handdator

Visa fullständig version : Vilka språk behöver man i framtiden?


Allan
2011-03-04, 14:31
Debatterar språkutbildning med ung och ointresserad generation, och behöver få lite feedback. Ointresserade generationen vill läsa engelska och spanska, medan den Intresserade generationen, dvs jag, anser att kinesiska vore ett kanonval.
Jag är rätt övertygad om att om man lär sig kinesiska idag kommer man ha långt fler dörrar öppnade i framtiden, än om man bara läst europeiska språk. Jag kan även tänka mig att arabiska kan vara nåt - den lilla arabiska jag kan har jag haft långt mer nytta av än den usla tyskan.
Visst, de gamla språken kommer säkert leva kvar ett tag, men ändå - Kina är på G.

HMB
2011-03-04, 14:35
Tror det beror lite på vilken bransch man vill slå sig in i. Allmänt så tror jag precis som du att kinesiskan kommer stå högt i värde. Nu i efterhand så ångrar jag att jag läste tyska i sju år, har inte haft någon som helst användning för den.

von huff
2011-03-04, 14:39
Säkert kinesiska,engelska,spanska och kanske hindi eller vad man nu talar i indien

eternallord
2011-03-04, 14:39
Jag läser kinesiska i mitt civilingenjörsprogram just av den anledningen, jag tror att framtiden ligger i multinationella företag som har mycket produktion med mera i Kina. Att vara flytande i svenska och engelska, samt kunna kinesiska och förstå sig på kinesisk kultur med mera tror jag kommer bädda för både roliga och välbetalda jobb.

Säkert kinesiska,engelska,spanska och kanske hindi eller vad man nu talar i indien

Tänkte också på Indien, men har fått intrycket av att man ofta talar ganska/väldigt god engelska i Indien och det därav inte är lika nödvändigt?

kettlebellGuden
2011-03-04, 14:40
Nu i efterhand så ångrar jag att jag läste tyska i sju år, har inte haft någon som helst användning för den.

Med tanke på att den mesta av exporten från Sverige sker till Tyskland, och importen då tvärtom så kanske det mest är att du är i fel branch om du inte har nytta av tyskan.

14K
2011-03-04, 14:40
Om man ger sig på kinesiska så är det bra om man senare vill lära sig Japanska. RÄTT många tecken är likadana och japaner/koneser kan läsa varandras tecken men kan inte förstå de. Så kinesiska/japanska tror jag är bra språk för framtiden. Har själv studerat japanska i japan.

Sniggel
2011-03-04, 14:40
Kinesiskan (mandarin och ?) låter som ett bra val. Engelska låter som om det fortfarande är rätt så självklart. Spanska är ett rätt stort språk men frågan är hur mycket nytta man har av det? Beror väl på var man vill jobba senare.

Hur är det med tyska? Tyskarna är ju själv dåliga på engelska och de har en ganska stor industri så det är bra att kunna kommunicera med dem.

Men jag håller nog med dig Allan om att "kinesiska" är ett smart val. Kanske även Hindi för Indien är också på väldigt stark frammarsch.

Exdiaq
2011-03-04, 14:43
Mandarin, engelska, spanska

Prankie
2011-03-04, 14:45
Engelska är givet, kinesiska är bra att kunna men viljan att lära sig engelska i Kina är så pass stor att det känns nästan onödigt att lägga ner så mycket mödan för kunna prata kinesiska någorlunda bra.

Tolkia
2011-03-04, 14:48
Hur är det med tyska? Tyskarna är ju själv dåliga på engelska och de har en ganska stor industri så det är bra att kunna kommunicera med dem.
Det med tyskarnas dåliga engelska skulle jag tro kommer att vara ett mindre problem när den generation som nu snart är på pensionsrepet försvunnit. Yngre tyskar (och yngre fransmän) är inte som den klassiska svenska fördomen säger.

