handdator

Visa fullständig version : Kan man bli för motiverad?


nath
2011-03-03, 23:48
Motiverad kanske är fel ord, men jag går runt och är så pepp hela tiden att det nästan är jobbigt.
Go kväll!

Har tränat några månader nu, börjat på ett gym jag älskar, känner mig bekväm på gymmet och i utförandet av de övningar jag gör. Jag märker resultat, men jag vill ha meeeer.

Är nästan ledsen när jag behöver gå hem från gymmet, och får hålla mig från att inte köra ett kvällspass också. Hoppar gärna över vilodagar, eftersom jag inte har ett fast schema (arbetar med kort varsel och lägger in vilodagar när jag arbetar längre pass).

Kör 3-split nu och undrar hur många dagar i rad man kan träna utan att det blir för mycket...

Jag kanske ska vara tacksam över att fortfarande känna mig så peppad och taggad, och gå och lägga mig istället. Hur gör ni när ni inte kan tänka på annat än träningen?

// tjejen som körde 8 rep bicepscurl med 10kilos-hantlar idag *nöööjd* *flex*

Fastback
2011-03-03, 23:57
Jag tränar 6-8 gympass i veckan och är alltid lika taggad! Visst, vissa dagar är man inte supertaggad men det händer inte mer än 1 gång / månad. Så ifall du känner att kroppen håller och du har suget så tycker jag att du bör köra på! :hbang:

Hur gör ni när ni inte kan tänka på annat än träningen?
Tränar! :D :D

Lawgivah
2011-03-03, 23:58
DU är precis som mig ;) Älskar att träna!

pejo
2011-03-03, 23:58
Om du känner dig peppad inför varje pass så är nog risken för att du skall ha tränat för mycket ganska liten. För att drabbas av riktig överträning (om det ens är möjligt) skall man pressa kroppen väldigt hårt under en lång tid. Långt innan överträning inträffar kommer du känna att motivationen till att träna försvinner.
Det går att träna mycket mer och hårdare än vad de flesta tror. Vad som ger bäst resultat låter jag vara osagt.

nath
2011-03-03, 23:59
Fastback:

Har du inga vilodagar eller hur ser din vecka ut?

Haha, synd att gymmet inte har öppet nu så jag kan lösa det på ditt sätt..

nath
2011-03-04, 00:03
pejo: Jag har också den känslan, och har inte kört så jättehårt. Dels för att sparka liv i alla stackars leder och inte chocka ihjäl min kropp, men också för att inte känna att det bara är asjobbigt.

Men nu när jag har kört på rätt bra den senaste månaden ökar motivationen mer och mer. Hört andra säga att jag aldrig kommer bli större om jag inte har vilodagar, men vad sjutton... Om man delar upp kroppen på tre pass, så hinner man väl återhämta sig gott och väl för att börja om med pass1 dagen efter pass2. Man vilar ju ändå 22 timmar om dygnet.

Fastback
2011-03-04, 00:37
Fastback:

Har du inga vilodagar eller hur ser din vecka ut?

Haha, synd att gymmet inte har öppet nu så jag kan lösa det på ditt sätt..

Nej, inga planerade vilodagar. Utan kör på hela tiden, men ibland om man känner sig sliten så blir det kanske en vilodag. Men de brukar bli 1-2ggr per månad bara! Om det är så optimalt eller inte vet jag inte, men kan inte hålla mig ifrån träningen så blir lite för mycket ibland. (om det nu går*rolleyes*)

Bättre att sova då så du är helt laddad till morgondagens pass då! :naughty:

Multidebba
2011-03-04, 06:33
Nej, inga planerade vilodagar. Utan kör på hela tiden, men ibland om man känner sig sliten så blir det kanske en vilodag. Men de brukar bli 1-2ggr per månad bara! Om det är så optimalt eller inte vet jag inte, men kan inte hålla mig ifrån träningen så blir lite för mycket ibland. (om det nu går*rolleyes*)

Bättre att sova då så du är helt laddad till morgondagens pass då! :naughty:

Hur länge har du tränat på det här viset? Och finns det en liten risk att du överdriver lite när du säger 1-2 vilodagar i månaden?

