handdator

Visa fullständig version : Gå igenom musklerna 1 gång eller 2 gånger per vecka?


Shobre
2011-03-03, 19:22
Som topic lyder, har bestämt för att bulka upp mig istället för att deffa fram mina magrutor, men kommer bli alldeles pinnsmal. Alla sa det till mig men... man måste ju se pinneresultatet i spegeln för att man ska landa på jorden *gah!*

På grund av skador på båda knäna så kan jag inte träna ben på 1 år...


Hursomhelst, ska jag träna igenom min överkropp 1 gång eller 2 ggr veckan?
Samt, hur ska jag överskottet vara för att inte få så mycket fett runt magen?
Att allmänt ha överskott på bra mat såsom fisk, protein o så istället för att käka chips och cheeseburgare varje dag?

MVH

Pompere
2011-03-03, 20:34
Överskott på bra mat, ca 250-500 kcal /dag.
2 ggr i veckan.

Imo.

Crocker
2011-03-03, 21:31
Överskott på bra mat, ca 250-750 kcal /dag.
2-4 ggr i veckan.

Imo.

Pjotor
2011-03-03, 21:33
Nej, nej, NEJ! Alla vet att det måste vara mellan 253,7 och 692,14 kcal per dag. Annars är det bortkastat. Och träna musklerna precis 2,19 gånger i veckan, varken mer eller mindre.

lurre86
2011-03-03, 21:33
Överskott på bra mat, ca 250-750 kcal /dag.
2-4 ggr i veckan.

Imo.

ska han träna igenom musklerna 4 ggr?

Bwall
2011-03-03, 21:38
ska han träna igenom musklerna 4 ggr?

Funkar alldeles utmärkt för t.e.x böj.

coolboynesko
2011-03-03, 21:40
Överskott på bra mat, ca 150-250 kcal /dag.
3 ggr i veckan.

Imo.

cero
2011-03-03, 21:49
Hur länge har du tränat?

Om du är nybörjare så tycker jag du kan träna igenom alla muskler 1 gång per vecka. Tex: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Att köra igenom kroppen 4 gånger per vecka låter väldigt overkill.

lurre86
2011-03-03, 21:51
Som Cero rekommenderar bumbis nybörjar program... Jag kör efter det och tycker det känns bra.

Crocker
2011-03-03, 22:43
Hur länge har du tränat?

Om du är nybörjare så tycker jag du kan träna igenom alla muskler 1 gång per vecka. Tex: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Att köra igenom kroppen 4 gånger per vecka låter väldigt overkill.

Nu vet vi inte hur länge han har tränat, hur han tränar.
Men det funkar utmärkt att ex. böja 4 gånger i veckan. Vissa perioder tränade jag vissa muskelgrupper 5 gånger i veckan. Anledningen varför jag skrev 2-4 är för man ska utvärdera själv och hitta rätt antal pass/muskelgrupp som man trivs med. Inte för att 4 ska vara mer optimalt än 3.

Rusk
2011-03-04, 00:42
Nu vet vi inte hur länge han har tränat, hur han tränar.
Men det funkar utmärkt att ex. böja 4 gånger i veckan. Vissa perioder tränade jag vissa muskelgrupper 5 gånger i veckan. Anledningen varför jag skrev 2-4 är för man ska utvärdera själv och hitta rätt antal pass/muskelgrupp som man trivs med. Inte för att 4 ska vara mer optimalt än 3.

1. Du är 15 år gammal
2. Du är SL inriktad
3. Om du säger 4 gånger per vecka så kan du väll iaf berätta vilken volym det ska vara, eller? Man kan böja alla dagar i veckan men du lär inte bygga någon märkvärdig massa av det.

Ts, Håll dig till 1-2 gånger per vecka och jag antar att ditt mål är muskler? Satsa då på kontakt och variera failure och icke failure, och lås dig inte endast vid basövningar.
Du får garanterat lika stora ben av benpress som knäböj såläge du ökar i vikter över tid och utför övningen korrekt.
En person som jag tycker postar mkt vettigt är RobbanColeman här på forumet, läs lite av vad han har att säga och testa dig sedan fram.

