handdator

Visa fullständig version : Papperslösa får gratis vård och utbildning


Sidor : [1] 2 3

Potatiskillen
2011-03-03, 11:31
Detta besked kom idag, att alla papperslösa/illegala invandrare kommer hädanefter att få gå före alla andra då det kommer till vård än din stackars mormor som behöver få hjälpe med hjärtat eller dylikt.

Jag har idag förlorat all respekt åt Reinfeldt och hela alliansen.


http://svt.se/2.22620/1.2345065/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

Visst låter det omoraliskt att ett sjukhus skulle avvisa en papperlös att få hjälp med sitt brutna ben eller liknande, men samtidigt kan ju inte sjukhuset ta in tio stycken som har brutit benen och är papperlösa att få gratis vård samtidigt som 72-årige Albert inte får någon tid att operera sig.

All respekt åt 20,30,40 talister som har hjälpt Sverige.

Frisk
2011-03-03, 11:33
De borgerliga partierna och Miljöpartiet presenterade på torsdagen sin överenskommelse om migrationspolitiken.

- Den bygger på den i dag förda politiken. Överenskommelsen är historisk och lägger grunden för en human, rättsäker och ordnad migrationspolitik, sa statsminister Fredrik Reinfeldt enligt DN.

Han menar att samarbetet stänger dörren för "främlingsfientliga krafter". Bland annat stärks vården för papperslösa och anhöriginvandrare som saknar pass ska få kunna identifiera sig genom bland annat DNA.

- En av de allra viktigaste frågorna som vi har drivit är vård för papperslösa. Vi är väldigt glada över att regeringspartierna har ställt sig på vår sida. Frågan om särskilt ömmande skäl i asylhanteringen har också varit viktiga, bland annat när det gäller apatiska flyktingbarnen. Där ser vi också steg i det här dokumentet som går i rätt riktning, sa MP-språkröret Maria Wetterstrand.

Sverigedemokraterna kritiserar överenskommelsen och tycker att regeringen öppnar för fri invandring.

- Denna uppförelse är ett steg i helt fel riktning och jag undrar om regeringen verkligen har väljarnas mandat för detta, säger partiledaren Jimmie Åkesson i ett pressmeddelande.

Ja vart är vi på väg?
(från Aftonbladet)

bubbe
2011-03-03, 11:35
Detta besked kom idag, att alla papperslösa/illegala invandrare kommer hädanefter att få gå före alla andra då det kommer till vård än din stackars mormor som behöver få hjälpe med hjärtat eller dylikt.

Jag har idag förlorat all respekt åt Reinfeldt och hela alliansen.


http://svt.se/2.22620/1.2345065/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

Visst låter det omoraliskt att ett sjukhus skulle avvisa en papperlös att få hjälp med sitt brutna ben eller liknande, men samtidigt kan ju inte sjukhuset ta in tio stycken som har brutit benen och är papperlösa att få gratis vård samtidigt som 72-årige Albert inte får någon tid att operera sig.

All respekt åt 20,30,40 talister som har hjälpt Sverige.

Har jag missat något eller är du ute och cyklar vad det gäller prioritet? Det stod dessutom att vissa av de papperlösa skulle kunna få vård. Varför inte alla?


edit: att kunna starta företag när man står utanför samhället låter väldigt konstigt, hur tänkte de här?

Erik__
2011-03-03, 11:37
Detta besked kom idag, att alla papperslösa/illegala invandrare kommer hädanefter att få gå före alla andra då det kommer till vård än din stackars mormor som behöver få hjälpe med hjärtat eller dylikt.

Jag har idag förlorat all respekt åt Reinfeldt och hela alliansen.


http://svt.se/2.22620/1.2345065/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

Visst låter det omoraliskt att ett sjukhus skulle avvisa en papperlös att få hjälp med sitt brutna ben eller liknande, men samtidigt kan ju inte sjukhuset ta in tio stycken som har brutit benen och är papperlösa att få gratis vård samtidigt som 72-årige Albert inte får någon tid att operera sig.

All respekt åt 20,30,40 talister som har hjälpt Sverige.

Var står det att de kommer få gå före alla andra?

O_Wao
2011-03-03, 11:39
Precis, vart står det att de får gå före? Det ger rätt till vård. Något som de alltså inte haft förut. Läs om, läs rätt.

Potatiskillen
2011-03-03, 11:40
Var står det att de kommer få gå före alla andra?

Bara en gissning, i praktiken lär det ju vara så då det inte bor precis en papperlös i Sverige.

Mental
2011-03-03, 11:40
Papperslösa har sedan länge haft möjlighet att söka akutsjukvård, men det är ovanligt som fan att de gör det. Och nej, de är inte prioriterade högre eller lägre än andra. De får vård efter behov, precis som alla andra (som inte köper privat vård då)

Potatiskillen
2011-03-03, 11:44
Ni är alltså för detta? Ok att jag skrev fel, men tycker ni inte att det låter lite överdrivet att papperslösa ska få driva företag och begära sjukvård gratis? Det blir en björntjänst med andra ord,de går inte hjälpa alla på en gång.

O_Wao
2011-03-03, 11:44
Bara en gissning, i praktiken lär det ju vara så då det inte bor precis en papperlös i Sverige.

Det är en jäkla skillnad på att man gissar att något är på ett visst sätt och att verkligen läsa överenskommelsen så man förstår vad man pratar om, helst innan man uttalar sig.

Johan O
2011-03-03, 11:45
Han menar att samarbetet stänger dörren för "främlingsfientliga krafter".

(från Aftonbladet)


Så jävla löjligt. Hade varit kul att se en folkomröstning i specifikt denna frågan.
Men det är ju kul (och trevligt) att dom andra partierna valarbetar så fint åt SD som nog tjänat en stor del röster i ett nafs...

Mental
2011-03-03, 11:48
Ni är alltså för detta? Ok att jag skrev fel, men tycker ni inte att det låter lite överdrivet att papperslösa ska få driva företag och begära sjukvård gratis? Det blir en björntjänst med andra ord,de går inte hjälpa alla på en gång.

Du menar alltså att en papperslös flykting som gömmer sig ska nekas sjukvård? Dvs det är helt ok att lämna någon att dö? Man måste fan vara sverigedemokrat för att tycka att det är ok att låta någon blöda ihjäl på golvet till akuten bara för att den är papperslös.

Nitrometan
2011-03-03, 11:52
Ok att jag skrev fel,
Ganska fel.

Säger de att de ska få vården gratis?

Säger de inte bara att de ska få rätt att få vård?

Potatiskillen
2011-03-03, 11:52
Du menar alltså att en papperslös flykting som gömmer sig ska nekas sjukvård? Dvs det är helt ok att lämna någon att dö? Man måste fan vara sverigedemokrat för att tycka att det är ok att låta någon blöda ihjäl på golvet till akuten bara för att den är papperslös.



Jamen ibland händer det att papperlösa har fått gå före än någons farfar som behöver vård enligt vad jag har läst. Inte direkt så att jag vill se alla papperslösa blöda ihjäl på golvet , men det blir lite för mycket.

Det är ingen hemlighet att Sverige aldrig ställer krav på invandrare, de som alltid assimilera sig i Sverige är asiater, men aldrig folk från afrika eller mellanöstern pga religionen.

Sedan en annan sak (då jag gissar på att du är en sosse), varför hjälpte ni inte dessa thailändare däruppe i Norrland? Du vet de som blev blåsta av ett bärplockarföretag. Varför demonstrerade inte ni?

Ja till detta förslag förutsätt att de lär sig svenska språket och respekterar våra lagar.

eiri
2011-03-03, 11:52
herregud egoistiska människor!, alla är väll födda på samma jordklot, de med mest akut sjukdom ska först oavsett ras.. Tänk om du hade haft otur och fötts i ett skitland?

Potatiskillen
2011-03-03, 11:54
herregud egoistiska människor!, alla är väll födda på samma jordklot, de med mest akut sjukdom ska först oavsett ras.. Tänk om du hade haft otur och fötts i ett skitland?

Har svårt att se en irakisk läkare i Bagdad hjälpa mig som inte har någon pass eller försäkring.

bubbe
2011-03-03, 11:56
Har svårt att se en irakisk läkare i Bagdad hjälpa mig som inte har någon pass eller försäkring.

varför har du svårt för det?

Potatiskillen
2011-03-03, 11:59
varför har du svårt för det?

Därför att jag har det, men å andra sidan kanske de gör det annars rycker amerikanska armen in.

Du förstår nog vad jag menar med detta, sjukhuset i Bagdad har säkert inte lika mycket pengar som ett svensk sjukhus och har jag inget pass eller identitet så kommer de inte hjälpa mig fullbordat.

Mental
2011-03-03, 11:59
Jamen ibland händer det att papperlösa har fått gå före än någons farfar som behöver vård enligt vad jag har läst. Inte direkt så att jag vill se alla papperslösa blöda ihjäl på golvet , men det blir lite för mycket.

Det är ingen hemlighet att Sverige aldrig ställer krav på invandrare, de som alltid assimilera sig i Sverige är asiater, men aldrig folk från afrika eller mellanöstern pga religionen.

Sedan en annan sak (då jag gissar på att du är en sosse), varför hjälpte ni inte dessa thailändare däruppe i Norrland? Du vet de som blev blåsta av ett bärplockarföretag. Varför demonstrerade inte ni?

Ja till detta förslag förutsätt att de lär sig svenska språket och respekterar våra lagar.

Du är då lika duktig på att debatera som du är på att läsa på innan du skriver ett inlägg. Vad har bärplockare med rätt till sjukvård att göra? Om någon bärplockare behöver sjukvård i sverige tycker jag helt klart att de ska få den dock.

Och självklart kan en papperslös få gå före din farfar i kön, om behovet är större, jag arbetar själv innom vården och när jag prioriterar mina patienter utgår jag från behovsprincipen. Att lägga någon personlig åsikt i vem som förtjänar vården mest är inget jag sysslar med.

Och nej, jag är inte sosse och jag är inte ute och demonstrerar i någon politisk fråga, därimot tycker jag det här är ett bra beslut.

olwe
2011-03-03, 12:00
Har svårt att se en irakisk läkare i Bagdad hjälpa mig som inte har någon pass eller försäkring.

Så man hjälper situationen genom att vara ett lika stort rövhål?

Potatiskillen
2011-03-03, 12:01
Du är då lika duktig på att debatera som du är på att läsa på innan du skriver ett inlägg. Vad har bärplockare med rätt till sjukvård att göra? Om någon bärplockare behöver sjukvård i sverige tycker jag helt klart att de ska få den dock.

Och självklart kan en papperslös få gå före din farfar i kön, om behovet är större, jag arbetar själv innom vården och när jag prioriterar mina patienter utgår jag från behovsprincipen. Att lägga någon personlig åsikt i vem som förtjänar vården mest är inget jag sysslar med.

Och nej, jag är inte sosse och jag är inte ute och demonstrerar i någon politisk fråga, därimot tycker jag det här är ett bra beslut.

Nej men alltså dessa bärplockare hade inget hem att återvända till, många av dem sålde sin gård för att komma till Sverige. Inte en enda jävla svensk ville donera något åt dem eller hjälpa dem, det är bara papperslösa från mellanöstern som sossar gärna hjälper frivilligt och strider på gator och torg att de ska få rättigheter.

eiri
2011-03-03, 12:01
Har svårt att se en irakisk läkare i Bagdad hjälpa mig som inte har någon pass eller försäkring.

va? vad ska han hjälpa dig med?

Potatiskillen
2011-03-03, 12:01
va? vad ska han hjälpa dig med?

Om jag har brutit benen eller fått allvarliga skärsår.

Potatiskillen
2011-03-03, 12:03
Så man hjälper situationen genom att vara ett lika stort rövhål?

Jajjemen, och som du vet får jag säkert starta ett företag i Irak utan att ha några pengar alls utan kräver att Irak ska försörja mig.

Exdiaq
2011-03-03, 12:03
Har sjukvården någon skyldighet att kontakta polisen?

Min ståndpunkt är den att akutsjukvård ska de få gratis, men sen skickas de ut om de fortfarande är papperslösa. Humanism i all ära, men det svider med all rätt i mångas ögon när de jobbat 20-40 år, betalat hög skatt och sen får utstå de långa väntetiderna i vården medan folk som inte bidragit något alls kan komma hit och ta resurser som de som jobbat för i hela sitt liv. Svider lite i ögonen på mig också, men jag anser inte att jag har vidare stor rätt att klaga då jag bara jobbat något år själv och därmed varit enbart en kostnad för samhället än så länge.

C.E.J.
2011-03-03, 12:03
Det stod alltså inte något om att få gå före? Då svarar jag med min initiala reaktion: Goda nyheter!

bubbe
2011-03-03, 12:03
Därför att jag har det, men å andra sidan kanske de gör det annars rycker amerikanska armen in.

Du förstår nog vad jag menar med detta, sjukhuset i Bagdad har säkert inte lika mycket pengar som ett svensk sjukhus och har jag inget pass eller identitet så kommer de inte hjälpa mig fullbordat.

Nej jag förstår faktiskt inte varför de just i bagdad skulle vägra dig vård om du inte har med dig passet eller försäkringspapper. Sverige har faktiskt varit mer restriktiva än i många andra länder vad det gäller att ge vård till människor utan identitet.

Vad har du själv bidragit ekonomiskt med som gör att du ska få vård, för jag hoppas du betalar fett till staten eftersom du anser dig ha mer rätt till vård än andra.

Erik__
2011-03-03, 12:04
Nej men alltså dessa bärplockare hade inget hem att återvända till, många av dem sålde sin gård för att komma till Sverige. Inte en enda jävla svensk ville donera något åt dem eller hjälpa dem, det är bara papperslösa från mellanöstern som sossar gärna hjälper frivilligt och strider på gator och torg att de ska få rättigheter.

Av ren nyfikenhet, tycker du att inhemska svenskar som inte arbetar ska ha rätt till vård?

eiri
2011-03-03, 12:05
Om jag har brutit benen eller fått allvarliga skärsår.

betalar han skatt och hans land har en budget som går till att hjälpa andra så är han så illa tvungen även om han vill eller inte, precis som du kommer bli. Är ju inte så att du kommer springa och operera flyktingar personligen nu om det är det du fått för dig..

Potatiskillen
2011-03-03, 12:06
Nej jag förstår faktiskt inte varför de just i bagdad skulle vägra dig vård om du inte har med dig passet eller försäkringspapper. Sverige har faktiskt varit mer restriktiva än i många andra länder vad det gäller att ge vård till människor utan identitet.

Vad har du själv bidragit ekonomiskt med som gör att du ska få vård, för jag hoppas du betalar fett till staten eftersom du anser dig ha mer rätt till vård än andra.

Har nyss fått ett arbete, har en utbildning, gått med på många ideela föreningar som Röda Korset. Det finns en gräns ska jag tala om för dig. Jag som är svensk medborgare anser att jag har rättigheter jag med, annars är det inte lönt att bo kvar här.

Har aldrig sagt att jag ska gå föra alla papperlösa, men det finns en gräns.

Potatiskillen
2011-03-03, 12:07
Av ren nyfikenhet, tycker du att inhemska svenskar som inte arbetar ska ha rätt till vård?

Ja.

Ska jag har rätt till vård om jag är i Saudi Arabien och är papperlös?

eiri
2011-03-03, 12:10
Ja.

Ska jag har rätt till vård om jag är i Saudi Arabien och är papperlös?

Hade det varit så hade det varit underbart tycker nog alla, inklusive du. Men så är inte situationen i dagsläget. SAKER KAN ALLTID BLI BÄTTRE GUBBEN! VÄRLDEN BEHÖVER INTE STÅ STILL!

Potatiskillen
2011-03-03, 12:10
Har sjukvården någon skyldighet att kontakta polisen?

Min ståndpunkt är den att akutsjukvård ska de få gratis, men sen skickas de ut om de fortfarande är papperslösa. Humanism i all ära, men det svider med all rätt i mångas ögon när de jobbat 20-40 år, betalat hög skatt och sen får utstå de långa väntetiderna i vården medan folk som inte bidragit något alls kan komma hit och ta resurser som de som jobbat för i hela sitt liv. Svider lite i ögonen på mig också, men jag anser inte att jag har vidare stor rätt att klaga då jag bara jobbat något år själv och därmed varit enbart en kostnad för samhället än så länge.

Precis så jag menade! Precis så! :)

nim
2011-03-03, 12:15
eiri: Om en uteliggare som håller på att frysa ihjäl bryter sig in i ditt hem skulle du då låta han stanna, äta av din mat, sova i din säng?

LadyG
2011-03-03, 12:16
Som det är nu har papperslösa ingen rätt till vård alls, så bara att de kanske får rätt till akutsjukvård utan att vårdpersonalen behöver smyga med det är ett steg i rätt riktning.

Men inga beslut är ju fattade än, så jag förstår inte varför det blev sånt väsen?

"En utredning om vård för papperslösa ska vara klar i maj. Då kommer förslag om vilka regler som ska gälla."(SvD (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/historisk-enighet-om-migration_5980675.svd))

eiri
2011-03-03, 12:16
Inte för ja känner TS men han låter som en sån som äter upp hela sin godispåse utan att fråga om sina kollegor vill smaka.

Potatiskillen
2011-03-03, 12:16
eiri: Om en uteliggare som håller på att frysa ihjäl bryter sig in i ditt hem skulle du då låta han stanna, äta av din mat, sova i din säng?

Absolut inte, men skulle Eiri vara en sosse så skulle han ta hem en papperlös fd kriminell till sitt hem för att sedan dagen efter visa media vilken medmänniska han är.

Matte_Maiden
2011-03-03, 12:16
Potatiskillen: Vad baserar du rätten till vård på? Att man betalat skatt? Var sätter du gränsen? Jag ser ingen större skillnad på att betala sjukvård för en papperslös som en arbetslös norrläning.

Problemet med denna argumentation (och även den som säger "jag tycker synd om de som betalat massor i skatt hela livet...") är att den är otroligt inkonsekvent eftersom man ser mellan fingrarna för svenskar som inte heller betalat skatt. Att alla som varit med och betalat för vården ska ha vård är självklart, men varför göra skillnad på svenskar som inte betalat för sig och papperslösa?

Inga dumma argument som att "mamma och pappa har betalat!" eller "de har sommarjobbat ett par veckor förrförra sommaren", för mig veterligen överför man inte speciellt många (om ens i praktiken några) förmåner erhållna av skatt via dödsbo samt att den 25:åriga slashasen som sommarjobbat lite har betalat så otroligt lite skatt i sitt liv att det är ointressant.

Så, slutklämmen är: varför göra skillnad på svenskar som inte bidragit och papperslösa som inte bidragit?

L-Sami
2011-03-03, 12:17
Jag ser inte det som något problem att papperslösa har rätt till vård, tror inte att de belastar vården så mycket att det drabbar svenska medborgare, om de behöver vård så ska de få det. Många av dem är säkert ofrivilligt dömda till misär redan, ska man ta bort vården från dem också?

Lando
2011-03-03, 12:18
Bra överenskommelse imo och sjuk fail på OP, vad då gå före i vården, det är ju bara nåt som du har hittat på alldeles själv? Detta handlar om att även papperslösa ska få vård (inte gå före) och att barn till papperslösa kan få skolgång och det tycker iaf jag är helt klart rimligt.

-Nästan alla andra europeiska länder har ett regelverk som är mer generöst än det svenska, och det finns ingenting som talar för att det ska leda till en sådan utveckling, säger Göran Hägglund.

Uttalandet gäller alltså om det kommer leda till att fler papperslösa söker sig till Sverige. Vet inte om det han säger stämmer, kanske någon som kan bekräfta/dementera?

eiri
2011-03-03, 12:19
eiri: Om en uteliggare som håller på att frysa ihjäl bryter sig in i ditt hem skulle du då låta han stanna, äta av din mat, sova i din säng?

om han bryter sig in ringer man polisen, som använder sig av mina och dina skattepengar för att mata och ge tak över huvudet för denna person självklart hjälper man honom!

Potatiskillen
2011-03-03, 12:20
Potatiskillen: Vad baserar du rätten till vård på? Att man betalat skatt? Var sätter du gränsen? Jag ser ingen större skillnad på att betala sjukvård för en papperslös som en arbetslös norrläning.

Problemet med denna argumentation (och även den som säger "jag tycker synd om de som betalat massor i skatt hela livet...") är att den är otroligt inkonsekvent eftersom man ser mellan fingrarna för svenskar som inte heller betalat skatt. Att alla som varit med och betalat för vården ska ha vård är självklart, men varför göra skillnad på svenskar som inte betalat för sig och papperslösa?

