handdator

Visa fullständig version : Träna hårt innan frukost?


14K
2011-03-03, 18:36
Min fråga är, vad för negativa saker finns där och träna hårt styrke pass innan man fått i sig frukost. Bränner man mer? Spelar det nån roll när på dagen man tränar?

stevebc
2011-03-03, 18:41
http://www.leangains.com/2010/09/fasted-training-insulin-sensitivity.html

As you can see, the fasted training group beat the fed training group on almost all relevant parameters. More importantly for some perhaps, the fasted training group saw significant improvements in all parameters relevant to improving body composition and health, where as the fed training group saw comparatively lackluster results here.

PCX
2011-03-03, 19:12
Jag förstod inte mycket utan inlägget ovan men jag kan berätta att jag själv tränar kl 5 varje morgon, går sedan hem, duschar, käkar frukost och drar sen till skolan. Upplever själv att jag blivit mycket piggare och så slipper man ju duscha så jävla ofta, om det ger resultat återkommer jag med om några veckor!

stevebc
2011-03-03, 19:34
Det finns ett antal fördelar att träna på tom mage.

Gillar man att träna så och inte har problem med det, är det väl lika bra att utnyttja det "fönstret" då. Ta EAA innan bara.

benacii
2011-03-03, 20:54
vilka är fördelarna?

14K
2011-03-03, 21:20
Det finns ett antal fördelar att träna på tom mage.

Gillar man att träna så och inte har problem med det, är det väl lika bra att utnyttja det "fönstret" då. Ta EAA innan bara.

Varför ska man ta EAA innan? Aldrig använt det förr.

Sheogorath
2011-03-03, 21:39
För mig överskrider fördelarna nackdelarna tusenfalt (nåväl):


Tomt i gymmet (jag får plats)
Tomt i skallen (tankarna tar inte plats)
Tomt i mage (för aminosyror, proteiner, glukos, koffein eller vad man nu vill)
En hel dag att fylla på med bra mat för att bygga med


Mina innan-frukost-styrkepass på helgen är veckans höjdpunkt. :thumbup:

camilla
2011-03-03, 21:49
För mig överskrider fördelarna nackdelarna tusenfalt (nåväl):


Tomt i gymmet (jag får plats)
Tomt i skallen (tankarna tar inte plats)
Tomt i mage (för aminosyror, proteiner, glukos, koffein eller vad man nu vill)
En hel dag att fylla på med bra mat för att bygga med


Mina innan-frukost-styrkepass på helgen är veckans höjdpunkt. :thumbup:

Jag kan bara instämma! :thumbup:

14K
2011-03-03, 22:37
För mig överskrider fördelarna nackdelarna tusenfalt (nåväl):


Tomt i gymmet (jag får plats)
Tomt i skallen (tankarna tar inte plats)
Tomt i mage (för aminosyror, proteiner, glukos, koffein eller vad man nu vill)
En hel dag att fylla på med bra mat för att bygga med


Mina innan-frukost-styrkepass på helgen är veckans höjdpunkt. :thumbup:

Ska verkligen testa det i 1-2 veckor. Ska bara ta o köpa lite EAA innan jag börjar.

Edvardsson
2011-03-03, 22:42
det funkar helt utmärkt att träna tidigt innan frukost. men eftersom det är KH som är din energi så skulle jag rekomendera att antingen äta snabba kollisar innan träning t.ex. en sportdryck eller något. för utan den energin så kommer du att ta energi från fetterna och MUSKLERNA i kroppen. så det funkar i teorin. självklart finns det folk som får bättre träning av morgonpass och då ska man självklart köra det....

Smml
2011-03-03, 22:42
Jag förstod inte mycket utan inlägget ovan men jag kan berätta att jag själv tränar kl 5 varje morgon, går sedan hem, duschar, käkar frukost och drar sen till skolan. Upplever själv att jag blivit mycket piggare och så slipper man ju duscha så jävla ofta, om det ger resultat återkommer jag med om några veckor!