Jag hade f.ö. otippat mycket nytta av min tyska där jag jobbade tidigare, eftersom det visade sig att Schweiz och Österrike var starka i branschen. Man skall inte underskatta vikten av att kunna LITE, även om man inte talar språket flytande. Dels för att det är en enorm skillnad mellan att förstå skyltar, kunna handla i snabbköpet osv. om man befinner sig utomlands och att känna sig som om man går omkring i en glasburk och inte fattar ett skit av någonting; dels för att det ofta är en dörröppnare i kontakten med modersmålstalare om man kan göra ett ambitöst försök att göra bort sig på deras eget språk och har lite intresse för och kunskap om landet/kulturen.

eternallord
2011-03-04, 14:50
Engelska är givet, kinesiska är bra att kunna men viljan att lära sig engelska i Kina är så pass stor att det känns nästan onödigt att lägga ner så mycket mödan för kunna prata kinesiska någorlunda bra.Viljan må vara stor, men kineser är exceptionellt dåliga på engelska. Som det ser ut nu kan du absolut inte förvänta dig att kineser inom översiktlig framtid generellt kommer behärska ens grundläggande kommunikationsfraser.

PCX
2011-03-04, 14:53
Den vinnande kombinationen kommer vara flytande engelska kombinerat med vissa artighetsfraser/enkla fraser på diverse asiatiska språk. Samt kunskap om kultur och etikett i nämna områden.

Hemi
2011-03-04, 14:56
Vad jag hört så har den mindre och mindre tyskan i Sverige blivit ett problem. Svenskarna kanske inte åker lika mycket till Tyskland längre men internationella kontakter mm är densamma. Tyskarna är så pass många och har inte behövt vara så bra på engelska som de mer folkfattiga länderna som Sverige. Tror jag.

Spankan kanske ses lite mer exotisk och man hör den oftare i och med invandringen från Latinamerika och man hör den lite mer i amerikansk film nu är förr t ex. Svenskarna reser mer i Spanien och inte bara till Kanarieöarna, spanskakunskaper blev väl populärt på 90-talet efter att ha varit nästan obefintligt innan. Kul med lite nytt, men jag är lite trött på blajspanskan, en massa mumbojumbo som låter coolt men inte betyder nåt. Bättre att lära sig riktigt.

Indien är bättre på ingenjörskap, IT osv än förr men på forskningsfronten är det lite sämre, tror att de har mer nytta av att lära sig andra språk än vi andra deras än så länge. Inget ont om Indien nu.

Sniggel
2011-03-04, 14:57
Det med tyskarnas dåliga engelska skulle jag tro kommer att vara ett mindre problem när den generation som nu snart är på pensionsrepet försvunnit. Yngre tyskar (och yngre fransmän) är inte som den klassiska svenska fördomen säger.

Jag hade f.ö. otippat mycket nytta av min tyska där jag jobbade tidigare, eftersom det visade sig att Schweiz och Österrike var starka i branschen. Man skall inte underskatta vikten av att kunna LITE, även om man inte talar språket flytande. Dels för att det är en enorm skillnad mellan att förstå skyltar, kunna handla i snabbköpet osv. om man befinner sig utomlands och att känna sig som om man går omkring i en glasburk och inte fattar ett skit av någonting; dels för att det ofta är en dörröppnare i kontakten med modersmålstalare om man kan göra ett ambitöst försök att göra bort sig på deras eget språk och har lite intresse för och kunskap om landet/kulturen.
Det har du säkert rätt i. Ja det där med att kunna "lite" har man också nytta av. Jag kan väldigt lite tyska, men om jag kan förstå 3-4 ord i en mening kan jag lista ut vad det är för ämne de pratar om och när jag jämför en mening med nästa kan jag ibland lista ut vad det är som sägs på ett ungefär, även om jag bara förstår 30-40% av orden.

Viljan må vara stor, men kineser är exceptionellt dåliga på engelska. Som det ser ut nu kan du absolut inte förvänta dig att kineser inom översiktlig framtid generellt kommer behärska ens grundläggande kommunikationsfraser.

Tror du det beror på att deras språk är väldigt annorlunda pga att deras språk kräver en helt annorlunda teknik när man talar? Jag tror det nämligen. Det anses väl även omvänt svårt för oss att lära oss kinesiska eftersom där är många nyanser i språket som vi inte lägger märke som kan påverka betydelsen drastiskt.

WHITEFOLKS
2011-03-04, 15:04
Ur arbetssynvinkel så är det svårt att säga.

Att kunna ett stort språk som mandarin kanske ger möjlighet att söka på många arbeten men ett mindre språk som lettiska kanske garanterar ett arbete just för att väldigt få kan svenska-lettiska.

