handdator

Visa fullständig version : ang. träningsupplägg


kopimii
2011-03-03, 20:13
Tja.

Jag vill försöka att öka i muskelmassa samt skaffa mig bättre kondition på ett effektivt sätt, så jag har suttit och funderat ett tag och kommit fram till en idé.
Är dock lite osäker på om det är en särskilt bra idé, så därför vänder jag mig till er.

Vad tror ni om att chocka musklerna samtidigt som du kör 2 konditionspass i veckan, ett långdistans och ett intervallpass?

Om inte, vad skulle jag kunna göra annars?

kettlebellGuden
2011-03-03, 20:17
Hur har du planerat att chocka musklerna?

kopimii
2011-03-03, 20:20
Det är jag inte riktigt säker på faktiskt... Vill veta vad ni tycker först.

Trisse
2011-03-03, 20:37
Kör inte styrketräning och konditionsträning samtidigt. Är du nybörjare rekommenderar jag något styrketräningsprogram. Tex starting strength eller Stronglifts för att bygga en bra grund. När du kört det några månader kan du gå över till ett volym program. Om du vill.

Jag tror inte på att "chocka musklerna"

kopimii
2011-03-03, 20:42
Trisse: Jag har gymmat i ett och ett halvt år, så jag skulle inte vilja påstå att jag är nybörjare, vill dock övergå till ett mer avancerat schema.

kettlebellGuden
2011-03-03, 20:44
Det går alldeles utmärkt att köra styrketräning + kondition så som du har tänkt dig.

Det låter allmänt hälsosamt.

Matsa
2011-03-03, 20:46
Kör inte styrketräning och konditionsträning samtidigt.

Men han skriver ju att han vill förbättra sin kondition, då borde han väl träna kondition eller hur? Däremot kan det nog vara en god idé att separera styrketräningen och konditionsträningen så mycket som möjligt, gärna hålla dem på olika dagar.

mini
2011-03-03, 20:48
Jag är också nyfiken på vad du menar med att chocka musklerna.

kopimii
2011-03-03, 20:54
Matsa: Jo, det har jag redan tänkt på. :)

mini: Jag hörde att det skulle va ett effektivt sätt att bygga muskler på, om jag fattat det rätt så skall du ha typ ett varierande schema där du i två veckor kör t.ex. en vikt 12rep x 3set och sedan tredje veckan, eventuellt fjärde också så kör du tyngre vikter 7-8rep x 3set. Sen har du också varierande övningar.

Rätta mig gärna om jag har fel?
Tacksam för allas svar!

Eddie Vedder
2011-03-03, 20:57
Matsa: Jo, det har jag redan tänkt på. :)

mini: Jag hörde att det skulle va ett effektivt sätt att bygga muskler på, om jag fattat det rätt så skall du ha typ ett varierande schema där du i två veckor kör t.ex. en vikt 12rep x 3set och sedan tredje veckan, eventuellt fjärde också så kör du tyngre vikter 7-8rep x 3set. Sen har du också varierande övningar.

Rätta mig gärna om jag har fel?
Tacksam för allas svar!

Att försöka öka vikter och reps med successiv progression är klokt ja, en förutsättning till och med. Men det har inget med "chock" att göra. :)

Ditt konditionsupplägg låter ju bra om du är van men har du en dålig kondition låter det i mina ögon som för mycket.

kopimii
2011-03-03, 21:04
Eddie: Har nog missuppfattat hela poängen med chockning, du får gärna förklara lite mer om vad det innebär om du har tid och ork. :)

Sprang ca 12km på 60min idag, sen får du själv tolka det som bra eller dåligt... Vet faktiskt inte vad medelkonditionen ligger på.
Skall dock erkänna att jag sprang på löpband.

Eddie Vedder
2011-03-03, 21:07
Eddie: Har nog missuppfattat hela poängen med chockning, du får gärna förklara lite mer om vad det innebär om du har tid och ork. :)

Jag vet inte, vi är ju fler som undrar.

Sprang ca 12km på 60min idag, sen får du själv tolka det som bra eller dåligt... Vet faktiskt inte vad medelkonditionen ligger på.
Skall dock erkänna att jag sprang på löpband.

Det är bra. Men det säger fortfarande inget om din generella nivå egentligen. Alla kan ju pressa skiten ur sig en gång. Men det innebär inte att ens kropp är redo för en kraftig ökning av träningsmängd.

kopimii
2011-03-03, 21:20
Jag vet inte, vi är ju fler som undrar.


Det är bra. Men det säger fortfarande inget om din generella nivå egentligen. Alla kan ju pressa skiten ur sig en gång. Men det innebär inte att ens kropp är redo för en kraftig ökning av träningsmängd.

Ah, såpass.. ^^ Jag läste runt om träning på diverse olika forum och så var det på ett ställe, kommer tyvärr inte ihåg vart jag läste det, men det va en kille som sa att om man följer ett regelbundet schema så kommer musklerna att vänja sig och därmed blir det "svårare" för dem att växa.
Istället skulle man variera övningar, reps, och vikter ganska ofta.
Genom att göra på följande sätt skulle du typ chocka dina muskler och på så sätt få dem att byggas upp på ett effektivare sätt.

Det där med konditionen är iofs sant... Skulle kanske ha kollat pulsen. ^^