Äter du ingenting innan du tränar? Jag tränar själv på morgonen men äter alltid en, två mackor med lite mjölk till innan.

Annars tycker jag också att morgonträning är att föredra.

Crocker
2011-03-03, 23:32
det funkar helt utmärkt att träna tidigt innan frukost. men eftersom det är KH som är din energi så skulle jag rekomendera att antingen äta snabba kollisar innan träning t.ex. en sportdryck eller något. för utan den energin så kommer du att ta energi från fetterna och MUSKLERNA i kroppen. så det funkar i teorin. självklart finns det folk som får bättre träning av morgonpass och då ska man självklart köra det....
Ännu en gång skitsnack, läste du länken jag skickade till dig?

r3mpuh
2011-03-04, 00:00
Det finns ett antal fördelar att träna på tom mage.

Gillar man att träna så och inte har problem med det, är det väl lika bra att utnyttja det "fönstret" då. Ta EAA innan bara.
Efter träningen tar väl vi kolozzeumare EAAn, efter Grubs senaste länkade studier?

nath
2011-03-04, 00:12
Jag föredrar att gå upp vid 8-9, dricka min PWO och gå till gymmet. Hungern brukar komma när jag är färdig med passet och då häver jag i mig proteinshaken och en banan och äter en bamsefrukost när jag kommer hem. Passar mig perfekt.

miaz
2011-03-04, 06:09
Som jag förstått det är det rätt dumt att träna på tom mage, då energin
måste komma från nånstans, och att den nånstans ofta blir musklerna.
Men antar att ifall man tar EAA och/eller snabba kollisar så torde det vara lugnt. Minns bara att jag läste om en snubbe vars svett luktade amoniak (tecken på att muskler förbränns har jag för mig) pga träning innan frukost.

Insulinus
2011-03-04, 06:30
Skippa kolhydraterna innan träningen med, helt fastande med lite aminosyror och stimulanter i blodet så kommer det gå som en dans.

Oroa dig inte för tömda muskelglykogendepåer, de töms knappast under natten såvida du inte styrketränar i sömnen och alltså har du hur mycket energi som helst lagrat för träningen på morgonen :)

r3mpuh
2011-03-04, 06:53
Som jag förstått det är det rätt dumt att träna på tom mage, då energin
måste komma från nånstans, och att den nånstans ofta blir musklerna.
Men antar att ifall man tar EAA och/eller snabba kollisar så torde det vara lugnt. Minns bara att jag läste om en snubbe vars svett luktade amoniak (tecken på att muskler förbränns har jag för mig) pga träning innan frukost.
Kroppen använder inte EAA förens efter passet, även om man intar det precis före.

Allt enligt senaste studierna. :cool:

miaz
2011-03-04, 07:12
Kroppen använder inte EAA förens efter passet, även om man intar det precis före.

okej. jag har ingen aning. antog bara.

Spridis
2011-03-04, 07:24
Tidig morgonträning är som bomull för själen!

Stefan J
2011-03-04, 07:36
Morgonträning fyfan :) Allt gör ont och man får träna på 15% av normal belastning. Inte min kopp te det där!

Är man morgonpigg är det bara att köra dock.

Traash
2011-03-04, 07:38
Jag älskar morgonträning. Enda nackdelen är att jag kan känna mig lite småhungrig innan passet, men så fort man börjar gymma så försvinner känslan. Och sen frukosten efteråt känns helt fantastisk!! :Virro

debbe
2011-03-04, 08:17
För mig överskrider fördelarna nackdelarna tusenfalt (nåväl):


Tomt i gymmet (jag får plats)
Tomt i skallen (tankarna tar inte plats)
Tomt i mage (för aminosyror, proteiner, glukos, koffein eller vad man nu vill)
En hel dag att fylla på med bra mat för att bygga med


Mina innan-frukost-styrkepass på helgen är veckans höjdpunkt. :thumbup:

Håller med jag också! :)