Everest
2011-03-04, 08:51
Visst finns det en risk. Lätt att inte lyssna på kroppen och sakta men säkert gå in i väggen..

Kommer köra 6-9pass/vecka fram till slutet av sommaren då det är triathlon på ironman-distansen som gäller. Oroar mig lite för att vara för bli träningsblind och oflexibel om kroppen börjar strejka, men med rätt periodisering ska det gå vägen!:thumbup:

rooz
2011-03-04, 09:05
Jag tror fastback har hittat något som funkar. Han har bevisligen bra resultat iaf.

Alla klarar inte det, men så är vi olika också.

ARMSTARK
2011-03-04, 09:13
När man börjar känna sig sliten SKA man ta en vilodag. Men om styrkan börjar gå neråt istället för uppåt är det dags att vila längre, då är man övertränad och passen är bortkastade.

Det allra bästa är att ta en vilodag när man gått igenom hela kroppen, då vet man att man alltid får tillräckligt med återhämtning.

gunhamn
2011-03-04, 09:19
Är väldigt induviduellt hur mkt träning man tål och hur bra kroppen svarar på mycket träning. själv svarar jag riktigt bra så det blir träning varje dag.

Men ät mycket och lär känna din kropp så kan du nog träna ganska hårt :)

Lars Brinkhoff
2011-03-04, 09:32
Om du känner dig peppad inför varje pass så är nog risken för att du skall ha tränat för mycket ganska liten. För att drabbas av riktig överträning (om det ens är möjligt) skall man pressa kroppen väldigt hårt under en lång tid.

Storleksordning tre veckors hård träning enligt denna länk:
http://www.joefrielsblog.com/2011/02/crash-training.html

"It takes about three weeks to produce overtraining in young, well-trained athletes, so crash cycles must not go that long, and should probably be far shorter—especially for older athletes. In a study of young, elite rowers preparing for the World Championship, three hours of daily training for three weeks were necessary to produce overtraining."

debbe
2011-03-04, 09:38
Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated :)

Author: Russel något...

Fastback
2011-03-04, 10:15
Hur länge har du tränat på det här viset? Och finns det en liten risk att du överdriver lite när du säger 1-2 vilodagar i månaden?

I 1,5år ungefär nu! Funkat kanon ! :) Överdriver vet jag inte, ibland har det inte blivit någon. Ibland kanske fyra. Men i snitt en till två.

nath
2011-03-04, 10:23
Okej, men då kör jag på och märker om kroppen säger till. Annars får jag ju mina ofrivilliga vilodagar när jag ska jobba... Det kanske inte har så stor betydelse för min kropp när exakt den vilar, bara den gör det ibland (även om jag har svårt att förstå varför den inte hinner göra det på 22-23 timmar som det är mellan varje pass. Jaja : )

Om man delar upp kroppen på tre dagar, såhär:
* Ben, mage
* Bröst, axlar triceps
* Rygg biceps

Kan man träna två av dessa pass samma dag om man tränar på morgonen och skulle vara jättepigg och taggad på kvällen? Eller borde jag dela upp kroppen på fler pass för att inte överdriva?

Ormet
2011-03-04, 10:57
Jag har tränat i ca 1.5år och mitt första år var jag så peppad som du beskriver det. Kände lätt att 1pass om dagen inte räckte till utan ville ner och köra bara några timmar efter. Det som höll mig tillbaks var familjen. Iom att vi har småbarn så kändes det lite elakt att spendera 4 timmar på träning varje dag utöver jobbet. Viljan att träna var enorm och jag kunde bli irriterad när min sambo bad mig att strunta i träningen för att hon behövde vila eller något annan i mina ögon väldigt dålig anledning.
Nu i efterhand så inser jag att det inte var optimalt. Det var inte dåligt men kan känna nu att jag kunde kört effektivare träning och haft mer tid till annat.

Nu kör jag den 3 split du postat fördelat på mån, ons & lör. Söndag har jag innebandy alt så kör jag egen konditionsträning. Vilan imellan gör att jag kan köra mer effektivt när jag väl är där. Man kan helt enkelt säga att jag underskattade vad vilan kan göra för ens träning men som många sagt så är alla olika. Testa att köra olika och hitta det som passar dig bäst.