Inga dumma argument som att "mamma och pappa har betalat!" eller "de har sommarjobbat ett par veckor förrförra sommaren", för mig veterligen överför man inte speciellt många (om ens i praktiken några) förmåner erhållna av skatt via dödsbo samt att den 25:åriga slashasen som sommarjobbat lite har betalat så otroligt lite skatt i sitt liv att det är ointressant.

Så, slutklämmen är: varför göra skillnad på svenskar som inte bidragit och papperslösa som inte bidragit?


Medborgarskap.

Tricklew
2011-03-03, 12:20
Det är synd att tråden startades av ett pucko, diskussionen har blivit lite missriktad när den mest handlar om att klara upp hans lögner (missförstånd?).

Personligen är jag rätt så skeptisk till att ge illegala invandrare mer rättigheter, akutvård är dock en självklarhet att de ska få.

LadyG
2011-03-03, 12:20
Uttalandet gäller alltså om det kommer leda till att fler papperslösa söker sig till Sverige. Vet inte om det han säger stämmer, kanske någon som kan bekräfta/dementera?

- Man ska inte kunna komma hit bara för att få vård, utan det ska gälla personer som finns här, påpekar KD-ledaren Göran Hägglund.


Från svd-artikeln jag länkade innan.

Erik__
2011-03-03, 12:21
Potatiskillen: Vad baserar du rätten till vård på? Att man betalat skatt? Var sätter du gränsen? Jag ser ingen större skillnad på att betala sjukvård för en papperslös som en arbetslös norrläning.

Problemet med denna argumentation (och även den som säger "jag tycker synd om de som betalat massor i skatt hela livet...") är att den är otroligt inkonsekvent eftersom man ser mellan fingrarna för svenskar som inte heller betalat skatt. Att alla som varit med och betalat för vården ska ha vård är självklart, men varför göra skillnad på svenskar som inte betalat för sig och papperslösa?

Inga dumma argument som att "mamma och pappa har betalat!" eller "de har sommarjobbat ett par veckor förrförra sommaren", för mig veterligen överför man inte speciellt många (om ens i praktiken några) förmåner erhållna av skatt via dödsbo samt att den 25:åriga slashasen som sommarjobbat lite har betalat så otroligt lite skatt i sitt liv att det är ointressant.

Så, slutklämmen är: varför göra skillnad på svenskar som inte bidragit och papperslösa som inte bidragit?

Du säger det så fint :hbang:

O_Wao
2011-03-03, 12:22
Har nyss fått ett arbete, har en utbildning, gått med på många ideela föreningar som Röda Korset. Det finns en gräns ska jag tala om för dig. Jag som är svensk medborgare anser att jag har rättigheter jag med, annars är det inte lönt att bo kvar här.

Har aldrig sagt att jag ska gå föra alla papperlösa, men det finns en gräns.

Så du menar att det är så jobbigt med alla jävla invandrare här i Sverige att du tänker flytta utomlands?

Exdiaq
2011-03-03, 12:22
Potatiskillen: Vad baserar du rätten till vård på? Att man betalat skatt? Var sätter du gränsen? Jag ser ingen större skillnad på att betala sjukvård för en papperslös som en arbetslös norrläning.

Problemet med denna argumentation (och även den som säger "jag tycker synd om de som betalat massor i skatt hela livet...") är att den är otroligt inkonsekvent eftersom man ser mellan fingrarna för svenskar som inte heller betalat skatt. Att alla som varit med och betalat för vården ska ha vård är självklart, men varför göra skillnad på svenskar som inte betalat för sig och papperslösa?

Inga dumma argument som att "mamma och pappa har betalat!" eller "de har sommarjobbat ett par veckor förrförra sommaren", för mig veterligen överför man inte speciellt många (om ens i praktiken några) förmåner erhållna av skatt via dödsbo samt att den 25:åriga slashasen som sommarjobbat lite har betalat så otroligt lite skatt i sitt liv att det är ointressant.

Så, slutklämmen är: varför göra skillnad på svenskar som inte bidragit och papperslösa som inte bidragit?

De viktiga skillnaderna heter medborgarskap alternativt uppehållstillstånd. Handlar det om svårt sjukt barn exempelvis finns väl möjligheten att Migrationsverket prövar fallet igen och kanske ger uppehållstillstånd just p.g.a sjukdomen. Då har Sverige tagit på sig ansvaret för den här personen. Så är inte fallet med papperslösa av diverse olika anledningar, bra och dåliga. Det är den väsentliga skillnaden mot en ung, långtidsarbetslös som inte betalat skatt och en papperslös som inte bidragit i samhället.

Potatiskillen
2011-03-03, 12:24
Så du menar att det är så jobbigt med alla jävla invandrare här i Sverige att du tänker flytta utomlands?

Nej, jag är för invandringspolitik så länge de anpassar sig till svenska lagar. Jag har en passion för asiater då de visar sin tacksamhet att få komma till Sverige, de arbetar och lär sig svenska språket och kräver inte att de ska byggas buddhisttempel här och där. Det är väl rätt sällan de kommer hit papperslös förresten.

Återigen var de ju ingen svensk som hjälpte thailändska bärplockarna i Norrland som hade pass och identitet, men det går ju bra att demonstrera om någon papperslös från Landskrona som dödade en pensionär ska få vara kvar.

Potatiskillen
2011-03-03, 12:25
De viktiga skillnaderna heter medborgarskap alternativt uppehållstillstånd. Handlar det om svårt sjukt barn exempelvis finns väl möjligheten att Migrationsverket prövar fallet igen och kanske ger uppehållstillstånd just p.g.a sjukdomen. Då har Sverige tagit på sig ansvaret för den här personen. Så är inte fallet med papperslösa av diverse olika anledningar, bra och dåliga. Det är den väsentliga skillnaden mot en ung, långtidsarbetslös som inte betalat skatt och en papperslös som inte bidragit i samhället.

Dessutom VILL ju svenska arbetslösa ungdomar HA ett arbete men har bara inte funnit något.

nim
2011-03-03, 12:27
de viktiga skillnaderna heter medborgarskap alternativt uppehållstillstånd. Handlar det om svårt sjukt barn exempelvis finns väl möjligheten att migrationsverket prövar fallet igen och kanske ger uppehållstillstånd just p.g.a sjukdomen. Då har sverige tagit på sig ansvaret för den här personen. Så är inte fallet med papperslösa av diverse olika anledningar, bra och dåliga. Det är den väsentliga skillnaden mot en ung, långtidsarbetslös som inte betalat skatt och en papperslös som inte bidragit i samhället.

+1

Erik__
2011-03-03, 12:27
Dessutom VILL ju svenska arbetslösa ungdomar HA ett arbete men har bara inte funnit något.

Sluta nu, då hade folk sökt jobb på riktigt istället för att gnälla på att arbetsförmedlingen inte ger dom jobb.

Potatiskillen
2011-03-03, 12:29
Sluta nu, då hade folk sökt jobb på riktigt istället för att gnälla på att arbetsförmedlingen inte ger dom jobb.

Jo att jobba på McDonalds till döds är något jag som svensk inte accepterar.

http://svtplay.se/v/2329491/dokument_inifran/generation_utanfor

Exdiaq
2011-03-03, 12:29
Dessutom VILL ju svenska arbetslösa ungdomar HA ett arbete men har bara inte funnit något.

Sanning med modifikation dock. Många vill ha ett jobb, men på deras villkor, som allt för ofta är orimliga då de blivit bortskämda genom att växa upp här.

Sen finns det inget som säger att det finns många papperslösa som också vill ha ett jobb och inte leva på samhället.

eiri
2011-03-03, 12:33
TS, du allt du har köpt är Made in sweden eller?, anledningen till att du lever som du gör är för att det finns fattigare människor i den här världen, de gör billiga produkter samt tar hand om våra farliga avfall..

Potatiskillen
2011-03-03, 12:34
TS, du allt du har köpt är Made in sweden eller?, anledningen till att du lever som du gör är för att det finns fattigare människor i den här världen, de gör billiga produkter samt tar hand om våra farliga avfall..

Jag tror Ragnsells sköter farligt avfall.

L-Sami
2011-03-03, 12:36
Jag har en passion för asiater då de visar sin tacksamhet att få komma till Sverige, de arbetar och lär sig svenska språket och kräver inte att de ska byggas buddhisttempel här och där. Det är väl rätt sällan de kommer hit papperslös förresten.


Så de flesta icke-asiater som kommer hit, jobbar inte och pratar endast sitt modersmål? Dags att öppna ögonen, kompis. Finns ju branscher som domineras av personer som har utländsk ursprung och utan svenska språkkunskaper skulle de inte vara så framgångsrika.

eiri
2011-03-03, 12:37
Jag tror Ragnsells sköter farligt avfall.

antar du har missat dokumentären om var våra mobiltelefoner hamnar någonstans som gått på svt, finns säkert kvar på deras sida om du nu ens är intresserad.

thenut
2011-03-03, 12:39
Nej, jag är för invandringspolitik så länge de anpassar sig till svenska lagar. Jag har en passion för asiater då de visar sin tacksamhet att få komma till Sverige, de arbetar och lär sig svenska språket och kräver inte att de ska byggas buddhisttempel här och där. Det är väl rätt sällan de kommer hit papperslös förresten.

Återigen var de ju ingen svensk som hjälpte thailändska bärplockarna i Norrland som hade pass och identitet, men det går ju bra att demonstrera om någon papperslös från Landskrona som dödade en pensionär ska få vara kvar.

Tvärtom, de blev väl inhysta i en skola och den lokala butiken bidrog med mat etc... Det var ett jäkla ideelt pådrag om jag minns rätt...

Dessutom VILL ju svenska arbetslösa ungdomar HA ett arbete men har bara inte funnit något.

Heh, jag tror dina tidigare trådar gör det svårt att ta dig på allvar gällande jobb... *rolleyes*

nim
2011-03-03, 12:41
Så de flesta icke-asiater som kommer hit, jobbar inte och pratar endast sitt modersmål? Dags att öppna ögonen, kompis. Finns ju branscher som domineras av personer som har utländsk ursprung och utan svenska språkkunskaper skulle de inte vara så framgångsrika.

Nämn en framgångsrik bransch som domineras av personer med utländskt ursprung?

eiri
2011-03-03, 12:41
klart det är svårt att ta honom på allvar, trångsyntare person får man ju leta efter.

Puzzle
2011-03-03, 12:43
Därför att jag har det, men å andra sidan kanske de gör det annars rycker amerikanska armen in.

Du förstår nog vad jag menar med detta, sjukhuset i Bagdad har säkert inte lika mycket pengar som ett svensk sjukhus och har jag inget pass eller identitet så kommer de inte hjälpa mig fullbordat.

Ett sjukhus i Bagdad är väldigt likt ett svenskt sjukhus på alla sätt och vis. Och det är fri sjukvård i Irak, så du skulle få vård.

Har sjukvården någon skyldighet att kontakta polisen?

Min ståndpunkt är den att akutsjukvård ska de få gratis, men sen skickas de ut om de fortfarande är papperslösa. Humanism i all ära, men det svider med all rätt i mångas ögon när de jobbat 20-40 år, betalat hög skatt och sen får utstå de långa väntetiderna i vården medan folk som inte bidragit något alls kan komma hit och ta resurser som de som jobbat för i hela sitt liv. Svider lite i ögonen på mig också, men jag anser inte att jag har vidare stor rätt att klaga då jag bara jobbat något år själv och därmed varit enbart en kostnad för samhället än så länge.

Nej, sjukhuset har ingen skyldighet att kontakta polisen.

Problemet med enbart akutsjukvård är att t ex gravida inte har rätt till uppföljning och barn får inga vaccinationer eller undersökningar.
Vet inte riktigt om jag vill vara svensk om sverige nekar barn grundläggande sjukvård - låter lite civilicerat.

Däremot är jag enig i att om man fått ett beslut på att man inte har rätt att befinna sig i landet så ska man ut.

Frisk
2011-03-03, 12:45
Ge akutsjukvård och sedan kontakta polisen....

Genom att vara i Sverige papperslös begår man brott.

Skulle ni hjälpa ett rattfyllo som kört i diket, upp med bilen och sedan låta den personen åka vidare?

shut teh face
2011-03-03, 12:46
Nämn en framgångsrik bransch som domineras av personer med utländskt ursprung?
Turkaffärer där man kan köpa Vanilla Coke osv = domineras av turkar
Kinaaffärer där man kan köpa goda räkchips och sånt = domnieras av asiater

:)

Potatiskillen
2011-03-03, 12:46
Så de flesta icke-asiater som kommer hit, jobbar inte och pratar endast sitt modersmål? Dags att öppna ögonen, kompis. Finns ju branscher som domineras av personer som har utländsk ursprung och utan svenska språkkunskaper skulle de inte vara så framgångsrika.

Jag har en fillipinska i mitt arbete som ständigt lär sig svenska och har bott här i endast en månad, har väldigt väldigt svårt att se någon från mellanöstern börjar göra det direkt.

Potatiskillen
2011-03-03, 12:48
Tvärtom, de blev väl inhysta i en skola och den lokala butiken bidrog med mat etc... Det var ett jäkla ideelt pådrag om jag minns rätt...



Heh, jag tror dina tidigare trådar gör det svårt att ta dig på allvar gällande jobb... *rolleyes*

Givetvis betalade svenska staten INTE en enda krona, det var dit jag också ville komma.

Frisk
2011-03-03, 12:48
Jag har en fillipinska i mitt arbete som ständigt lär sig svenska och har bott här i endast en månad, har väldigt väldigt svårt att se någon från mellanöstern börjar göra det direkt.

Dom finns

Potatiskillen
2011-03-03, 12:50
Dom finns

Men det är inte många ska du veta. Det är väldigt ofta man ser asiater som anpassar sig i svenska samhället, kommer knappast hit papperslösa och brukar våld.

O_Wao
2011-03-03, 12:50
Jo att jobba på McDonalds till döds är något jag som svensk inte accepterar.

http://svtplay.se/v/2329491/dokument_inifran/generation_utanfor

Så du menar att svenska ungdomar vill jobba, men bara på sina egna villkor. Men samma jobb är okej om det är invandrare som utför det? Du bevisar om och om igen med det du skriver att du tycker att människor är olika värda.

L-Sami
2011-03-03, 12:51
Nämn en framgångsrik bransch som domineras av personer med utländskt ursprung?

Jag får en känsla av att frisörbranschen och restaurangsbranschen i Stockholm drivs i största delen av personer som har utländsk ursprung. Stora snabbmatskedjor har jag inte så stor koll på vilka som driver dem. Det jag ville få sagt med förra inlägget var att det finns invandrare som jobbar och de pratar svenska så att de kan ge lämplig service.

Potatiskillen
2011-03-03, 12:52
Så du menar att svenska ungdomar vill jobba, men bara på sina egna villkor. Men samma jobb är okej om det är invandrare som utför de? Du bevisar om och om igen med det du skriver att du tycker att människor är olika värda.

Jag är inte emot invandring överhuvudtaget så länge de sköter sig, något som asiater alltid gör och de kommer sällan hit papperslösa.

Potatiskillen
2011-03-03, 12:54
Jag får en känsla av att frisörbranschen och restaurangsbranschen i Stockholm drivs i största delen av personer som har utländsk ursprung. Stora snabbmatskedjor har jag inte så stor koll på vilka som driver dem. Det jag ville få sagt med förra inlägget var att det finns invandrare som jobbar och de pratar svenska så att de kan ge lämplig service.

Men det är väl klart, de bor ju i Stockholm och har säkert genom kontakter kommit in i den flashiga svenska samhället, medan de i Rosengård kommer ingen vart. Detta är ju något som regeringen ständigt blundar och förnekar. De invandrare som har en utbildning och bor på södermalm har ju som inte direkt någon objektiv åsikt gällande detta fråga eftersom de har ju fått allt redan, ett jobb, behärskning av svenska språket etc.

Jag tycker tex att Alexandra Pascaldiou inte borde yttra sig om invandring då hon bor på södermalm och sippar rött vin på helgerna och flashar sig med nya kläder.


Återigen, hur långt kan en papperslös gå? Att start ett eget företag utan behärskning av svenska språket låter orimligt i mina ögon.

Puzzle
2011-03-03, 12:57
Jag är inte emot invandring överhuvudtaget så länge de sköter sig, något som asiater alltid gör och de kommer sällan hit papperslösa.

Det är inte sant.
Asiater är den största gruppen på en av Stockholms kliniker för papperslösa. De utgör en tredjedel av alla patienter.
http://www.lakareivarlden.org/sv/l%25C3%25A4karkliniken

Exdiaq
2011-03-03, 12:59
Jag är inte emot invandring överhuvudtaget så länge de sköter sig, något som asiater alltid gör och de kommer sällan hit papperslösa.

Njaa..

Potatiskillen
2011-03-03, 13:00
Det är inte sant.
Asiater är den största gruppen på en av Stockholms kliniker för papperslösa. De utgör en tredjedel av alla patienter.
http://www.lakareivarlden.org/sv/l%25C3%25A4karkliniken

Väldigt lustigt isåfall att media sällan tar upp sådant.

L-Sami
2011-03-03, 13:01
Jag har en fillipinska i mitt arbete som ständigt lär sig svenska och har bott här i endast en månad, har väldigt väldigt svårt att se någon från mellanöstern börjar göra det direkt.



Varför har du svårt att se någon från mellanöstern börja lära sig svenska direkt?

O_Wao
2011-03-03, 13:03
Tex, av alla somaliska flyktingar som har kommit till Sverige förra året. Hur många av dem har börjat lära sig svenska? Säker 1/5 gissar jag på.

Det är en väldig massa gissningar hit och dit från din sida. Ta reda på fakta istället.

eiri
2011-03-03, 13:04
TS, angående jobb så är det mycket geografiskt som påverkar, kolla Södertälje tex har massa med invandrare, och de flesta som jobbar på tex Scania där är invandrare. Hade de inte funnits något Scania där hade det säkerligen sett annorlunda ut. Svårt att jobba om det inte finns ställen att jobba på..

firarjulen
2011-03-03, 13:04
Borde inte detta öppna upp möjligheten att anordna nån form av illegal vårdinvandring?

Potatiskillen
2011-03-03, 13:04
Det är en väldig massa gissningar hit och dit från din sida. Ta reda på fakta istället.

www.politisktinkorrekt.se

L-Sami
2011-03-03, 13:05
Men det är väl klart, de bor ju i Stockholm och har säkert genom kontakter kommit in i den flashiga svenska samhället, medan de i Rosengård kommer ingen vart. Detta är ju något som regeringen ständigt blundar och förnekar. De invandrare som har en utbildning och bor på södermalm har ju som inte direkt någon objektiv åsikt gällande detta fråga eftersom de har ju fått allt redan, ett jobb, behärskning av svenska språket etc.

Jag tycker tex att Alexandra Pascaldiou inte borde yttra sig om invandring då hon bor på södermalm och sippar rött vin på helgerna och flashar sig med nya kläder.



Stockholm har fler invandrarförorter än någon annan stad i Sverige. Den här stan är mycket mer än bara Södermalm, Östermalm, Norrmalm, Sergels Torg. Jag tror att många av dem som driver business i Stockholm växte upp i Stockholms förorterna likt Rosengård. Alexandra Pascalidou har jag för mig växte upp i Tensta eller där nånstans, hon har jobbat upp sig, som de flesta framgångsrika invandrare.

Puzzle
2011-03-03, 13:05
Väldigt lustigt isåfall att media sällan tar upp sådant.

Vänta lite nu.... Litar du på Aftonbladet för din information?
Jag ser problemet....

stevebc
2011-03-03, 13:06
Har svårt att se en irakisk läkare i Bagdad hjälpa mig som inte har någon pass eller försäkring.

Jajjemen, och som du vet får jag säkert starta ett företag i Irak utan att ha några pengar alls utan kräver att Irak ska försörja mig.Har jag missat något här, eller? Sedan när utgör Irak Sveriges moraliska kompass och förebild?

Mental
2011-03-03, 13:09
www.politisktinkorrekt.se

Om det där är din huvudsakliga faktakälla så förstår jag varför du framstår som en så pass enfaldig debatör.

C.E.J.
2011-03-03, 13:09
www.politisktinkorrekt.se

Det stämmer att det är en väldans massa gissningar från den sidan också.

nim
2011-03-03, 13:10
TS, angående jobb så är det mycket geografiskt som påverkar, kolla Södertälje tex har massa med invandrare, och de flesta som jobbar på tex Scania där är invandrare. Hade de inte funnits något Scania där hade det säkerligen sett annorlunda ut. Svårt att jobba om det inte finns ställen att jobba på..

Nu är du ute och cyklar. Jag har jobbat på Scania i 6år och detta är långt ifrån min uppfattning. Vad har du fått dessa uppgifter ifrån?
Klart att det finns mycket invandrare på Scania men många av dessa är t ex finnar som flyttat hit på 60-talet.