Man ska inte underskatta värdet av att kunna ett "konstigt" språk.

häftig
2011-03-04, 15:13
Jag anser att man har en stor fördel att kunna ett tredje språk, vilket det än gäller. Jobbar själv på ett stort företag där kunder kommer från hela europa. Ibland får man mail och samtal från folk som inte kan engelska öht. Då har man enDå har man en stor fördel i att kunna tyska, spanska, franska, finska, ryska eller vilket språk det än gäller. Tack vare att jag kan lite tyska och spanska har jag förstått samtal och mail som jag annars inte hade kunnat förstå. Dessutom så förstår man fler språk om man har lite basic kunskaper i olika språk.

Någon påpekade att indier har en väldigt bra engelska, det håller jag inte alls med om. Jobbar en hel del med indier nämligen.

eternallord
2011-03-04, 15:16
Tror du det beror på att deras språk är väldigt annorlunda pga att deras språk kräver en helt annorlunda teknik när man talar? Jag tror det nämligen. Det anses väl även omvänt svårt för oss att lära oss kinesiska eftersom där är många nyanser i språket som vi inte lägger märke som kan påverka betydelsen drastiskt.Jag tror det har två stycken huvudsakliga anledningar.

1) Precis det du säger, att det är ett helt annorlunda sätt att se på hur man talar. Att lära sig prata ett germanskt språk handlar mycket om att lära sig glosor, lite grundläggande böjningar av orden och eventuellt mindre grammatiska förändringar.

Kinesiska å andra sidan är helt annorlunda. Man måste lära sig nya sätt att få fram och använda ljud, lära sig behärska tongångar i stavelserna och att urskilja små subtila tonala nyanser i orden för att det ska bli rätt. Samma ord kan ha 5 olika betydelser (ofta helt orelaterade) beroende på vilken tongång man använder när man säger det.

Samma svårigheter gäller såklart på andra hållet, när de ska försöka förstå sig på våra språk.

2) Den kinesiska politiken och kulturen har under lång tid varit isolerad och kontrollerad, staten bestämmer mycket och det är väldigt nyligen som landet på allvar börjat öppna upp sig. De har extremt klent kulturellt intryck från väst, vilket uttrycker sig på många sätt. Till detta måste man betänka att kineserna talar extremt många olika dialekter och det dom kallar dialekter är det vi kallar för språk. Kineser som talar olika dialekter kan i regel inte förstå varandra överhuvudtaget. Det som ligger högst på kinesisk statens prioritetslista är att lära alla kineser mandarin/rikskinesiska (dvs, i delar av landet som pratar andra dialekter lär man ut mandarin som "andra-språk") och även här har man lång väg att vandra.

von huff
2011-03-04, 15:25
Fast hur länge tar det innan man kan konversera så pass bra på kinesiska att man har nytta av det i arbetslivet?Att läsa några kurser i högskolan är ju inte till stor nytta anser jag.

MichiPich
2011-03-04, 15:26
Arabiska.

Sniggel
2011-03-04, 15:28
De har extremt klent kulturellt intryck från väst, vilket uttrycker sig på många sätt.

Detta har jag märkt av. Tror jag inte är den enda som förundras över hur de beter sig eller reagerar på olika situationer, samt hur deras humor kan fungera. Jag och såna som kommer från samma kultur som mig tycker ofta att de kan verka konstiga eller tänka konstigt. Men det är nog bara jag som är uppfostrad i en helt annan kultur.
Jag kan tycka att kineser och japaner verkar väldigt ogenerade i vissa frågor, samt att de kan uttrycka sig extremt radikalt och så tror man att de skämtar men de är fullt allvarliga och då blir man lite tyst och hajar inte alls hur de tänker. Det är helt klart mycket intressant med dessa kulturskillnader.
Jag är dock rätt förtjust i deras humor i den mån jag fått ta del av den av asiatiska vänner men även av program man sett :D

Har bott tillsammans med en kines i 1-2 år som var/är en nära vän och det gick bra men samtidigt tror jag att jag aldrig blev riktigt klok på hur han var funtad :P

eternallord
2011-03-04, 15:29
Fast hur länge tar det innan man kan konversera så pass bra på kinesiska att man har nytta av det i arbetslivet?Att läsa några kurser i högskolan är ju inte till stor nytta anser jag.
Det är nog individuellt, ett par år troligtvis. Mitt program är Elektroteknik med Kinainriktning vilket innebär att jag till hösten flyttar till Kina och läser del av programmet i Kina (de tekniska kurserna är lyckligtvis på engelska, hehe ;) ) och det tror jag kommer göra mycket skillnad. Man lär sig mycket mer på att faktiskt vara i ett land och snacka språket än att bara studera det i skolan.

