handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott under Deff


kalutti
2011-03-04, 21:19
Hej jag har ett par frågor om vilka kosttillskott som är rekommenderade under deff, före och efter träning.

Jag har läst deffguiden men har en fråga om det i denna del av texten;

"Att tillföra ovan nämnda protein direkt före träningspasset har störst effekt på muskeluppbyggnaden efter passet, så att dela upp en större så kallad "gainer" (kolhydrat+protein) och ta en del före och en del efter är en god idé. Vilken mängd protein som är bäst här är inte känt, men 0.3-0.5 gram per kilo kroppsvikt är normala siffror och säkert mer än tillräckligt. Antagligen behövs inte dessa mängder heller, i synnerhet inte om man äter ett normalt mål mat inom rimlig tid efter avslutad träning."

Så jag undrar detta *flex* :
Ska man ta 0.3-0.5g/kg-kroppsvikt protein både före och efter sitt träningspass eller totalt? hur mycket kolhydrater bör man ta innan - i guiden står det endast hur mycket man bör ta efter? Och slutligen om ni skulle kunna rekommendera någon bra gainer till detta sammanhang :)

Tack på förhand :D

AlmostRipped
2011-03-05, 04:47
Jag kör Rage, EAA och Kreatin under deff...

EAA före och efter passet, onödigt att köra gainer vid deff enligt mig men du får använda dina kcal hur du vill! Men jag tycker det funkar bäst för mig med bara EAA + proteinrik kost!

Innan passet är olika vad folk behöver, jag kör ofta pass på i stort sett tom mage (EAA + Rage innan bara), kolhydrater käkar jag efter passet och det är oftast min dags största mål!

Mack10
2011-03-05, 08:41
Jag kör Rage, EAA och Kreatin under deff...

EAA före och efter passet, onödigt att köra gainer vid deff enligt mig men du får använda dina kcal hur du vill! Men jag tycker det funkar bäst för mig med bara EAA + proteinrik kost!

Innan passet är olika vad folk behöver, jag kör ofta pass på i stort sett tom mage (EAA + Rage innan bara), kolhydrater käkar jag efter passet och det är oftast min dags största mål!

Kreatin under deff asså ? började med det under några dagar sedan men la av igår för kände mig genast mycket blötare.

Nykropp
2011-03-05, 09:21
Jag kör whey 100 direkt efter träning samt omega 3, resten fixar kosten.

RobbanColeman
2011-03-05, 09:23
Same, same...

hejhopp79
2011-03-05, 09:37
Jag kör ingenting just nu, men kört whey-80 tidigare. Omega-3 skadar nog inte heller, grönt té är intressant....typ så.

AlmostRipped
2011-03-05, 12:37
Kreatin under deff asså ? började med det under några dagar sedan men la av igår för kände mig genast mycket blötare.

Yes, har deffat både med och utan förut, tycker dock det funkar bra med kreatin under deff...

EAA kör jag alltid under deff dock!

Sheogorath
2011-03-05, 14:35
Kreatin under deff asså ? började med det under några dagar sedan men la av igår för kände mig genast mycket blötare.

Vad spelar det för roll? Du deffar väl för att bränna fett? Om du är ute efter en viss målvikt kan du ju plocka bort kreatinet vid slutet av deffen och tjäna något kilo på ett par dygns extra pissande, om du nu mot förmodan håller en så hemskt stor mängd vatten med tanke på det låga kolhydratsintaget man i regel har vid sluttampen på deffen...

Under deff måste man göra allt som står i ens makt för att bygga så mycket muskler som möjligt och där har kreatinet en given plats. Faktiskt mer motiverat än under "bulk", kan jag tycka.

