handdator

Visa fullständig version : Ifrågasättande av dietmetoder


yxmannen
2003-11-23, 14:33
Jag måste ifrågasätta en del människor på detta forum. Anser ni att man kan bli tävlingshård, (runt 5 % fett) på att äta vilken sorts mat som helst så länge man bara håller sig inom ramarna att man håller ett energiunderskott? Det VERKAR så när ni skriver, men jag kanske har fel? Vill gärna se bilder på någon av dessa forummedlemmar i tävlingsform och en tillhörande dietmeny bredvid bilderna. Det skulle vara ytterst intressant att se om ni har belägg för det ni skriver eller om ni bara talar om allmänt välmående? Jag är alltså inte ute efter några studier, utan vill ha konkreta resultat av hur många på detta forum som verkligen lever som de lär eller bara ser till studier?

Action
2003-11-23, 15:42
Nu håller jag ju med dig och ställer mig också frågande till vissa medlemmars påståenden.

Jag anser att det inte går att äta vad som helst för att nå toppform ner till 5% och under den nivån. Mitt kostupplägg inför tävling var följande.

Inledningsvis låg jag på 51/36/13 i E%
I slutet av dieten låg jag på 31/55/13 i E%

Kan tyckas vara lite fett men det fungerar för mig och jag tappade från 97kg till 85kg och från 13%BF till 4%BF

Och jag ser det också som en del att skippa kolhydrater på kvällen förutom de snabba efter träningen. Denna justering görs efter ett tag på diet och då energiintaget ska minskas.

Munter
2003-11-23, 15:56
Är det nån som sagt sig vara tävlingshård av oss glada amatörer ? Det har jag sällan sett, men jag håller med om att det är mycket snack hit och dit utan att folk provat det själv, absolut. Båda vad gällande diet och bygge. Jag kan stolt säga att jag försökt bli riktigt hård men det gick åt pipan. Återkommer i denna tråd till våren och gör herr Action gråtfärdig över hur fet han är.

Sverker
2003-11-23, 16:24
Vet inte vad du är ute efter yxmanen ?

Enligt mig så är det endast dieter där man äter mindre än man förbrukar som ger, bestående, resultat.
Det går inte att komma iform endast genom att endast äta protein, keto-diet eller någonting annat.
Jag äter relativt bra med mycket kolhydrat. Kolhydraterna för att kunna träna ordentligt.

yxmannen
2003-11-23, 17:06
Originally posted by Sverker
Vet inte vad du är ute efter yxmanen ?

Enligt mig så är det endast dieter där man äter mindre än man förbrukar som ger, bestående, resultat.
Det går inte att komma iform endast genom att endast äta protein, keto-diet eller någonting annat.
Jag äter relativt bra med mycket kolhydrat. Kolhydraterna för att kunna träna ordentligt.

Vad jag är ute efter? Jo, just det här med energiunderskott av kalorier. Att ALLT inte kretsar kring detta, utan diet handlar även om VAD man äter och NÄR man äter det om man vill toppa formen. Men det är du säkert medveten om. Dock VERKAR det som sagt inte som om alla här inne är lika medvetna om det. Fin form förresten. :thumbup:

King Grub
2003-11-23, 17:13
Jag håller med Sverker. Jag har aldrig visat upp resultaten av en diet på en scen, men jag har toppat formen några gånger under åren. Det som avgör om jag ökar eller minskar i vikt är direkt relaterat till energiintaget. Givetvis måste jag dessutom hålla koll på fördelningen av näringsämnen för att se till att viktminskningen består av fett och inte muskler, vilket jag åstadkommer genom att hålla proteinintaget på en nivå som passar mig (och den är rätt hög) och utöva hård och tung träning. För att kunna genomföra denna träning krävs att jag inte låter för stor del av energineddragningen bestå av kolhydrater.

