handdator

Visa fullständig version : skelning


Jackman
2011-03-04, 23:07
var hos en ortoptist i December för att jag skelar med ena ögat,en latent skelning som jag kan korrigera själv men jag får huvudvärk,haft sen jag var liten.Ortoptisten skickade en remiss till ögonläkare för att jag ska få operera bort det.Ska dit den 23 mars och träffa ortoptisten och sen efter det ögonläkaren.Är det någon som gjort något liknande och kan berätta för mig vad som kommer att ske när jag är där.Är det bara att dom kollar hur ögonen rör sig och vilka muskler/senor som ska korrigeras och sen är det klart?.Har lite halvfobi mot läkare och vill oftast vara så förberedd som möjligt.

JohnTee
2011-03-06, 23:00
Jag har opererats för skelning. Ortoptisten kommer kontrollera din ortoptists mätningar, så det är samma, eller varianter på de, undersökningar som du genomgått tidigare. Läkaren kommer berätta om han/hon kommer operera och isf vilka muskler.

944RS
2011-03-07, 07:51
Jag har opererats för skelning. Ortoptisten kommer kontrollera din ortoptists mätningar, så det är samma, eller varianter på de, undersökningar som du genomgått tidigare. Läkaren kommer berätta om han/hon kommer operera och isf vilka muskler.

Hur blev resultatet?

ChrisDEFC
2011-03-07, 08:37
Har en polare som hade en lätt skelning som ändå valde att göra en operation och det blev nästan helt bra, i vissa "vinklar" ser man fortfarande att ena ögat är lite scetchy men annars är det typ helt bra så han är nöjd. Själv har jag inte haft nått sånt men gjort en laserkorrigering av synen, är kanonnöjd med det.

Jackman
2015-01-25, 21:51
Nu är det dags igen på Tisdag, skelade 40 grader innan första operationen, 15 grader på efterkontrollen, kände att jag ville operera mig igen för drygt 1 år sedan och skelade 20 grader nu, hälften borta efter första operationen. Var inge nojig alls innan första OP, nu har jag mardrömmar där jag drömmer att musklerna släpper efter OP och ögat står i nacken, läkaren föreslår att vi gör ett hål i bakhuvudet så jag kan se åt båda håll, skrattar ju åt det själv. Det är väl rutingrejer för dom och inga svåra ingrepp, men nojar som satan.

Alexton
2015-01-25, 23:10
I detta fall är det väl "no pain no gain" som gäller : /

Tycker det låter vettigt att göra en sekundär operation som kan korrigera lite mer eftersom du inte är helt nöjd. Det är ändå ett tag sedan du skapade tråden och jag säger lyckatill. Skriv gärna hur det gick i tråden.

BlötSnö
2015-01-26, 08:11
Berätta gärna om proceduren. Jag går i tankarna själv och skall boka tid när jag kommer tillbaka till Sverige.
Hur går proceduren till?

Jackman
2015-01-28, 14:08
Min skelning var inte 20 grader som jag trodde utan 24 prisma, det är 12 grader. Känns som det gick bra iallafall.

Hela proceduren kan vara rätt lång, först besök på VC eller hos optiker. Får fixa remiss till ortoptist som mäter din skelning, efter det görs en bedömning, tycker dom att det ska opereras får du komma igen på Mätning av skelning + träffa läkare som kollar ögonen med mikroskop, han förklarar om operationen, frågar om man vill vara vaken eller sova. Jag var vaken, man känner inte mycket alls. På operationsdagen får man lite piller mot illamående och värktabletter. Alldeles innan man går in till OP rummet får man en droppe i ögat som svider, det är bedövning, man får ytterligare 1 droppen i OP rummet, då är man bedövad så det känns inte. Man får ett skynke över ansiktet där det sitter som en klistergrej precis vid ögat som gör att ögat hålls öppet, dom klipper ett hål i skynket och sätter en grej mellan ögonlocken som gör att du inte kan blunda. Sen får man nån form av gel i ögat så man inte bländas av lampan doktorn har på pannan + att man inte ser vad han gör då. Sen tar det 20-30 min, man känner lite när han drar i musklerna men inte mycket alls, sen åker man hem med droppar 3 gånger dagen i 3 veckor och återbesök efter ca 4 veckor.

BlötSnö
2015-01-29, 00:30
Tack för svaret. Jag opererades ett par gånger när jag var liten på grund av kraftig skelning och har den fortfarande kvar. Framförallt om jag använder linser som inte korrigerar för brytningsfelet. Då ser jag helt galen ut.
Egentligen skulle det gjorts ytterligare en operation för att delvis korrigera det felet när jag var i 5-6-årsåldern, men vi skippade det, då det innebar sövning, vilket inte var helt riskfritt.
Jag ska vända mig till en ögonläkare så fort jag kommer tillbaka till Sverige igen, men måste erkänna att tanken på den här typen av operation är väldigt obehaglig. Det ska göras och kommer göras om det ges möjlighet, men då får det nog lov att skrivas ut en valium eller något som man kan stoppa i sig innan, för annars kommer det inte bli roligt.

Diomedea exulans
2015-01-29, 00:47
Jag skelar inte, men tycker det här är intressant att läsa om, som medicinskt fenomen. Jag har lite frågor som jag ställer av ren nyfikenhet, hoppas ingen tar illa upp för att jag frågar.

Ni som skriver hur många grader ni skelar, skelar ni inåt eller utåt?

Ni som kan korrigera er skelning på egen hand, skelar ni inåt eller utåt? Jag kan medvetet skela inåt, men inte utåt. Så jag är nyfiken om det ens är fysiskt möjligt att "trycka" pupillerna utåt sidan.

Jackman
2015-01-29, 15:00
Kan lova dig att du efter operationen kommer inse att du oroat dig helt i onödan.

Min skelning är större mätbart än vad den är kosmetiskt, synbart alltså. Utåtskelning har jag, är nog svårt att korrigerar en inåtskelning själv.