Södertälje är ett urdåligt exempel då arbetslösheten är skyhög trots Astra Zeneca och Scania.

Potatiskillen
2011-03-03, 13:11
Det är tur att det finns flashback, för ni verkar ju bara tycka att det är bra att folk helt utan identitet får gratis vård utan att behöva anstränga sig byråkratiska frågor som ett svensk medborgarskap.

O_Wao
2011-03-03, 13:11
www.politisktinkorrekt.se

Fakta sa jag.

shape
2011-03-03, 13:12
Detta besked kom idag, att alla papperslösa/illegala invandrare kommer hädanefter att få gå före alla andra då det kommer till vård än din stackars mormor som behöver få hjälpe med hjärtat eller dylikt.

Jag har idag förlorat all respekt åt Reinfeldt och hela alliansen.


http://svt.se/2.22620/1.2345065/papperslosa_kan_fa_vard_och_utbildning

Visst låter det omoraliskt att ett sjukhus skulle avvisa en papperlös att få hjälp med sitt brutna ben eller liknande, men samtidigt kan ju inte sjukhuset ta in tio stycken som har brutit benen och är papperlösa att få gratis vård samtidigt som 72-årige Albert inte får någon tid att operera sig.

All respekt åt 20,30,40 talister som har hjälpt Sverige.

Jag tycker att det är ett humant och positivt steg i rätt riktning.

Timingen däremot, är fruktansvärd. Får unga arbete i Sverige i dagsläget?

-Nej, även fast hela föregående val var uppbyggt kring den yngra arbetslösheten.

Vad gör vi istället för att infria vallöften?
-Satsar några hundra miljoner varje år på, en visserligen human, men dyr och kontraproduktiv flyktingpolitik.

Varför är den kontraproduktiv?
- Utöver en kostnad vi ej har råd med, och i motsats till vad Göran hägglund påstår, så kommer det naturligtvis leda till fler immigranter.

Har vi jobb till dem?
- Nej, vi har inte jobb till oss själva.

Till alla med ekonomiskt obefintligt kunnande: Kom ihåg att humanitet är en lyx man skall ha pengar till.

Jag tillhör generation -89.

Tror ni att min pension kommer finnas tillgänglig när jag går i pension?

Nej- Inte som det ser ut nu.

Hela Europa utöver Tyskland och Frankrike är en enda stor jäkla lyxfälla.

Nej, som det ser ut nu finns det inte en chans.

När jag föreläser om värdepapper/daytrading brukar jag bli tillfrågad om varför man skall satsa tid på att investera, arbete som daytrader.
- Jag brukar svara för att det inte kommer finnas några pensioner när jag är 70.

Potatiskillen
2011-03-03, 13:12
Nu är du ute och cyklar. Jag har jobbat på Scania i 6år och detta är långt ifrån min uppfattning. Vad har du fått dessa uppgifter ifrån?
Klart att det finns mycket invandrare på Scania men många av dessa är t ex finnar som flyttat hit på 60-talet.

Södertälje är ett urdåligt exempel då arbetslösheten är skyhög trots Astra Zeneca och Scania.

+1

Självklart är de ju invandrare från asien och finnar som jobbar där och som inte brukar våld såfort kommunen har nekat att bygga en moske.

Mental
2011-03-03, 13:15
Det är tur att det finns flashback, för ni verkar ju bara tycka att det är bra att folk helt utan identitet får gratis vård utan att behöva anstränga sig byråkratiska frågor som ett svensk medborgarskap.

Ja, det är ju roligare att diskutera om alla håller med en. :)


En enkel fråga nu då. Anser du att man skall neka papperslösa sjukvård?

L-Sami
2011-03-03, 13:16
+1

Självklart är de ju invandrare från asien och finnar som jobbar där och som inte brukar våld såfort kommunen har nekat att bygga en moske.

Jaha, vem har sagt att det jobbar asiater på Scania :D Vänta nu...gissar du igen? :laugh:

Biceps
2011-03-03, 13:17
Som vanligt massa påståenden och spekulationer utan uppbackning av fakta.

Är det inte du som brukar gnälla om att du inte kan få ett jobb, osv?
Empatin för andra människor minskar när bitterheten tar över vardagen, antar jag

Potatiskillen
2011-03-03, 13:17
Jaha, vem har sagt att det jobbar asiater på Scania :D Vänta nu...gissar du igen? :laugh:

Bara ett exempel, det verkar som att du inte gillar sanningen att asiater som har buddhism som religion är harmlösa och respekterar svenskar.

Potatiskillen
2011-03-03, 13:18
Som vanligt massa påståenden och spekulationer utan uppbackning av fakta.

Är det inte du som brukar gnälla om att du inte kan få ett jobb, osv?
Empatin för andra människor minskar när bitterheten tar över vardagen, antar jag

Jag har ett jobb nu, provanställning.

Puzzle
2011-03-03, 13:19
Saken är att du protesterar i fel ände.
Det du ska trycka på och kräva är att personer som fått avslag på ansökan om uppehållstillstånd ska uttransporteras. Det är där som hela kärnan ligger och om det följs upp är liksom alla problem ur världen sen.

Men om nu våra politiker inte klarar av att hantera det och resultatet är en hög med illegaler innanför gränsen, så får vi som folk uppföra oss som något bättre än ociviliserade apor gentemot dem. Santväl?

Du är förtjust i asiater.
Fast dom finns som papperslösa i massor och dessutom utgör en av de större hiv-importerna till Sverige. Dina argument blir konstiga så.
Det är alltså inte papperslösheten i sig eller vårdkostnaderna du protesterar emot, utan raser...?

Potatiskillen
2011-03-03, 13:23
Saken är att du protesterar i fel ände.
Det du ska trycka på och kräva är att personer som fått avslag på ansökan om uppehållstillstånd ska uttransporteras. Det är där som hela kärnan ligger och om det följs upp är liksom alla problem ur världen sen.

Men om nu våra politiker inte klarar av att hantera det och resultatet är en hög med illegaler innanför gränsen, så får vi som folk uppföra oss som något bättre än ociviliserade apor gentemot dem. Santväl?

Du är förtjust i asiater.
Fast dom finns som papperslösa i massor och dessutom utgör en av de större hiv-importerna till Sverige. Dina argument blir konstiga så.
Det är alltså inte papperslösheten i sig eller vårdkostnaderna du protesterar emot, utan raser...?


Raser? Jag säger ju bara som det är att asiater brukar vara ett bra exempel på integrera sig i ett svensk samhälle, de pratar med svenskar och gillar svensk kultur och kräver inte så mycket utan visa snarare tacksamhet. Om jag räknas som rasist pga det uttalande så är det nog att ta i. Självklart finns det bra iranier,turkar,libaneser också, men varje gång ett brott har skett och som har en invandrarbakgrund så kan jag 8/10 gissa på att den är antingen från mellanöstern eller afrika. Så är sanningen i dagens Sverige.

Det finns ju en anledningen till varför SD fick 5,7% av rösterna, jag röstade inte på dem om jag ska vara ärlig.

victor_n
2011-03-03, 13:23
Bara ett exempel, det verkar som att du inte gillar sanningen att asiater som har buddhism som religion är harmlösa och respekterar svenskar.

Hmm är TS ett troll? du vet att islam är den största religionen i Asien va?:)

eiri
2011-03-03, 13:24
www.politisktinkorrekt.se

PI är en blogg och har inte ens ansökt om utgivningsbevis och har ingen ansvarig utgivare.

L-Sami
2011-03-03, 13:27
Bara ett exempel, det verkar som att du inte gillar sanningen att asiater som har buddhism som religion är harmlösa och respekterar svenskar.

Det är bra att du kommer överens med asiater i allafall :) Det gör jag också förvisso men det känns att du har en bra cykel och gillar vistas utomhus med den :D

Zoidy
2011-03-03, 13:28
Medborgarskap.

Nu får du väl ändå ge dig? Varför tycker du att folk som inte är från Sverige inte förtjänar att få vård om de har fått hjärtattack eller håller på att blöda ihjäl osv? Enbart för att de inte är svenska? Din människosyn är ju inte den bästa direkt. Blir förbannad så fort något positivt händer för invandrare, och ljuger för att få allt positivt för dem att verka jättehemskt. Lägg ner, för fan.

stevebc
2011-03-03, 13:29
Jag har en fillipinska i mitt arbete som ständigt lär sig svenska och har bott här i endast en månad, har väldigt väldigt svårt att se någon från mellanöstern börjar göra det direkt.Nu vet jag inte hur du definierar Mellanöstern men två folkgrupper i min umgängeskrets som klarat integrationen galant är iranier och kurder. Det som är gemensamt med dessa människor är att de alla brinner för politik och aktivism, och i ett öppet samhälle som Sverige tror jag det ger stora språkliga fördelar. Nästan alla av dessa ~20 pers jag tänker på är politiskt aktiva på ett eller annat sätt, och det enda sättet de kan kommunicera på här är på svenska eller engelska, vilket ger en bra grund för att integreras och få jobb.

edit: fan det är ganska otroligt ändå. Jag kommer inte på en enda kurd eller iranier jag känner som inte är politiskt aktiv, eller på annat sätt djupt engagerad i en viktig fråga. Jag tror det finns en hel del av förklaringen där.

Puzzle
2011-03-03, 13:30
Raser? Jag säger ju bara som det är att asiater brukar vara ett bra exempel på integrera sig i ett svensk samhälle, de pratar med svenskar och gillar svensk kultur och kräver inte så mycket utan visa snarare tacksamhet. Om jag räknas som rasist pga det uttalande så är det nog att ta i. Självklart finns det bra iranier,turkar,libaneser också, men varje gång ett brott har skett och som har en invandrarbakgrund så kan jag 8/10 gissa på att den är antingen från mellanöstern eller afrika. Så är sanningen i dagens Sverige.

Det finns ju en anledningen till varför SD fick 5,7% av rösterna, jag röstade inte på dem om jag ska vara ärlig.

Men du protesterar mot att illegala invandrare får vård - asiater utgör en stor grupp av dessa.
Asiater utgör en av de största hiv-importerna till Sverige - stora vårdkostnader + risk för spridning.

Du klagar alltså egentligen inte alls på de politiska besluten om sjukvård till illgaler, utan du klagar på att vissa befolkningsgrupper inte visar tacksamhet/har andra sociala koder?

Du anser alltså att det är i sin ordning att illegaler får fri sjukvård om de lär sig svenska med en gång de anländer och visar tacksamhet för att dom får det?

Vad är det du klagar över egentligen?

Herr Oberst
2011-03-03, 13:30
Kan inte alla bara ignorera potatisen?

En sak förstår jag inte. Jag ska alltså hädanefter betala skatt för att illegala invandrare ska få sjukvård och utbildning. Samtidigt ska jag även betala skatt till polis och andra myndigheter för att dom ska kunna lokalisera och troligtvis utvisa dessa illegala människor från landet.
Dessutom ska jag betala lön till dom personer som myglat fram dessa underligt motsägelsefulla lagar.

Sverige är fantastiskt

Zoidy
2011-03-03, 13:32
Nämn en framgångsrik bransch som domineras av personer med utländskt ursprung?

Pizzerior? Nånsin sett en enda svensk jobba i en sån? Kinarestauranger? Restauranger överhuvudtaget med exotisk prägel ser du inte en enda svensk jobba i.

stevebc
2011-03-03, 13:34
Det är tur att det finns flashback, för ni verkar ju bara tycka att det är bra att folk helt utan identitet får gratis vård utan att behöva anstränga sig byråkratiska frågor som ett svensk medborgarskap.Jag tycker vi ska göra som Irak och Saudiarabien istället. De är länder med hög välfärd och en humanitär agenda.

Potatiskillen
2011-03-03, 13:35
Men du protesterar mot att illegala invandrare får vård - asiater utgör en stor grupp av dessa.
Asiater utgör en av de största hiv-importerna till Sverige - stora vårdkostnader + risk för spridning.

Du klagar alltså egentligen inte alls på de politiska besluten om sjukvård till illgaler, utan du klagar på att vissa befolkningsgrupper inte visar tacksamhet/har andra sociala koder?

Du anser alltså att det är i sin ordning att illegaler får fri sjukvård om de lär sig svenska med en gång de anländer och visar tacksamhet för att dom får det?

Vad är det du klagar över egentligen?


Fri sjukvård till alla oavsett identitet då! Släng ut alla pensionärer, här ska papperslösa få vård!
Förresten, papperslös=illegal invandrare
The End.

shape
2011-03-03, 13:36
Pizzerior? Nånsin sett en enda svensk jobba i en sån? Kinarestauranger? Restauranger överhuvudtaget med exotisk prägel ser du inte en enda svensk jobba i.

Pizzerior räknas inte in i framgångsrika brancher. Däremot är de flesta restuauranger och klubbar ägda av familjer som har annat ursprung än svenskt.

stevebc
2011-03-03, 13:37
Jag är inte emot invandring överhuvudtaget så länge de sköter sig, något som asiater alltid gör och de kommer sällan hit papperslösa.Många från Mellanöstern är asiater.

eiri
2011-03-03, 13:38
papperslösa är inte människor som du eller? :P

nim
2011-03-03, 13:40
Pizzerior? Nånsin sett en enda svensk jobba i en sån? Kinarestauranger? Restauranger överhuvudtaget med exotisk prägel ser du inte en enda svensk jobba i.

Definiera ordet framgångsrik.

Zoidy
2011-03-03, 13:45
Pizzerior räknas inte in i framgångsrika brancher. Däremot är de flesta restuauranger och klubbar ägda av familjer som har annat ursprung än svenskt.

Definiera ordet framgångsrik.

Läste bara snabbt och såg inte ordet framgångsrik. Det jag reagerade på var mest att Herr Potatis verkar ha nån skum bild av att invandrare aldrig lär sig svenska och inte jobbar osv. Finns väl många branscher som domineras av just invandrare? Och där ingår bland annat pizzerior. Har svårt att se någon driva en pizzeria utan att kunna svenska hjälpligt

Hör och häpna, de är oftast inte ens asiater...

Sniggel
2011-03-03, 13:45
Jag ser inte det som något problem att papperslösa har rätt till vård, tror inte att de belastar vården så mycket att det drabbar svenska medborgare, om de behöver vård så ska de få det. Många av dem är säkert ofrivilligt dömda till misär redan, ska man ta bort vården från dem också?

Klart är att det belastar vården, det blir ju fler man får ta och vårda. Men jag ser heller inget problem. Gör man det så ser man vissa människor som mer värda än andra. Jag håller alltså helt med dig och ser det som självklart att alla människor ska ha rätt till vård. Någon som hela livet haft turen att ha ett jobb och trygg inkomst ska inte få gå före någon papperslös med en tuff livshistoria om denne har ett större behov av att vårdas.

C.E.J.
2011-03-03, 13:47
Kan inte alla bara ignorera potatisen?

En sak förstår jag inte. Jag ska alltså hädanefter betala skatt för att illegala invandrare ska få sjukvård och utbildning. Samtidigt ska jag även betala skatt till polis och andra myndigheter för att dom ska kunna lokalisera och troligtvis utvisa dessa illegala människor från landet.
Dessutom ska jag betala lön till dom personer som myglat fram dessa underligt motsägelsefulla lagar.

Sverige är fantastiskt

Det är fantastiskt att vi, Sverige, fastän vi inte kan ta emot alla, åtminstone hjälper illegala invandrare med vård och utbildning. Så, +1!

Puzzle
2011-03-03, 13:49
Fri sjukvård till alla oavsett identitet då! Släng ut alla pensionärer, här ska papperslösa få vård!
Förresten, papperslös=illegal invandrare
The End.

Nu uppför du dig som en trotsig unge.

På vilket sätt mister en svensk pensionär vård genom att ett barn får vaccin?

Jag vet att papperslös är samma sak som att man är illegalt i landet. Är ju därför jag anser att fokus ska ligga på att få dom uttransporterade.

Potatiskillen
2011-03-03, 13:49
Det är fantastiskt att vi, Sverige, fastän vi inte kan ta emot alla, åtminstone hjälper illegala invandrare med vård och utbildning. Så, +1!

Till det här händer

http://www.youtube.com/watch?v=YTWbY5PNnJU&feature=fvwrel

stevebc
2011-03-03, 13:53
Till det här händer

http://www.youtube.com/watch?v=YTWbY5PNnJU&feature=fvwrelHaha, det där klippet är så otroligt wack. Varför går de dit om de bara blir provocerade? Det är som stolpskotten som läser Salman Rushdie, blir arga och arrangerar bokbål.

Bara köp inte i boken. Svårare än så är det inte.

C.E.J.
2011-03-03, 13:54
Till det här händer

http://www.youtube.com/watch?v=YTWbY5PNnJU&feature=fvwrel

Vilket ju händer jätteofta.

Frisk
2011-03-03, 13:59
Nu uppför du dig som en trotsig unge.

På vilket sätt mister en svensk pensionär vård genom att ett barn får vaccin?

Jag vet att papperslös är samma sak som att man är illegalt i landet. Är ju därför jag anser att fokus ska ligga på att få dom uttransporterade.



All vård ska in i samma budget.

Om det du vill att Sverige ska uttransportera illegalainvandrare så borde en bra början vara att ha anmälningsplikt för läkare samt förbud mot "frivilligakliniker".
Detta borde göra sverige mindre intressant att bo i som papperslös.

Nitrometan
2011-03-03, 14:06
Nej men alltså dessa bärplockare hade inget hem att återvända till, många av dem sålde sin gård för att komma till Sverige. Inte en enda jävla svensk ville donera något åt dem eller hjälpa dem, det är bara papperslösa från mellanöstern som sossar gärna hjälper frivilligt och strider på gator och torg att de ska få rättigheter.

De fick ju hemresan betald efter lite turer.

Skickat med tappat talk från min GalackS

Potatiskillen
2011-03-03, 14:17
De fick ju hemresan betald efter lite turer.

Skickat med tappat talk från min GalackS

Efter alla doneringar av människor och inte av staten.

noob76
2011-03-03, 14:19
jag tycker det är osmakligt och desperat att folk som "potatiskillen" försöker använda ett träningsforum för sin egen politiska agenda.

Dessutom väldigt dålig argumentationsteknik att försöka ställa grupper MOT varandra för att försöka trigga igång ett hat mot folk som redan ligger ner.

thenut
2011-03-03, 14:33
jag tycker det är osmakligt och desperat att folk som "potatiskillen" försöker använda ett träningsforum för sin egen politiska agenda.

Dessutom väldigt dålig argumentationsteknik att försöka ställa grupper MOT varandra för att försöka trigga igång ett hat mot folk som redan ligger ner.

Att nämna Potatiskillen och argumentationsteknik i samma mening är väl att ta i ;)

noob76
2011-03-03, 14:37
Jo jag får skylla mig själv som sitter och irriterar mig på Troll.

Kom precis in och läste bara de två sista sidorna (helt orutinerat) men nu när jag läst hela tråden förstår jag att det bara var en Trolleritråd för att reta upp puckon som mig. Nu är det jag som går ner till Gymbolaget och kör rygg och biceps så det händer nått ! tji fick jag !

Eddie Vedder
2011-03-03, 14:59
Jag är inte emot invandring överhuvudtaget så länge de sköter sig, något som asiater alltid gör och de kommer sällan hit papperslösa.

Många från Mellanöstern är asiater.

:laugh:

Dessutom kan jag inte hålla med om att asiater (dvs de från östra Asien som jag tror att Potatiskillen pratar om utan koll på hur stort Asien faktiskt är) är extra villiga att "försvenskas". Jag tycker att de verkar ytterst måna om att behålla den kultur de kommer ifrån så gott det går. Utbytesstudenter är ju extrema men även de som de facto invandrat hit och stadgat sig.

Matte_Maiden
2011-03-03, 15:02
Potatis: Varför är det medborgarskapet som är det viktiga? Att bli född av en svensk mor är alltså poängen, är du född av en svensk mor spelar det i princip ingen roll vad du gör resten av livet - du har per automatik förtjänat svensk välfärd. Däremot, födds du av en kurdisk mor måste du ansöka om medborgarskap. Jag har otroligt svårt att få ihop denna logik, att svensk välfärd ska bygga på vem som födder dig (som du inte på något sätt själv kan påverka) istället för vad du gör för samhället (vilket du själv kan påverka).

Allt detta återkommer till att vi vill värna om svenskar (ja, det har du ju i princip sagt) men inte andra. Det spelar ingen roll vilken motprestation man gör, det är huruvida man är svensk eller ej som spelar roll. Du ser inte det eventuellt rasistiska i detta? Man kan ligga på soffan och leva på mamma hela livet och samtidigt ha rätt till mer än någon som vill bli medborgare och göra rätt för sig. Om det finns någon logik bakom detta är det rasism.

