handdator

Visa fullständig version : Min deff, i nöd av tips o tricks


PoÉ
2011-03-03, 22:02
Hej!

Helt ny på kolozzeum och är sjukt imponerad av forumet!
Är 16 år och fyller inom en snar framtid 17. Har tränat sen i augusti och är just nu ute efter att få bort det fett som finns för att skrapa fram musklerna en aning.
Jag försöker köra enligt LcHf metoden men är lite beskymrad över hur bra det fungerar, är det någon schyst själ där ute som kan berätta om sina resultat? Har läst lite i olika användares journaler och det gör mig en aning förvirrad.
Hur mycket fett bör man äta? Det ska vara bra fetter, vad för kost bör jag slänga i mig?
Kör med whey-80 före och efter träningspasset, kör styrketräning 4 ggr/veckan.

En aning rörigt må det vara i ovanstående rader men vad jag är ute efter är:

* Reflektioner ifrån andra som kör med LcHf
* Tips på vad man kan äta

Mitt mål är snickra på lite muskler på kroppen och skaffa mig en överkropp värdig att visa naken. Jag är offantligt glad för alla svar, tips, kritik, frågor som ges. ALLT är uppskattat, fråga gärna! :)

Galningen
2011-03-03, 22:06
Mitt tips är att inte kalla din kosthållning under första deffen för lchf. Det är bara att göra saken onödigt krånglig.

Det är mycket enklare än vad man kan tro. Allt du behöver veta står i deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881).

Lite förenklat går det ut på att styrketräna tungt, inte för många övningar per muskelgrupp, äta mindre än du förbrukar och hålla proteinintaget högt.

PoÉ
2011-03-03, 22:19
Jag har läst den. Jag förstår konceptet med mindre energi in mer ut osv. Men guiden skiljer sig en aning ifrån andras råd i kostupplägg. jag försöker läsa så mycket jag hinner då detta med kost och motion är ett relativt nytt ämne för mig.
Vad kör du själv på för kost och träning? :)

Galningen
2011-03-03, 22:30
Ligger i deff för tillfället jag också, hittills tappat ca 3 kilo med ökad styrka.

Tränar tre gånger i veckan. Måndagar bröst, biceps och triceps. Onsdagar ben och mage. Fredagar rygg och axlar. Ca 2-3 övningar per grupp, 3 set per övning, max 6 reps.

Kosten går jag helt på känsla. Äter tre ägg varje morgon till frukost. Lunchen är kolhydratsfattig, en mindre mängd kött, mycket mättande grönsaker tex broccoli och morötter. Middagen efter träningspasset äter jag mig proppmätt, mycket protein och en mindre mängd grönsaker. Brukar också slinka ner en burk kvarg med saft som ett litet kvällsmål.

Det jag vill få fram är att du inte ska göra en sådan stor grej av det här med att dieta. Känner du dig pigg och stark i gymmet utan att tappa i övningarna, ser förbättring i spegeln och ser att vågen rör sig neråt gör du rätt.

PoÉ
2011-03-03, 22:45
Jag förstår ditt resonemang :) Jag ska tillägga, men döm mig inte att vara fajntig, att jag endast kört med det nya kostupplägget i lite mer än en vecka... Är bara nyfiken på andras resultat.
Har ett ganska likt träningsupplägg. Kör med sk. drop set/burn set första setet i de flesta övningarna sedan det tyngsta jag är kapabel till ytterligare två till tre set och kör på en dos whey 80 efteråt.

Just nu kör jag på ägg till frukost. Vispar 3 ägg, lite paprika och bacon. Lunch tar jag vad min skola har att erbjuda men kör på extremt kolhydrat snål (vad jag vet). Efter att jag tränat och kommit hem kör jag till största delen på kött/korv/fisk med varierande del och slag av grönsaker. Brukar också komplettera upp med rostade pumpakärnor, solrosfrön m.m.

Hur länge har du deffat och vad är ditt mål?:)

Shobre
2011-03-03, 22:53
Ligger i deff för tillfället jag också, hittills tappat ca 3 kilo med ökad styrka.

Tränar tre gånger i veckan. Måndagar bröst, biceps och triceps. Onsdagar ben och mage. Fredagar rygg och axlar. Ca 2-3 övningar per grupp, 3 set per övning, max 6 reps.

Kosten går jag helt på känsla. Äter tre ägg varje morgon till frukost. Lunchen är kolhydratsfattig, en mindre mängd kött, mycket mättande grönsaker tex broccoli och morötter. Middagen efter träningspasset äter jag mig proppmätt, mycket protein och en mindre mängd grönsaker. Brukar också slinka ner en burk kvarg med saft som ett litet kvällsmål.

Det jag vill få fram är att du inte ska göra en sådan stor grej av det här med att dieta. Känner du dig pigg och stark i gymmet utan att tappa i övningarna, ser förbättring i spegeln och ser att vågen rör sig neråt gör du rätt.

Kör du biceps samma dag som triceps? Det är ett stort misstag. Du ska köra bröst, triceps.

Galningen
2011-03-03, 22:56
Dömer dig inte alls : ) Tycker absolut du ska köra på ditt upplägg om du känner att det fungerar för dig. Och att du är nyfiken är ju jättebra, frågar man så lär man sig. Finns enligt mig inget upplägg som fungerar för alla, allt handlar om att hitta det som man själv tycker är kul och som fungerar för en själv.

