handdator

Visa fullständig version : bygga med många övningar eller få?


KaptenKrok
2011-03-05, 22:58
Den andra hypertrofitråden inspirerade mig till en relaterad fråga.

Säg att man skall träna en muskelgrupp med 12 set. Vad talar för att göra fler resp färre övningar?

Alltså, jag skulle kunna träna rygg och göra 12 set sittande rodd i kabelmaskin. Eller jag kan göra 6 set rodd och 6 set pulldowns. Eller jag kan dela upp de 12 seten på ännu fler övningar. Nånstans börjar det såklart bli absurt. Det jag undrar är om det verkligen finns nån större vinst i att göra fler övningar.

Till viss del kan jag nog svara på frågan själv. Olika övningar kopplar in olika synergistiska muskler, vilket såklart ger något olika effekt. Sen är jag lite osäker på om man kör sit cns i botten av att köra alla seten på samma övning. Kanske finns det någon sådan vinst i att byta övning.

Ett annat exempel. Träna biceps med concentrationscurl och sedan stångcurl. Det är två ganska snarlika övningar. Har man egentligen vunnit något på att byta övning eller kunde man lika gärna kört alla set med samma övning?

Vad säger ni?

Anders The Peak
2011-03-05, 23:16
Du pekar på något viktigt som de flesta missar vanligen kör en tränande övning efter övning som tar precis som den innan och det kan man inte kalla ett effektivt träningsupplägg.

Rusk
2011-03-05, 23:44
Det stämmer, olika övningar tar mer på olika muskler. Så om man är klok så har man förmodligen ett bra övningsval i sitt upplägg.
Kan ta övre rygg som ett exempel.
Brett latsdrag tar mer på latsen mot vad tex stångrodd gör och när det kommer till stångcurl vs scottcurl så tar scott mer på brachialis.

kettlebellGuden
2011-03-06, 00:26
övre rygg
lats


http://anatomy.askthetrainer.com/muscle-images/latissimus-dorsi-gray.gif

StampChamp
2011-03-06, 01:53
Det stämmer, olika övningar tar mer på olika muskler. Så om man är klok så har man förmodligen ett bra övningsval i sitt upplägg.
Kan ta övre rygg som ett exempel.
Brett latsdrag tar mer på latsen mot vad tex stångrodd gör och när det kommer till stångcurl vs scottcurl så tar scott mer på brachialis.

Breda latsdrag tycker jag tar mer på teres major, medan roddar som tex hantelrodd och skivstångsrodd tar mer på lats! Hantelrodd med en liten vridning i överkroppen måste vara den övning som tar absolut bäst på hela latsen, man känner verkligen hela vägen ner!

Åter till ämnet, jag tycker folk kör lite väl många övningar. Däremot tycker jag personligen 12set är väldigt lite, men jag kör hellre runt 5set per övning och lite färre.. men ibland är det lite psykologiskt att byta övning, det känns som man orkar mer på något vis!

Mineur
2011-03-06, 02:06
Det ska vara kul att träna, och i alla fall jag tycker det är roligare med fler övningar än att nöta samma 2-3 övningar gång efter gång ;)

RobbanColeman
2011-03-06, 07:49
Det tar där man träffar.

En stångrodd t ex är inte en stångrodd, dvs den kan träffa där man vill. Samma gäller T-bar. Samma gäller kabelrodd osv.

Jag hävdar att få övningar inte räcker för en komplett fysik.
Sen finns det dem som inte vill ha en komplett fysik. Dåligt häng i nedre delen av latsen, dålig baksida axlar, dåligt övre bröst, biccehäng även på triceps, man nöjer sig med en liten hästsko alltså men i en dubbel biceps-pose är nedre delen av överarmen rak och platt, kassa lårbiceps, trapz som gör en mindre ist för grövre, läs flaskhals ist för att framhäva deltoideus osv. Jag nöjer mig inte där utan vill ha en komplett fysik.

Jag röstar solklart för fler övningar. Har provat båda varianterna och bittert fått erfara symmetribristernas både utseendemässigt förstörande egenskaper samt dess skadeglada egenskaper.

*flex*

KaptenKrok
2011-03-06, 09:17
Det tar där man träffar.

En stångrodd t ex är inte en stångrodd, dvs den kan träffa där man vill. Samma gäller T-bar. Samma gäller kabelrodd osv.

Jag hävdar att få övningar inte räcker för en komplett fysik.
Sen finns det dem som inte vill ha en komplett fysik. Dåligt häng i nedre delen av latsen, dålig baksida axlar, dåligt övre bröst, biccehäng även på triceps, man nöjer sig med en liten hästsko alltså men i en dubbel biceps-pose är nedre delen av överarmen rak och platt, kassa lårbiceps, trapz som gör en mindre ist för grövre, läs flaskhals ist för att framhäva deltoideus osv. Jag nöjer mig inte där utan vill ha en komplett fysik.