Ormet
2011-03-04, 11:08
Vet inte varför men jag hade fått för mig att det inte var bra att träna innan frukost. Jag skulle älska att göra det och har möjlighet till det varannan vecka så att läsa att det finns fördelar med det är grymt roligt.
Har lagt mina pass runt 20.00 tiden på kvällarna. Precis efter jag börjat varva ner vilket leder till att man får tvinga sig ner till träningen och dessutom så får jag inte i mig nån vettig kost efter.
Den här tråden ökade lätt min motivation några snäpp så tack för det.

stevebc
2011-03-04, 11:13
Efter träningen tar väl vi kolozzeumare EAAn, efter Grubs senaste länkade studier?Suck, jag orkar inte hålla på i samma tempo som Grub där med vad man ska ta och när. Så nu är det tillbaka till efter passet igen? :)

Hur som helst så kan man ju efter 10-16 timmars fastande utnyttja att magen är tom och köra på EAA då. Men före eller efter passet vet jag inte, där körde jag copy-paste av någon som faktiskt orkar hålla koll på alla studier: Grandmaster.

Salle
2011-03-04, 11:26
Jag gillar inte morgonträning av den enkla anledningen att min rygg är mycket känsligare på morgonen vilket ökar risken för skador. Dessutom så orkar jag inte lyfta lika mycket. Är du morgonpigg och inte har ryggproblem så finns det väl inget hinder att inte träna på morgonen.

PCX
2011-03-04, 11:37
Äter du ingenting innan du tränar? Jag tränar själv på morgonen men äter alltid en, två mackor med lite mjölk till innan.

Annars tycker jag också att morgonträning är att föredra.

Dricker ett glad mjölk för att få i mig något litet bara, allt smakar ju för jävligt när man precis vaknat :p

Crocker
2011-03-04, 13:21
jag gillar inte morgonträning av den enkla anledningen att min rygg är mycket känsligare på morgonen vilket ökar risken för skador. Dessutom så orkar jag inte lyfta lika mycket. är du morgonpigg och inte har ryggproblem så finns det väl inget hinder att inte träna på morgonen.
+1

MissTiger
2011-03-04, 14:35
För mig överskrider fördelarna nackdelarna tusenfalt (nåväl):


Tomt i gymmet (jag får plats)
Tomt i skallen (tankarna tar inte plats)
Tomt i mage (för aminosyror, proteiner, glukos, koffein eller vad man nu vill)
En hel dag att fylla på med bra mat för att bygga med


Mina innan-frukost-styrkepass på helgen är veckans höjdpunkt. :thumbup:

:thumbup: Håller också med... brukar varva morgonträning och kvällsträning, beroende på sömn osv

jakke
2011-03-04, 14:38
För mig överskrider fördelarna nackdelarna tusenfalt (nåväl):


Tomt i gymmet (jag får plats)
Tomt i skallen (tankarna tar inte plats)
Tomt i mage (för aminosyror, proteiner, glukos, koffein eller vad man nu vill)
En hel dag att fylla på med bra mat för att bygga med


Mina innan-frukost-styrkepass på helgen är veckans höjdpunkt. :thumbup:

+1 med tillägg:
Frukosten blir så mycket godare
Jag behöver inte stressa hem från jobbet om jag fastnar med något klurigt som jag vill avsluta.

Tolkia
2011-03-04, 14:42
Spelar det nån roll när på dagen man tränar?
Jag skulle säga att för de allra flesta så finns det många andra faktorer (hur själva träningen ser ut, inte minst) som man skulle tjäna mer på att förbättra innan man behöver börja fundera på vilken tid på dygnet som är bättre eller sämre. Man tjänar oftast inte så mycket på att sila mygg och svälja kameler.

Välj det som passar just dig. Själv dissar jag morgonträning; på morgnarna är jag trött, stel och vill ha gott om tid att sörpla kaffe och läsa tidningen, alt. morgonsurfa. Jag har i perioder försökt tvinga mig att träna på morgnarna, gå de eviga morgonpromenaderna etc., och det funkade väl om något sämre. Vilket är föga förvånande, med tanke på min morgonstatus, och med tanke på hur o-optimal jag är på typ alla andra fronter.