Själv har jag deffat i tre veckor nu, målet är väl att komma i en form som jag är nöjd med. Hur länge det kommer ta och hur mycket jag måste gå ner har jag ingen aning om, tycker det är så pass enkelt att det får ta den tid det tar.

PoÉ
2011-03-03, 22:57
Kör du biceps samma dag som triceps? Det är ett stort misstag. Du ska köra bröst, triceps.

Que? jag kör varierat. Vad för argument för bröst + triceps så mycket bättre än hela armar?

Galningen
2011-03-03, 22:59
Kör du biceps samma dag som triceps? Det är ett stort misstag. Du ska köra bröst, triceps.

Jajjemän. Och vem som bestämt att det enda sättet som fungerar är bröst och triceps vet jag inte. Har som sagt hittat ett upplägg som jag tycker fungerar för mig, sen får det vara hur fel som helst i andras ögon. Bara jag får resultaten jag vill ha tycker jag hur jag tar mig dit spelar mindre roll.

bug
2011-03-03, 23:02
Kör du biceps samma dag som triceps? Det är ett stort misstag. Du ska köra bröst, triceps.

Vadå ska? Det är olika för alla.

Langster
2011-03-04, 07:47
Kör du biceps samma dag som triceps? Det är ett stort misstag. Du ska köra bröst, triceps.

Jag har i princip alltid kört biceps och triceps samma pass, det är inget misstag, det funkar bra.

Du gör ett stort misstag däremot när du tror att musklerna av någon magisk anledning måste tränas i en specifik ordning.

PoÉ
2011-03-04, 16:47
Dömer dig inte alls : ) Tycker absolut du ska köra på ditt upplägg om du känner att det fungerar för dig. Och att du är nyfiken är ju jättebra, frågar man så lär man sig. Finns enligt mig inget upplägg som fungerar för alla, allt handlar om att hitta det som man själv tycker är kul och som fungerar för en själv.

Själv har jag deffat i tre veckor nu, målet är väl att komma i en form som jag är nöjd med. Hur länge det kommer ta och hur mycket jag måste gå ner har jag ingen aning om, tycker det är så pass enkelt att det får ta den tid det tar.

Jag funderar bara lite på om man nu bör tänka på fettet man stoppar i sig,(självklart inte massa skitfetter) finns de någon måtta på det hela? Jag vet att du sagt att man ska gå på känsla men är sjukt intresserad av hur andra lägger upp för att till slut komponera ihop något eget eftersom det är första gången jag deffar :)
Förresten, kan man slänga i sig för mycket protein? jag tar som sagt en portion whey-80 innan träning och en efter plus att mina måltider är rätt proteinrika och väldigt kolhydratsfattiga. Men man blir allt mer bekväm i kosten för var dag som går :)

Galningen
2011-03-04, 18:56
Jag har överlag väldigt dålig koll på vad jag får i mig i fettväg. Skulle väl tippa på att större delen av mitt fettintag kommer från ägg, diverse såser, dressingar, matfett, mjölkprodukter och dylikt. Äter inte något förutom så kallad "mat".

Sen kan proteinintaget såklart bli för högt, men då snackar vi om nivåer som du troligtvis inte kommer upp i. Finns vissa som äter hela 4 gram protein/kg KV och vissa ännu mer.

Jag tror väldigt mycket på att prova sig fram och har därför väldigt dålig koll på om jag faktiskt gör som man "ska".

PoÉ
2011-03-05, 01:22
Jag är imponerad av att du kör så mycket på känn! Men det är kul att bolla lite med andra och se hur de kör :)

Beelz
2011-03-05, 15:41
Ge fan i skräpmat, alkohol och andra energitäta livsmedel :)




Kör du biceps samma dag som triceps? Det är ett stort misstag. Du ska köra bröst, triceps.

Utveckla gärna?!

PoÉ
2011-03-05, 17:15
Finns det något som helst "snacks" som går att äta? Något som är mest fett och inte kolhydrater

Galningen
2011-03-05, 17:22
Finns det något som helst "snacks" som går att äta? Något som är mest fett och inte kolhydrater

Nötter. Fast det är en dålig idé under deff pga sitt höga kaloriinnehåll.

Gillar du glass så finns lättglass med 120kcal/100g. Sett många som äter det under sin diet.

bb X
2011-03-05, 19:33
Byt ut whey före- och efter träning mot EAA, och använd istället whey some t.ex mellanmål eller skippa det helt ^^

bb X
2011-03-05, 19:35
Finns det något som helst "snacks" som går att äta? Något som är mest fett och inte kolhydrater

Kvarg + bär + fun light, in i frysen och du har glass någon timme senare :)

kvarg + sötningsmedel + valfri arom, samma som ovan... x)

PoÉ
2011-03-06, 00:24
Byt ut whey före- och efter träning mot EAA, och använd istället whey some t.ex mellanmål eller skippa det helt ^^

Varför byta ut whey ??

bug
2011-03-06, 12:29
Varför byta ut whey ??

Det är knappt några kalorier i EAA.

Eddie Vedder
2011-03-06, 12:33
Det är knappt några kalorier i EAA.

Beroende på den låga doseringen ja. Det kan ju vara värt att lägga till. EAA i sig innehåller ju naturligtvis kcal precis som vassle. Och man räkna för enkelhetens skulle EAA-kalorier som protein även om det i teorin kan skilja lite lite.

vicarious
2011-03-06, 12:33
Det är knappt några kalorier i EAA.

lol stor skillnad.