Jag röstar solklart för fler övningar. Har provat båda varianterna och bittert fått erfara symmetribristernas både utseendemässigt förstörande egenskaper samt dess skadeglada egenskaper.

*flex*

Intressant läsning. Låt oss ta nästa steg :)

Dåliga triceps. Jag har fått intrycket att man inte kan prickskjuta triceps olika huvuden. Alltså borde olika tricepsövningar inte ge någon skillnad på utveckling. Är jag ute och cyklar?

Dåligt häng i nedre delen av latsen. Om du skrivit rygg istället för lats hade jag varit helt med. Men du menar alltså att man kan prickskjuta olika delar av latsen? (jag vill inte gå i något religiöst ordkrig här utan bara veta din ståndpunkt)

Dåligt övre bröst. Visst får övre bröst dålig utveckling om man bara kör plattbänk. Men om man gör en övning för övre bröst (pectoralis minor), blir det bättre av att man även gör två och tre övningar?

Trapz. Samma sak här. Om man inte gör övningar specifikt för dom blir utvecklingen såklart lidande. Men om man gör en övning för trapz (övre antar jag är det som räknas), blir det verkligen nån skillnad av fler övningar?

Mvh

RobbanColeman
2011-03-06, 09:29
Intressant läsning. Låt oss ta nästa steg :)

Dåliga triceps. Jag har fått intrycket att man inte kan prickskjuta triceps olika huvuden. Alltså borde olika tricepsövningar inte ge någon skillnad på utveckling. Är jag ute och cyklar?

Dåligt häng i nedre delen av latsen. Om du skrivit rygg istället för lats hade jag varit helt med. Men du menar alltså att man kan prickskjuta olika delar av latsen? (jag vill inte gå i något religiöst ordkrig här utan bara veta din ståndpunkt)

Dåligt övre bröst. Visst får övre bröst dålig utveckling om man bara kör plattbänk. Men om man gör en övning för övre bröst (pectoralis minor), blir det bättre av att man även gör två och tre övningar?

Trapz. Samma sak här. Om man inte gör övningar specifikt för dom blir utvecklingen såklart lidande. Men om man gör en övning för trapz (övre antar jag är det som räknas), blir det verkligen nån skillnad av fler övningar?

Mvh

Man kan inte egentligen prickskjuta en specific del. Man kan dock träffa mer eller mindre i ett område, det är jag 100% säker på.

Det blir lite skillnad på arbete i olika övningar, man gör rörelsen olika med hantlar/stång t ex.

Många, bland annat jag, har hävdat med bestämdhet att t ex den typ av trapz jag nu har lyckats bygga skulle vara förknippat med AAS, nu vet jag bättre. Jag har lärt mig träffa dem rätt. Jag backade från 62kgs-hantlarna till 35kgs t ex, med rätt utförande.

Vad folk som läst böcker tycker om detta bryr jag mig inte i då jag sett verkningarna denna kunskap ger. Detta i form av ökningar samt symmetriförändringar jag trodde var omöjliga. Jag kommer aldrig överge den tron, en bild säger mer än 1000 ord i det här fallet. Jag har alltid varit osäker då man kan luras av dopingeffekter på byggarna men då jag får dessa effekter själv så är jag numer övertygad.

Jag tror mer om kroppen än anatomi/teori-gänget ofta tror, ja.

KaptenKrok
2011-03-06, 10:16
Man kan inte egentligen prickskjuta en specific del. Man kan dock träffa mer eller mindre i ett område, det är jag 100% säker på.

Det blir lite skillnad på arbete i olika övningar, man gör rörelsen olika med hantlar/stång t ex.

Många, bland annat jag, har hävdat med bestämdhet att t ex den typ av trapz jag nu har lyckats bygga skulle vara förknippat med AAS, nu vet jag bättre. Jag har lärt mig träffa dem rätt. Jag backade från 62kgs-hantlarna till 35kgs t ex, med rätt utförande.

Vad folk som läst böcker tycker om detta bryr jag mig inte i då jag sett verkningarna denna kunskap ger. Detta i form av ökningar samt symmetriförändringar jag trodde var omöjliga. Jag kommer aldrig överge den tron, en bild säger mer än 1000 ord i det här fallet. Jag har alltid varit osäker då man kan luras av dopingeffekter på byggarna men då jag får dessa effekter själv så är jag numer övertygad.

Jag tror mer om kroppen än anatomi/teori-gänget ofta tror, ja.