Annine
2011-03-04, 15:18
Jag svimmar av morgonträning, tuffa jävlar ni som orkar. Och utan mat!? Sick.. ;>

davkei
2011-03-04, 15:34
Instämmer morgonträning är skönt som f-n.

Sheogorath
2011-03-04, 15:37
Jag svimmar av morgonträning, tuffa jävlar ni som orkar. Och utan mat!? Sick.. ;>

0,6 dl svart kaffe, 2 msk druvsocker, 10 g BCAA. Check!

Sniggel
2011-03-04, 15:53
det funkar helt utmärkt att träna tidigt innan frukost. men eftersom det är KH som är din energi så skulle jag rekomendera att antingen äta snabba kollisar innan träning t.ex. en sportdryck eller något. för utan den energin så kommer du att ta energi från fetterna och MUSKLERNA i kroppen. så det funkar i teorin. självklart finns det folk som får bättre träning av morgonpass och då ska man självklart köra det....

Men kroppen struntar i glykogendepåerna i musklerna?
Där finns oftast gott om kolhydrater sparat där, om man inte följer någon lågkolhydratsdiet och ligger på kaloriunderskott. Eller om man tränar väldigt mycket och väldigt ofta. Men för de allra flesta har man ett lager glykogen i musklerna som räcker till ett styrkepass på tom mage.

sanoj
2011-03-04, 15:56
För mig överskrider fördelarna nackdelarna tusenfalt (nåväl):


Tomt i gymmet (jag får plats)
Tomt i skallen (tankarna tar inte plats)
Tomt i mage (för aminosyror, proteiner, glukos, koffein eller vad man nu vill)
En hel dag att fylla på med bra mat för att bygga med


Mina innan-frukost-styrkepass på helgen är veckans höjdpunkt. :thumbup:

Måste plusa 1 på detta, håller med om alla punkter men de två första är mest avgörande.

Mushan
2011-03-04, 18:06
Fyfan, hade jag inte klarat. Måste ha en ordentlig frukost innan jag tränar. Mår illa när jag tränar annars.

panzerpig
2011-03-04, 20:05
Körde kl 08 för en vecka sedan. har alltid tränat kvällar annars (morgontrött). Är pappaledig och passade på innan frugan åkte till jobbet.

Passet gick bra men kände mig skakig efter. Kan vara att jag körde PWO och det tog för lång tid tills jag åt efteråt.
Ska testa igen snart för det var definitivt skönt att träna utan trängsel.

Sniggel
2011-03-04, 20:27
Ett tips om man vill prova fastande morgonträning är att låta det ta en tid. Det är ju helt nytt för kroppen att där inte cirkulerar dietärt blodglukos så kroppen kanske måste sätta igång vissa system som den normalt inte använder i den utsträckningen vid ett sådant tillälle. Katekolaminer och glukagon m.m kanske inte räcker till i början. Nu får någon slå mig på fingrarna ifall jag gör fel antaganden :p

I vilket fall så känner jag igen den där känslan av att må illa, vara "låg" och även hungrig av att träna fastande. Det går över när man vänjer sig och jag tycker man vänjer sig otroligt snabbt. 1-2 veckor sen känns det underbart istället :D
Då syftar jag på konditionsträning bör jag nämna, styrketräning känns inte lika rätt då jag är mycket starkare på kvällen.

Otur
2011-03-04, 20:33
Gillar själv att träna på morgonen på helgerna. Just av samma fördelar som andra nämnde. Tycker det är grymt skönt att nästan vara ensam på gymmet. Dock så kan det kännas i kroppen att man inte ätit om man kör tunga lyft. Nästan en svimfärdig känsla, eller hur man ska beskriva det.

Eddie Vedder
2011-03-04, 20:34
Jag svimmar av morgonträning, tuffa jävlar ni som orkar. Och utan mat!? Sick.. ;>

"Utan mat" är ju iofs relativt. Jag skulle inte säga att jag tränar "utan mat" med tanke på att jag äter massor varje kväll. När äter du på kvällen och hur stor andel av energiintaget?