Jag är kluven i frågan, jag vill inte betala för soffliggare i Sverige, oberoende av nationalitet. Däremot är jag öppen för att delta i program som ger alla som försöker göra rätt för sig stöd då det behövs. Jag baserar det på ambition och prestation medan du baserar det på nationalitet. Hur tusan kan du hellre vilja betala för en norrlänsk soffliggare framför någon annan? Det om något, är rasism.

Sniggel
2011-03-03, 15:03
Mycket generaliseringar i den här tråden känner jag. Rätt farligt att generalisera hur en viss folkgrupp eller härkomst beter sig, har för värderingar. Då hamnar snart in på ämnet rasbiologi/vetenskap och glömmer bort att människor är först och främst individer och inte raser.

Zoidy
2011-03-03, 15:04
:laugh:

Dessutom kan jag inte hålla med om att asiater (dvs de från östra Asien som jag tror att Potatiskillen pratar om utan koll på hur stort Asien faktiskt är) är extra villiga att "försvenskas". Jag tycker att de verkar ytterst måna om att behålla den kultur de kommer ifrån så gott det går. Utbytesstudenter är ju extrema men även de som de facto invandrat hit och stadgat sig.

Tror inte jag sett en enda asiatisk utbytesstudent som lärt sig svenska. Det är bara nån konstig uppfattning han har fått

Exdiaq
2011-03-03, 15:23
Potatis: Varför är det medborgarskapet som är det viktiga? Att bli född av en svensk mor är alltså poängen, är du född av en svensk mor spelar det i princip ingen roll vad du gör resten av livet - du har per automatik förtjänat svensk välfärd. Däremot, födds du av en kurdisk mor måste du ansöka om medborgarskap. Jag har otroligt svårt att få ihop denna logik, att svensk välfärd ska bygga på vem som födder dig (som du inte på något sätt själv kan påverka) istället för vad du gör för samhället (vilket du själv kan påverka).

Allt detta återkommer till att vi vill värna om svenskar (ja, det har du ju i princip sagt) men inte andra. Det spelar ingen roll vilken motprestation man gör, det är huruvida man är svensk eller ej som spelar roll. Du ser inte det eventuellt rasistiska i detta? Man kan ligga på soffan och leva på mamma hela livet och samtidigt ha rätt till mer än någon som vill bli medborgare och göra rätt för sig. Om det finns någon logik bakom detta är det rasism.

Jag är kluven i frågan, jag vill inte betala för soffliggare i Sverige, oberoende av nationalitet. Däremot är jag öppen för att delta i program som ger alla som försöker göra rätt för sig stöd då det behövs. Jag baserar det på ambition och prestation medan du baserar det på nationalitet. Hur tusan kan du hellre vilja betala för en norrlänsk soffliggare framför någon annan? Det om något, är rasism.

Det här inlägget är lite bättre komponerat, men nästan lika korkat som många av potatisens inlägg. Världen är inte baserat på en Disney-historia där allt är frid och fröjd.

1. Nej, det handlar om att vara född av en mor med medborgarskap eller uppehållstillstånd. Inte om hon är etnisk svensk, tutsi, kurd eller indian. Bara för att man inte har något detta när man föds finns det chanser att skaffa det. Så funkar det, vare sig du förstår det eller ej.

2. Ja det är väl klart att man först och främst tar hand om sig själv och sina egna innan man hjälper andra. Det är inget fel med det och ska inte räknas som man vill andra illa. Det är mänskligt. Återigen, det är medborgarskap/uppehållstillstånd som räknas, inte vilken etnicitet man tillhör.

3. Tror ingen har påstått att de hellre vill betala för en norrländsk soffliggare än en arabisk, utan det är för det är så systemet fungerar. Ännu en gång oavsett om du begriper det eller ej.

Ditt inlägg är i mitt tycka lika krystat och inskränkt som potatisens m.fl. på "den sidan" fast du vill sätta rasist-stämpeln på folk istället.

filmjölk
2011-03-03, 15:37
Givetvis skall man ha rätt till akutvård, oavsett tillhörighet - vilket man redan har. Men jag har ingen större lust att via mina skattemedel betala annan vård, icke-akuta operationer, tandvård, långtidsmedicinering etc etc. för utlänningar.

Rasist javisst. Jag ser hellre att mina skattepengar går till en Svensk medborgare före en utlänning. Finns det begränsningar i antalet man kan vårda ser jag hellre att en Svensk medborgare får vård i Sverige framför en utlänning. Sieg Heil.

Sniggel
2011-03-03, 15:37
Medmänskligheten, t ex att hjälpa någon främling som trillar o bryter benet på gatan bör gälla när det gäller vilka man ger sjukvård. Man känner inte människan som trillar och slår sig, men man offrar sin tid och hjälper denne på det sätt man kan eftersom denne har ett starkt behov av detta och inte kan hjälpa sig själv tillräckligt väl.

På samma sätt tycker jag vi ska hjälpa papperslösa, även om de är här olagligt om de är i akut behov av hjälp (som vem som helst kan vara). Jag tror knappast att man i de flesta fall invandrar illegalt till ett land av ren jävelskap eller egoism, oftast är det nog av desperation.

Matte_Maiden
2011-03-03, 15:45
Det här inlägget är lite bättre komponerat, men nästan lika korkat som många av potatisens inlägg. Världen är inte baserat på en Disney-historia där allt är frid och fröjd.

1. Nej, det handlar om att vara född av en mor med medborgarskap eller uppehållstillstånd. Inte om hon är etnisk svensk, tutsi, kurd eller indian. Bara för att man inte har något detta när man föds finns det chanser att skaffa det. Så funkar det, vare sig du förstår det eller ej.

2. Ja det är väl klart att man först och främst tar hand om sig själv och sina egna innan man hjälper andra. Det är inget fel med det och ska inte räknas som man vill andra illa. Det är mänskligt. Återigen, det är medborgarskap/uppehållstillstånd som räknas, inte vilken etnicitet man tillhör.

3. Tror ingen har påstått att de hellre vill betala för en norrländsk soffliggare än en arabisk, utan det är för det är så systemet fungerar. Ännu en gång oavsett om du begriper det eller ej.

Ditt inlägg är i mitt tycka lika krystat och inskränkt som potatisens m.fl. på "den sidan" fast du vill sätta rasist-stämpeln på folk istället.

Haha, detta var så bra att jag nästan skiter i att gå till veterinären med hundarna. Återkommer med ett svar snarast! Du för ju samma grottlogik som den numera bakade potatisen.

Matte_Maiden
2011-03-03, 15:46
Med grottlogik menar jag liknande: "det är så för att det är så" samt lite illa döljt försöker anspela på mitt förstånd.

Trance
2011-03-03, 15:48
herregud egoistiska människor!, alla är väll födda på samma jordklot, de med mest akut sjukdom ska först oavsett ras.. Tänk om du hade haft otur och fötts i ett skitland?

Så länge de har lyckats ta sig till det geografiska området Sverige?

Exdiaq
2011-03-03, 15:52
Med grottlogik menar jag liknande: "det är så för att det är så" samt lite illa döljt försöker anspela på mitt förstånd.

Med tanke på hur vårt välfärdssystem är uppbyggt så är "grottlogiken" ganska passade eftersom det är så det är och det är inget man ändrar på hur som helst, vare sig man vill det eller ej. Det är inga värderingar utan det är att vara pragmatisk och föra realpolitik.

Jag bedömde inte dig, jag bedömde ditt inlägg vilket du hade märkt om du lagt lite vikt vid att förstå vad jag skriver!

manekin
2011-03-03, 15:52
herregud egoistiska människor!, alla är väll födda på samma jordklot, de med mest akut sjukdom ska först oavsett ras.. Tänk om du hade haft otur och fötts i ett skitland?

Detta är en Torsdagskaramell av underbaraste kvalitet.....Två meningar, två ideologier....liberalism (samma jordklot) lätt form av högerextremism (skitland)... underbart!

manekin
2011-03-03, 15:54
Givetvis skall man ha rätt till akutvård, oavsett tillhörighet - vilket man redan har. Men jag har ingen större lust att via mina skattemedel betala annan vård, icke-akuta operationer, tandvård, långtidsmedicinering etc etc. för utlänningar.

Rasist javisst. Jag ser hellre att mina skattepengar går till en Svensk medborgare före en utlänning. Finns det begränsningar i antalet man kan vårda ser jag hellre att en Svensk medborgare får vård i Sverige framför en utlänning. Sieg Heil.

känner mig lite hetsad av dig.....

Patrik Cutler
2011-03-03, 16:58
givetvis skall man ha rätt till akutvård, oavsett tillhörighet - vilket man redan har. Men jag har ingen större lust att via mina skattemedel betala annan vård, icke-akuta operationer, tandvård, långtidsmedicinering etc etc. För utlänningar.

Rasist javisst. Jag ser hellre att mina skattepengar går till en svensk medborgare före en utlänning. Finns det begränsningar i antalet man kan vårda ser jag hellre att en svensk medborgare får vård i sverige framför en utlänning. Sieg heil.

+2

Matte_Maiden
2011-03-03, 17:02
"Med tanke på hur vårt välfärdssystem är uppbyggt så är "grottlogiken" ganska passade eftersom det är så det är och det är inget man ändrar på hur som helst, vare sig man vill det eller ej."

Alltså, vi rättfärdigar grottlogiken att det nuvarande systemet kräver det, samt fortsätter det nuvarande systemet för att vårt nuvarande system "inte går att ändra på hur som helst"? Att realpolitik inte går snabbt i reformtakt är ett faktum, men att rättfärdiga ett eventuellt dåligt system med det är idioti. Säg det till kvinnorna som kämpade för kvinnlig rösträtt etc.

"Nej, det handlar om att vara född av en mor med medborgarskap eller uppehållstillstånd. Inte om hon är etnisk svensk, tutsi, kurd eller indian. Bara för att man inte har något detta när man föds finns det chanser att skaffa det. Så funkar det, vare sig du förstår det eller ej."

Jag kanske var otydlig, jag menade givetvis född av en svensk medborgare. Men tycker du inte att det är lite konstigt med en förening där medlemskap går i arv och det är väldigt svårt att ta sig in? Det låter lite som den gamla goda adeln i mina ögon. Jag ser inte varför jag ska betala för en annan svensks barn i framtiden bara för att modern är svensk medborgare, det är otroligt godtyckligt och framförallt orättvisst mot de svenskar som anstränger sig samt de som vill bli svenskar och vill anstränga sig.

"Ja det är väl klart att man först och främst tar hand om sig själv och sina egna innan man hjälper andra. Det är inget fel med det och ska inte räknas som man vill andra illa. Det är mänskligt. Återigen, det är medborgarskap/uppehållstillstånd som räknas, inte vilken etnicitet man tillhör."

Ja, det är självklart. Dock ser jag inte människor som jag inte känner som närmare mig bara för att de råkar vara svenskar. De kulturella skillnaderna mellan Skåne och Norrland är rätt stora, till exempel. Att prata om svenskar som ett folk blir knepigt i och med att begreppet inte är speciellt gammalt om man ser till dess nuvarande definition (finnar var svenskar för 200 år sedan, balter och en del tyskar för bortåt 400 år sedan) och vi är väl relativt överrens om att det etniska begreppet inte fungerar. Du får gärna tycka om svenskar mer än andra utlänningar ifall du känner för det, men det är väldigt konstigt i mina ögon. En afrikan är lika mycket min vän som en göteborgare jag inte känner. Däremot skulle jag ta 1000-tals liv för min dotter, räknat i både göteborgare och afrikaner. Men summa sumarum är att du väljer att definiera din nära och kära väldigt brett, som svenska medborgare, när du troligen inte har mer gemensamt med en vanlig svensk än en vanlig grek (om vi bortser från språk, vilket vore förbannat roligt ifall du tyckte var relevant). Så, jag betalar gärna för mina nära och kära, men då det kommer till andra är jag indifferent inför deras "egentliga" nationalitet.

"Tror ingen har påstått att de hellre vill betala för en norrländsk soffliggare än en arabisk, utan det är för det är så systemet fungerar. Ännu en gång oavsett om du begriper det eller ej."

Återigen, varför ska vi vara nöjda med systemet? Vill du återigen rättfärdiga detta för att systemet är långsamt att reformera? Eller vill du rättfärdiga genom att du ser den norrländska soffliggaren som när och kär? Det är hur som helst för mig konstigt att se det så, eftersom jag inte tror att du är speciellt nära släkt/vän med halva norrland.

Sedan vill jag inte alls sätta stämplar på folk, det handlar bara om att du väljer väldigt opragmatiska definitioner och håller fast vid dem för att få hålla fast vid annars väldigt inkonsekventa resonemang. Men återigen får du gärna tycka som du vill, men kom inte och spela Allan med argumentation som bygger på någon romantisk 1800-tals nationalism.

Wintermute
2011-03-03, 17:12
Nog för att det är en AB länk, men tycker klart Ingerö skriver vettiga saker.

http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/proffstyckarna/article8655033.ab

stevebc
2011-03-03, 17:23
Detta är en Torsdagskaramell av underbaraste kvalitet.....Två meningar, två ideologier....liberalism (samma jordklot) lätt form av högerextremism (skitland)... underbart!Vad ska en liberal tycka om en inhuman diktatur då, t ex?

svennebanan
2011-03-03, 17:24
herregud egoistiska människor!, alla är väll födda på samma jordklot, de med mest akut sjukdom ska först oavsett ras.. Tänk om du hade haft otur och fötts i ett skitland?

Om jag inte minns fel är potatiskillen född i ett "skitland".

Tolkia
2011-03-03, 17:28
... alla papperslösa/illegala invandrare kommer hädanefter att få gå före alla andra då det kommer till vård ...
Kul att höra att du har så höga tankar om svenska läkares/sköterskor kompetens m.a.p. prioritering.

Potatiskillen
2011-03-03, 17:30
Potatis: Varför är det medborgarskapet som är det viktiga? Att bli född av en svensk mor är alltså poängen, är du född av en svensk mor spelar det i princip ingen roll vad du gör resten av livet - du har per automatik förtjänat svensk välfärd. Däremot, födds du av en kurdisk mor måste du ansöka om medborgarskap. Jag har otroligt svårt att få ihop denna logik, att svensk välfärd ska bygga på vem som födder dig (som du inte på något sätt själv kan påverka) istället för vad du gör för samhället (vilket du själv kan påverka).

Allt detta återkommer till att vi vill värna om svenskar (ja, det har du ju i princip sagt) men inte andra. Det spelar ingen roll vilken motprestation man gör, det är huruvida man är svensk eller ej som spelar roll. Du ser inte det eventuellt rasistiska i detta? Man kan ligga på soffan och leva på mamma hela livet och samtidigt ha rätt till mer än någon som vill bli medborgare och göra rätt för sig. Om det finns någon logik bakom detta är det rasism.

Jag är kluven i frågan, jag vill inte betala för soffliggare i Sverige, oberoende av nationalitet. Däremot är jag öppen för att delta i program som ger alla som försöker göra rätt för sig stöd då det behövs. Jag baserar det på ambition och prestation medan du baserar det på nationalitet. Hur tusan kan du hellre vilja betala för en norrlänsk soffliggare framför någon annan? Det om något, är rasism.


Jamen då säger vi väl upp medborgarskapet i hela världen , inget visum behövs och alla kan vara vilka de vill. Visst blir det enklare så? Det skulle aldrig gå bara så att du vet. Det finns väl en anledning till att man har en medborgarskap sk privilegium, jag kan som svensk åka till USA utan att de säger nej medan ex-kommunist länder kan ta sig till Ryssland och Kina enklare är oss svenskar. Bara ett exempel från mig. Det gäller också att granska vad för typer av papperlösa människor som kommer hit, en av dessa stackars papperslösa "råkade" slå till en pensionär på en parkeringplats av ren olycka, bara en sådan sak.

Jag är återigen ingen rasist utan vill bara tala fakta, men detta är väl inte förstå gången någon får skit för att man uttrycker lite mer än vanligt. Allt ska ju vara bra och fint och ingen får säga emot i detta land.

Exdiaq
2011-03-03, 17:32
Alltså, vi rättfärdigar grottlogiken att det nuvarande systemet kräver det, samt fortsätter det nuvarande systemet för att vårt nuvarande system "inte går att ändra på hur som helst"? Att realpolitik inte går snabbt i reformtakt är ett faktum, men att rättfärdiga ett eventuellt dåligt system med det är idioti. Säg det till kvinnorna som kämpade för kvinnlig rösträtt etc.

Välfärdssystemet är byggda på vissa pelare som inte går att "reformera" och det är att ett visst antal betalar för det genom skatt och ungefär lika många får ta del av det. Det fungerar inte att 1 betalar, men ytterligare 2 ska få ta del av resurserna, det är ekonomiskt ohållbart. Vill man reformera få man ändra systemet i grunden, kanske något i stil med USA, något jag själv inte ser många fördelar med. Det fungerar inte att småfisa igenom förändringar för i ett system som inte är anpassat för det eftersom det till sist brakar samman.

Jämförelsen med kvinnors rösträtt är bara korkad eftersom det redan rymdes inom begreppet demokrati och det var bara en konstgjord restriktion och inget faktiskt, praktiskt hinder. Ska man ta någon jämförelse med rösträtt är det mer slående att försöka ge djur rösträtt, något som inte är ett påhittat hinder utan ett enormt praktiskt hinder.

Jag kanske var otydlig, jag menade givetvis född av en svensk medborgare. Men tycker du inte att det är lite konstigt med en förening där medlemskap går i arv och det är väldigt svårt att ta sig in? Det låter lite som den gamla goda adeln i mina ögon. Jag ser inte varför jag ska betala för en annan svensks barn i framtiden bara för att modern är svensk medborgare, det är otroligt godtyckligt och framförallt orättvisst mot de svenskar som anstränger sig samt de som vill bli svenskar och vill anstränga sig.

Ren och skär ekonomisk fråga, några måste betala för kalaset och då måste det finnas begränsningar när det gäller vilka som får ta del av det. Olyckligt att inte alla får ta del av det? Ja, men så är livet.

Ja, det är självklart. Dock ser jag inte människor som jag inte känner som närmare mig bara för att de råkar vara svenskar. De kulturella skillnaderna mellan Skåne och Norrland är rätt stora, till exempel. Att prata om svenskar som ett folk blir knepigt i och med att begreppet inte är speciellt gammalt om man ser till dess nuvarande definition (finnar var svenskar för 200 år sedan, balter och en del tyskar för bortåt 400 år sedan) och vi är väl relativt överrens om att det etniska begreppet inte fungerar. Du får gärna tycka om svenskar mer än andra utlänningar ifall du känner för det, men det är väldigt konstigt i mina ögon. En afrikan är lika mycket min vän som en göteborgare jag inte känner. Däremot skulle jag ta 1000-tals liv för min dotter, räknat i både göteborgare och afrikaner. Men summa sumarum är att du väljer att definiera din nära och kära väldigt brett, som svenska medborgare, när du troligen inte har mer gemensamt med en vanlig svensk än en vanlig grek (om vi bortser från språk, vilket vore förbannat roligt ifall du tyckte var relevant). Så, jag betalar gärna för mina nära och kära, men då det kommer till andra är jag indifferent inför deras "egentliga" nationalitet.

Jag snackar fortfarande inte nationalitet eller etnicitet utan medborgarskap/uppehållstillstånd som är nyckeln till att få ta del av det. För min del skulle jag gärna slippa betala för andras välfärd längre fram i livet när jag bidragit med något, men nu tycker jag att systemet som finns nu är bättre än alternativen. Har du något revolutionerna alternativ så dela gärna med dig.

Återigen, varför ska vi vara nöjda med systemet? Vill du återigen rättfärdiga detta för att systemet är långsamt att reformera? Eller vill du rättfärdiga genom att du ser den norrländska soffliggaren som när och kär? Det är hur som helst för mig konstigt att se det så, eftersom jag inte tror att du är speciellt nära släkt/vän med halva norrland.

Sedan vill jag inte alls sätta stämplar på folk, det handlar bara om att du väljer väldigt opragmatiska definitioner och håller fast vid dem för att få hålla fast vid annars väldigt inkonsekventa resonemang. Men återigen får du gärna tycka som du vill, men kom inte och spela Allan med argumentation som bygger på någon romantisk 1800-tals nationalism.

Säger inte att man ska vara nöjd. Finns det ett hållbart system som är rättvist och ger precis alla här i världen tillgång till utbildning och omsorg så är jag en av dem som kommer rösta för att få igenom det.

Så vad är ditt alternativ?

eternallord
2011-03-03, 17:42
Detta är en Torsdagskaramell av underbaraste kvalitet.....Två meningar, två ideologier....liberalism (samma jordklot) lätt form av högerextremism (skitland)... underbart!

Menar du att "samma jordklot/samma belägg för vård"-snacket skulle vara liberalt?

Matte_Maiden
2011-03-03, 17:43
Du verkar tro att jag vill ge dessa människor allt, det vill jag inte. Jag vill inte att staten ska försörja människor (finns givetvis undantag) och därmed tvinga in andra i systemet. Det ska vara upp till alla att själva välja.

Så, min uppfattning är att detta är fel. Lika fel som jag anser det är att mina skattepengar ska försörja andras barn. Lika befängt jag finner det att mina skattepengar ska ge vård åt rökare.

Vad jag bråkar om är när ni som vill ge svenskar så mycket utan att kräva något tillbaka, förstår jag inte varför man vill ha så starka gränser. Antingen bryr man sig om sina medmänniskor eller ej.

Jag vill att alla ska ha råd att leva och må bra, vilket i sin tur kräver vissa ekonomiska skillnader mot idag. Du vill leva i någon form av stängd socialism.

von huff
2011-03-03, 17:44
herregud egoistiska människor!, alla är väll födda på samma jordklot, de med mest akut sjukdom ska först oavsett ras.. Tänk om du hade haft otur och fötts i ett skitland?

Själv bryr jag 1000000 ggr mer om alla pensionärer och äldre vi har än alla invandrare...Konstigt att gamlingarna ofta glömd bort.

nim
2011-03-03, 17:46
Nog för att det är en AB länk, men tycker klart Ingerö skriver vettiga saker.

http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/proffstyckarna/article8655033.ab

Det där var faktiskt bra skrivet!

Eddie Vedder
2011-03-03, 17:46
Jag är återigen ingen rasist utan vill bara tala fakta, men detta är väl inte förstå gången någon får skit för att man uttrycker lite mer än vanligt.

Fast du talar ju inte om fakta utan bara dina egna påhitt från din egen fantasivärld. Sluta ta illa upp och spela martyr och inse istället att dina idéer om "fakta" inte stämmer överens med andras.

Alla är inte lika övertygade om att det hör blir startskottet för en massinvandring för att snylta sjukvård eller att alla våra läkare plötsligt stänger dörren för alla svenskar och plötsligt bara behandlar papperslösa flyktingar. Tro mig, som papperslös flykting har man nog viktigare saker i livet att göra än slentrianbesöka vårdcentraler. Tvärtom är det nog saker man gärna slipper.

Exdiaq
2011-03-03, 18:15
Du verkar tro att jag vill ge dessa människor allt, det vill jag inte. Jag vill inte att staten ska försörja människor (finns givetvis undantag) och därmed tvinga in andra i systemet. Det ska vara upp till alla att själva välja.

Så, min uppfattning är att detta är fel. Lika fel som jag anser det är att mina skattepengar ska försörja andras barn. Lika befängt jag finner det att mina skattepengar ska ge vård åt rökare.

Vad jag bråkar om är när ni som vill ge svenskar så mycket utan att kräva något tillbaka, förstår jag inte varför man vill ha så starka gränser. Antingen bryr man sig om sina medmänniskor eller ej.

Jag vill att alla ska ha råd att leva och må bra, vilket i sin tur kräver vissa ekonomiska skillnader mot idag. Du vill leva i någon form av stängd socialism.

Ponera att det blir fritt för alla att välja och det därmed kommer massvis med folk till Sverige för att få ta del av "möjligheterna". Var ska de bo? Vad ska de arbeta med? Vad ska de äta? Visst, det kanske löser sig efter 100 år, men innan dess blir det ett ofantligt lidande för alla inblandade eftersom resurserna inte räcker till för alla.

Ja, vad du vill har jag redan förstått och jag kan hålla med dig till stor del. Men det var inte det jag frågade utan hur det ska uppnås på något annat sätt än det vi har idag?

Rahf
2011-03-03, 18:17
Vafan är det för barnstämpel på vissa argument i den här tråden?!

Bara för att man har en slutledning på någon fråga eller problem betyder inte det att den är bra, smart, eller sann.

Potatiskillen: Tycker du att USA har bra sjukvårdssystem?

Angel
2011-03-03, 18:20
Men helvetes jävla skit, jag som PRECIS gjort en lång rutin på "vård och registrering av papperslösa patienter". Då kan ja slänga den i papperskorgen då.

Osten80
2011-03-03, 18:21
Du verkar tro att jag vill ge dessa människor allt, det vill jag inte. Jag vill inte att staten ska försörja människor (finns givetvis undantag) och därmed tvinga in andra i systemet. Det ska vara upp till alla att själva välja.

Så, min uppfattning är att detta är fel. Lika fel som jag anser det är att mina skattepengar ska försörja andras barn. Lika befängt jag finner det att mina skattepengar ska ge vård åt rökare.

Vad jag bråkar om är när ni som vill ge svenskar så mycket utan att kräva något tillbaka, förstår jag inte varför man vill ha så starka gränser. Antingen bryr man sig om sina medmänniskor eller ej.

Jag vill att alla ska ha råd att leva och må bra, vilket i sin tur kräver vissa ekonomiska skillnader mot idag. Du vill leva i någon form av stängd socialism.

Här kan det kan ju vara på sin plats att du redogör för vilken typ av samhällssystem du vill att Sverige ska ha.
Nu vet jag ju sedan gammalt (om du inte ändrat dig förstås) att du är för en mer nyliberal hållning och med en sådan blir ju försörjningsproblemet inte längre ett problem, men att Sverige inom överskådlig framtid skulle överge "den svenska modellen" och ge sig in på den banan ter sig ytterst osannolikt, och även om du vill ha bort den på sikt är det väl ingen höjdare att avlägsna den genom att överbelasta nuvarande system till krasch?
Det blir en sak att diskutera invandringens ekonomiska effekter i ett välfärdsland jämfört med ett land utan eller med väldigt begränsad välfärd.
Vill man ha det första alternativet kvar får man också inse att det inte finns oändligt med pengar till att pröjsa för allt och då måste man begränsa, för självklart finns en gräns, och då är ju nationell identitet det mest naturliga att gå efter.

Även om jag citerade dig var den här posten inte specifikt riktad just till dig, men jag tycker att detta ofta glöms bort och det tjabbas i onödan pga att man inte har samma utgångspunkt eller ens befinner sig inom samma ram.
Utgångsläget för de bägge alternativen, välfärd eller icke välfärd, är ju helt och hållet olika.
Är man för ökad eller fri invandring samtidigt som man vill ha ett fortsatt starkt socialt skyddsnät har man en mastodontuppgift i att luska ut den ekvationen.

Rahf
2011-03-03, 18:27
Här kan det kan ju vara på sin plats att du redogör för vilken typ av samhällssystem du vill att Sverige ska ha.
Nu vet jag ju sedan gammalt (om du inte ändrat dig förstås) att du är för en mer nyliberal hållning och med en sådan blir ju försörjningsproblemet inte längre ett problem, men att Sverige inom överskådlig framtid skulle överge "den svenska modellen" och ge sig in på den banan ter sig ytterst osannolikt, och även om du vill ha bort den på sikt är det väl ingen höjdare att avlägsna den genom att överbelasta nuvarande system till krasch?
Det blir en sak att diskutera invandringens ekonomiska effekter i ett välfärdsland jämfört med ett land utan eller med väldigt begränsad välfärd.
Vill man ha det första alternativet kvar får man också inse att det inte finns oändligt med pengar till att pröjsa för allt och då måste man begränsa, för självklart finns en gräns, och då är ju nationell identitet det mest naturliga att gå efter.

Även om jag citerade dig var den här posten inte specifikt riktad just till dig, men jag tycker att detta ofta glöms bort och det tjabbas i onödan pga att man inte har samma utgångspunkt eller ens befinner sig inom samma ram.
Utgångsläget för de bägge alternativen, välfärd eller icke välfärd, är ju helt och hållet olika.
Är man för ökad eller fri invandring samtidigt som man vill ha ett fortsatt starkt socialt skyddsnät har man en mastodontuppgift i att luska ut den ekvationen.

Frågan är ju hur många politiker som tänker så långt.

Angel
2011-03-03, 18:28
Har sjukvården någon skyldighet att kontakta polisen?


Nej, du får endast svara på en direkt fråga från polisen om personen befinner sig på mottagningen för tillfället. Du får inte svara på om den varit där tidigare.

Som det är nu har papperslösa ingen rätt till vård alls, så bara att de kanske får rätt till akutsjukvård utan att vårdpersonalen behöver smyga med det är ett steg i rätt riktning.

[/URL])

Papperslösa barn har rätt till all sjukvård, planerad, akut, hälsovård. Vuxna har rätt till akutsjukvård, dvs vård som icke kan vänta. Dock fråntas de ej betalningsansvaret, även om de aldrig kommer krävas på de pengarna. De har inte rätt till planerad vård såsom utredningar osv.

Dock är det upp till varje vårdgivare att ge den vård de anser nödvändig, men de får ingen ersättning för den som de får om de tar hand om en asylsökande.

[/QUOTE]


Jag är inte för utökad vård till papperslösa. Och ja, jag har mött många papperslösa/gömda flyktingar i vården.

Angel
2011-03-03, 18:31
Problemet med enbart akutsjukvård är att t ex gravida inte har rätt till uppföljning och barn får inga vaccinationer eller undersökningar.
Vet inte riktigt om jag vill vara svensk om sverige nekar barn grundläggande sjukvård - låter lite civilicerat.

Däremot är jag enig i att om man fått ett beslut på att man inte har rätt att befinna sig i landet så ska man ut.

Fel, barn har rätt till all sjukvård, vaccinationer, BVC-kontroller osv även om de är gömda. Vårdcentralerna blir oftast meddelade genom olika organisationer när ett barn befinner sig i deras område.

Matte_Maiden
2011-03-03, 18:37
Jag har ju aldrig sagt att jag vill göra något så dumt som att krashca dagens system. Jag vill avveckla dagens system så att vi inte behöver ha detta problem (bland annat, såklart).

Jag ser återigen inte var jag skrivit att jag vill försörja dessa människor, vad jag vill är att minska välfärden så att människor faktiskt har motivation att göra rätt för sig. Detta gäller då både invandrare och mina favoriter, norrlänningarna. Jag ställer mig bara väldigt tveksam till moralen bakom att subventionera någons liv på så godtyckliga grunder som vem som födde en. Det är enligt mig ett argument varför man inte kan forthålla denna välfärd, eftersom den i grund och botten är orättvis mot både de som inte får ta del av den och de som betalar den.

Eftersom du vill ha exempel på hur man ska ändra saker och ting. Fortsätta att sänka skatterna och minska bidragen. Göra skola och värd mer privatiserad. Avreglera det mesta som går att avreglera. Typ så. Detta kommer givetvis ta en jävla massa tid dock, men vi har ingen att förlora.

MAXX
2011-03-03, 18:39
Givetvis borde inte dessa människor vara här från första början.

Gränspolis vore på sin plats.

Angel
2011-03-03, 18:42
Jag ser återigen inte var jag skrivit att jag vill försörja dessa människor,

Fast när det gäller gömda flyktingars vård så är det nog exakt det du kommer göra, genom skatt, eller på bekostnad av vården. Eftersom den vården idag inte belastar någon annan än individen och enheten eller stiftelser och i framtiden då förmodligen kommer belasta skattebetalare istället.
Och hur en person som lever gömd och står med en avvisningsbelsut på sig någonsin skall kunna hitta ett sätt (eller motivation som du kallar det) att göra rätt för sig?

stevebc
2011-03-03, 18:47
är man för ökad eller fri invandring samtidigt som man vill ha ett fortsatt starkt socialt skyddsnät har man en mastodontuppgift i att luska ut den ekvationen.+1

Potatiskillen
2011-03-03, 18:58
Inte för att vara sådär elak, men hur hade politikern tänkt lösa frågor om arbetslöshet om de ständigt tar in fler papperslösa? Bara en fråga nu som jag hoppas besvaras.

qqq111
2011-03-03, 19:00
inte för att vara sådär elak, men hur hade politikern tänkt lösa frågor om arbetslöshet om de ständigt tar in fler papperslösa? Bara en fråga nu som jag hoppas besvaras.
Rasist!

Angel
2011-03-03, 19:01
Inte för att vara sådär elak, men hur hade politikern tänkt lösa frågor om arbetslöshet om de ständigt tar in fler papperslösa? Bara en fråga nu som jag hoppas besvaras.

Fast man tar väl inte in papperslösa. De blir väl papperslösa när de blivit nekade asyl och skall avvisas och istället gömmer sig.

Exdiaq
2011-03-03, 19:02
:confused::D

Potatiskillen
2011-03-03, 19:09
ni fattar ju aldrig något!

Ser ni inte vad det här kommer att leda till? Fler och fler och fler och fler "papperslösa" kommer att fly till Sverige bara pga vården för att sedan starta ett företag och få gratis utbildning.

Osten80
2011-03-03, 19:11
Jag har ju aldrig sagt att jag vill göra något så dumt som att krashca dagens system. Jag vill avveckla dagens system så att vi inte behöver ha detta problem (bland annat, såklart).

Jag ser återigen inte var jag skrivit att jag vill försörja dessa människor, vad jag vill är att minska välfärden så att människor faktiskt har motivation att göra rätt för sig. Detta gäller då både invandrare och mina favoriter, norrlänningarna. Jag ställer mig bara väldigt tveksam till moralen bakom att subventionera någons liv på så godtyckliga grunder som vem som födde en. Det är enligt mig ett argument varför man inte kan forthålla denna välfärd, eftersom den i grund och botten är orättvis mot både de som inte får ta del av den och de som betalar den.

Eftersom du vill ha exempel på hur man ska ändra saker och ting. Fortsätta att sänka skatterna och minska bidragen. Göra skola och värd mer privatiserad. Avreglera det mesta som går att avreglera. Typ så. Detta kommer givetvis ta en jävla massa tid dock, men vi har ingen att förlora.

Bra, jag har hela tiden vetat vart du står, men nu är det förhoppningsvis fler som är medvetna om din politiska riktning. Om fler som postar i sådana här trådar hade redogjort för sin övriga politiska ståndpunkt hade många missförstånd kunnat undvikas.
En del skriver kort och gott att man är för ökad invandring (och då gärna med please think of the children-argument), som om det vore en isolerad fråga fri från påverkan från och inverkan på resten av politiken och samhället, och inte ett ord om övriga politiska åsikter och hur de hänger samman. Utan de uppgifterna sitter folk och gissar sig till den andres ståndpunkt, och det går faktiskt inte att föra någon som helst diskussion efter de premisserna. Det blir kattskit.

Eddie Vedder
2011-03-03, 19:12
ni fattar ju aldrig något!

Ser ni inte vad det här kommer att leda till? Fler och fler och fler och fler "papperslösa" kommer att fly till Sverige bara pga vården för att sedan starta ett företag och få gratis utbildning.

Varför undvek du min förra fråga? På vilka grunder tror du att det här kommer ske? Om du själv tvingades fly till ett annat land, skulle du då försöka vara kvar i det nya landet med allt vad det innebär som papperslös eller skulle du genast börja hänga på vårdcentralen som om det hade ett egenvärde?

Potatiskillen
2011-03-03, 19:15
Varför undvek du min förra fråga? På vilka grunder tror du att det här kommer ske? Om du själv tvingades fly till ett annat land, skulle du då försöka vara kvar i det nya landet med allt vad det innebär som papperslös eller skulle du genast börja hänga på vårdcentralen som om det hade ett egenvärde?

Jag skulle aldrig förräda mitt land.

Angel
2011-03-03, 19:16
Åh, här kommer man för en gångs skull med lite nyttig fakta i en tråd och så bara idiottjafsar ni.

Eddie Vedder
2011-03-03, 19:16
Jag skulle aldrig förråda mitt land.

Du skrev ju tidigare i tråden att du är beredd att flytta. Och det är intressant hur en person som du som tydligen inte verkat lämna Norrland vet så sjukt mycket om hur alla andra länder funkar och hur människor från andra kulturer agerar.

Åh, här kommer man för en gångs skull med lite nyttig fakta i en tråd och så bara idiottjafsar ni.

Förlåt.:em: Men jag läste det av intresse så jag tackar dig. :) För övrigt vet ju du lika mycket som jag att tack vare invandrare rasar inte hela äldrevården. Där är det en enorm tur att invandrarkvinnorna finns.

Angel
2011-03-03, 19:24
Det känns som det är väldigt många i denna tråden som har svårt att hålla isär "invandrare" "asylsökande" och "papperslösa".

bubbe
2011-03-03, 19:42
ni fattar ju aldrig något!

Ser ni inte vad det här kommer att leda till? Fler och fler och fler och fler "papperslösa" kommer att fly till Sverige bara pga vården för att sedan starta ett företag och få gratis utbildning.

:laugh:

Om dina helt osannolika misstankar skulle bli av så vore det ju toppen för sveriges ekonomi, massinvandring av företagare som skapar jobb och bidrar till statskassan.

Degpekka
2011-03-03, 19:42
Jag skulle aldrig förräda mitt land.

Jävligt lätt att säga när man bor i ett land där det ej förekommer krig och svält.

PixelMiner
2011-03-03, 19:55
ni fattar ju aldrig något!

Ser ni inte vad det här kommer att leda till? Fler och fler och fler och fler "papperslösa" kommer att fly till Sverige bara pga vården för att sedan starta ett företag och få gratis utbildning.

Nu tror jag Maud avsåg arbetskraftsinvandring när hon pratade om rätt att starta företag. Dvs du kan få papper om du åker till Sverige för att starta ett företag. Idag kan du ju bara få papper om du kommer antingen som asylsökande eller som arbetskraftsinvandrare.

Har för mig att USA har ungefär samma regel. Att den som investerar ett visst belopp i USA har rätt till uppehållstillstånd. (Har för mig att det krävs 1 miljon dollar.. men minns inte riktigt.)

shape
2011-03-03, 20:26
För övrigt vet ju du lika mycket som jag att tack vare invandrare rasar inte hela äldrevården. Där är det en enorm tur att invandrarkvinnorna finns.

Hej Eddie, du har hjälpt mig mycket, det tackar jag för!

Men skulle det du just konstaterat stämma så har vi en helt verkningslös marknadsekonomi, och riktigt så illa är det inte.

Vi styrs naturligtvis av utbud och efterfrågan.

Det är ett tveeggat svärd, invandrare - marknad - arbete.
Det är väldigt svårt att ställa kostnad kontrast inkomst vad gäller invandrare. Risken är ju överhängande att brancher som restaurang och vårdens dåliga löne- och kollektivavtals utveckling har rötter från arbetskraftinvandring - alltså svallvågornas invandring från industriarbetskraftinvandringen under mitten av 1900-talet. Vi har nämligen aldrig varit i behov av en arbetskraftinvandring till dessa brancher.




Sedan är Sveriges politiska utveckling de senaste 20 åren totalt kontraproduktivt:

Massinvandring = fler munnar att mätta = flera jobb behövs.
företag tillåts outscourca = hög beskattning = för att hålla uppe våran sociala välfärd = delvis för att kunna ta in flera invandrare* = färre jobb.
= färre jobb för alla, färre jobb för svenskar.

Hur skapar man klyftor om inte på detta sätt?
Den här politiken delar principiellt alla färger och partier, förutom högerextrema varianter då. Men dessa kan ju öht inte sköta en ekonomi i dagens läge så det gör dem ju knappast bättre.

Poängen är ganska Glasklar.

TS är arbetslös (eller hur?) för det finns inga jobb. Inga arbetsmarknad-insatser görs, medan miljoner spenderas på humana verksamheter.

Samtidigt sitter ni och skrattar åt honom, medan ni inte förstår varför han tycker att det är fel att han och hans familj får betala för människor som står utanför det svenska samhället medan han själv inte får jobb.

Det här har varit den rådande logiken så länge människan har funnits. Jag har frekvent varit utomlands via investeringar och naturligtvis på semester. Men, det är bara i Sverige man undrar om någon är dum i huvudet som tänker såhär?

Förolämpa mig inte genom att skriva/insinuera att jag skulle vara främlingsfientlig. Då kan du knappast räkna med min hjälp när den dagen kommer.


*långtidskostnaden för en invandrare är otroligt debatterad och väldigt svår att avgöra ett nettovärde för. Ingångskostnaden är däremot väldigt hög av naturliga skäl.

salmiak
2011-03-03, 20:26
Nu har jag inte läst allt i denna tråden så jag ber om ursäkt om jag kommer med gammal information.

Sjukvården ger redan idag vård åt papperslösa i stor omfattning. Detta i form av att ge sjukvård och sen "glömma" att skicka ut fakturor, men även ideella grupper i större städer finns.

Jag kan inte komma på en enda person i min läkarklass som skulle tveka över att ge vård till en behövande, "papper" eller ej.

Det är helt hysteriskt att läsa att folk blir upprörda över det här, tror ni på fullaste allvar att jag bryr mig om ni betalar skatt eller inte?
Ligger ni och blöder på gatan hjälper jag er oavsett om ni har på er svensk, utländsk eller ingen legitimation alls. Dessutom jävlart gratis!

Potatiskillen
2011-03-03, 20:28
Hej Eddie, du har hjälpt mig mycket, det tackar jag för!

Men skulle det du just konstaterat stämma så har vi en helt verkningslös marknadsekonomi, och riktigt så illa är det inte.

Vi styrs naturligtvis av utbud och efterfrågan.

Det är ett tveeggat svärd, invandrare - marknad - arbete.
Det är väldigt svårt att ställa kostnad kontrast inkomst vad gäller invandrare. Risken är ju överhängande att brancher som restaurang och vårdens dåliga löne- och kollektivavtals utveckling har rötter från arbetskraftinvandring - alltså svallvågornas invandring från industriarbetskraftinvandringen under mitten av 1900-talet. Vi har nämligen aldrig varit i behov av en arbetskraftinvandring till dessa brancher.




Sedan är Sveriges politiska utveckling de senaste 20 åren totalt kontraproduktivt:

Massinvandring = fler munnar att mätta = flera jobb behövs.
företag tillåts outscourca = hög beskattning = för att hålla uppe våran sociala välfärd = delvis för att kunna ta in flera invandrare* = färre jobb.
= färre jobb för alla, färre jobb för svenskar.

Hur skapar man klyftor om inte på detta sätt?
Den här politiken delar principiellt alla färger och partier, förutom högerextrema varianter då. Men dessa kan ju öht inte sköta en ekonomi i dagens läge så det gör dem ju knappast bättre.

Poängen är ganska Glasklar.

TS är arbetslös (eller hur?) för det finns inga jobb. Inga arbetsmarknad-insatser görs, medan miljoner spenderas på humana verksamheter.

Samtidigt sitter ni och skrattar åt honom, medan ni inte förstår varför han tycker att det är fel att han och hans familj får betala för människor som står utanför det svenska samhället medan han själv inte får jobb.

Det här har varit den rådande logiken så länge människan har funnits. Jag har frekvent varit utomlands via investeringar och naturligtvis på semester. Men, det är bara i Sverige man undrar om någon är dum i huvudet som tänker såhär?

Förolämpa mig inte genom att skriva/insinuera att jag skulle vara främlingsfientlig. Då kan du knappast räkna med min hjälp när den dagen kommer.


*långtidskostnaden för en invandrare är otroligt debatterad och väldigt svår att avgöra ett nettovärde för. Ingångskostnaden är däremot väldigt hög av naturliga skäl.

Jag har fått en provanställning på Ahlsells, det funkar prima.

shape
2011-03-03, 20:33
Jag har fått en provanställning på Ahlsells, det funkar prima.

Vad kul!

Jag hoppas du inte tog illa vid dig, men det var väl du som skrev lite frågor angående bemanningsverksamhet till mig? Jag antog helt enkelt att du fortf. var utan arbete.

shape
2011-03-03, 20:40
Nu har jag inte läst allt i denna tråden så jag ber om ursäkt om jag kommer med gammal information.

Sjukvården ger redan idag vård åt papperslösa i stor omfattning. Detta i form av att ge sjukvård och sen "glömma" att skicka ut fakturor, men även ideella grupper i större städer finns.

Jag kan inte komma på en enda person i min läkarklass som skulle tveka över att ge vård till en behövande, "papper" eller ej.

Det är helt hysteriskt att läsa att folk blir upprörda över det här, tror ni på fullaste allvar att jag bryr mig om ni betalar skatt eller inte?
Ligger ni och blöder på gatan hjälper jag er oavsett om ni har på er svensk, utländsk eller ingen legitimation alls. Dessutom jävlart gratis!

Usch. Jag delar din moral och din solidaritet, men din brist på respekt är vidrig.

Du gör det inte gratis, för det första har jag och min gemene betalat din utbildning, och bidraget du tar emot kommer från min ficka. Praktiserar du välgörenhet under arbetstid gör du det dessutom på min bekostnad.

Återigen delar jag din solidaritet, men du skall banne mig visa respekt för andra människors åsikt och andra människors pengar - annars skall jag gladeligen komma hem till dig och fördela delar av din egen budget till utsatta björnar i Alaska. Du framstår som erhört obildad för att, som du påstår, läsa till läkare. Detta bekräftar väl en redan påspädd myt att akademiska poäng inte riktigt visar "allt".

ekmanc
2011-03-03, 20:59
Usch. Jag delar din moral och din solidaritet, men din brist på respekt är vidrig.

Du gör det inte gratis, för det första har jag och min gemene betalat din utbildning, och bidraget du tar emot kommer från min ficka. Praktiserar du välgörenhet under arbetstid gör du det dessutom på min bekostnad.

Återigen delar jag din solidaritet, men du skall banne mig visa respekt för andra människors åsikt och andra människors pengar - annars skall jag gladeligen komma hem till dig och fördela delar av din egen budget till utsatta björnar i Alaska. Du framstår som erhört obildad för att, som du påstår, läsa till läkare. Detta bekräftar väl en redan påspädd myt att akademiska poäng inte riktigt visar "allt".

Om det är någon här som visar en brist på respekt så är det du, sanslöst otrevlig ton i ditt inlägg...

Sen hur stor del av sin arbetstid tror du att en genomsnittlig läkare i Sverige lägger ner på att hjälpa papperlösa? Är det verkligen ett så stort problem att vara lite solidarisk och hjälpa folk som faktiskt behöver akutsjukvård oavsett var fan dom kommer ifrån?

Personligen skulle jag uppskatta en värld där jag oavsett var jag kommer ifrån, vilket land jag befinner mig i och om jag så har tappat bort alla former av legitimation kan få akutsjukvård om jag skulle behöva det...

Currenthill
2011-03-03, 20:59
Jag blir alltid så imponerad av rättfärdiga människors iver att dela med sig av andras tillgångar. Vill ni så gärna betala vård och skolgång för illegala invandrare (http://sv.wikipedia.org/wiki/Illegal_invandring), varsågoda, men det får banne mig komma ur egen ficka!

Jag må i era öron låta fruktansvärt osolidarisk, men jag ser gärna att mina skattepengar går till svenskar.

Potatiskillen
2011-03-03, 21:00
Vad kul!

Jag hoppas du inte tog illa vid dig, men det var väl du som skrev lite frågor angående bemanningsverksamhet till mig? Jag antog helt enkelt att du fortf. var utan arbete.

Jomen jag fick det, jag gav fan aldrig upp :)

Currenthill
2011-03-03, 21:02
Om det är någon här som visar en brist på respekt så är det du, sanslöst otrevlig ton i ditt inlägg...

Sen hur stor del av sin arbetstid tror du att en genomsnittlig läkare i Sverige lägger ner på att hjälpa papperlösa? Är det verkligen ett så stort problem att vara lite solidarisk och hjälpa folk som faktiskt behöver akutsjukvård oavsett var fan dom kommer ifrån?

Personligen skulle jag uppskatta en värld där jag oavsett var jag kommer ifrån, vilket land jag befinner mig i och om jag så har tappat bort alla former av legitimation kan få akutsjukvård om jag skulle behöva det...

Det handlar inte om turister som skadar sig i Sverige under en sommarsemester, utan brottslingar som befinner sig på svensk mark illegalt. Självklart bör vi hjälpa till om akuta situationer uppstår, men fokus (och finansieringen som krävs) bör läggas på att verkställa utvisningar.

ekmanc
2011-03-03, 21:04
Det handlar inte om turister som skadar sig i Sverige under en sommarsemester, utan brottslingar som befinner sig på svensk mark illegalt. Självklart bör vi hjälpa till om akuta situationer uppstår, men fokus (och finansieringen som krävs) bör läggas på att verkställa utvisningar.

Brottslingar eller turister skiter jag i faktiskt, dom är människor dom också...

thenut
2011-03-03, 21:05
Jag blir alltid så imponerad av rättfärdiga människors iver att dela med sig av andras tillgångar. Vill ni så gärna betala vård och skolgång för illegala invandrare (http://sv.wikipedia.org/wiki/Illegal_invandring), varsågoda, men det får banne mig komma ur egen ficka!

Jag må i era öron låta fruktansvärt osolidarisk, men jag ser gärna att mina skattepengar går till svenskar.

Jag tror nog inte att papperslösa kommer äta upp hela budgeten, så du kan nog vara lugn för att dina skattekronor går till svenskar också. Jag ser gärna att mina skattepengar går till att ta hand om människor som behöver det inom vården, sen exakt vem som ska få vården överlåter jag med varm hand till de med kompetens på sjukhusen och vårdcentralerna.

@Shape: Jag tog för givet att din kommentar till salmiak var något (misslyckat) försök till ironi... Om det nu inte var det så har jag en hög stenar du kan få kasta i ditt glashus här...

Potatiskillen
2011-03-03, 21:06
Det känns som att ingen läkare skulle hjälpa Jimmie Åkesson om man ska utgå efter media.

Currenthill
2011-03-03, 21:08
Brottslingar eller turister skiter jag i faktiskt, dom är människor dom också...

Men om vi ser till att dom inte uppehåller sig i Sverige illegalt riskerar de ju heller inte att göra sig illa här.

shape
2011-03-03, 21:10
Om det är någon här som visar en brist på respekt så är det du, sanslöst otrevlig ton i ditt inlägg...

Sen hur stor del av sin arbetstid tror du att en genomsnittlig läkare i Sverige lägger ner på att hjälpa papperlösa? Är det verkligen ett så stort problem att vara lite solidarisk och hjälpa folk som faktiskt behöver akutsjukvård oavsett var fan dom kommer ifrån?

Personligen skulle jag uppskatta en värld där jag oavsett var jag kommer ifrån, vilket land jag befinner mig i och om jag så har tappat bort alla former av legitimation kan få akutsjukvård om jag skulle behöva det...

Jag ber om ursäkt. Tonen får en lätt otrevlig undersida när någon använder mitt surt förvärvade kapital, rättfärdigar det som det ena eller andra, och sedan skrattar mig i ansiktet och jag citerar "Jag skiter i om du får betala för det".

Angel
2011-03-03, 21:10
Personligen skulle jag uppskatta en värld där jag oavsett var jag kommer ifrån, vilket land jag befinner mig i och om jag så har tappat bort alla former av legitimation kan få akutsjukvård om jag skulle behöva det...

I Sverige HAR ALLA rätt till akutsjukvård, ÄVEN gömda och papperslösa. Vad som räknas som akut och inte är en medicinsk prioriteringsfråga som i dessa fall oftast görs av den medicinskt ansvariga läkaren på mottagningen.

Skillnanden är att papperslösa har ett betalningsansvar, vilket dock kommer i andra hand. Ett vanligt läkarbesök i primärvården kostar ca 1300kr i VGR. Ibland betalas detta av hjälporganisationer, men för de mesta så förblir dessa räkningar föralltid obetalda.


Sedan finns det frivilligorganisationer som jobbar idellt med att ge gömda vård. Ett exempel på sådant är http://www3.rosengrenska.org/

salmiak
2011-03-03, 21:12
Usch. Jag delar din moral och din solidaritet, men din brist på respekt är vidrig.

Du gör det inte gratis, för det första har jag och min gemene betalat din utbildning, och bidraget du tar emot kommer från min ficka. Praktiserar du välgörenhet under arbetstid gör du det dessutom på min bekostnad.

Återigen delar jag din solidaritet, men du skall banne mig visa respekt för andra människors åsikt och andra människors pengar - annars skall jag gladeligen komma hem till dig och fördela delar av din egen budget till utsatta björnar i Alaska. Du framstår som erhört obildad för att, som du påstår, läsa till läkare. Detta bekräftar väl en redan påspädd myt att akademiska poäng inte riktigt visar "allt".

Jag tror vi tycker likadant, bara det att vi drar gränsen olika.
Din poäng är klar och central del i politiken.
Att fördela resurser är inte mitt jobb tack och lov, utan det är väl tänkt att jag ska följa läkarförbundets etiska regler. T.ex klassiker som
-"Patientens rättsliga status ska inte inverka på läkarens beslut att ge eller avstå från vård"
och
-"Patientens betalningsförmåga ska inte vara en förutsättning för att läkaren ska erbjuda nödvändig vård".

Min respekt för människors åsikter och pengar finns, men än viktigare är min respekt för människors lika värde och behovsprincipen.
Den dagen du står i kö för vård kommer inte någon som betalat mer i skatt komma före dig i kön.

Btw så är väl "folkets" åsikt att vi ska ge vård åt papperslösa sen idag.
No harm no foul? :)

Edit (var tvungen): Om Jimmy Åkesson behövde medicinsk hjälp skulle jag ge honom det!

ekmanc
2011-03-03, 21:13
I Sverige HAR ALLA rätt till akutsjukvård, ÄVEN gömda och papperslösa. Vad som räknas som akut och inte är en medicinsk prioriteringsfråga som i dessa fall oftast görs av den medicinskt ansvariga läkaren på mottagningen.

Skillnanden är att papperslösa har ett betalningsansvar, vilket dock kommer i andra hand. Ett vanligt läkarbesök i primärvården kostar ca 1300kr i VGR. Ibland betalas detta av hjälporganisationer, men för de mesta så förblir dessa räkningar föralltid obetalda.


Sedan finns det frivilligorganisationer som jobbar idellt med att ge gömda vård. Ett exempel på sådant är http://www3.rosengrenska.org/

Precis och så får det gärna fortsätta för min del, förstår inte hur man kan se detta som ett så stort problem.

Eddie Vedder
2011-03-03, 21:13
Det känns som att ingen läkare skulle hjälpa Jimmie Åkesson om man ska utgå efter media.

Jag kan säga att du har fel här också.

Angel
2011-03-03, 21:15
Precis och så får det gärna fortsätta för min del, förstår inte hur man kan se detta som ett så stort problem.

Det är så det är i dag. Det som många vill ändra på är att de skall slippa betalningsansvaret, samt även kunna söka planerad vård.

Currenthill
2011-03-03, 21:15
Jag tror nog inte att papperslösa kommer äta upp hela budgeten, så du kan nog vara lugn för att dina skattekronor går till svenskar också. Jag ser gärna att mina skattepengar går till att ta hand om människor som behöver det inom vården, sen exakt vem som ska få vården överlåter jag med varm hand till de med kompetens på sjukhusen och vårdcentralerna.

@Shape: Jag tog för givet att din kommentar till salmiak var något (misslyckat) försök till ironi... Om det nu inte var det så har jag en hög stenar du kan få kasta i ditt glashus här...

Du pysslar inte mycket med ekonomi kan jag tänka mig. Många små utgifter tillsammans blir fort en stor utgift.

Några miljoner här och där känns kanske inte mycket i förhållande till den totala statsbudgeten, men tilldelade ett äldreboende på någon mindre ort skulle de absolut spela stor roll.

shape
2011-03-03, 21:16
Jag tror nog inte att papperslösa kommer äta upp hela budgeten, så du kan nog vara lugn för att dina skattekronor går till svenskar också. Jag ser gärna att mina skattepengar går till att ta hand om människor som behöver det inom vården, sen exakt vem som ska få vården överlåter jag med varm hand till de med kompetens på sjukhusen och vårdcentralerna.

@Shape: Jag tog för givet att din kommentar till salmiak var något (misslyckat) försök till ironi... Om det nu inte var det så har jag en hög stenar du kan få kasta i ditt glashus här...

Hur kastar jag sten i glashus?

Till resterande:

Jag ger upp :)

Potatiskillen
2011-03-03, 21:18
Dagens PK-människor säger jag bara.

ekmanc
2011-03-03, 21:20
Dagens PK-människor säger jag bara.

Dagens ignoranta ungdom säger jag bara... ;)

shape
2011-03-03, 21:32
Jag tror vi tycker likadant, bara det att vi drar gränsen olika.
Din poäng är klar och central del i politiken.
Att fördela resurser är inte mitt jobb tack och lov, utan det är väl tänkt att jag ska följa läkarförbundets etiska regler. T.ex klassiker som
-"Patientens rättsliga status ska inte inverka på läkarens beslut att ge eller avstå från vård"
och
-"Patientens betalningsförmåga ska inte vara en förutsättning för att läkaren ska erbjuda nödvändig vård".

Min respekt för människors åsikter och pengar finns, men än viktigare är min respekt för människors lika värde och behovsprincipen.
Den dagen du står i kö för vård kommer inte någon som betalat mer i skatt komma före dig i kön.

Btw så är väl "folkets" åsikt att vi ska ge vård åt papperslösa sen idag.
No harm no foul? :)

Edit (var tvungen): Om Jimmy Åkesson behövde medicinsk hjälp skulle jag ge honom det!

Jag får först och främst be om ursäkt för att jag lät otrevlig. Detta är helt klart ett känsligt ämne för min del - framförallt när jag börjar blanda in sveriges kontraproduktiva insatser mot arbetslöseheten, och framförallt insatserna mot ungdomsarbetslöshet.

Ämnet har väl per se inget med det här att göra, men det är klart att det kan gnaga lite när en större del här på brädan, inte öht tar hänsyn till vart pengarna kommer ifrån. Det här är dessutom säkerligen representativt för den svenska befolkning - vilket förvärrar saken.

Man måste förstå att det likt "deffning" handlar om pengar in - pengar ut.

Finns det inga pengar, så kan man ju inte hjälpa någon. Då är det lungt?

Nu har sverige pengar, till kortfristiga lösningar och kortfristiga ändamål.

Sverige har pengar till långtfristiga lösningar, och kortfristiga ändamål.

Sverige har dock en av europas högsta ungdomslöshet, en hög arbetslöshet, Sveriges banksystem har en allt för dålig soliditet (visar på att Sverige inte bara rent generellt gör av med varandras pengar, utan även sina egna) och att vi är oförmögna att betala min och många flera generationers framtidiga pensioner. Pensionsysstemet kommer till stor del hänga på regelbunden tillväxt. Känns det tryggt?

Det är en lyx att vara snäll, kom ihåg det. En pundare lär inte vara särskilt snäll, och predika om ditten och datten. Allt är relativt. Att respektera andra människors åsikt, och inte skratta dem i ansiktet när ni rättfärdigar att ni tar deras pengar är däremot inte relativt. Alla har rätt till en egen åsikt, och rätten att uttrycka sig - det kostar nämligen ingenting.

eternallord
2011-03-03, 21:37
Jag blir alltid så imponerad av rättfärdiga människors iver att dela med sig av andras tillgångar. Vill ni så gärna betala vård och skolgång för illegala invandrare (http://sv.wikipedia.org/wiki/Illegal_invandring), varsågoda, men det får banne mig komma ur egen ficka!

Jag må i era öron låta fruktansvärt osolidarisk, men jag ser gärna att mina skattepengar går till svenskar.

Detta gäller ju knappast bara papperslösa. Hur kan du försvara omfördelning till en sorts individer men inte en annan?

Currenthill
2011-03-03, 21:41
Detta gäller ju knappast bara papperslösa. Hur kan du försvara omfördelning till en sorts individer men inte en annan?

"Papperslösa" är människor som vistas illegalt inom Sveriges gränser. Vilka "sorts individer" talar du om?

Edit. För det kan väl inte vara så att du undrar varför jag föredrar att fördela statens (svenska folkets) pengar till svenskar före icke-svenskar? I så fall kommer mitt haksläpp orsaka skador i skrivbordet.

MtotheM
2011-03-03, 21:44
Jag blir alltid så imponerad av rättfärdiga människors iver att dela med sig av andras tillgångar. Vill ni så gärna betala vård och skolgång för illegala invandrare (http://sv.wikipedia.org/wiki/Illegal_invandring), varsågoda, men det får banne mig komma ur egen ficka!

Jag må i era öron låta fruktansvärt osolidarisk, men jag ser gärna att mina skattepengar går till svenskar.

Öppna länken du skickade och läs under rubriken "Livssituationer". Tror du dessa personer kommer till Sverige för att dom vill leva på din bekostnad? Knappast. Jag tror inte det finns en stund under vilken dom skulle vilja betala för sig själva och medverka i samhället.

Tänk dig att du råkade blir född i något land där dödande var vardagsmat och du lyckades fly till ett land som Sverige i en låda på en båt så proppmätt med andra att du höll på att kvävas bara för att reda av någon att dom inte tror din historia och att du inte får stanna kvar. Hade du då frivilligt åkt tillbaka till ditt hemland för att bemöta en trolig död? Det tror jag knappast. Den desperation människor befinner sig i när dom bestämmer sig för att leva i sådana situationer är knappast liten.