Tolkia
2011-03-04, 15:33
Fast hur länge tar det innan man kan konversera så pass bra på kinesiska att man har nytta av det i arbetslivet?Att läsa några kurser i högskolan är ju inte till stor nytta anser jag.
Har man tänkt sig ett arbete som innebär resor alt. arbete borta i aktuellt land, så skulle jag säga att allt som höjer en över nollnivån är ett plus (se även mitt tidigare inlägg). Det är t.ex. typ ENORM skillnad socialt mellan att kunna snappa upp åtminstone brottstycken av konversationerna i fikarummet
och att sitta som i ett akvarium och inte fatta ett skit av någonting. Plus de ofantliga fördelarna att kunna läsa på skyltar, läsa priser i affärer, hitta i telefonkatalogen osv. Alla de små sakerna som man inte tänker på.

eternallord
2011-03-04, 15:35
Detta har jag märkt av. Tror jag inte är den enda som förundras över hur de beter sig eller reagerar på olika situationer, samt hur deras humor kan fungera. Jag och såna som kommer från samma kultur som mig tycker ofta att de kan verka konstiga eller tänka konstigt. Men det är nog bara jag som är uppfostrad i en helt annan kultur.
Jag kan tycka att kineser och japaner verkar väldigt ogenerade i vissa frågor, samt att de kan uttrycka sig extremt radikalt och så tror man att de skämtar men de är fullt allvarliga och då blir man lite tyst och hajar inte alls hur de tänker. Det är helt klart mycket intressant med dessa kulturskillnader.
Jag är dock rätt förtjust i deras humor i den mån jag fått ta del av den av asiatiska vänner men även av program man sett :D
Japp, visst är det så. Var dock försiktig med att klumpa ihop kineser och japaner för mycket, de är heeelt olika kulturer. Japaner är, om än ointresserade av västerlänningar osv, ändå utbildade, införstådda, ganska rika och långt fram tekniskt.
Kineser har oerhört mycket lägre levnadsstandard och är väldigt främmande för många mode och dylika koncept. Jag behandlades som en rockstjärna när jag var där pga mina piercingar och tatueringar, jag fick intrycket av att de knappt sett något sånt överhuvudtaget, och då snackar vi alltså Beijing. Föräldrar tryckte fram sina små barn för att ta bilder med mig, tjejerna flockades, det var väldigt surrealistiskt.
Åker man ut utanför de absolut största städerna är det ännu märkligare, då tittar dom på nästan alla västerlänningar som om de vore utomjordingar.

Sniggel
2011-03-04, 15:36
Har man tänkt sig ett arbete som innebär resor alt. arbete borta i aktuellt land, så skulle jag säga att allt som höjer en över nollnivån är ett plus (se även mitt tidigare inlägg). Det är t.ex. typ ENORM skillnad socialt mellan att kunna snappa upp åtminstone brottstycken av konversationerna i fikarummet
och att sitta som i ett akvarium och inte fatta ett skit av någonting. Plus de ofantliga fördelarna att kunna läsa på skyltar, läsa priser i affärer, hitta i telefonkatalogen osv. Alla de små sakerna som man inte tänker på.

Att "få in en fot" i språket helt enkelt. Sen är det mycket lättare att promenera vidare. :D

filmjölk
2011-03-04, 16:02
Arabiska. Visst Kinesiska, Spanska, Franska, Rysska, Polska etc. kan vara nyttiga i arbetslivet då man kanske åker utomlands. Men skall man inte ha ett sådant jobb, och planerar att bo kvar i Sverige så har man långt större nytta av Arabiska.

Remote
2011-03-04, 16:07
Svenska och engelska är grunden för svenskar. Tyska och spanska har varit bra komplement och Tyskland är fortfarande en stor handelspartner. Spanska är ej relevant i nuläget, vilket Kinesiska är och kommer fortsätta att vara.

