handdator

Visa fullständig version : Tänker jag rätt om hur fet jag kan tillåta mig att bli?


Spartansk
2011-03-04, 15:48
I somras var jag fetare än jag någonsin varit i vuxen ålder och vägde 83 kilo. Runt nyår var jag nerdeffad till 73. Nu har jag bulkat och börjar närma mig 80-strecket.

Jag har förstått att om man en gång har varit fet så medför det nackdelar hela livet. Men när väl skadan redan är skedd, är det någon fara att hålla sig nästan lika fet som när man var som fetast? Åtminstone när det gäller så pass lite som 83 kilo på 180 cm?

Om inte, så skulle jag kunna ha 83 kilo som bekväm måttstock på hur tung jag kan låta mig bli varje gång jag bulkar, utan att få negativa effekter som jag ändå redan har.

eriksvensson
2011-03-04, 15:56
Det är nog värre om du haft 20-30kg+ än 5-10kg när det gäller "en gång fet, alltid fet". Det beror väl som jag förstått det på hur många nya fettceller du skapat då du var "fet" då dessa inte går bort.

Spartansk
2011-03-04, 16:00
Det beror väl som jag förstått det på hur många nya fettceller du skapat då du var "fet" då dessa inte går bort.

Precis, men det finns även andra negativa bestående effekter, vad jag förstått. Plack i blodkärlen till exempel.

Eddie Vedder
2011-03-04, 16:06
Har du gått upp 7 kg sen nyår tycker jag du ska sakta ner.

Spartansk
2011-03-04, 16:09
Har du gått upp 7 kg sen nyår tycker jag du ska sakta ner.

Det har jag inte, det är ett par kilo kvar till 80 åtminstone. Vågen har gått sönder så jag vet inte riktigt. Men jag håller med dig om att viktuppgången i vilket fall har varit lite väl snabb och jag ska följa ditt tips. I alla händelser hade jag ändå tänkt deffa om ett par veckor, vad jag än väger.

Beelz
2011-03-05, 13:40
Du skriver att du börjar närma dig 80 sträcket igen, men inget om ifall det är rent fett eller mestadels muskler..?!

Spartansk
2011-03-05, 14:06
Mest fett, lite muskler.