Och om alla som sökte vård hade skickats tillbaka så hade många säkert att det var mer värt att bara dö än att faktiskt söka vård. Så jag anser att det system så finns nu och det som klubbats genom är bra och humana.


Jag kan förstå att man kanske inte vill hjälpa, det är upp till var och en, men att se ner på dessa personer och säga att dom är mindre värda än andra tycker jag är omänskligt.

Till Potatisen:
Om du fortfarande inte märkt vad för fel du gjort med att nämna asiater så rekommenderar jag denna länk http://sv.wikipedia.org/wiki/Asien

Angel
2011-03-03, 21:47
Som jag skrev innan så får vårdpersonal inte anmäla om en illegal person söker på deras mottagning.

MtotheM
2011-03-03, 21:49
Som jag skrev innan så får vårdpersonal inte anmäla om en illegal person söker på deras mottagning.

Om detta var riktat mot mig så vet jag det tack vare att du skrev det tidigare. Men flera personer har tidigare i tråden nämnt att folk som får vård borde sedan skickas ut.

eternallord
2011-03-03, 21:50
"Papperslösa" är människor som vistas illegalt inom Sveriges gränser. Vilka "sorts individer" talar du om?

Edit. För det kan väl inte vara så att du undrar varför jag föredrar att fördela statens (svenska folkets) pengar till svenskar före icke-svenskar? I så fall kommer mitt haksläpp orsaka skador i skrivbordet.
Vad du föredrar är inte relevant, utan principen med omfördelning överhuvudtaget. Du säger att du inte kan förstå varför vissa är så ivriga att dela med sig av andras tillgångar. Den frågan har du en väldigt god poäng i, men den borde expanderas till hela samhällsstrukturen, inte bara papperslösa.

Currenthill
2011-03-03, 21:53
Tror du dessa personer kommer till Sverige för att dom vill leva på din bekostnad?

Öh. Ja. Av vilken anledning skulle annars så många söka sig till ett av de mest nordliga länderna (lång och dyr resa) med hopplöst klimat. Matkulturen?


Tänk dig att du råkade blir född i något land där dödande var vardagsmat och du lyckades fly till ett land som Sverige i en låda på en båt så proppmätt med andra att du höll på att kvävas bara för att reda av någon att dom inte tror din historia och att du inte får stanna kvar. Hade du då frivilligt åkt tillbaka till ditt hemland för att bemöta en trolig död? Det tror jag knappast. Den desperation människor befinner sig i när dom bestämmer sig för att leva i sådana situationer är knappast liten.

Här blandas begreppen i alla riktningar och väderstreck. Den kategori du beskriver låter i mina öron som kvotflyktingar (http://www.migrationsverket.se/info/3392.html).


Jag kan förstå att man kanske inte vill hjälpa, det är upp till var och en, men att se ner på dessa personer och säga att dom är mindre värda än andra tycker jag är omänskligt.

Ser ner på? Mindre värda? Omänskligt? Hold your horses. Det är väl inte så att du lägger orden i min mun? Ajabaja.

Currenthill
2011-03-03, 21:55
Vad du föredrar är inte relevant, utan principen med omfördelning överhuvudtaget. Du säger att du inte kan förstå varför vissa är så ivriga att dela med sig av andras tillgångar. Den frågan har du en väldigt god poäng i, men den borde expanderas till hela samhällsstrukturen, inte bara papperslösa.

Eh, jo. Helt klart. Där är vi överens till hundra procent. Men varför inte börja i änden "icke-svenskar". Vi bor ju ändå i Sverige. Det känns inte helt ologiskt i mitt huvud.

salmiak
2011-03-03, 21:55
Jo en till grej för alla er som tror att ni kommer att förlora en massa pengar nu:

Man har alltid gett akut vård till alla, papperslös eller ej. Akut vård är dyr.
Att ge förebyggande vård är i regel ett billigare sätt. Nu får man ge förebyggande vård istället för en massa akut vård till alla papperslösa. Detta innebär att alla "svenskar" kommer att tjäna massa pengar! Tjäna pengar!
Hoppas alla är med på min internetlogik nu :)

Currenthill
2011-03-03, 21:57
Jo en till grej för alla er som tror att ni kommer att förlora en massa pengar nu:

Man har alltid gett akut vård till alla, papperslös eller ej. Akut vård är dyr.
Att ge förebyggande vård är i regel ett billigare sätt. Nu får man ge förebyggande vård istället för en massa akut vård till alla papperslösa. Detta innebär att alla "svenskar" kommer att tjäna massa pengar! Tjäna pengar!
Hoppas alla är med på min internetlogik nu :)

Varför inte beta fällan med fri sjukvård - och sedan ordna med fri, förebyggande, flygresa?

eternallord
2011-03-03, 21:59
Eh, jo. Helt klart. Där är vi överens till hundra procent. Men varför inte börja i änden "icke-svenskar". Vi bor ju ändå i Sverige. Det känns inte helt ologiskt i mitt huvud.

Då är vi överens :)

Angel
2011-03-03, 22:00
Om detta var riktat mot mig så vet jag det tack vare att du skrev det tidigare. Men flera personer har tidigare i tråden nämnt att folk som får vård borde sedan skickas ut.

Fast det känns som en annan och större fråga. Hur skall Sveriges invandring se ut? På vilka grunder skall uppehållstillstånd beviljas? Skall vi ha helt fri invandring i Sverige?

Det är lätt att glömma att dessa personer har varit asylsökande, men av någon anledning fått avslag på det. Detta är ingen kort process, flera överklagande kan göras (migrationsdomstolen, migrationsöverdomstolen).

shape
2011-03-03, 22:05
Jo en till grej för alla er som tror att ni kommer att förlora en massa pengar nu:

Man har alltid gett akut vård till alla, papperslös eller ej. Akut vård är dyr.
Att ge förebyggande vård är i regel ett billigare sätt. Nu får man ge förebyggande vård istället för en massa akut vård till alla papperslösa. Detta innebär att alla "svenskar" kommer att tjäna massa pengar! Tjäna pengar!
Hoppas alla är med på min internetlogik nu :)

Undvik att bagatellisera och förlöjliga andra människors åsikter.

Dessutom kommer du som framtida läkare tjäna på att öka din tolerans för andra människors åsikter.

Det du tycker är en självklarhet är inte alltid det för en annan.

Ponera att du skulle arbeta i Afrika. läkare brukar ju vilja förverkliga sig själva vid 35-40 där ;) (skämt åsido) - Så skulle du kanske stöta på andra kulturer och religioners, för oss oförståeliga, argument mot västerländsk medicin och västerländsk teknik.

Kanske vägrar en mamma sitt barn vård mot din inrådan som läkare, för att det finns en viss sägen i hennes byn om ditten eller datten. Skall du som här, go bananas och som du sa till mig: "Det skiter jag i"?

Nej, det är som en god vän till mig ofta hävdar: Det är inte lätt när det är svårt.

bubbe
2011-03-03, 22:11
Undvik att bagatellisera och förlöjliga andra människors åsikter.

Dessutom kommer du som framtida läkare tjäna på att öka din tolerans för andra människors åsikter.

Det du tycker är en självklarhet är inte alltid det för en annan.

Ponera att du skulle arbeta i Afrika. läkare brukar ju vilja förverkliga sig själva vid 35-40 där ;) (skämt åsido) - Så skulle du kanske stöta på andra kulturer och religioners, för oss oförståeliga, argument mot västerländsk medicin och västerländsk teknik.

Kanske vägrar en mamma sitt barn vård mot din inrådan som läkare, för att det finns en viss sägen i hennes byn om ditten eller datten. Skall du som här, go bananas och som du sa till mig: "Det skiter jag i"?

Nej, det är som en god vän till mig ofta hävdar: Det är inte lätt när det är svårt.

Hur go är du?

Salmiak har inte skrivit att hon skiter i att du betalar massa i skatt, hon skrev att hon inte avfärdar människors behov av vård oavsett om de betalar skatt eller inte. Hade du läst lite bättre istället för att få rageanfall och misstolkat texten så tror jag det hade varit lättare att ta dig seriöst. För du verkar sitta inne med en del förstånd trots allt.

shape
2011-03-03, 22:20
Det är helt hysteriskt att läsa att folk blir upprörda över det här, tror ni på fullaste allvar att jag bryr mig om ni betalar skatt eller inte?


Hur go är du?

Salmiak har inte skrivit att hon skiter i att du betalar massa i skatt, hon skrev att hon inte avfärdar människors behov av vård oavsett om de betalar skatt eller inte. Hade du läst lite bättre istället för att få rageanfall och misstolkat texten så tror jag det hade varit lättare att ta dig seriöst. För du verkar sitta inne med en del förstånd trots allt.

..

Och vad är det här med "massa" i skatt? Jag har inte nämnt en siffra i sammanhanget, och/eller påstått att Sverige skulle gå bankrutt pga intensivare satsning för illegala invandrares välfärd. Jag har endast reagerat på bristen för andra människors respekt mot åsikter som inte stämmer överäns med sina egna, och framförallt självklarheten att jag skall betala för kostnader som du tycker är så självklara, visserligen är det här demokrati i sitt ess men att jag inte ens skall få tycka att det är dumt utan att få insinueringar på att jag är rasist är ju förskräckligt.

bubbe
2011-03-03, 22:24
..

Du plockar ju texten ur sitt sammanhang. Ska jag börja rageskriva pga att du skrev citat: "jag hatar folk som arbetar i afrika"? isf kan vi hålla på länge känner jag.

"
Jag kan inte komma på en enda person i min läkarklass som skulle tveka över att ge vård till en behövande, "papper" eller ej.

Det är helt hysteriskt att läsa att folk blir upprörda över det här, tror ni på fullaste allvar att jag bryr mig om ni betalar skatt eller inte?
Ligger ni och blöder på gatan hjälper jag er oavsett om ni har på er svensk, utländsk eller ingen legitimation alls. Dessutom jävlart gratis!
"

anton2000
2011-03-03, 22:26
Om det fanns ett magiskt pengaträd med obegränsade tillgångar: Jovisst, självklart!
Om det inte finns ett magiskt pengaträd: Ytterst tveksamt.

Lite taskigt att bara betala vård för de som har betalat runt 100 000kr och lyckats ta sig till ett av världens nordligaste länder, och inte till alla de miljoner människor som inte lyckats skramla ihop pengarna det kostar att ta sig till Sverige.

Herr Oberst
2011-03-03, 22:33
Tror du dessa personer kommer till Sverige för att dom vill leva på din bekostnad? Knappast.
Den desperation människor befinner sig i när dom bestämmer sig för att leva i sådana situationer är knappast liten.


Öh. Ja. Av vilken anledning skulle annars så många söka sig till ett av de mest nordliga länderna (lång och dyr resa) med hopplöst klimat. Matkulturen?


Ja man skulle väl kunna jämföra det med att vara ute med en båt, båten springer läck och sjunker. Man simmar för sitt liv, mil efter mil tills man äntligen ser land. Vad gör man då? Tar man sig till stranden så fort det bara går, eller tänker man att... Nä fan jag simmar några mil till för kanske finns det en bättre strand längre bort?

Hade dessa så kallade flyktingar varit så fruktansvärt desperata och rädda för sina liv hade man inte flytt till landet längst bort med det mest ogästvänligt och olikt det klimat man är van vid.

Naturligtvis flyr man till Sverige för här delar vi ut gratis bostäder, pengar i mängder och gratis sjukvård.

salmiak
2011-03-03, 22:57
Undvik att bagatellisera och förlöjliga andra människors åsikter.

Dessutom kommer du som framtida läkare tjäna på att öka din tolerans för andra människors åsikter.

Det du tycker är en självklarhet är inte alltid det för en annan.

Ponera att du skulle arbeta i Afrika. läkare brukar ju vilja förverkliga sig själva vid 35-40 där ;) (skämt åsido) - Så skulle du kanske stöta på andra kulturer och religioners, för oss oförståeliga, argument mot västerländsk medicin och västerländsk teknik.

Kanske vägrar en mamma sitt barn vård mot din inrådan som läkare, för att det finns en viss sägen i hennes byn om ditten eller datten. Skall du som här, go bananas och som du sa till mig: "Det skiter jag i"?

Nej, det är som en god vän till mig ofta hävdar: Det är inte lätt när det är svårt.

Vi är på internet. Jag uttrycker mig faktiskt på ett annat sätt "IRL", du behöver inte oroa dig, jag är jättesnäll :)
Jag vet inte riktigt vad vi diskuterar längre, men om det är förmåga att nå ut och påverka människor, skapa en trygg relation och vikten av att vara överens med en patient gällande behandling osv osv så är jag absolut med på vad du säger. Vi är överens.

Det blev lite svårt med Afrika, vet inte riktigt vad jag ska säga där.
..Men om ditt exempel skett i Sverige bör man enligt svensk lag ringa socialtjänsten för ett "omedelbart omhändertagande" av barnet.
Just när det gäller barn skulle man kunna säga att svensk lag säger "det skiter vi i" till mamman som vägrar vård till barnet, något som är hemskt men nödvändigt ibland.

shape
2011-03-03, 23:15
Vi är på internet. Jag uttrycker mig faktiskt på ett annat sätt "IRL", du behöver inte oroa dig, jag är jättesnäll :)
Jag vet inte riktigt vad vi diskuterar längre, men om det är förmåga att nå ut och påverka människor, skapa en trygg relation och vikten av att vara överens med en patient gällande behandling osv osv så är jag absolut med på vad du säger. Vi är överens.

Det blev lite svårt med Afrika, vet inte riktigt vad jag ska säga där.
..Men om ditt exempel skett i Sverige bör man enligt svensk lag ringa socialtjänsten för ett "omedelbart omhändertagande" av barnet.
Just när det gäller barn skulle man kunna säga att svensk lag säger "det skiter vi i" till mamman som vägrar vård till barnet, något som är hemskt men nödvändigt ibland.

Jo, precis i Sverige har vi en annan kotym och en lagstiftad barnomsorg. Den här kotymen är i Afrika inte lika utbredd, och lagstiftande om barnomsorg inte lika förekommande - varför jag valde Afrika - för att påvisa att alla inte tänker likadant - men det gör en människas åsikt inte mindre värd.

Jag förstod att du var mycket subjektiv i din mening med att du skiter i mig som skattebetalare för att det för dig är viktigare med liv än pengar.

Detta gäller principiellt för mig med, men om jag som ekonom skulle sitta och blanda in moral i mitt företag, så skulle jag inte bli långvarig.

Det finns ju ett skäl till varför vi har lagstiftat solidaritet i Sverige.. Det kallas kommunal och statlig skatt respektive egenavgifter. Ibland verkar det som att Svenskar tror att pengarna bara finns till allt och alla moralkakor är så självklara - samtidigt klagar man vid ett annat möte med en annan person på den höga skatten.

Jag däremot. Jag klagar på skatten, men då ser jag banne mig till att inte klaga när Bertil uttrycker sin prioritering över att ickesvenskar får vård när han själv inte har ett jobb och inkomst att kunna betala hyra. Det här kallas att se om sitt eget bo - och är en princip jag inte alltid delar, men respekterar och samtidigt försöker hålla flytande i liknande debatter eftersom den vanliga Politiska Korrekta svenskan för länge sedan glömt hur våran världs historia ser ut, och kommer att se ut. Det är anarki med perioder av mellan-krigs lugn. Och i täten av lyxiga ideal och tankesmedjor kommer PK-svensken med det mest slående idéerna om hur man får fred på jorden och det ena med det andra - så länge svensken slipper betala det själv, jag menar det är ju bara att köra ett SMS-lån på det svenska pensionssystemet.

herregud det var inte en skäl här inne som nämde kostnaden innan jag skrev de facto i tråden.

Jag kan kopiera läget i Europa in här från ett annat forum:

"Innan årsskiftet visade CDS: Credit Default Swap att Grekland hade en BP på runt 870-880 punkter efter 6 nedgraderingar!!

VEM investerar i ett land där avkastningen från början principiellt är noll innan riskanalysen ens är gjord?

Då investerar dessutom inte Staten Grekland själva i marknaden, och bankerna är dessutom insolventa!

Övriga PIGS-länder ligger kring 200-300 Bp-punter - vilket redan vid den nivåen är oatraktivt.
Har då bankernas insolvens ens startat en dominoeffekt i det gemensamma valutasystemet EMU? Vad händer när Europa måste redovisa sina avskrivningar? Ligger något land som är med i EMU under 500 BP vid det laget? Grattis, vem skall betalas räntan för att försäkra PIGS-ländernas statsskulder? Tyskland såklart, hur länge kommer dem vara sugna på det..

Visulisera att EMU vid det här laget alltså tar sms-lån.

- Sverige har vid denna verklighet råd med allt möjligt. Och det är inte bara den här typen av investeringar som jag syftar på, det kan vara allt ifrån deras kontraproduktiva arbetsmarknadslösningar som fortsatt LAS, attraktivare för ungdomar att studera istället för att arbeta. etc etc.

MtotheM
2011-03-03, 23:33
Öh. Ja. Av vilken anledning skulle annars så många söka sig till ett av de mest nordliga länderna (lång och dyr resa) med hopplöst klimat. Matkulturen?



Här blandas begreppen i alla riktningar och väderstreck. Den kategori du beskriver låter i mina öron som kvotflyktingar (http://www.migrationsverket.se/info/3392.html).



Ser ner på? Mindre värda? Omänskligt? Hold your horses. Det är väl inte så att du lägger orden i min mun? Ajabaja.
Vilket land skulle du söka dig till? Det land du har bäst chans att komma in i eller något annat där du inte har någon chans? Svaret är nog ganska självklart. Dessutom så har många förmodligen farit runt i flera länder innan dom hamnar i Sverige.

Angående kvotflyktingar, ja kanske det, men blir alla som borde bli placerade på denna lista, placerade där? Och vet all hur man ska ansöka?

Angående den sista punkten så var den mer allmänt riktad och jag ber om ursäkt om du förstod det som ett direkt angrepp.

Fast det känns som en annan och större fråga. Hur skall Sveriges invandring se ut? På vilka grunder skall uppehållstillstånd beviljas? Skall vi ha helt fri invandring i Sverige?

Det är lätt att glömma att dessa personer har varit asylsökande, men av någon anledning fått avslag på det. Detta är ingen kort process, flera överklagande kan göras (migrationsdomstolen, migrationsöverdomstolen).

Det är sant men jag anser att det är bra som det är. Självklart är det ingen ideal lösning, men tyvärr så finns ingen sådan.

Ja man skulle väl kunna jämföra det med att vara ute med en båt, båten springer läck och sjunker. Man simmar för sitt liv, mil efter mil tills man äntligen ser land. Vad gör man då? Tar man sig till stranden så fort det bara går, eller tänker man att... Nä fan jag simmar några mil till för kanske finns det en bättre strand längre bort?

Hade dessa så kallade flyktingar varit så fruktansvärt desperata och rädda för sina liv hade man inte flytt till landet längst bort med det mest ogästvänligt och olikt det klimat man är van vid.

Naturligtvis flyr man till Sverige för här delar vi ut gratis bostäder, pengar i mängder och gratis sjukvård.
Eller för att det finns en stor chans att man blir kvar istället för att bli tillbaka skickad.

Zoidy
2011-03-03, 23:50
Ja man skulle väl kunna jämföra det med att vara ute med en båt, båten springer läck och sjunker. Man simmar för sitt liv, mil efter mil tills man äntligen ser land. Vad gör man då? Tar man sig till stranden så fort det bara går, eller tänker man att... Nä fan jag simmar några mil till för kanske finns det en bättre strand längre bort?

Hade dessa så kallade flyktingar varit så fruktansvärt desperata och rädda för sina liv hade man inte flytt till landet längst bort med det mest ogästvänligt och olikt det klimat man är van vid.

Naturligtvis flyr man till Sverige för här delar vi ut gratis bostäder, pengar i mängder och gratis sjukvård.

Snälla rara. Det kan inte vara så att folk tar sig till Sverige för att det är aningens lättare att få uppehållstillstånd här jämfört med i många andra länder? Kolla grannländerna, exempelvis... Du måste väl för guds skull förstå att folk inte åker hit bara för rent jävelskaps skull? De åker hit för att de inte har det bra i sina hemländer. Det är väl inget konstigt? Förstår inte alls vad som är så svårt att förstå med det här

Zoidy
2011-03-03, 23:54
Jo, precis i Sverige har vi en annan kotym och en lagstiftad barnomsorg. Den här kotymen är i Afrika inte lika utbredd, och lagstiftande om barnomsorg inte lika förekommande - varför jag valde Afrika - för att påvisa att alla inte tänker likadant - men det gör en människas åsikt inte mindre värd.