Att lära sig arabiska i Sverige utan planer på internationellt arbete känns otroligt fruktlöst.

He-man
2011-03-04, 16:22
Att lära sig arabiska i Sverige utan planer på internationellt arbete känns otroligt fruktlöst.

Beror ju lite på vad man jobbar med och vart i Sverige också. Jag som jobbar på sjukhus skulle haft nytta av att kunna bl.a. Arabiska vid ett antal tillfällen när det kommer patienter som varken pratar Engelska eller Svenska. Men kanske inte lika användbart om man vill göra karriär inom företag och handel.

filmjölk
2011-03-04, 16:23
Att lära sig arabiska i Sverige utan planer på internationellt arbete känns otroligt fruktlöst.

En väldigt stor del av Sveriges befolkning härstammar från områden där man talar Arabiska, eller förstår Arabiska. Ganska många av dem talar begränsad Svenska och ingen Engelska. Det är inte fruktlöst att kunna Arabiska i vård, service, handel.

Allan
2011-03-04, 16:26
Det kan ju finnas fördelar med att lära sig marginalspråk också. Det finns all anledning att tro att arabisktalande länder kan vara potentiella marknader i framtiden, i synnerhet om de demokratiseras - då är det nog inte så dumt att kunna säga några ord även på den här sidan förhandlingsbordet.
I synnerhet har jag märkt att man får en stärkt position i en förhandling om man visar att man kan förstå den andra sidans språk, de blir lite försiktigare med vad de säger då...

shape
2011-03-04, 16:30
Troligtvis står China, Ryssland och Afrika på randen inför industriella och ekonomiska boomar som cykliskt kommer dominera världen de kommande 50-100 åren varför dessa språk skulle vara självklara val för mig, om jag hade tid att läsa mig ett nytt språk.

Självmant hade jag valt ryska, då jag inte skulle behöva åka så långt hemifrån vid en ev. affärsresa. Nu råkar jag kunna lite franska varför Canada har blivit mitt affärsområde.

stridis
2011-03-04, 16:37
Att kunna finska eller jiddisch inom äldrevården är inte fel...

Allan
2011-03-04, 17:22
Att kunna finska eller jiddisch inom äldrevården är inte fel...

Jiddsich??????

HMB
2011-03-04, 17:40
Med tanke på att den mesta av exporten från Sverige sker till Tyskland, och importen då tvärtom så kanske det mest är att du är i fel branch om du inte har nytta av tyskan. Jag är ej färdig med studierna ännu så vi får se ifall jag ändrar på mitt "betyg" av tyskan då jag kommit in i branschen :)

z_bumbi
2011-03-04, 18:08
Tyska, Polska och Ryska
Det är och kommer att förbli våra största grannar och även om fler lär sig engelska så finns det flera generationer som inte kan engelska. Det är heller så att alla kommer att lära sig engelska så pass bra att de kan föra djupare diskussioner om alla ämnen som kan tänkas komma upp.

Spanska
Från södra USA till Kap Horn är ett stort område och behovet av infrastruktur är också så stort och har de inte spanska som modersmål så är chansen ganska stor att ganska många i alla fall förstår en del. Spanien är inte heller så litet land, även om ekonomin just nu är i botten så har det ett samband med nästa punkt.

Stora delar av afrika är underutvecklat och där blir det troligen den snabbaste expansionen men de som troligen kommer att utföra det är utländska företag med inhemsk arbetskraft inklusive lokala tolkar.

Kinesiskan vet jag inte. De har ett fungerade skolsystem och om Kina bestämmer sig för något så får de ofta fram det så vill de få fram högutbildade som pratar engelska så får de troligen det. Om någon som pratar språket och har bott där tycker att det är onödigt så känns det också som ett ganska så bra tips.
Att alla kineser skulle prata engelska känns självklart avlägset men det räcker ju om det finns 50 miljoner som gör det för att bedriva affärer etc.

Annine
2011-03-04, 18:13
Ryska eller kinesiska, japanska.