Crocker
2011-03-05, 14:42
Kreatin under deff asså ? började med det under några dagar sedan men la av igår för kände mig genast mycket blötare.
Vatten hamnar i muskulaturen, m.a.o så syns det inte som fett.

kalutti
2011-03-05, 16:20
Tack för era svar :) Jag har bara en snabb fråga till;

Jag brukar ofta träna efter skolan och min dag ser ut ungefär som så att jag äter en bra proteinrik frukost runt 7.00-7.30. Sedan skollunch runt 11.00-12.00 för att sedan sluta skolan runt 15.00 och sedan gå och träna. Vad bör man äta innan passet (glöm inte att jag deffar) :> ? Räcker det med tex rage eller EAA? Och vad bör man ta efter träning?

(Jag ber om ursäkt för dessa frågor konstant tas upp igen men det är svårt att hitta en tråd som exakt liknar min)

Tack än en gång för hjälpen! :D

Sheogorath
2011-03-05, 16:32
Tack för era svar :) Jag har bara en snabb fråga till;

Jag brukar ofta träna efter skolan och min dag ser ut ungefär som så att jag äter en bra proteinrik frukost runt 7.00-7.30. Sedan skollunch runt 11.00-12.00 för att sedan sluta skolan runt 15.00 och sedan gå och träna. Vad bör man äta innan passet (glöm inte att jag deffar) :> ? Räcker det med tex rage eller EAA? Och vad bör man ta efter träning?

(Jag ber om ursäkt för dessa frågor konstant tas upp igen men det är svårt att hitta en tråd som exakt liknar min)

Tack än en gång för hjälpen! :D

Du behöver inte äta någonting innan passet. Enkelt sagt kan man säga att det är vad du äter efter passet som kommer vara mest avgörande för nästa träningspass. Detta har att göra med att du under passen tömmer förråden som därefter måste fyllas på. Så länge du håller en aktivitetsnivå som är normal fram tills nästa pass ("lever ett vanligt liv", dvs cyklar till skolan etc; inga maraton!) kommer du inte att tömma förråden innan du tränar nästa gång. Under vila föredrar kroppen att bränna fett framför muskelglykogen (bränslet i musklerna som du behöver under träningen). Rage innan kan du ta om du känner att du måste piggna till eller om orken sviker mot slutet av passet, men det är absolut inget måste. Förmodligen skulle du göra rätt i att bara ta någon koffeintablett istället om du nu måste ha något. Dosen prövar du fram. Billigt är det också. Direkt efter passet (dvs innan du sätter dig på cykeln hem) rekommenderar jag att du tar EAA eller vassle. Sen åker du hem och drar i dig en kolhydratsrik måltid, eventuellt tillsammans med kreatin. Själv brukar jag ta en banan när jag kommer hem, sen kreatin, sen duschar jag och sen drar jag i mig ett lass med pasta. Beroende på hur mycket utrymme du har för kolhydrat i din diet får du såklart justera mängderna, men att lägga kolhydraterna på morgonen och efter träningen är absolut vettigast. Övriga tidpunkter duger "bara" protein och fett utmärkt.

kalutti
2011-03-05, 20:55
Tack för ett perfekt svar! :)

Men hur bör man planera sin mat om man tänker köra ett dubbelpass över dagen eller ett löppass efter några timmar? Hur fungerar det då?

Tack för hjälpen! :D

Sheogorath
2011-03-05, 21:30
Tack för ett perfekt svar! :)

Men hur bör man planera sin mat om man tänker köra ett dubbelpass över dagen eller ett löppass efter några timmar? Hur fungerar det då?

Tack för hjälpen! :D

Då hade jag ätit kolhydrater och kreatin efter båda passen. Även om du inte kommer ha "nytta" av kreatin under ditt löppass kommer du att använda upp det extrakreatin du laddat in.

StraightEdge
2011-03-05, 21:32
Jag använder bara vitaminer, omega-3 och vassle. Alltså inga kolhydrater i from av tillskott. Jag föredrar att äta mina kolhydrater och rekommenderar det samma till dig.

vicarious
2011-03-05, 21:59
Jag använder bara vitaminer, omega-3 och vassle. Alltså inga kolhydrater i from av tillskott. Jag föredrar att äta mina kolhydrater och rekommenderar det samma till dig.