Men, jag kan ju inte deffa på sockerkaka. :D Äter jag strax under mitt energibehov i form av sockerkaka går jag ju ner i vikt, men då består inte den viktminskningen av så stor del fettvävnad som jag skulle önska. :) För mig är det där fördelningen av näringsämnen kommer in mest: att avgöra vad viktminskningen består av och att orka träna hårt samtidigt som kroppsvikten sjunker, och helst må bra under tiden.

yxmannen
2003-11-23, 17:26
Originally posted by King Grub
Jag håller med Sverker. Jag har aldrig visat upp resultaten av en diet på en scen, men jag har toppat formen några gånger under åren. Det som avgör om jag ökar eller minskar i vikt är direkt relaterat till energiintaget. Givetvis måste jag dessutom hålla koll på fördelningen av näringsämnen för att se till att viktminskningen består av fett och inte muskler, vilket jag åstadkommer genom att hålla proteinintaget på en nivå som passar mig (och den är rätt hög) och utöva hård och tung träning. För att kunna genomföra denna träning krävs att jag inte låter för stor del av energineddragningen bestå av kolhydrater.

Men, jag kan ju inte deffa på sockerkaka. :D Äter jag strax under mitt energibehov i form av sockerkaka går jag ju ner i vikt, men då består inte den viktminskningen av så stor del fettvävnad som jag skulle önska. :) För mig är det där fördelningen av näringsämnen kommer in mest: att avgöra vad viktminskningen består av och att orka träna hårt samtidigt som kroppsvikten sjunker, och helst må bra under tiden.

Jag håller också med Sverker. Det jag ifrågasätter är inlägg som antyder att man skulle kunna deffa sig till toppform på sockerkaka eller dylikt, så länge man håller energiminus. Dock vill jag vara noga med att poängtera att inget påstående om "sockerkaksdeffen" direkt uttalats. Håller för övrigt med om allt som skrivits i tråden än så länge. :)

King Grub
2003-11-23, 17:42
Tog bara sockerkaka som exempel eftersom det är så gott! :eating: :hbang:

Lågt GI också. Och då måste det ju vara nyttigt. :D

Mindek
2003-11-23, 17:53
Originally posted by King Grub
Tog bara sockerkaka som exempel eftersom det är så gott! :eating: :hbang:

Lågt GI också. Och då måste det ju vara nyttigt. :D


Har du nåt bra recept på "nyttig" sockerkaka Grubbis?

King Grub
2003-11-23, 18:10
Originally posted by Mindek



Har du nåt bra recept på "nyttig" sockerkaka Grubbis?

Nej. Det finns nog inte. Kolhydraterna är långsamma, men det blir svårt att få någon näring i sockerkaka.

Diana
2003-11-23, 22:46
Originally posted by yxmannen


Det jag ifrågasätter är inlägg som antyder att man skulle kunna deffa sig till toppform på sockerkaka eller dylikt, så länge man håller energiminus.

kan du inte skriva vilken/vilka skribenter/inlägg du syftar på så de "skyldiga" kan "försvara" sej,, vart bara lite nyfiken för dom inläggen måste jag totalt missat..;) skulle va kul o läsa dem oxå

yxmannen
2003-11-23, 22:57
Originally posted by Diana


kan du inte skriva vilken/vilka skribenter/inlägg du syftar på så de "skyldiga" kan "försvara" sej,, vart bara lite nyfiken för dom inläggen måste jag totalt missat..;) skulle va kul o läsa dem oxå

Lägg märke till att jag också skrev: "Dock vill jag vara noga med att poängtera att inget påstående om "sockerkaksdeffen" direkt uttalats."

Det jag var kritisk mot var antydningar till att man skulle kunna komma i form på det mesta så länge man håller kaloriminus. Som sagt, har inte direkt uttalats men det har förekommit vid ett flertal tillfällen. Orkar dock inte söka efter specifika trådar men de som vet med sig att de har skrivit känner sig säkerligen manade att svara. ;) "Sockerkaksdeffen" var alltså enbart en slags metafor. Förstår du skillnaden?