Fast jag försöker lära mig franska, bara för att det är så himla fint. Kommer nog inte gynna mig särskilt mycket i framtiden. Språk är kul dock :)

eternallord
2011-03-04, 18:22
Kinesiskan vet jag inte. De har ett fungerade skolsystem och om Kina bestämmer sig för något så får de ofta fram det så vill de få fram högutbildade som pratar engelska så får de troligen det. Om någon som pratar språket och har bott där tycker att det är onödigt så känns det också som ett ganska så bra tips.
Att alla kineser skulle prata engelska känns självklart avlägset men det räcker ju om det finns 50 miljoner som gör det för att bedriva affärer etc.
Men jag fattar inte hur man kan tro på detta när man inte är i närheten av att få kineserna att prata samma kinesiska.

Jag tror inte folk inser hur pass annorlunda Kina är konceptuellt jämfört med exempelvis Sverige.

Minimjölk
2011-03-07, 09:08
Udnerskoltiden läste Engelska/Tyska och varje språklektion var en pina. Jag ogillade språk. Tyskan har jag aldrig haft någon glädje av men när jag började jobba var engelska Koncernspråk så efter ett antal år där jag använder engelska så gott som dagligen i tal och skrift är det nästan lättare att kommunicera med det jämfört med svenska. Eftersom jag jobbar i teknik/IT-branchen men mycket underleverantörer och tillverkare i Asien ser jag att jag hade haft störst nytta av Kinesiska, Japanska, Koreanska och till viss del Thailändska. De flesta Européer som jobbar i min branch är oftast hyffsade eller duktiga på Engelska. Tyvärr är inte fallet alltid så med mina asiatiska vänner.

Spanska tror jag däremot är rätt gångbart om man reser mycket privat i olika delar av världen. Svenska är ju ett minimalt språk i sammanhanget och fungerar bara i Norden men har den stora fördel att vi svenskar insettt vårt språks begränsning och därmed gjort att vi överlag är väldigt positiva till att lära oss andra språk vilket ju ger oss en fördel utomlands. Rent generellt kan man komma väldigt lånt genom att bara kunna några standardfraser på det lokala språket. Genom att visa att man försöker tala "deras" språk vinner man förtroende, sympati och respekt.

O_Wao
2011-03-07, 09:21
Sett till världsekonomin skulle man nog ha nytta av att läsa kinesiska (mandarin), japanska och arabiska. Just för att de språkgrupperna inte lär sig engelska i skolan på samma sätt som européer.

High1ander
2011-03-07, 09:22
Kinesiska i all ära, men tror knappast svenskar kan konkurrera med kinesiska studenter. De svenska kanske är bättre per capita, men Kina kommer ändå ha fler "duktiga" än Sverige har. Bara för att Kina exploderar så innebär inte det att de har nått behov av "svenskar" eller "jänkare". Visst, kanske lättare att få jobb på Ericsson, men tror inte några svenskar kommer anställas på kinesiska storföretag. Några kanske har motargument som "svenskar är bättre" eller "svenskar är mer erfarna i världen", tror jag knappast. Det är löljigt många kineser som pluggar utomlands med mål att komma tillbaka till Kina...

Spanska tror jag är bättre, Mexico ner till sydligaste Sydamerika behöver "know-how" och det har inte samma utbildningsexplosion som Kina, därför "tror" jag det är lättare att få jobb där.

O_Wao
2011-03-07, 09:27
Ryska är ett annat "världsspråk" som kan vara en bubblare på listan, som någon skrev.

Yes
2011-03-07, 09:40
Jag är rätt övertygad om att om man lär sig kinesiska idag kommer man ha långt fler dörrar öppnade i framtiden, än om man bara läst europeiska språk.
Vilka är "man"?

Granatgiraffen
2011-03-07, 10:28
Men jag fattar inte hur man kan tro på detta när man inte är i närheten av att få kineserna att prata samma kinesiska.

Jag tror inte folk inser hur pass annorlunda Kina är konceptuellt jämfört med exempelvis Sverige.

Jag tror inte folk inser hur sjukt långt efter Kina ligger i samtliga utvecklingsområden, från socialt till socialtekniskt (he he, nytt ord? not. what). Det kommer ta mycket lång tid för dom att utvecklas till europeisk standard.

z_bumbi
2011-03-07, 11:04
Men jag fattar inte hur man kan tro på detta när man inte är i närheten av att få kineserna att prata samma kinesiska.

Jag tror inte folk inser hur pass annorlunda Kina är konceptuellt jämfört med exempelvis Sverige.

