handdator

Visa fullständig version : Någon som gjort högskoleprovet


Black Label
2011-03-05, 15:47
Går ut gymnasiet i år, tyvär har jag bara Vg i snitt och ekonomi-kandidatprogrammet i uppsala kräver lite högre än så.
Finns det någon som har gjort högskoleprovet som skulle kunna ge mig några tips. Har planerat att lägga max ett år på att plugga högskoleprovet, hur ska jag plugga? vad ska jag plugga på?
satsar på minst 1,4 poäng, fick 1 poäng på första provet jag gjorde.

kettlebellGuden
2011-03-05, 15:54
Wat. Plugga högskoleprov i ett år?

Leta upp gamla prov på nätet. Gör, diskutera frågor och lösningar med andra.

Möjligtvis köp högskoleprovsboken. Nu är ju provet ändrat i sitt upplägg så den är väl inte helt relevant kanske.

Scratch89
2011-03-05, 16:46
Provets upplägg ändrar sig inte förrän i höst så det gamla stuket kommer vara kvar nu även andra april. Gör gamla prov. Vad var det du misslyckades på sist?

Gabriel174
2011-03-05, 16:50
Orddelen är ju definitivt svårast. Testade det när jag gick i ettan och fick strax över hälften rätt bara.

nemb
2011-03-05, 17:02
Gör provet i år och sök direkt, du vet att du har förtur att komma in på högskola om du kommer direkt från gymnasiet. Svårare att komma in om du väntar ett år :)

David Brent
2011-03-05, 17:20
Gör provet i år och sök direkt, du vet att du har förtur att komma in på högskola om du kommer direkt från gymnasiet. Svårare att komma in om du väntar ett år :)

Det stämmer väl inte riktigt? Skillnaden numera är väl att de som kompletterat sina betyg inte konkurrerar i samma betygsgrupp som de som söker med sina gymnasiebetyg.

Brickhead
2011-03-05, 17:21
Håller på att läsa högskolepov-boken nu, man får en del rätt så bra tips.

Tränar en del på prov på internet just nu.

Har inte gjort det någon gång än, har 3 gånger på mig innan jag slutar gymnasiet och ska göra det första gången nu i vår.

Satsar också på 1.4 :D

Flodhäst
2011-03-05, 17:21
Gör provet i år och sök direkt, du vet att du har förtur att komma in på högskola om du kommer direkt från gymnasiet. Svårare att komma in om du väntar ett år :)

:laugh: Du har missuppfattat allt verkar det som.

kettlebellGuden
2011-03-05, 18:38
Jag skrev provet förra året mest på skoj. Aldrig gjort förr. Hade väl inga planer på att egentligen studera heller. Nu lutar det mer åt att man kanske skulle bli läkare ;)

Black Label
2011-03-05, 21:24
tack för alla svar !

cero
2011-03-05, 21:31
Jag skrev provet förra året mest på skoj. Aldrig gjort förr. Hade väl inga planer på att egentligen studera heller. Nu lutar det mer åt att man kanske skulle bli läkare ;)

:laugh:

Vad fick du för poäng? Vad fick du fel på?