handdator

Visa fullständig version : En iPad i present, med eller utan 3g?


Torwald
2011-03-03, 20:17
Ska kanske ge bort en iPad2 nu eftersm tajmingen är ganska bra, tycker ni man ska köpa med eller utan 3G? Pros and cons?

Granatgiraffen
2011-03-03, 20:25
Ska kanske ge bort en iPad2 nu eftersm tajmingen är ganska bra, tycker ni man ska köpa med eller utan 3G? Pros and cons?

MED, för tusen gubbar. En ipad utan 3G är totalt meningslös. Eller kanske inte. Jag hade köpt med 3G.

FAST! En annan fråga då. Någon som har hört hur ipad2s skärm beter sig utomhus? Dom flesta skärmar är rätt värdelösa så fort solen visar sin nuna. Ipad1 gick väl okej i solen men den var ju ingen stjärna (hehe).

pragmatist
2011-03-03, 20:52
Beror på vem som ska ha den. Några cons finns inte förutom priset. Vår iPad m. 3G används till 99% i vår egen lägenhet via WiFi nu under vinterhalvåret men längre fram i sommar antar jag att vi kommer ha nytta av 3G när vi reser omkring mer. Inte minst är det ju soft att ha i bilen.

Om man har en iPhone så kommer man kanske kunna använda den som hotspot åt iPaden i och med nästa iOS-uppgradering, det skulle ju minska nyttan av 3G i själva iPaden en hel del. Någon annan kanske är mer insatt?

Ignatius72
2011-03-03, 21:27
Har en med 3g och det hade varit nästintill värdelöst utan. Som pragmatist skriver, i bilen när man är och reser är det kanon. Att fippla med iphonen är förvisso ett alternativ men det är meckigt. Det ska vara easy piece.

Kimball
2011-03-03, 21:38
Har en med 3g och det hade varit nästintill värdelöst utan. Som pragmatist skriver, i bilen när man är och reser är det kanon. Att fippla med iphonen är förvisso ett alternativ men det är meckigt. Det ska vara easy piece.

iOS 4.3 kommer innebära att man ansluter till iPhonen med tex en iPad precis som om det vore vilket trådlöst nätverk som helst.

Kommer väl innebära ~två tryck för att aktivera själva hotspot-funktionen på iPhonen. Easy piecy.

Granatgiraffen
2011-03-03, 21:43
iOS 4.3 kommer innebära att man ansluter till iPhonen med tex en iPad precis som om det vore vilket trådlöst nätverk som helst.

Kommer väl innebära ~två tryck för att aktivera själva hotspot-funktionen på iPhonen. Easy piecy.

Men vem vill suga batteri genom att surfa GENOM en iphone när man lätt kan få 3G på ipaden. Vad händer när det ringer?
Valet känns ganska självklart.

Brickhead
2011-03-03, 21:56
Med, utan tvekan.

daks
2011-03-03, 22:18
I ipad 3g sitter om jag minns rätt en gps det gör det inte i modellen utan 3g. Hur det är i tvåan vet jag dock inte.

Kimball
2011-03-03, 22:19
Men vem vill suga batteri genom att surfa GENOM en iphone när man lätt kan få 3G på ipaden. Vad händer när det ringer?
Valet känns ganska självklart.

Billaddare osv?

Jag själv tycker nog det känns bökigt med ett extra abg. endast för iPaden i sig. Ett tvillingkort hade förvisso varit en billigare lösning antar jag, men ändå. Det kanske bara är jag :)

Ignatius72
2011-03-04, 08:19
Billaddare osv?

Jag själv tycker nog det känns bökigt med ett extra abg. endast för iPaden i sig. Ett tvillingkort hade förvisso varit en billigare lösning antar jag, men ändå. Det kanske bara är jag :)

Förvisso ett i-landsproblem av rang, men två knapptryck och en enhet till är meckigare än att bara köra direkt från paddan.

Minimjölk
2011-03-04, 08:47
Av ren nyfikenhet, hur smidigt är det att flänga omkring ute på stan med en Ipad?