Du blandar ihop befolkningen i stort och de högutbildade i medel och överklassen som är de som svenskar mestadels kommer att göra affärer med. Det finns en stor grupp i Kina som har pengar, de får in sina barn på inhemska skolor med utländska språk som en naturlig del, de har internet och satelit-TV, de har råd att skicka sina barn utomlands för vidare studier osv.

Vill man jobba lokalt ute i landet (inlandet, jordbruk/gruvor) så är det en annan fråga men då kanske inte skolkinesiskan från Sverige funkar så bra i alla fall just för att de inte pratar samma språk.

Doctor Snuggles
2011-03-07, 11:26
Om nedlagda sci fi-serier av Joss Wheedon är något att gå efter, och de är de, så är mandarin where it's at.

n1tro
2011-03-07, 12:08
kinesiska utan tvekan. tänkte det och en kinesisk polare loggade in på msn samtidigt = epic win

mvh

Prankie
2011-03-07, 12:34
Det finns 1,3 miljarder kineser, mellan 100 - 250 miljoner räknas som medelklass med en årsinkomst mellan 60000 och 500000 yuan. Anledning till det relativ låga siffran är en del av inkomst spenderas på tjänster som är billig i Kina, exempelvis städning eller frisörsalonger. Exempelvis när jag var där senast kostar det 10 yuan(ca 10sek) att få håret tvättad, masserad och klippt, vad skulle det kosta i Sverige?

Konkurrensen från landet pressar ner lönen på alla lågkvalificerad arbete, för att bli medelklass kräver det bra akademiska resultat i välkända universitet eller vara egenföretagare. Inom akademiska resultat väger engelska tungt. Visst räkna man medel är Kina långt efter västländer, men samtidigt produceras fler eliter än de flesta länder i absoluta term.

Med det sagt finns det absolut en fördel att kunna kinesiska om man ska slå sig in i den kinesiska marknaden, men enligt mina spekulationer är det betydlig mer kostnadseffektivt att hitta en kines som kan bra engelska och förstår västerländsk kultur än hoppas på hitta en västlänning som lär sig bra kinesiska och förstår kulturen.

OnT: Språk som jag tror på kan vara intressanta i framtiden är Arabiska, Berber och Swahili då Afrika har fortfarande mycket otappad råvaror och förmodligen ett mål för exploatering.

spann
2011-03-07, 15:29
Finns det inte många olika dialekter i kina, och då så kraftiga att de inte förstår varandra? Fast iofs, väljer väll den kinesiskan som talas i de stora städerna/ av flest.

Sen har jag även hört att Kina har inte ens yta nog för att kunna odla mat åt hela sin befolkning och tänker gå in i Afrika och börja nyttja deras tillgångar (och med att gå in menar jag inte kriga, utan affärsmässigt)! Så som Prankie sa så lär Afrika komma om ett tag eller två (fall de nu lyckas göra nått så vinsten inte delas på några få personer)

Hemi
2011-03-07, 17:31
Finns det inte många olika dialekter i kina, och då så kraftiga att de inte förstår varandra? Fast iofs, väljer väll den kinesiskan som talas i de stora städerna/ av flest.

(...)

Samma sak med engelskan folk bara i landet England kan omöjligen förstå varandra. BBC engelska :confused: Queen's english :confused: Sällan hört annat än på TV. Fast de flesta kan förstås tala tydligare och gör så, så andra kan förstå. Vet inte hur det är med kinesiska dialekter.

Nitrometan
2011-03-07, 17:33
Sen har jag även hört att Kina har inte ens yta nog för att kunna odla mat åt hela sin befolkning och tänker gå in i Afrika och börja nyttja deras tillgångar (och med att gå in menar jag inte kriga, utan affärsmässigt)! Så som Prankie sa så lär Afrika komma om ett tag eller två (fall de nu lyckas göra nått så vinsten inte delas på några få personer)

Fast pengarna är fortfarande kinesiska. *popcorn*

Prankie
2011-03-07, 17:49
De som har gått i skolan kan oftast mandarin eller kantonesiska. Den äldre generation fram till 60 talister finns det de som bara kan lokaldialekt för saknad skolgång och kulturrevolution som förstörde nästan en hel generation. Men trots det är riktig sällan man träffa någon som inte kan mandarin i storstäder.