Mitt sista råd är att ta det som sägs i trådarna med en nypa salt, alla har inte samma inriktigar och en del är fulla av *bs*, GL.

Matsa
2011-03-04, 00:56
1. Du är 15 år gammal
2. Du är SL inriktad
3. Om du säger 4 gånger per vecka så kan du väll iaf berätta vilken volym det ska vara, eller? Man kan böja alla dagar i veckan men du lär inte bygga någon märkvärdig massa av det.

Ts, Håll dig till 1-2 gånger per vecka och jag antar att ditt mål är muskler? Satsa då på kontakt och variera failure och icke failure, och lås dig inte endast vid basövningar.
Du får garanterat lika stora ben av benpress som knäböj såläge du ökar i vikter över tid och utför övningen korrekt.
En person som jag tycker postar mkt vettigt är RobbanColeman här på forumet, läs lite av vad han har att säga och testa dig sedan fram.

Mitt sista råd är att ta det som sägs i trådarna med en nypa salt, alla har inte samma inriktigar och en del är fulla av *bs*, GL.

Men du Rusk, du har väl inte ens tränat i två år själv eller hur var det nu? I så fall kanske du borde försöka komma ihåg att även du är ganska färsk innan du t.ex sågar någons åsikt pga deras ålder eller träningserfarenhet.

Rusk
2011-03-04, 10:57
Men du Rusk, du har väl inte ens tränat i två år själv eller hur var det nu? I så fall kanske du borde försöka komma ihåg att även du är ganska färsk innan du t.ex sågar någons åsikt pga deras ålder eller träningserfarenhet.

2009/03 starta jag, ganska exakt 2 år.
Nu handlade min post mer om att varna TS från alla SL inriktade här på forumet som ger byggar råd då 80% av alla poster jag sett är *bs*
Sen må jag bara ha tränat i 2 år men jag är skapligt påläst och pluggar arslet av mig för att kunna arbeta som PT i framtiden.

cero
2011-03-04, 14:22
Jag fick intrycket av att TS var relativt ny i gymmet, men jag kan ha fel.

Min tanke är att kontinuitet, träningsvana, motivation och låg risk för skador är det allra viktigaste för nybörjare. Då förstår jag inte varför dom ska böja 4 gånger i veckan?

En glasklar start på "gymkarriären" tycker jag som sagt är bumbi's tre-splitt. Det är allt som krävs för en nybörjare. När det inte ger så mycket längre kan man börja tänka på att dra upp volym och/eller frekvens.

Pintan
2011-03-04, 14:53
Som topic lyder, har bestämt för att bulka upp mig istället för att deffa fram mina magrutor, men kommer bli alldeles pinnsmal. Alla sa det till mig men... man måste ju se pinneresultatet i spegeln för att man ska landa på jorden *gah!*

På grund av skador på båda knäna så kan jag inte träna ben på 1 år...


Hursomhelst, ska jag träna igenom min överkropp 1 gång eller 2 ggr veckan?
Samt, hur ska jag överskottet vara för att inte få så mycket fett runt magen?
Att allmänt ha överskott på bra mat såsom fisk, protein o så istället för att käka chips och cheeseburgare varje dag?

MVH

Jag skulle träna två ggr veckan med tanke på överskottet. Om du kör till fail så räcker två pass, annars kan nog tre fungera, beror på hur hårt du tränar, hur länge du tränat etc etc.
Om du tränar två dagar i veckan rekomenderas minst två dagar vila mellan.
Ett förslag är att ena passet inrikta sig mer på tex rygg och köra den tungt samt i början av passet, nästa pass kanske du kör axlar/bröst tungt och i början.

Ang överskotten så skulle jag säga 500 på träningsdagen samt 500 dagen efter, andra dagar balans.

Crocker
2011-03-05, 15:57
1. Du är 15 år gammal
2. Du är SL inriktad
3. Om du säger 4 gånger per vecka så kan du väll iaf berätta vilken volym det ska vara, eller? Man kan böja alla dagar i veckan men du lär inte bygga någon märkvärdig massa av det.