Pez
2003-11-23, 23:25
Äsch...det där är en såndär klassisk "men" fråga - "Om du går ner eller upp i vikt beror på ditt energiintag...men (viktigt "men" :D ) huruvida viktförlusten till största delen kommer bestå av fett eller muskler reglerar du genom att välja näringskällor och timear näringsintagen rätt under dagen beroende på träning, cardio, sömn osv... (sen kommer hela vila, sömn, träna rätt under diet osv osv osv).

Vad jag menar är att det är en såndär klassisk fråga/påstående som alltid är större än man kan förklara enkelt.. frågan växer och ger upphov till nya teorier och problem..nya frågor och svar.. alla har olika teorier, alla fungerar olika.. grundpåståendet, hur onyanserat och platt det än är, stämmer dock - "Om du går ner eller upp i vikt beror på ditt energiintag...".

/pez

Diana
2003-11-24, 11:52
Originally posted by yxmannen


Lägg märke till att jag också skrev: "Dock vill jag vara noga med att poängtera att inget påstående om "sockerkaksdeffen" direkt uttalats."

Det jag var kritisk mot var antydningar till att man skulle kunna komma i form på det mesta så länge man håller kaloriminus. Som sagt, har inte direkt uttalats men det har förekommit vid ett flertal tillfällen. Orkar dock inte söka efter specifika trådar men de som vet med sig att de har skrivit känner sig säkerligen manade att svara. ;) "Sockerkaksdeffen" var alltså enbart en slags metafor. Förstår du skillnaden?

Jovisst självklart framgick de ju tydligt att du menade att "sockerkaksdeffen" var en metfor:) MEN inläggen du syftar på måste ju ändå innehållit någon sorts konstiga defftips(ävenom de nu inte va just sockerkaka så måste de ju varit nåt såpass konstigt att de fick dej att reagera o starta en tråd ang det, såklartatt du inte orkar räkna upp ALLA inlägg men om de rör sej om fler måste du ju kunna nämna åtminstone ett eller iaf en skribent? annars kommer ju ingen ta åt sej? de som antytt att man kan deffa sej i form me "konstiga?" metoder kanske inte alls ser det på samma sätt som du.. bara en tanke

yxmannen
2003-11-24, 13:38
Originally posted by Diana


Jovisst självklart framgick de ju tydligt att du menade att "sockerkaksdeffen" var en metfor:) MEN inläggen du syftar på måste ju ändå innehållit någon sorts konstiga defftips(ävenom de nu inte va just sockerkaka så måste de ju varit nåt såpass konstigt att de fick dej att reagera o starta en tråd ang det, såklartatt du inte orkar räkna upp ALLA inlägg men om de rör sej om fler måste du ju kunna nämna åtminstone ett eller iaf en skribent? annars kommer ju ingen ta åt sej? de som antytt att man kan deffa sej i form me "konstiga?" metoder kanske inte alls ser det på samma sätt som du.. bara en tanke

Låt oss säga så här: Jag är hyfsat nöjd med de svar som jag fått än så länge. ;)

Lalla
2003-11-24, 14:16
Håller också med Sverker. :thumbup:

Men man måste ju skillja på kraftigt överviktiga som bara vill ner i vikt och de som ska deffa för nån tävling eller nån s.k. "Beach 20xx" .

Så länge man äter mindre än man gör av med går man ju ned i vikt, oavsett om man lever på sockerkaka eller en "vetenskaplig" deff fördelning...
Vad för vikt man förlorar går ju alltid att diskuteras...;)

Jaja, man får ta allt som sägs med en nypa salt helt enkelt och pröva sig fram, vi är alla trots allt olika! och glöm för guds skull inte att leva också!!!
:cool:

Diana
2003-11-24, 14:25
Originally posted by yxmannen


Låt oss säga så här: Jag är hyfsat nöjd med de svar som jag fått än så länge. ;)

ahaa då ska ja inte lägga mej i nåt mer:nono: