handdator

Visa fullständig version : Vad ska jag äta vid deff?


Svampfest
2011-03-03, 18:06
Jo, det är så att jag har lite underhudsfett jag skulle vilja bli av med, och skulle haft lite råd på hur jag går till väga.

Längd: 186cm
Vikt: 87kg
Ålder: 16

Jag skulle vilja gå ner till nånstans runt 82-83kg till sommaren och jag har räknat ut enligt den här "Harris&Benedict-ekvationen" att jag behöver 3127,362kcal per dag. Så jag tänkte ta -1000kcal. Det vill säga 2127,362kcal.

Nuvarande kost(vardag)
Frukost: 2st kokta ägg, risgrynsgröt(med kanel och socker:/) eller havregrynsgröt med äppelmos, en apelsin och 1-2 glas mjölk.
Lunch: Skolans lunch
Middag: Det som bjuds hemma, brukar vara typ pasta, fisk, köttbullar, biff. Det varierar.
Sedan äter jag kvällsfika typ en knäckebrödsmacka med skinka och ost på med ett glas mjölk till.

Hur mycket kcal kan detta vara?

Kan tillägga att jag gymmar 3-4 gånger i veckan och springer 1km iallafall 2 gånger i veckan.(Nyss börjat träna dock)

Så, vad ska jag skära ner på och tips till maträtter för middag/kvällsmat(skippa den helt?)
Justja, och tips på typ nåt kosttillskott eller annat för att få i sig rätt mängd protein, fett, kolhydrater.
Tacksam för svar!

EDIT: kanske blev fel forum?

Gunfire
2011-03-03, 18:15
Du får ju berätta hur stora mängder du äter, och vad du äter, annars behövs ingen speciel mat vid deff, tänk på att äta mycket protte, bara att äta mindre...

Svampfest
2011-03-03, 18:30
Du får ju berätta hur stora mängder du äter, och vad du äter, annars behövs ingen speciel mat vid deff, tänk på att äta mycket protte, bara att äta mindre...

Lunch äter jag inte mycket, för skolans mat är ju inte den godaste. Och till middag äter jag desto mer. Vet inte riktigt exakt men mer än en normalportion iallafall. Och inga grönsaker. Det kan ju vara bra att lägga till kanske!

Ungefär hur mycket och vad för mat är 2127kcal då? Spelar det stor roll om jag äter mindre måltider men oftare?

Gunfire
2011-03-03, 18:33
Lunch äter jag inte mycket, för skolans mat är ju inte den godaste. Och till middag äter jag desto mer. Vet inte riktigt exakt men mer än en normalportion iallafall. Och inga grönsaker. Det kan ju vara bra att lägga till kanske!


Det blir ju rena gissningar, du måste väga maten för att veta hur mycket kalorier det är..om du inte gillar skolans lunch så ta med dig hemifrån, börja skaffa en våg så ska du se att allt blir mkt lättare.

Spooted
2011-03-07, 15:53
Ett tips är att väga all mat som sagt, använd en matvåg och om du inte har det är det bara att köpa för det är behövligt och billigt : P Om du går in på livsmedelsverket så kan du titta upp vad all mat innehåller, men du kan ju också som sagt kolla på baksidan på paketen på de saker du äter. Kyckling och fisk är en väldigt bra protein källa, kyckling är majoriteten protein, <0 kolhydrater och väldigt lite fett. Ex lax innehåller mycket protein och mycket fett (omega 3) som är riktigt bra för att det är även behövligt med fett. Om du ska ha en kolhydrat källa rekommenderar ris, som ex basmatiris per 100g 78g kolhydrater, 9g protein och 1 gram fett. När jag själv började träna så tittade jag upp vad allting innehöll och nu kan jag alltid i huvudet så det är inte så svårt :P Det gäller bara att man är intresserad!