uträknat och vet inte om det stämmer, för jag äter så fort jag är hungrig bara ^^) Men ska ligga på 2900 eftersom jag deffar.

King Grub
2011-03-06, 13:59
Då blir det resten av kalorierna. 162 x 4 kcal protein. 81 x 9 kcal fett. Resten kolhydrat. Varje gram kolhydrat ger, liksom protein, 4 kcal.

coolboynesko
2011-03-06, 14:10
Om du kör så som King Grub skrev så blir de ca 380 kolisar!

Spooted
2011-03-06, 14:17
Tack för snabbt svar :P Känns lite noob, men Det du beskrev grub, vad menar du med 162 x 4 och 81 x 9, förstår att resten ska vara kolhydrater men vad är det du multiplicerar med ^^? Förresten din Deff guide är guld fan :)

coolboynesko
2011-03-06, 14:19
1 gram protein = 4kcal
1 gram fett = 9 kcal
1 gram kolhydrater = 4kcal

Spooted
2011-03-06, 14:32
Haha tack så mycket ;)

Spooted
2011-03-07, 13:14
Nu kommer jag tillbaka hit och tjatar men undrar bara, under deffen varför ska man fortfarande äta så pass mycket kolhydrater?

Galningen
2011-03-07, 13:43
Du "ska" inte äta kolhydrater under deffen. Du har en kalorikvot att fylla, hur du fyller den spelar mindre roll så länge som du får i dig alla näringsämnen du behöver och håller ett tillräckligt högt proteinintag.

Spooted
2011-03-07, 13:53
Okey då blir det mera förståligt. Men Grub skrev ovan att jag skulle äta en viss mängd protein och fett och när den kvoten är fyllda ska resten av dom kalorierna som jag behöver vara kolhydrater, så jag är fortfarande lite förvirrad :P ska som sagt ligga på 2900 men det kan inte är så "jätte" viktigt? Det här är min första "rikitgt" deff och vill verkligen klara den bra :P så hur bör jag göra?

StraightEdge
2011-03-07, 14:25
Då blir det resten av kalorierna. 162 x 4 kcal protein. 81 x 9 kcal fett. Resten kolhydrat. Varje gram kolhydrat ger, liksom protein, 4 kcal.



Men hur var de nu igen ger inte protein snarare 5kcal? Jag räknar själv 4 men har för mig att jag läst något annat. Sorry för offtopic.


TS försök att klämma in 25-30g vid vare måltid så klarar du det utan problem. Lägger du sen även till proteinshakes så är det ju hur simpelt som helst att komma upp i rätt mängd. Skulle också vilja tipsa dig om att kanske höja ditt protein intag aningen till 3g x kg då det håller dig mätt längre och kommer att hålla emot muskelförlusten ännu mer.

Spooted
2011-03-07, 15:46
För tillfället försöker jag att få i mig 656 gram protein per dag (164 x 4) Samt 729 gram fett (81 x 9) Men så du tycker att jag ska lägga till 25-30g kolhydrater per mål? Men då kommer ja få i mig mindre än 2900 kalorier, men samtidigt så kommer kolhydrat halten bli hög om jag gör som grub sa... värsta dilemmat. Men det som jag är rädd för är muskelförlusten, känns surt att förlora en del av den under deffen.

Eddie Vedder
2011-03-07, 16:16
Okey då blir det mera förståligt. Men Grub skrev ovan att jag skulle äta en viss mängd protein och fett och när den kvoten är fyllda ska resten av dom kalorierna som jag behöver vara kolhydrater, så jag är fortfarande lite förvirrad :P ska som sagt ligga på 2900 men det kan inte är så "jätte" viktigt? Det här är min första "rikitgt" deff och vill verkligen klara den bra :P så hur bör jag göra?

Nej det skrev han inte. Du däremot skrev att du ville äta en viss mängd protein och fett. Har du då kaloriutrymme kvar återstår ju bara kolhydrater om du nu inte vill dricka sprit för att fylla upp.

Vill du ha enbart fett och protein så får du ju äta så om du vill.

StraightEdge
2011-03-07, 19:56
För tillfället försöker jag att få i mig 656 gram protein per dag (164 x 4) Samt 729 gram fett (81 x 9) Men så du tycker att jag ska lägga till 25-30g kolhydrater per mål? Men då kommer ja få i mig mindre än 2900 kalorier, men samtidigt så kommer kolhydrat halten bli hög om jag gör som grub sa... värsta dilemmat. Men det som jag är rädd för är muskelförlusten, känns surt att förlora en del av den under deffen.



Jag tror att du blandar siffrorna. Det jag menar är att du tar din vikt gånger tre och sedan äter du summan i gram protein varje dag. Med 25-30g protein menade jag som tips att du ska sikta på att få i dig det vid varje måltid så du lättare kommer upp i önskad mängd. Makronutrienterna blir i sin tur kcal (energi). För att räkna ut antalet kcal gånger du varje gram protein och kolhydrat med 4 och varje gram fett med 9.
ex. du väger 70kg

70 x 3 = 210g protein per dag.

Lycka till :)