handdator

Visa fullständig version : Mättat fett när man tränar mycket?


Barbastark
2011-03-04, 23:54
Hejhej

Sist jag kollade så var teorin att det är bättre att basera sitt fettintag på omättat och fleromättat fett snarare än mättat fett. Och att mycket mättat fett leder till ökad risk för tex hjärt och kärlsjukdomar.

Men jag undrar om det ser annorlunda ut om man tränar mycket? Kan man då äta mer/mycket mättat fett utan att löpa större risk för hjärt och kärlsjukdommar? (En till lite parentes är att jag hört att mättat fett påverkar hormonutsöndringen på ett gynsamt sätt, stämmer det?)

MVH B

Rickard
2011-03-05, 00:05
Här finns en del intressant att läsa om ämnet.
http://www.paleonu.com/panu-weblog/2010/3/18/sat-fat-or-pufa-which-one-do-you-fear.html
http://www.paleonu.com/panu-weblog/2011/1/29/there-is-no-such-thing-as-a-macronutrient-part-i-fats.html

Dreas
2011-03-05, 00:06
Har någon varit inne och läst på någon blogg rörande hormonutsöndringen?

Att fleromättat fett skulle vara sådär jättebra vet jag inte vart kommer ifrån, som jag förstått det så är fleromättat fett ofta (alltid?) Omega-6 vilket vi utan större problem får i oss tillräckligt av idag.

Ser många LCHFare rekommendera att basera sitt fettintag på enkelomättat och mättat fett. Att mättat fett = ökad risk för hjärt och kärlsjukdomar har som jag förstått det ganska dåligt fäste i någon egentlig forskning.

"Eddie Vedder" här på brädan har skrivit denna: http://traningslara.se/om-mattat-fett-kolesterol-samt-tips-for-att-oka-pa-fettet-i-kosten/

eriksvensson
2011-03-05, 00:10
Och om du vill äta fett inpå träningen så prova kokosfett, det är en grym mättad fettsyra (medellång sådan..) http://naturalhealthmd.wordpress.com/2007/04/11/medium-chain-triglycerides-mcts-the-good-fat/

Har själv blivit kokosfettberoende och avvecklar säkert ett kilo i månaden. :)

rbn
2011-03-05, 00:29
Är man ung, frisk och tränar så är kroppen väldigt förlåtande med vad man stoppar i sig.

Tror inte man behöver bry sig speciellt mycket över mättat/omättat fett så länge man äter en normal blandkost, utan att vara extrem åt något håll.

eriksvensson
2011-03-05, 00:38
I förebyggande syfte skadar det inte att göra så gott man kan (och inte hantera 'problemen' först när de dyker upp..) :)

Zorgus
2011-03-05, 08:49
Hejhej

Sist jag kollade så var teorin att det är bättre att basera sitt fettintag på omättat och fleromättat fett snarare än mättat fett. Och att mycket mättat fett leder till ökad risk för tex hjärt och kärlsjukdomar.

Men jag undrar om det ser annorlunda ut om man tränar mycket? Kan man då äta mer/mycket mättat fett utan att löpa större risk för hjärt och kärlsjukdommar? (En till lite parentes är att jag hört att mättat fett påverkar hormonutsöndringen på ett gynsamt sätt, stämmer det?)

MVH B

Ang mättat fett får du nog kolla igen då (det du nämnde om koppling till hjärt och kärlsjukdomar verkar inte stämma):

http://www.ajcn.org/content/early/2010/01/13/ajcn.2009.27725.abstract

Eddie Vedder
2011-03-05, 09:01
Är man ung, frisk och tränar så är kroppen väldigt förlåtande med vad man stoppar i sig.

Det är sant. Men oavsett vilket kan det vara bra att veta att mättat fett kanske inte ens är den typ av näringsämne som ens behöver "förlåtas" om du förstår vad jag menar. :) Mindre och mindre tyder ju på att det som obereonde faktor ens är dåligt.

mikaelj
2011-03-06, 19:29
Är man ung, frisk och tränar så är kroppen väldigt förlåtande med vad man stoppar i sig.

Tror inte man behöver bry sig speciellt mycket över mättat/omättat fett så länge man äter en normal blandkost, utan att vara extrem åt något håll.

Har en "normal blandkost, /utan att vara extrem åt något håll/" fördelningen 30/30/30?
Postat via en mobil enhet

Tolkia
2011-03-06, 19:57
Om det är hjärt-kärlsjukdomar du är orolig för, skulle jag säga att det största problemed med både fett, kolhydrater och protein är överkonsumtion. Sedan hittar man ofta bland de personer som har hög risk för hjärt-kärlsjukdom, samtidigt en övervikt och en hög konsumtion av mättat fett (och av allt möjligt annat). Mycket av det som folk tycker är gott och äter sig feta på innehåller mättat fett - och socker, för den delen. Men även där är ÖVERKONSUMTIONEN problemet.

Man kommer långt ur hälsosynvinkel med att undvika att överdriva sin konsumtion av någondera näringsämnet. Inget är bra om man äter för mycket av det.

rbn
2011-03-07, 20:45
Har en "normal blandkost, /utan att vara extrem åt något håll/" fördelningen 30/30/30?
Postat via en mobil enhet

Det finns såklart olika fördelningar, 30/30/30 kan vara en av dem.

Personligen hade jag valt mer kolhydrat, kanske 50/30/20 KPF, men du håller nog inte med ;)

Anton Fräs
2011-03-07, 21:23
man kommer långt ur hälsosynvinkel med att undvika att överdriva sin konsumtion av någondera näringsämnet. Inget är bra om man äter för mycket av det.

+1

mikaelj
2011-03-08, 08:35
Det finns såklart olika fördelningar, 30/30/30 kan vara en av dem.

Personligen hade jag valt mer kolhydrat, kanske 50/30/20 KPF, men du håller nog inte med ;)

Men då är det ju inte en balanserad, utan en extrem, kosthållning du vill ha.

kettlebellGuden
2011-03-08, 08:46
Är man ung, frisk och tränar så är kroppen väldigt förlåtande med vad man stoppar i sig.


Var går gränsen när man slutar vara ung?

Eddie Vedder
2011-03-08, 09:52
Var går gränsen när man slutar vara ung?

"middle-aged" i studier rukar väl vara typ 40+?

ErikHB
2011-03-08, 13:19
"middle-aged" i studier rukar väl vara typ 40+?

Slutade känna mig ung när jag fyllde 20 :smash:

rbn
2011-03-08, 13:37
Men då är det ju inte en balanserad, utan en extrem, kosthållning du vill ha.

Vart har jag skrivit balanserad? Blandkost skrev jag. En normal "blandkost" (läs; vanlig mat) behöver inte nödvändigtvis vara 30/30/30.

mikaelj
2011-03-08, 13:45
Vart har jag skrivit balanserad? Blandkost skrev jag. En normal "blandkost" (läs; vanlig mat) behöver inte nödvändigtvis vara 30/30/30.

Det är sant. Du skrev "normal". Normal blandkost. Kostvärldens motsvarighet till heteronormativitet.