Tycker det är helt fantastiskt roligt att du jämför dig själv med en afrikan som tror på sagor :) Du överreagerar väldigt mycket på det Salmiak skriver. Tror även att du och flera andra härinne överdriver väldigt mycket hur stor andel av sjukvården som går till papperslösa också. Tror ni att det dräller in miljoner med såna på sjukvården runtom i Sverige varje år? Tror inte du kommer märka nån som helst skillnad om vi ger vård till papperslösa eller ej, vilket också gör det rätt meningslöst att ha en så stark reaktion som du och andra har härinne

ryssen
2011-03-04, 00:05
har inte hunnit läsa hela tråden än men..

dag är en mörk dag.- rubrikerna
Regeringen och MP eniga om migration
http://www.dn.se/nyheter/politik/regeringen--mp-eniga-om-migrationen

Regeringen enig. Flyktingar som uppehåller sig utan tillstånd i Sverige ska få rätt till sjuk- och hälsovård, skolgång och att starta företag.
http://www.dn.se/nyheter/politik/alliansen-papperslosa-kan-fa-vard


pungspark 3.lite finnansiering av detta

Hägglund vill höja gräns för frikor
http://www.dn.se/ekonomi/hagglund-vill-hoja-frikortsgransen

hoppas ni alliansväljare och mp sover gott inatt.
pension vid 69,halvt ägg till frulle och mindre kaffe till pensionärerna jo tjena..
finns bara ett ord för detta f.......e

svensk lag finns den eller gör vi som vi vill hädanefter? allt verkar ju vara ok..

Kebab-Arne
2011-03-04, 00:43
Jag undrar hur Göran Hägglund ska se ifall människorna varit här sen tidigare eller kommit hit för vården?

En utredning om vård för papperslösa ska vara klar i maj. Då kommer förslag om vilka regler som ska gälla.

- Man ska inte kunna komma hit bara för att få vård, utan det ska gälla personer som finns här, påpekar KD-ledaren Göran Hägglund.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/historisk-enighet-om-migration_5980675.svd

Illegala flyktingar brukar väl inte vifta med identifikationshandlingar så hur Hägglund ska se detta fattar jag inte?

Förövrigt är det mest skrämmande att alliansen börjat samarbeta med MP.

Baluu
2011-03-04, 06:16
Jag blir alltid så imponerad av rättfärdiga människors iver att dela med sig av andras tillgångar. Vill ni så gärna betala vård och skolgång för illegala invandrare (http://sv.wikipedia.org/wiki/Illegal_invandring), varsågoda, men det får banne mig komma ur egen ficka! .
Vill du avskaffa samtliga skatter?

Angel
2011-03-04, 06:48
Jag läste någonstans att den vården de inte redan får idag men har störst behov av är hjärtkirurgi, prostatakirurgi och "djupare" psykiatrisk vård.




Någon som jag kan tänkas kommer vinna en del på detta är privata vårdgivare som oftast ägs av utländska bolag. Då man får en rätt bra ersättning (idag för gömda barn och asylsökande, men förmodligen även snart för gömda vuxna). Ett enkelt läkarbesök på 10min för att säg konstatera en halsfluss ger ca 2000kr från Försäkringskassan till vårdgivaren.

Currenthill
2011-03-04, 07:09
Vill du avskaffa samtliga skatter?

Nej. Däremot skulle vårt skattetryck sannolikt kunna vara lägre om det inte delades ut skattepengar till höger och vänster i PK-ismens namn.

Har man fått asylavslag i samtliga instanser skall utvisning verkställas. Punkt. Vi ska inte lägga MER pengar på dem.

shape
2011-03-04, 09:28
Tycker det är helt fantastiskt roligt att du jämför dig själv med en afrikan som tror på sagor :) Du överreagerar väldigt mycket på det Salmiak skriver. Tror även att du och flera andra härinne överdriver väldigt mycket hur stor andel av sjukvården som går till papperslösa också. Tror ni att det dräller in miljoner med såna på sjukvården runtom i Sverige varje år? Tror inte du kommer märka nån som helst skillnad om vi ger vård till papperslösa eller ej, vilket också gör det rätt meningslöst att ha en så stark reaktion som du och andra har härinne

Fast nu har jag inte belyst dessa poänger som du försöker få det att låta. Trist att ni inte tar in det jag säger, när jag faktiskt är sakkunnig och vet vad jag pratar om, och istället hakar upp er på småsaker.

Exdiaq
2011-03-04, 10:07
En till vinkel på det hela.

Personer som gör allting rätt löper risk för utvisning, medan människor som bryter mot lagen får vård och undervisning.

Människor som inte har rätt att vistas i Sverige ska ges rätt till skola och vård. Det är en avgörande del i den uppgörelse i migrationspolitiken som regeringen igår presenterade tillsammans med Miljöpartiet.

Vissa förslag, ytterligare en migrationsdomstol exempelvis, verkar bra. Men det vore ett misstag att ge personer som undanhåller sig utvisning, eller på andra sätt vistas i landet utan tillstånd, ytterligare tillgång till vård och undervisning. Det är förknippat med en rad olika problem.

För det första skickar det vanskliga signaler till människor som söker sig till Sverige. Kommer man över huvud taget känna sig motiverad att ansöka om asyl och uppehållstillstånd om uppgörelsen blir verklighet?

Ett exempel. Från Serbien kommer redan nu ett mycket stort antal människor som inte bedöms ha skyddsbehov utan istället är här för att söka arbete.

Men som migrationsminister Tobias Billström nyligen konstaterade (DN 3/1) är arbetslöshet i hemlandet inte grund för asyl och de flesta får avslag på sin ansökan. Men om man i framtiden kan leva och verka fritt i Sverige under förutsättning att man inte blir upptäckt av polis, kommer fler att välja denna osäkra tillvaro för sig själva och sina barn.

Att göra en sådan tillvaro i skuggorna mer möjlig är inte humanism. Hur välvilligt uppsåtet än är blir konsekvenserna inhumana.

Men denna snällism förleder inte bara utsatta människor att göra dåliga val och leva gömda, utan bygger också orättvisa inom migrationssystemet.

Personer som gör allting rättsstaten säger åt dem att göra och tragglar sig genom asylprocessen löper risk för utvisning medan människor som bryter mot lagen underst öds med vård och undervisning. Det är, med förlov sagt, en sorts diskriminering mot dem som handlar rätt.

För det andra innebär denna utvidgade tillgång till välfärdssystemet att begrepp som asyl och medborgarskap urholkas och förlorar i tyngd.

Ovanpå allt detta skapar uppgörelsen problem för Alliansen. Man kan förstå Moderaternas ambition att slutgiltigt söndra den rödgröna oppositionen genom att knyta MP till regeringen. Men till vilket pris?

Uppenbarligen är många människor redan missnöjda med migrationspolitiken. Frågan om vård och undervisning till personer som av svensk lag bedömts vara oberättigade har drivits av de borgerliga småpartierna men de har få rörliga väljare kvar att förlora. Det är M som har givit efter i syftet att attrahera de gröna, och det är M som kommer att hållas ansvarigt.

Till sist sade statsministern på presskonferensen igår att alliansregeringen och Miljöpartiet ”stängt dörren” för främlingsfientliga krafter.

Och sakpolitiskt är det ju så. Migrationspolitiken tar den riktning som Sverigedemokraterna inte vill. Men i den allmänna debatten har regeringen serverat sina motståndare ett argument som blir besvärligt att bemöta.

Länk (http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/hur-hogt-blir-priset-for-snallismen_5983663.svd)

Långsmal
2011-03-04, 10:35
Under min senaste utlandsresa så blev jag påmind om att alla länder inte har samma sjukvårdssystem som Sverige. En polare blev riktigt sjuk och tvingades söka akut läkarvård, dropp och dyr medicin fick han bekosta från egen ficka (hans försäkring ersatte dock mycket i efterhand). Hade han inte haft pengar hade han inte fått vård och hade kanske blivit så sjuk att han riskerat sitt liv. Så tycker jag inte att vi skall ha det i Sverige. Vård åt alla är rimligt oavsett papper eller ekonomisk situation.

Frisk
2011-03-04, 10:52
Fast nu har jag inte belyst dessa poänger som du försöker få det att låta. Trist att ni inte tar in det jag säger, när jag faktiskt är sakkunnig och vet vad jag pratar om, och istället hakar upp er på småsaker.

Jag tror inte folk som skriver mot dej, har kapacitet att ta in vad du skriver.

De flesta verkar inte ha betalat skatt utan plockar ut av andras för att leva och på så vis tror att pengarna är oändliga.

Samma personer som man hör klaga på att allt är så dyrt i sverige.

Spiffy
2011-03-04, 11:19
Orka läsa hela tråden. Men här är min syn på det hela.
Är dom här olagligt och blir akut sjuka så tycker jag de ska få vård. Men i detta ska det ingå att polisen väntar på dem när de är färdiga på sjukhuset och de transporteras ut ur landet.

Baluu
2011-03-04, 12:19
Nej.
Först ondgörd du dig över folks vilja att följa principen om att ivrigt dela med sig av andras tillgångar för att nu säga att du är för ett system som bygger på just den principen.

Carolinew
2011-03-04, 12:31
Orka läsa hela tråden. Men här är min syn på det hela.
Är dom här olagligt och blir akut sjuka så tycker jag de ska få vård. Men i detta ska det ingå att polisen väntar på dem när de är färdiga på sjukhuset och de transporteras ut ur landet.

+1

Det lustiga är ju dock det med utbildningen. Jag menar det låter ju lite motsägelsefullt att säga "Hej, du får inte vara här men du får lov att studera här".

*screwy*

Herr Oberst
2011-03-04, 12:57
Än en gång, akutsjukvård får alla i Sverige, både enligt nuvarande och dåvarande regler. Skillnaden nu blir att vi nu även ska behandla enkla och icke allvarliga åkommor

cMiZZAe
2011-03-04, 13:13
Under min senaste utlandsresa så blev jag påmind om att alla länder inte har samma sjukvårdssystem som Sverige. En polare blev riktigt sjuk och tvingades söka akut läkarvård, dropp och dyr medicin fick han bekosta från egen ficka (hans försäkring ersatte dock mycket i efterhand). Hade han inte haft pengar hade han inte fått vård och hade kanske blivit så sjuk att han riskerat sitt liv. Så tycker jag inte att vi skall ha det i Sverige. Vård åt alla är rimligt oavsett papper eller ekonomisk situation.

Det är ju en självklarhet att man ska få vara frisk och få vård utan att ens ekonomi ska stå i vägen för ett lyckligt, friskt liv.

MEN, det är väldigt farligt att låta kriminella personer som illegalt vistas i Sverige få vård och skola. Varför skulle de då lägga ner mycket tid på att söka asyl? Och hur skulle vi kunna hålla invandrarantalet på samma nivå (egentligen mycket lägre, men det är en helt annan debatt) som idag om alla som kommer hit får skola och omsorg utan någon som helst prövning?

shape
2011-03-04, 14:15
Tycker det är helt fantastiskt roligt att du jämför dig själv med en afrikan som tror på sagor :) Du överreagerar väldigt mycket på det Salmiak skriver. Tror även att du och flera andra härinne överdriver väldigt mycket hur stor andel av sjukvården som går till papperslösa också. Tror ni att det dräller in miljoner med såna på sjukvården runtom i Sverige varje år? Tror inte du kommer märka nån som helst skillnad om vi ger vård till papperslösa eller ej, vilket också gör det rätt meningslöst att ha en så stark reaktion som du och andra har härinne

Snälla rara. Det kan inte vara så att folk tar sig till Sverige för att det är aningens lättare att få uppehållstillstånd här jämfört med i många andra länder? Kolla grannländerna, exempelvis... Du måste väl för guds skull förstå att folk inte åker hit bara för rent jävelskaps skull? De åker hit för att de inte har det bra i sina hemländer. Det är väl inget konstigt? Förstår inte alls vad som är så svårt att förstå med det här

Jag tror inte folk som skriver mot dej, har kapacitet att ta in vad du skriver.

De flesta verkar inte ha betalat skatt utan plockar ut av andras för att leva och på så vis tror att pengarna är oändliga.

Samma personer som man hör klaga på att allt är så dyrt i sverige.

http://i11.photobucket.com/albums/a177/schwartzo/blakckid.gif

proteinsynthesis
2011-03-04, 15:20
Intressant, varför skall man nu betala skatt i Sverige när man kan uppehålla sig här illegalt, jobba svart, eller bara jobba svart kanske och ändå få nyttja systemet ?

Svenskar har inte oändliga plånböcker.

Det är extremt illa att M samarbetar med MP på detta sätt.

Istället för att jobba för att svenskar skall få det bättre, beslut tas med ett bättre Sverige som utgångs punkt, tas beslut enbart för att stänga ute ett parti? Hur tänker man då ?

Crippa90
2011-03-04, 15:39
En till vinkel på det hela.



Länk (http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/hur-hogt-blir-priset-for-snallismen_5983663.svd)

Det är sådär jag tänker också. Hur kan man ge gratis utbildning och sjukvård, samt ge tillstånd att få starta företag, till personer som inte ska vara i landet? *screwy*

Är mycket besviken på Moderaterna. Trodde dom förstod värdet av att spara skattepengar. Hade kommunisterna lagt samma förslag hade jag inte blivit förvånad, men nu är det fan illa.

WHITEFOLKS
2011-03-04, 16:06
Hur fungerar det med läkemedel och liknande, kan de få recept att hämta ut på apotek (och då utan id?).

Herr Oberst
2011-03-04, 16:25
Intressant, varför skall man nu betala skatt i Sverige när man kan uppehålla sig här illegalt, jobba svart, eller bara jobba svart kanske och ändå få nyttja systemet ?

Jag börjar bli allt mer nyfiken faktiskt. Har haft en jävla skitdag på jobbet och blir allt mer less på möget. Nu vill jag ge upp detta och starta ett nytt liv.
Kan jag som svensk medborgare göra något för att radera ut mitt gamla tråkiga jävla liv och istället skaffa mig illegal status?

anton2000
2011-03-04, 16:28
Hur fungerar det med läkemedel och liknande, kan de få recept att hämta ut på apotek (och då utan id?).

Ingen aning hur dom har tänkt här faktiskt. Men eftersom att staten betalar för sjukvården borde ju även staten betala läkemedel. Eftersom att det vore lite taskigt att säga "Du behöver xxx för att bli frisk, men det läkemedlet kostar pengar"

Sökte på youtube lite snabbt om papperslösa och tycker att Almqvist har en hel del vettiga poänger i ämnet:
1QAeErxmh-c

mij82
2011-03-04, 16:39
varför hjälpte ni inte dessa thailändare däruppe i Norrland? Du vet de som blev blåsta av ett bärplockarföretag. Varför demonstrerade inte ni?


http://www.arbetarsolidaritet.org/nynyheter.php?subaction=showfull&id=1282819297&archive=&start_from=&ucat=1&
http://www.arbetarsolidaritet.org/nynyheter.php?subaction=showfull&id=1282164190&archive=&start_from=&ucat=1&
http://www.arbetarsolidaritet.org/nynyheter.php?subaction=showfull&id=1282402521&archive=&start_from=&ucat=1&

Currenthill
2011-03-04, 17:02
Först ondgörd du dig över folks vilja att följa principen om att ivrigt dela med sig av andras tillgångar för att nu säga att du är för ett system som bygger på just den principen.

Det har uppenbarligen varit svårt att uttyda ur mina tidigare poster: Jag är oerhört hemskt mycket emot ett system som delar ut mina tillgångar till icke-svenskar (i just det här fallet illegala invandrare/papperslösa, kärt barn har många namn).

Börjar det bli begripligt?

ekmanc
2011-03-04, 17:04
Det har uppenbarligen varit svårt att uttyda ur mina tidigare poster: Jag är oerhört hemskt mycket emot ett system som delar ut mina tillgångar till icke-svenskar (i just det här fallet illegala invandrare/papperslösa, kärt barn har många namn).

Börjar det bli begripligt?

Jag är oerhört hemskt mycket emot system som delar ut mina tillgångar överhuvudtaget:D

WHITEFOLKS
2011-03-04, 17:06
Man bör betänka, som något debattör påpekade, att det inte nödvändigtvis är så humant att vara human. Det är humant akut sett men om det leder till att fler hamnar i den problematiska situationen som det gäller (för att det "lönar sig mer") så kan det bli ett negativt netto ur humanitetssynpunkt.

Själv vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig. Att de får tillgång till akutsjukvård tycker jag är givet men bortom det så blir det svårare att beräkna effekterna.

Zoidy
2011-03-04, 20:40
Fast nu har jag inte belyst dessa poänger som du försöker få det att låta. Trist att ni inte tar in det jag säger, när jag faktiskt är sakkunnig och vet vad jag pratar om, och istället hakar upp er på småsaker.

Jag ber om ursäkt för svaret på ditt PM förut. Var lite irriterad redan innan jag såg ditt PM så jag lät nog ganska irriterad i mitt svar också. Jag håller för övrigt med dig om att det är irriterande när folk utan nån insikt i ämnet lägger sig i

Du får gärna svara på det dock, jag är inte alls lika insatt i ekonomi som du, så det hade vart intressant att höra ditt svar, med tanke på att det inte finns några siffror tillgängliga på hur mycket utgiften kommer höjas. Hur vet du att det kommer påverka Sveriges ekonomi så stort när du inte vet vad skillnaden kommer bli? Eller varför tror du det?

Angående Obersts svar så står jag fast vid det jag sa dock. Hans liknelse var värdelös, och självklart spelar det in väldigt mycket att en invandrare har större chans att få stanna i Sverige än om han reser till många andra ställen i världen.

salmiak
2011-03-05, 00:12
Man bör betänka, som något debattör påpekade, att det inte nödvändigtvis är så humant att vara human. Det är humant akut sett men om det leder till att fler hamnar i den problematiska situationen som det gäller (för att det "lönar sig mer") så kan det bli ett negativt netto ur humanitetssynpunkt.

Själv vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig. Att de får tillgång till akutsjukvård tycker jag är givet men bortom det så blir det svårare att beräkna effekterna.

Jag skriver det igen så att alla är med på den ekonomiska biten angående vård åt papperslösa.
Den nya regelförändringen som gick igenom gör att mindre skattepengar kommer att gå åt vård åt papperslösa då akut vård är mycket dyrare än förebyggande vård.
Jag förtydligar: Nu kommer mer pengar kunna läggas på vård av människor som betalar skatt!

WHITEFOLKS
2011-03-05, 00:33
Jag skriver det igen så att alla är med på den ekonomiska biten angående vård åt papperslösa.
Den nya regelförändringen som gick igenom gör att mindre skattepengar kommer att gå åt vård åt papperslösa då akut vård är mycket dyrare än förebyggande vård.
Jag förtydligar: Nu kommer mer pengar kunna läggas på vård av människor som betalar skatt!

Jag sa inget om ekonomin.

Baluu
2011-03-05, 05:17
Det har uppenbarligen varit svårt att uttyda ur mina tidigare poster: Jag är oerhört hemskt mycket emot ett system som delar ut mina tillgångar till icke-svenskar (i just det här fallet illegala invandrare/papperslösa, kärt barn har många namn).

Börjar det bli begripligt?
En socialist som upprörs över socialism. Det är väldigt begripligt.

Currenthill
2011-03-05, 09:21
En socialist som upprörs över socialism. Det är väldigt begripligt.

Man skulle kunna säga att jag är ett fan av de principer försäkringsbolag tillämpar. Först tecknar en större mängd människor en försäkring, därefter delar man på risken och betalar sin del (premie). Skulle någon eller några få sedan råka ut för "skadan" finns pengar att tillgå.

Att teckna en försäkring skulle i detta fall innebära att vara svensk medborgare. I min värld är det ett minimumkrav. Sedan tycker jag Sverige bör ställa högre krav än i dag inom just detta område. Pengar växer inte på träd.

Jag tycker nog att Sverige (trots sin storlek) drar sitt strå till stacken genom t ex bistånd där vi är världsmästare (http://www.regeringen.se/sb/d/13026/a/143893). Vi ger även ett av de högsta bidragen till EU samt UNHCR.

Härnäst skulle jag gärna se att vi istället blir världsmästare i att ta hand om våra äldre.

hejhopp79
2011-03-05, 09:43
Snällismen i Sverige är beklämmande.

Självklart ska akut sjuka människor oavsett om de är medborgare eller ej, få vård i ett land, men det här är något helt annat. Ge papperslösa sjukvård, skolgång etc. Snacka om att urholka medborgarskapet. Det här skickar en klar signal om att man inte ens behöver asyl i Sverige för att kunna vara här och ändå få hjälp.