handdator

Visa fullständig version : Förberedelser inför nytt internetprojekt (FILM)


PRound
2011-03-04, 15:52
(detta är ett inlägg från voodoofilm, jag fick ingen respons där så jag testar här istället)

Hejsan!

Jag ska börja spela in film. Jag är nästan helt ny på detta så jag behöver lite hjälp på traven. Jag ska börja med att testa mig fram. "learn by doing" som det så fint heter.

Detta ska bli ett "internetprojekt". Jag har upptäckt att det finns oändliga möjligheter att etablera sig
på just internet, eftersom det är såpass stort som det är idag.
Men till poängen.

Jag behöver hjälp av kunnigt folk för att kunna få en bra start.
Det jag behöver hjälp med är:

1. Kamera? Jag är ute efter en DV kamera. Jag har kikat runt lite på blocket men det är ju en skog med olika kameror.
Jag vill få "film-look", inget hemma-videostuk. Jag vill få samma typ av bild som det är på filmer från tidigt 80 till sent 90tal. Jag kommer att spela in i mörka miljöer,
med skådespelaren eller händelsen i centrum, blinkande ljus och starka färger. Både inomhus och utomhus.
Extra objektiv, stativ eller annan utrustning?

2. Ljud? När jag ser på film upplever jag ljudet väldigt viktigt. Nästan viktigast. Behöver jag bygga ut ljudet, eller räcker det med mick/mickarna som sitter på kameran?
Jag kommer till större del att spela in min egna musik som jag kommer att använda som soundtrack. Måste jag betala för att få ha min egna musik med?


3. Ljus? Jag ska spela in i mörka miljöer. Människor som kommer och går genom mörker. Bara ansikten upplysta etc.
Blinkande ljus och färger. Vilka typer av lampor bör man ha inne resp. ute?

4. Dator? Jag är van vid att redigera film i sony vegas pro (9 och 10). Finns det någon bättre program för redigering av film?
För att rendera ut film i hög kvalitet, behöver jag en starkare dator? Behöver jag uppgradera hårdvara som ljudkort, grafikkort?




Det jag har klart är:

Domän och webbhotell till hemsidan som jag kommer lägga upp streams och nedladdningslänkar på.

Datorer, två laptops och en stationär.

Flera olika skärmar. En större, flera lite mindre datorskärmar och en tjocktv.

Manusskrivarkunskaper och program för skrivande av manus (final draft)

En inspelningsstudio som jag kommer spela in soundtracket i.



Min budget hamnar på omkring 20-30000 kronor, och då ska ALL utrustning vara med.
Filmerna och musiken jag kommer att göra kommer inte att kosta något.

Jag skulle vara väldigt tacksam för att få hjälp med detta!

Om det är något jag har missat så får ni gärna säga till!

Med vänlig hälsning

Gonefishing


Om ni är intresserade av detta och vill vara med i produktionen,
skicka gärna ett PM, jag skulle inte tacka nej till medarbetare!

forslund
2011-03-04, 15:58
Om du anser att ljudet är viktigt att få ordentligt får du räkna med att köra ADR på nästan all dialog. Det är få scener som inte kräver det.

MouZe
2011-03-04, 16:24
[SIZE="4"]
Jag kommer till större del att spela in min egna musik som jag kommer att använda som soundtrack.[B] Måste jag betala för att få ha min egna musik med?

http://i701.photobucket.com/albums/ww17/mccluskeyp/wat.jpg

:confused:

o.z.z
2011-03-04, 16:38
1. Varför inte köpa en Dslr kamera med bra objektiv istället? Film och 80-90tals look kan du få genom diverse filter.

2. Vem skulle du betala till om du gör musiken själv? Är ju du som gjort musiken.

4. Adobe premiere, Final Cut, After Effects om du ska göra specialeffekter mm. Om du inte tycker om att vänta på rendering så kan det ju va gött med mer datorkraft.

PRound
2011-03-04, 16:47
Haha, jag förstår att ni undrar över musiken.
Det var en kille på voodoo forumet som skrev att man var tvungen att betala något slags bolag för att få ha sin musik med i filmer. Ville bara få klart för mig att det inte var så.

Forslund, Vad är ADR?

o.z.z

1. Ingen aning, jag var inte säker på att dslr kameror var kapabla till det.

4. Okej, tack. Tid har jag inga problem med, bara det funkar.

forslund
2011-03-04, 16:49
Automated dialogue replacement (ADR) is the process of re-recording the original dialogue after filming for the purpose of obtaining a cleaner, more intelligible dialogue track (also known as looping or a looping session).[1] In the UK it is called post-synchronisation or post-sync.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dubbing_(filmmaking)

Du spelar alltså in all dialog etc efteråt och ersätter det tidigare inspelade ljudet med för att få en klarare dialog än vad du spelar in vid inspelningstillfället. Blåst, ljud på området som du inte vill ha etc kommer ju störa när du spelar in, speciellt utomhus.

PRound
2011-03-04, 16:56
Jaha! okej. Men det fixar sig!

o.z.z
2011-03-04, 16:56
Haha, jag förstår att ni undrar över musiken.
Det var en kille på voodoo forumet som skrev att man var tvungen att betala något slags bolag för att få ha sin musik med i filmer. Ville bara få klart för mig att det inte var så.

Forslund, Vad är ADR?

o.z.z

1. Ingen aning, jag var inte säker på att dslr kameror var kapabla till det.

4. Okej, tack. Tid har jag inga problem med, bara det funkar.
1. Med filter menar jag inte för kameran, utan filter i redigeringsprogrammet.

PRound
2011-03-04, 17:07
1. Med filter menar jag inte för kameran, utan filter i redigeringsprogrammet.

Jasså! det visste jag inte. Som till exempel?

PRound
2011-03-04, 17:33
Det lutar åt en Canon XL2. Hur låter det?

o.z.z
2011-03-04, 17:58
Jasså! det visste jag inte. Som till exempel?

http://www.videocopilot.net/products/fmp/

PRound
2011-03-04, 18:01
Perfekt, tack!