Jag funderar på att köpa en men troligtvis mest för hemmabruk. jag ser inte riktigt så mycket användningsområde för mig när jag kan använda den med 3G?. På jobb och hemma har jag Wifi och jag har ju 3g i min telefon i nödsituationer

Torwald
2011-03-04, 08:47
Hmm ok det är kanske 3G som gäller då. Är enheterna operatörslåsta om man beställer från, säg, USA, eller kan man ta hem en 3G från utlandet? 2:an släpos ju en del senare i Sverige och hinner inte få hem den "i tid" då tyvärr.

Ignatius72
2011-03-04, 08:48
Av ren nyfikenhet, hur smidigt är det att flänga omkring ute på stan med en Ipad?

Jag funderar på att köpa en men troligtvis mest för hemmabruk. jag ser inte riktigt så mycket användningsområde för mig när jag kan använda den med 3G?. På jobb och hemma har jag Wifi och jag har ju 3g i min telefon i nödsituationer

Flänga på stan gör man kanske inte. Men när man reser är det väldigt smidigt.

skans
2011-03-04, 09:12
Har man en iPhone 4 så kan man gott använda den som hotspot, eller är det så jobbigt att det är värt att betala 1000?kr extra för 3g + kostnad för tvillingkort?

Trisse
2011-03-04, 09:21
Med 3g. Den är oanvändbar utan internet.

hultman
2011-03-04, 09:25
Har använt iphonen som modem rätt länge till bärbara datorn när man är ute på vift. Efter ett tag vänjer man sig men visst skulle det vara skönt att slippa mecka. Vad kostar de med respektive utan?

Granatgiraffen
2011-03-04, 11:32
Billaddare osv?

Jag själv tycker nog det känns bökigt med ett extra abg. endast för iPaden i sig. Ett tvillingkort hade förvisso varit en billigare lösning antar jag, men ändå. Det kanske bara är jag :)

Vad händer när det ringer när man surfar genom iphonen? Hur många billaddare vill du ha igång egentligen. Tänk på bensinförbrukningen!

Ja, det är bökigt att surfa genom något. Speciellt när det kostar 100 dollar mer att inte behöva göra det.

Minimjölk
2011-03-04, 15:08
Flänga på stan gör man kanske inte. Men när man reser är det väldigt smidigt.


Så länger jag håller mig inom landets gränser och inte för öde då. Problemet för mig är att jag inte gör det så ofta.

Enda riktiga användsningsområdet jag ser är när man åker som passagerare på bussen/i bilen etc. För min del händer det väldigt sällan då det oftast är jag som kör själv.

Kimball
2011-03-04, 17:45
Vad händer när det ringer när man surfar genom iphonen? Hur många billaddare vill du ha igång egentligen. Tänk på bensinförbrukningen!

Ja, det är bökigt att surfa genom något. Speciellt när det kostar 100 dollar mer att inte behöva göra det.

Hehe point taken. Själv hade jag nog mestadels lirat iPaden hemma i lägenheten med wlan och därav inte känt att 3G vore nödvändigt, men ska man bära med sig den överallt och behöver surfa på den är ju självklart den varianten mer optimal.

Såg att gamla paddan sänkts rätt rejält nu! Får jag tag på en nybeg för ~2k eller så i framtiden kan det bli intressant.

Torwald
2011-03-08, 15:42
Skrämmer liv lite i tråden igen.

Det här kanske alla redan visste, men jag ringde Tullverket idag, och de har fortfarande inte riktigt bestämt vad en iPad är för något, och klassificerar den därför på samma sätt som UK:s tull, vilket är som en bärbar dator. iPaden är därför för närvarande belagd med 0% tull, vilket kan vara intressant för de som har tänkt beställa från våra vänner i väst.

Däremot får man nog räkna med 25% moms, men alltid något...

Nitrometan
2011-03-08, 16:17
Japp. En pekdator är det och ska inte förtullas. :thumbup:

proteinsynthesis
2011-03-08, 16:19
Japp. En pekdator är det och ska inte förtullas. :thumbup:

Men tullen är försumbar jmf med momsen på 25%

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

snej
2011-03-08, 16:22
Sitter och skriver på en nu i fjällen. När jag köper en egen kommer det garanterat bli MED 3G

Minimjölk
2011-05-26, 08:43
Någon update från er som köpt med resp utan, är ni nöjda med era val? Utöver 3G och pris, är det något annat som skiljer mellan modellerna? Börjar bli smått sugen på en sådan här till ungarna nu och funderar på en med 3G så att den kan surfas med på långresor i bilen etc.