Ts, Håll dig till 1-2 gånger per vecka och jag antar att ditt mål är muskler? Satsa då på kontakt och variera failure och icke failure, och lås dig inte endast vid basövningar.
Du får garanterat lika stora ben av benpress som knäböj såläge du ökar i vikter över tid och utför övningen korrekt.
En person som jag tycker postar mkt vettigt är RobbanColeman här på forumet, läs lite av vad han har att säga och testa dig sedan fram.

Mitt sista råd är att ta det som sägs i trådarna med en nypa salt, alla har inte samma inriktigar och en del är fulla av *bs*, GL.
1. Jaha? Om jag hade varit 10 år äldre och tränat i endast 2 år hade mina tips varit värda mer då? Jag kan ju med detta svara att jag tränat dubbelt så länge som du.
2. Jaha? Jag har ökat extremt bra av min träning. Och har du aldrig sett någon SL:are som inte bara är stor och fet, utan även muskulös? Och min träning är inte extremt SL-inriktad nej.
3. Och vad menar du med det? Vart står det att han endast vill bygga massa? Jag skrev inte att han skulle böja 4 gånger i veckan, jag sa att han skulle prova mellan 2-4 gånger i veckan och hittade vad som passade honom bäst, gillar han 4 gånger och inte blir övertränad bör han fortsätta gillar han 1 gång så bör han fortsätta.

Crocker
2011-03-05, 16:17
2009/03 starta jag, ganska exakt 2 år.
Nu handlade min post mer om att varna TS från alla SL inriktade här på forumet som ger byggar råd då 80% av alla poster jag sett är *bs*
Sen må jag bara ha tränat i 2 år men jag är skapligt påläst och pluggar arslet av mig för att kunna arbeta som PT i framtiden.
Vilka 80% poster är BS?
Gissar att inget du skriver är BS?

Dennis93
2011-03-05, 16:34
Vilka 80% poster är BS?
Gissar att inget du skriver är BS?

Tror han bara menar att många på kolo gärna ger standard svaret "BÖJ TUNGT 5ggr i veckan och alla dina problem försvinner", lite överdrivet ;) Men du förstår och dessutom så har han skadade knän.

Och för att svara på topic så skulle jag säga att kör det du trivs med, själv kör jag 2över och 2underkroppspass per vecka och tycker det är riktigt nice. Du kan köra igenom kroppen så mycke du vill bara du anpassar volymen på passen.

zeusden1
2011-03-05, 17:09
Helkropp tre gånger i veckan!

te1on
2011-03-06, 11:02
I de flesta trådar som tas upp här rekomenderas att man skall köra igenom kroppen 2-3 ggr i veckan.
Men tycker att i de flesta journaler så kör folk mest splittar där kroppen körs 1gång i veckan.

Skulle vilja ha lite tips på journaler eller trådar där man kan få inspiration för 2-split program.
Tycker det är svårt att veta vilken volym man skall ligga på.

kettlebellGuden
2011-03-06, 11:06
pluggar arslet av mig för att kunna arbeta som PT i framtiden.

Det krävs inte särskilt mycket pluggande för att bli licensierad PT.

Morrris
2011-03-06, 11:09
Till att börja med ska du köra den rehab du antagligen blivit tilldelad. Har du inte fått något så försök leta upp info om hur du kan påskynda läkprocessen.

Hur du splittar överkroppen är ganska ovidkommande, testa dig fram till vad du trivs bäst med.

Denniss
2011-03-06, 11:09
I de flesta trådar som tas upp här rekomenderas att man skall köra igenom kroppen 2-3 ggr i veckan.
Men tycker att i de flesta journaler så kör folk mest splittar där kroppen körs 1gång i veckan.

Skulle vilja ha lite tips på journaler eller trådar där man kan få inspiration för 2-split program.
Tycker det är svårt att veta vilken volym man skall ligga på.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Två dagarsprogram

Dag 1
Marklyft 3*8
Skivstångsrodd 3*10
Latsdrag 3*10
Benböj 3*10
Rakbensmark 3*10
Omvända ryggresningar 2*10
Bicepscurl med stång 3*10
Stående vadpress 3*10

Dag 2
Bänkpress 3*10
Axelpress 3*10
Baksida axlar med hantlar (Omvända flyes) 2*10
Smal bänkpress 3*10
Tricepspress 2*10
Situps 3*10-20
Rope crounches alternerande sidor 2*10-20
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15