Tack. Det där svarade bra på mitt bryderi. Jag är mindre intresserad av vad teoriboken säger och mer av anledningen till att de stora pojkarna tränar som de gör, vilket jag anser dig vara. :)

Rusk
2011-03-06, 10:27
Breda latsdrag tycker jag tar mer på teres major, medan roddar som tex hantelrodd och skivstångsrodd tar mer på lats! Hantelrodd med en liten vridning i överkroppen måste vara den övning som tar absolut bäst på hela latsen, man känner verkligen hela vägen ner!

Åter till ämnet, jag tycker folk kör lite väl många övningar. Däremot tycker jag personligen 12set är väldigt lite, men jag kör hellre runt 5set per övning och lite färre.. men ibland är det lite psykologiskt att byta övning, det känns som man orkar mer på något vis!

Hantelrodd kan jag hålla med dig om men när det kommer till stångrodd så beror det ju på hur man utför den.

Morrris
2011-03-06, 11:13
Håller nere övningsantalet under passet, men ser till att variera mig över tid. Vissa övningar byter jag dock aldrig ut. Liggande tricepsext. t.ex.

xarizma
2011-03-06, 14:21
Många övningar är inte en nödvändighet, nej. Viktigare är det att du kör effektiva övningar som TAR på muskeln du kör, och som du tycker att du ökar i resultat på - samt tränar hårt.

mpersson
2011-03-06, 14:30
Min bas vilar på 1 tung bas övning, och 1-2 komplement / svaghets övningar. Detta gäller bänkpress träningen som övre rygg träning.

I kabelrodd har de hänt att jag kört 8 set ibland och ca 3 set framåtlutade sidolyft. Och bygger bättre än nånsin ! Dock är väl en kombinatiom av båda delar, om inget är överdrivet.

tumme
2011-03-06, 15:00
KK: övre bröst är inte pectoralis minor utan övre delen av major. Googla bilder på minor så förstår du.

OT: Tror man borde byta övningar ibland, dels som redan sagts att dom tar olika men även för att få lite variation. Kan bli riktigt segt att bara nöta 20 set knäböj och sen gå hem. Men inte byta för mycket heller, blir svårt att se progressionen (kan man skriva så?).

Torsk_ole
2011-03-06, 15:04
håller nere övningsantalet under passet, men ser till att variera mig över tid.

+1

KaptenKrok
2011-03-06, 15:05
KK: övre bröst är inte pectoralis minor utan övre delen av major. Googla bilder på minor så förstår du.

Du har rätt. Jag glömde visst koppla in hjärnan när jag skrev *screwy*

Optimistic
2011-03-07, 08:08
Om man tar t.ex. ryggträning som exempel, personligen kör jag marklyft, chins och skivstångsrodd som bas (varierar mig ibland, med olika latsdrag osv). Men jag tror att TS undrade om det fanns nån vits med att t.ex. köra skivstångsrodd, sittande rodd, chins, breda latsdrag och smala latsdrag på samma pass (en aning överdrivet kanske) eller om det funkar lika bra att köra t.ex. skivstångsrodd och chins.

Säg att jag kör 5 arbetsset på vardera av dessa två övningar, är det lika bra/bättre/sämre än att dela upp det på flera snarlika övningar?

Pjotor
2011-03-07, 08:55
Min upplevelse hittills är att 20/80 gäller även muskelbyggande, d.v.s. med 20 % av övningarna får man 80 % av resultatet. För att komma den sista biten behövs fler övningar, som blir mer och mer specifika för träningsmålen.

Basövningar, dips och räckhäv är allt man behöver om man vill bli stark och inte primärt är ute efter stora muskler eller bättre prestation i särskilda sporter.

frogmachine
2011-03-07, 09:17
Min upplevelse hittills är att 20/80 gäller även muskelbyggande, d.v.s. med 20 % av övningarna får man 80 % av resultatet. För att komma den sista biten behövs fler övningar, som blir mer och mer specifika för träningsmålen.

Basövningar, dips och räckhäv är allt man behöver om man vill bli stark och inte primärt är ute efter stora muskler eller bättre prestation i särskilda sporter.

Agreed

mikaelj
2011-03-07, 10:08
Min upplevelse hittills är att 20/80 gäller även muskelbyggande, d.v.s. med 20 % av övningarna får man 80 % av resultatet. För att komma den sista biten behövs fler övningar, som blir mer och mer specifika för träningsmålen.

Basövningar, dips och räckhäv är allt man behöver om man vill bli stark och inte primärt är ute efter stora muskler eller bättre prestation i särskilda sporter.

Instämmer. Det finns en anledning att en väldans massa träningsprogram (Stuart McRoberts, StrongLifts, ...) har nästintill identiskt format.