Dum fråga men jag har ett 3G simkort i en USB-sticka med fri surf som jag använder i jobbet till min Laptop. Detta Simkort borde fungera i iPad2, yes?

Torwald
2011-05-26, 08:44
Jag köpte en med 3G till tjejen, men jag tror inte hon har använt det knappt någonting. Däremot blir det nog mer i sommar kanske, men vi får väl se.

Kimball
2011-05-26, 08:46
Någon update från er som köpt med resp utan, är ni nöjda med era val? Utöver 3G och pris, är det något annat som skiljer mellan modellerna? Börjar bli smått sugen på en sådan här till ungarna nu och funderar på en med 3G så att den kan surfas med på långresor i bilen etc.

Dum fråga men jag har ett 3G simkort i en USB-sticka med fri surf som jag använder i jobbet till min Laptop. Detta Simkort borde fungera i iPad2, yes?

Ända problematiken vore väl att paddan lirar micro-sim, vilket kan knöla till det något för dig.

Minimjölk
2011-05-26, 09:21
Man verkar kunna klippa till ett mini-SIM till Micro själv...

PowPow
2011-05-26, 09:51
Någon update från er som köpt med resp utan, är ni nöjda med era val?

Köpte en utan 3g. Har en iphone så kör internetdelning på den när ipaden används utanför hemmet (vilket i sanningens namn är väldigt sällan - telefonen är lättare att ha med sig..).

Men det fungerar bra. Någon snabb knapptryckning på iphonen för att aktivera internetdelning och då ansluter ipaden automatiskt till wlanet som skapas i telefonens närområde. Någon extrem batteriföröbrukning har jag inte märkt och bredbandskollen vill jag minnas visade en hastighet på 2mbit (tror det är max vad iphonen kan "dela ut"). Sen slipper man ju dubbla abbonemangskostnader, och det är väl en hundring i månaden i alla fall. (finns kanske tvillingkort ifos?).

Blir inga problem för att telefonen ringer. Internetdelningen fungerar ändå.. Vi spelade diablo2 flera stycken via min iphones nät samtidigt som jag pratade i telefon. Telefonen blev lite varm, men internetuppkopplingarna var stabila ändå.

Minimjölk
2011-05-26, 09:57
Om man inte har en Ajfån då? har en polare som kör en 3G router i bilen så att hela familjen kan koppla upp sig samtidigt.

jag är rädd att om jag tar 3G-varianten så är det kanske en gång om året på resande fot inom Sverige samt någon bilfärd här och där som jag kommer använda den. Dvs merkostnaden för dessa tillfällen blir väldigt hög. Å andra sidan om jag väljer bort 3G så kan jag ge mig den på att jag kommer sakna det på sikt.

jag är dessutom allergisk mot att skaffa diverse abonnemang, speciellt för saker som man knappt använder. Just nu lutar det åt att jag tar en variant utan 3G och om jag då någon gång behöver 3g så tar jag med laptopen med 3g istället. Min iPad kommer till 95% användas i Wifi-zoner (men det påverkas ju av hur lätttigängligt 3G är)

PowPow
2011-05-26, 10:01
Om man inte har en Ajfån då?

Då får man skaffa en :D
Nej, men de flesta smartphones har väl internetdelning idag? Kanske inte alla som har en smartphone å andra sidan..

Minimjölk
2011-05-26, 10:09
Men se där, frugan har en HTC Desire och jag har en Sony Experia, kanske finns det möjlighet att få igång det via dem?

PowPow
2011-05-26, 10:12
Men se där, frugan har en HTC Desire och jag har en Sony Experia, kanske finns det möjlighet att få igång det via dem?

Jag vet inte hur de telefonerna fungerar, men kan man dela ut internet genom att skapa ett wlan så ska det ju fungera lika bra som med en iphone antar jag.

Kimball
2011-05-26, 13:40
Man verkar kunna klippa till ett mini-SIM till Micro själv...

Absolut, jag tänkte mest på att det skulle innebära problem då det ska användas i 3g-modemet sen.

Men se där, frugan har en HTC Desire och jag har en Sony Experia, kanske finns det möjlighet att få igång det via dem?

Det går alldeles utmärkt med båda två!