Mantus
2011-03-04, 20:46
För mig överskrider fördelarna nackdelarna tusenfalt (nåväl):


Tomt i gymmet (jag får plats)
Tomt i skallen (tankarna tar inte plats)
Tomt i mage (för aminosyror, proteiner, glukos, koffein eller vad man nu vill)
En hel dag att fylla på med bra mat för att bygga med


Mina innan-frukost-styrkepass på helgen är veckans höjdpunkt. :thumbup:

Innan-frukost-pass är så sköna. Jag förstår mig inte på dem som måste äta frukost först. Gå runt och känna sig som en överjäst deg på gymmet, nej tack! Ett ordentligt kvällsmål innan läggdags och sedan upp och hälsa dagen (och gymmet) med ett par koppar kaffe och lite EAA innanför västen, underbar start på dagen.

anton2000
2011-03-04, 20:54
Innan-frukost-pass är så sköna. Jag förstår mig inte på dem som måste äta frukost först. Gå runt och känna sig som en överjäst deg på gymmet, nej tack! Ett ordentligt kvällsmål innan läggdags och sedan upp och hälsa dagen (och gymmet) med ett par koppar kaffe och lite EAA innanför västen, underbar start på dagen.

+1.
Kommer ihåg hur det var då jag trodde att frukosten var livsviktig. Om man skulle träna på en helg så gick man kanske upp vid 10-11, väntade ett tag och sen gjorde iordning frukosten, sen aktivt vänta ca 2 timmar på att få gå till gymmet. Väldigt meckigt mao. Nu är det bara att gå upp, ta sin pwo/eaa och gå till gymmet med full energi!
Det är något speciellt med att träna fastandes *flex*

C.E.J.
2011-03-04, 21:00
Tomt i skallen (tankarna tar inte plats)

Vad betyder detta egentligen?
Jag klarar inte av morgonträning av typ samma anledning, är helt borta i huvet.

Sheogorath
2011-03-04, 21:05
Vad betyder detta egentligen?
Jag klarar inte av morgonträning av typ samma anledning, är helt borta i huvet.

Så här känner jag:

Tränar man på morgonen har man inte hunnit få en massa intryck att bearbeta. Under natten har man sorterat föregående dag och man vaknar nollställd. Ju längre dagen sen går desto mer kaos blir det skallen och med mental trötthet som följd. Jag kanske inte kan släppa en besvärlig patient, något jag inte hann slutföra på jobbet eller vad du vill.

På morgonen kan jag fokusera på träningen och bara träningen på ett sätt som jag inte kan på eftermiddagen då hjärnan börjat böka med en massa annat skit.

Sniggel
2011-03-04, 21:08
Jag är precis tvärtom Sheo. Morgonen är allting i livet jobbigt. Dock har det blivit lite lättare nu när jag börjar närma mig 30. Äntligen en fördel med att befinna sig i vuxenlivet :D
Men det är fortfarande så att jag blir mer livsglad och optimistisk ju längre dagen går.
Morgon -> Kväll
Pessimist -> Optimist
:P

Sheogorath
2011-03-04, 21:13
Jag är precis tvärtom Sheo. Morgonen är allting i livet jobbigt. Dock har det blivit lite lättare nu när jag börjar närma mig 30. Äntligen en fördel med att befinna sig i vuxenlivet :D
Men det är fortfarande så att jag blir mer livsglad och optimistisk ju längre dagen går.
Morgon -> Kväll
Pessimist -> Optimist
:P

Det är inte särskilt långsökt att min entusiasm för styrketräning på morgonen kommer av att min morgonträning alltid ligger på helgen. Skulle jag träna något mer avancerat än promenader på en vardagmorgon finns nog risken att tankar på vilken jävlig dag det här kommer att bli skulle ta bort nödvändigt fokus. Helgdagar är sällan jävliga, så man är snarare glad över att man har en härlig dag framför sig när man kommer hem. Ätardag på det och vi är bi-winning. :D

panzerpig
2011-03-04, 22:36
Finns det folk som kör periodisk fasta som morgontränar? Hur går det ihop?
antingen äta sent för att ha energi på morgonen men då kan man ju inte äta efter morgonpasset? Äter man efter passet så kan man inte äta på kvällen...?

