handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träning hemma, Schema.


Omotiveraad
2011-03-06, 00:14
Hej! Jag är en kille på 19 år som nyss blivit motiverad till att börja träna ordentligt. Jag har tidigare bara gått ut och sprungit när jag känt för det(ca 20min) och kört lite situps(20x4) + armhävningar (12x3) då och då. Men nu har jag bestämt mig för att sluta små äta och sluta med allt ätande av godis helt och satsa på att "komma i form" till sommaren. Jag har inga planer på att börja gå till gymmet, då jag inte har några polare som har lust till det och jag är inte motiverad till att gymma själv.

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att sätta upp ett schema för hur jag bäst ska kunna träna hemma. Det jag har tänkt mig är något i stil med löpning 2-3 gånger i veckan, styrka 2-3 gånger i veckan och lägga in några morgonpromenader på det.

Vad bör jag köra för typ av styrketräning (Vill mest träna mage och armar, men man bör ju träna hela kroppen?) ? Kan man dela upp det, bröst en dag och axlar en dag ex? Och vilka övningar är bäst för de olika områdena (Eftersom jag är rätt så ny till tränandet så får det gärna vara bra men lätta övningar, de får dessutom gärna vara bra beskrivna så jag vet hur jag bör utföra dem), Hur många reps/set bör jag köra och hur lång vila emellan?

Borde jag köpa protein pulver och börja dricka proteinsshakes? hur viktigt är det att få i sig proteiner och hur mycket bör jag få i mig? väger mellan 70-80kg.

Detta är vad jag normalt äter en dag:
Frukost: Fil och Müssli, kanske något mjukt bröd (mörkt)
FM/EM I skolan: Någon varmrätt
EM: Fullkorns pasta och bacon (stekta utan smör)
Kvällsmat: Fil och Müssli, kanske något mjukt bröd (mörkt)
Någon frukt då och då när jag blir sugen på något.

När jag är ute och joggar/springer, hur länge/långt bör jag springa? borde jag börja svettas? hur bra är det att eftersvettas? har hört från vissa att eftersvettas är bra då man rensar kroppen på smuts. Borde jag springa med varma kläder så jag svettas mer?

Jag har en hantel här hemma på 5kg om det kan vara till någon hjälp, kanske finns övningar man kan göra med en hantel i taget?

De flesta av dessa frågor låter säkert hur dumma som helst, jag har försökt leta efter svar på de flesta frågor jag haft men alla skriver olika saker och jag har svårt för att tolka vad som stämmer och inte. Det är anledningen till varför jag vände mig hit, jag hoppas få den hjälp jag behöver här :thumbup:


Tack på förhand!! // En helt okunnig kille inom träning :smash:

kettlebellGuden
2011-03-06, 00:17
Köp boken Convict Conditioning. Kroppsträning rakt igenom.

mikeni
2011-03-06, 15:18
Eller sök övningar här:
http://www.styrkeprogrammet.se/
Eller här:
http://www.exrx.net/Lists/Directory.html
Alternativt använd din fantasi

Omotiveraad
2011-03-06, 15:53
tack för era svar! ska kolla på sidorna du länkade :)