.. och jag föredrar att äta mina proteiner istället för att dricka dom :)

StraightEdge
2011-03-06, 02:24
.. och jag föredrar att äta mina proteiner istället för att dricka dom :)

Ja har det bra man råd så har man :)

Sheogorath
2011-03-06, 08:37
...och jag föredrar att inte vara kategorisk och utesluta det ena eller det andra. Inför morgonträningen innan frukost känner jag att druvsockerlösning passar bra, i övrigt äter jag alla mina kolhydrater, störst lass som morgonens första mål och efter träningen. Protein (vassle) i pulverform har flera fördelar: man kan dricka det under och efter passet utan att det blir meckigt och det sänder en anabol signal för att stimulera muskeluppbyggnad. Det är dessutom ett energisnålt (och ekonomisk) sätt att få upp sitt energiintag. Protein från mat mättar bättre men är i regel dyrare och mer energitätt. Varje typ av energikälla har sina fördelar. Det handlar om tajming, mättnadsbehov mm. Man behöver inte välja kolhydratspulver eller pasta, vassle eller stek.

kalutti
2011-03-06, 09:18
Otroligt tacksam för all hjälp man får här :D

Hur mycket kolhydrater brukar du äta till frukost respektive efter träning? Så jag kan jämföra med mig själv :)

RobbanColeman
2011-03-06, 09:50
Otroligt tacksam för all hjälp man får här :D

Hur mycket kolhydrater brukar du äta till frukost respektive efter träning? Så jag kan jämföra med mig själv :)

Ger mitt exempel här:

frukost i princip 0 kolhydrat

innan passet ca 10g kolhydrat

efter passet ca 10g kolhydrat

efter 2h ytterligare blir det vanligtvis ca 40-120g kolhydrat

kalutti
2011-03-06, 10:01
Låt mig gissa på att du väger 80kg? *flex*

Men är det inte bättre att få in en större mängd kolhydrater efter träningen och sedan 2 timmar senare, samma mängd igen om man har kört ett hårt löppass. (Har jag läst iaf :p )

RobbanColeman
2011-03-06, 10:35
Låt mig gissa på att du väger 80kg? *flex*

Men är det inte bättre att få in en större mängd kolhydrater efter träningen och sedan 2 timmar senare, samma mängd igen om man har kört ett hårt löppass. (Har jag läst iaf :p )

Jag väger 92kg i runda slängar. Jag springer inte alls, har ingen aning. :)

Sheogorath
2011-03-06, 12:00
Otroligt tacksam för all hjälp man får här :D

Hur mycket kolhydrater brukar du äta till frukost respektive efter träning? Så jag kan jämföra med mig själv :)

Frukosten har den här veckan legat på ~56 g kolhydrat (rågflingor, mellanmjölk, lättsockrad lingonsylt). Efter träning ~116 g (banan, vanlig spaghetti och lättsockrad ketchup). Väger 93 kg och deffar just nu på 3100 kcal så jag har ganska hög energikonsumtion. Ingen förbränningsträning här heller (än - den tiden den sorgen). Det kommer förmodligen bli morgonpromenader och/eller lätt jogging längre in i deffen när jag tvingats dra ner på kollisarna ytterligare, då kommer det bli naturligt att ha kolhydrater efteråt eftersom det blir frukost vid hemkomsten.

kalutti
2011-03-06, 19:25
Hur viktigt är det att få i sig kolhydrater just under frukosten? Vad är det som gör det speciellt istället för de andra olika måltiderna?

Tack igen :D

vicarious
2011-03-06, 19:41
Hur viktigt är det att få i sig kolhydrater just under frukosten? Vad är det som gör det speciellt istället för de andra olika måltiderna?

Tack igen :D

Inte alls viktigt. Det är den förhöjda glukostoleransen som gör det "speciellt."

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=45077

Sök på glukostolerans och frukost eller nåt :)