C.E.J.
2011-03-04, 22:45
Så här känner jag:

Tränar man på morgonen har man inte hunnit få en massa intryck att bearbeta. Under natten har man sorterat föregående dag och man vaknar nollställd. Ju längre dagen sen går desto mer kaos blir det skallen och med mental trötthet som följd. Jag kanske inte kan släppa en besvärlig patient, något jag inte hann slutföra på jobbet eller vad du vill.

På morgonen kan jag fokusera på träningen och bara träningen på ett sätt som jag inte kan på eftermiddagen då hjärnan börjat böka med en massa annat skit.

Ah ok! Har inte samma "problem" men förstår vad du menar :)

sanoj
2011-03-06, 11:01
Finns det folk som kör periodisk fasta som morgontränar? Hur går det ihop?
antingen äta sent för att ha energi på morgonen men då kan man ju inte äta efter morgonpasset? Äter man efter passet så kan man inte äta på kvällen...?

Eaa varannan timme efter passet fram till lunch.

Sniggel
2011-03-06, 13:28
Det är inte särskilt långsökt att min entusiasm för styrketräning på morgonen kommer av att min morgonträning alltid ligger på helgen. Skulle jag träna något mer avancerat än promenader på en vardagmorgon finns nog risken att tankar på vilken jävlig dag det här kommer att bli skulle ta bort nödvändigt fokus. Helgdagar är sällan jävliga, så man är snarare glad över att man har en härlig dag framför sig när man kommer hem. Ätardag på det och vi är bi-winning. :D

Bi-Winning! :D

davkei
2011-03-06, 16:31
Jag tänkte ta EAA innan morgonträningen och möjligen en koffeintablett hur mycket kaffe är en koffeintablett jämförelsevis? Jag älskar mitt morgonkaffe och vill gärna inte undvara det bör man undvika och dricka kaffe och ta en koffeintablett innan morgonträningen?

Sheogorath
2011-03-06, 16:38
Jag tänkte ta EAA innan morgonträningen och möjligen en koffeintablett hur mycket kaffe är en koffeintablett jämförelsevis? Jag älskar mitt morgonkaffe och vill gärna inte undvara det bör man undvika och dricka kaffe och ta en koffeintablett innan morgonträningen?

En vanlig kopp svart kaffe (inte en liten farmors-kopp eller en te-kopp) ligger någonstans mellan 120-180 mg beroende på hur starkt man brygger det. Koffeintabletterna man köper i diverse kosstillskottsbutiker brukar ligga på 200 mg, de man köper genom Apoteket 50 mg.

Jag brukar ta 400 mg koffein innan min morgonträning, antingen i form av en tekopp till bredden fylld med svart kaffe, eller, om jag har bråttom, 2 x 200 mg koffein i tablettform. Du kan ju exempelvis dricka en vanlig kopp och ta en koffeintablett. Eller så nöjer du dig med kaffet. Pröva dig fram!

King Grub
2011-03-06, 16:39
Vill man ha en prestationsförbättrande effekt är det rent koffein som gäller, inte koffein från kaffe.

Sheogorath
2011-03-06, 16:41
Vill man ha en prestationsförbättrande effekt är det rent koffein som gäller, inte koffein från kaffe.

Om man är caffeine-junkie kan det ju också vara ett sätt att undvika den prestationssänkande effekten det innebär att inte få sitt morgonkaffe...

davkei
2011-03-06, 17:25
Kanon tackar ödmjukast.

Mack10
2011-03-06, 19:18
Dom dagarna jag kör på morgonen ( 06.30 ), brukar jag värma upp 15 minuter + att jag duschar innan jag går till gymmet. känner mig dock inte helt 110% men det funkar helt okej att träna ändå:thumbup: