handdator

Visa fullständig version : Få in BCAA i matschemat


Juxta
2011-03-03, 10:49
Halloj.
Jag har precis beställt BCAA och funderar lite när jag ska stoppa i mig det under dagen. Själv funderat jag någon timme efter frukosten. Vad sägs?

Såhär ser mitt matschema ut nu:

Träningsdag:

09:00 - Frukost
12:00 - Proteinshake
13:30 - Lunch
17:00 - EAA och träning
18:20 - EAA
Ca 19:20 - 20:00 - Middag
22:30 - Proteinshake


Vilodag:

09:00 - Frukost
12:00 - Proteinshake
13:30 - Lunch
19:00 - Middag

På vilodagen kan ju BCAA verkligen passa in mellan lunch och middag men träningsdagen?

JimmyFlessa
2011-03-03, 18:02
Du behöver inte trixa till det med att dricka BCAA-tillskott på dagarna då du itne tränar tycker jag. Nöj dig med att rama in ditt styrkepass med de.

Juxta
2011-03-03, 21:59
Alright. Jag tycker bara att jag får så lite protein i mig till vardags att lite BCAA varje dag vore rätt bra.

Baboom
2011-03-03, 22:15
Alright. Jag tycker bara att jag får så lite protein i mig till vardags att lite BCAA varje dag vore rätt bra.

Ät lite mer kött då och kasta in lite kikärtor till måltiderna :)

Crocker
2011-03-03, 22:17
Alright. Jag tycker bara att jag får så lite protein i mig till vardags att lite BCAA varje dag vore rätt bra.
Har du råd att ta det, och vill. Javisst!

Skulle ta det när jag sätter igång lampan för att sedan gå och börja med frukost.

Edvardsson
2011-03-03, 22:44
tips. ät mer. 3 mål mat varje dag är på tok för lite om man tränar.

Crocker
2011-03-03, 22:46
tips. ät mer. 3 mål mat varje dag är på tok för lite om man tränar.
Så mina 1 mål/dag är helt kasst då. :(

Det spelar ingen roll om du äter 8/1 mål.

Edvardsson
2011-03-03, 22:48
klart det spelar roll hur många ggr du äter. kroppen kan inte ta upp all energi från en och
samma måltid på dagen utan man måste sprida ut det. sen tro jag att du inte kan käka
3000 kalorier på en måltid. Ät mer och sen börja med kosttilskott. helt onödigt annars.

Crocker
2011-03-03, 22:50
klart det spelar roll hur många ggr du äter. kroppen kan inte ta upp all energi från en och
samma måltid på dagen utan man måste sprida ut det. sen tro jag att du inte kan käka
3000 kalorier på en måltid. Ät mer och sen börja med kosttilskott. helt onödigt annars.
100% skitsnack.

Börja här(Kolla länkar m.m.):
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96449

Juxta
2011-03-03, 23:57
Jag tycker jag äter massor men känner inte att jag når en sådan proteinnivå som jag borde ligga på. Käkar vegankäk, kanske borde nämnt det. Jag äter ordentliga portioner och visst får jag mina gains men jag tycker det borde gå snabbare. Har ju trots allt gått upp 8 kilo utan att en massa fett på köpet.
Att äta mjölkprodukter är dock inget alternativ tyvärr. Har jag varit vegan i 13 år får jag nog fortsätta med det. ;)
Men att ta det på morgonen direkt när jag vaknar kanske inte är en dum idé...

monsterek
2011-03-04, 00:56
Jag tycker jag äter massor men känner inte att jag når en sådan proteinnivå som jag borde ligga på. Käkar vegankäk, kanske borde nämnt det. Jag äter ordentliga portioner och visst får jag mina gains men jag tycker det borde gå snabbare. Har ju trots allt gått upp 8 kilo utan att en massa fett på köpet.
Att äta mjölkprodukter är dock inget alternativ tyvärr. Har jag varit vegan i 13 år får jag nog fortsätta med det. ;)
Men att ta det på morgonen direkt när jag vaknar kanske inte är en dum idé...

Är det möjligt att få i sig tillräckligt med protein om man är vegan? Vilka är dina främsta proteinkällor? Måste bli väldigt mycket proteindrinker?
Håller med om att du ska ta BCCA direkt på morgonen :)

JimmyFlessa
2011-03-04, 08:02
klart det spelar roll hur många ggr du äter. kroppen kan inte ta upp all energi från en och
samma måltid på dagen utan man måste sprida ut det. sen tro jag att du inte kan käka
3000 kalorier på en måltid. Ät mer och sen börja med kosttilskott. helt onödigt annars.

Det där vill jag verkligen har en källa på, det stämmer inte för fem öre.

Är det möjligt att få i sig tillräckligt med protein om man är vegan? Vilka är dina främsta proteinkällor? Måste bli väldigt mycket proteindrinker?
Håller med om att du ska ta BCCA direkt på morgonen :)

Mycket bönor och liknande så kan man ju få i sig tillräckligt. Att gå skyhögt (som brukar vara normen på dessa forum) tror jag dock är ganska svårt som du säger.

rooz
2011-03-04, 09:02
tips. ät mer. 3 mål mat varje dag är på tok för lite om man tränar.

Beror ju på hur mycket man äter.

Byggarmyter 1.0

Juxta
2011-03-04, 09:27
Är det möjligt att få i sig tillräckligt med protein om man är vegan? Vilka är dina främsta proteinkällor? Måste bli väldigt mycket proteindrinker?
Håller med om att du ska ta BCCA direkt på morgonen :)

Precis som JimmyFlessa säger.. Tillräckligt är inget problem men vill du komma till 2g - 2,5g / kv så kan det bli svårt. Det finns dock visst fabrikskött som innehåller ganska mycket per 100g men jag försöker hålla mig undan från sånt. Blir mest baljväxter, nötter och fullkorn. Proteinshakes av ärtprotein(som för övrigt har en väldigt underskattad aminosyreprofil) och risprotein. Brukar blanda ärtproteinet 2/3 och risproteinet 1/3. Men som sagt, jag har ju trots allt gått upp 8kg samt att jag knappt lagt på mig något extra fett alls, ibland känns det nästan som fettet minskat tillochmed.

Men BCAA på morgonen får det bli innan jag hoppar in i badet. Tack! :)

JimmyFlessa
2011-03-04, 09:53
Precis som JimmyFlessa säger.. Tillräckligt är inget problem men vill du komma till 2g - 2,5g / kv så kan det bli svårt. Det finns dock visst fabrikskött som innehåller ganska mycket per 100g men jag försöker hålla mig undan från sånt. Blir mest baljväxter, nötter och fullkorn. Proteinshakes av ärtprotein(som för övrigt har en väldigt underskattad aminosyreprofil) och risprotein. Brukar blanda ärtproteinet 2/3 och risproteinet 1/3. Men som sagt, jag har ju trots allt gått upp 8kg samt att jag knappt lagt på mig något extra fett alls, ibland känns det nästan som fettet minskat tillochmed.

Men BCAA på morgonen får det bli innan jag hoppar in i badet. Tack! :)

Ärtprotein och risprotein? Där ser man, du använder dig inte utav Sojaprotein då alltså? Jag bara frågar utav ren nyfikenhet då just Sojaproteinet brukar vara det som konsumeras mest utav vegetarianer.

Sedan så kan jag rekommendera ett litet tips som är jättegott.. Du kan göra vegetariska proteinrika burgare genom att köpa sojabönor & kikärtor på burk och sedan köra dessa sönder och samman med en stavmixer tillsammans med lök/örter/kryddor etc efter smak, för att sedan enkelt bara forma till burgare och steka i olja. Servera detta med ris, någon sås och grönsaker eller liknande, det är väldigt väldigt gott. :)

z_bumbi
2011-03-04, 10:19
Om jag i den situationen skulle välja en produkt så skulle jag köra med EAA och ta det tillsammans med måltiderna där proteininnehållet inte är så högt för att öka andelen EAA i kosten. Vegetariska dieter ger oftast lägre andel EAA på samma mängd protein och kombinerat med ett lägre upptag av protein från vegetariska källor så ger* 10 g EAA ganska mycket i samband med en måltid.

*som i mer högkvalitativt protein, träningsmässigt så har det troligen ingen större betydelse.

Ska jag var krass så är det iofs också den bästa användningen av EAA i de flesta dieterna dvs att komplettera måltider utan att man måste öka proteinintaget så mycket.

Juxta
2011-03-04, 12:28
Ärtprotein och risprotein? Där ser man, du använder dig inte utav Sojaprotein då alltså? Jag bara frågar utav ren nyfikenhet då just Sojaproteinet brukar vara det som konsumeras mest utav vegetarianer.

Sedan så kan jag rekommendera ett litet tips som är jättegott.. Du kan göra vegetariska proteinrika burgare genom att köpa sojabönor & kikärtor på burk och sedan köra dessa sönder och samman med en stavmixer tillsammans med lök/örter/kryddor etc efter smak, för att sedan enkelt bara forma till burgare och steka i olja. Servera detta med ris, någon sås och grönsaker eller liknande, det är väldigt väldigt gott. :)

Jag körde på sojaprotein från början men tyckte jag blev så svullen om magen. Visste ju inte riktigt om det berodde på det men när jag bytte försvann svullnaden så jag antar att det var sojan. Som vegan/vegetarian får man ju i sig ganska mycket soja annars så det känns bra att köra med ärt/ris-protein för variationens skull. Tycker ärtproteinet blandade sig bättre också, dock drar risproteinet ner upplevelsen pga smak och textur. Blir lite avundsjuk på andra när dom säger att deras proteinshakes faktiskt smakar gott. ;)

Man tackar för receptet! Låter ju faktiskt riktigt smaskigt! Att göra egna biffar är något jag varit för lat för men när jag väl börjat göra det på senaste tiden inser man hur underskattat det är. Jag brukar oftast köra linser plus sojakött i någon gräddig sås med ris/potatis samt massor med grönsaker.

Om jag i den situationen skulle välja en produkt så skulle jag köra med EAA och ta det tillsammans med måltiderna där proteininnehållet inte är så högt för att öka andelen EAA i kosten. Vegetariska dieter ger oftast lägre andel EAA på samma mängd protein och kombinerat med ett lägre upptag av protein från vegetariska källor så ger* 10 g EAA ganska mycket i samband med en måltid.

*som i mer högkvalitativt protein, träningsmässigt så har det troligen ingen större betydelse.

Ska jag var krass så är det iofs också den bästa användningen av EAA i de flesta dieterna dvs att komplettera måltider utan att man måste öka proteinintaget så mycket.

Försvinner inte en del av proteinsyntesen om jag tar det i sammanband med mat?
Jag har ju nu både BCAA och EAA men du menar att jag tjänar mest på att ta BCAA på morgonen och sen EAA innan/efter träning plus i sammanband med måltider?

hejhopp79
2011-03-04, 13:31
Alright. Jag tycker bara att jag får så lite protein i mig till vardags att lite BCAA varje dag vore rätt bra.

Vet du ens vad du äter för tillskott? Både EAA och BCAA, snacka om att slänga pengar i sjön. Styr upp kosten istället

Juxta
2011-03-04, 14:47
Vet du ens vad du äter för tillskott? Både EAA och BCAA, snacka om att slänga pengar i sjön. Styr upp kosten istället

Menar du nu att BCAA och EAA är samma sak? För det är ju inte helt sant en viss skillnad är det ju, sen kan man nog diskutera vad som är bäst i olika situationer ganska länge.
Min kost i sig är det nog inget fel på, trots att den innehåller mindre protein än vad en med t.ex kött skulle göra. Att kasta pengar i sjön håller jag inte med om heller, jag behöver mer protein, har pengarna för det och tycker att det är kul, nej intressant att testa kosttillskott jag inte testat tidigare.

hejhopp79
2011-03-04, 15:15
Varför inte blanda typ linser och pasta istället om det är protein du vill ha, istället för att köpa produkter som du inte ens vet vad det är för något?

Juxta
2011-03-04, 15:21
Varför inte blanda typ linser och pasta istället om det är protein du vill ha, istället för att köpa produkter som du inte ens vet vad det är för något?

Fast det gör jag ju redan? Jag har väl inte påstått något annat. Jag äter så mycket protein jag kan i kombination med kolhydrater och fett. Till slut tar det ju stopp och man blir mätt.
Jag tror bara att jag skulle ökat mer i muskelmassa om jag fått i mig mer protein, vilket blir svårt då jag som sagt redan trycker i mig massor av baljväxter. Så fort jag ens gör en gräddsås blandar jag i linser, blir både fylligt och gott. Pga jobb kan jag inte heller äta 6 ggr om dagen utan får nöja mig med frukost, lunch och middag.
Men om du vill säga att det är bättre att trycka i sig riktig mat än att stoppa i sig pulver/piller så håller jag med dig. Det säger jag absolut inte emot.

Dock så vet jag vad t.ex EAA är. Det är därför jag tar det i sammanband med träningen.

hejhopp79
2011-03-04, 15:30
Okej, men om du bara räknar protein i antal gram från EAA blir det ju knappt värt det. Sannolikt är inte proteinintaget den felande länken för dina resultat, så länge du är normalviktig och får i dig någonstans kring110-160 g protein dagligen under en uppbyggnadsfas.

Juxta
2011-03-04, 16:10
Okej, men om du bara räknar protein i antal gram från EAA blir det ju knappt värt det. Sannolikt är inte proteinintaget den felande länken för dina resultat, så länge du är normalviktig och får i dig någonstans kring110-160 g protein dagligen under en uppbyggnadsfas.

Ska jag vara ärlig har jag faktiskt inte gjort annat än huvudräknat antalet gram protein jag får in mig Men jag uppskattar utan att sitta med mina tidigare beräkningar framför mig att jag ligger någonstans över 100 iallafall. Men lite extra hjälp på vägen med EAA och/eller BCAA kan ju aldrig skada, eller hur? ;)
Jag har ju märkt att jag får bättre resultat efter jag börjat knapra EAA än vad jag fick innan.

Crocker
2011-03-04, 16:11
Menar du nu att BCAA och EAA är samma sak?
Ja, det är det.


För det är ju inte helt sant
Jo tyvärr.

en viss skillnad är det ju, sen kan man nog diskutera vad som är bäst i olika situationer ganska länge.
Nä.

Juxta
2011-03-04, 16:15
Ja, det är det.
Jo tyvärr.
Nä.

Fast, du kan ju inte säga att alla EAAs aminosyror finns i BCAA? BCAA är ju bara en viss del av EAA.

WHITEFOLKS
2011-03-04, 16:20
Fast, du kan ju inte säga att alla EAAs aminosyror finns i BCAA? BCAA är ju bara en viss del av EAA.

Vad ni rör till det.

EAA = Essential amino acid/s.
BCAA = Branched Chain Amino Acids/s.

Alla BCAA är EAA, alla EAA är inte BCAA. EAA är inte en produkt även om man ofta använda EAA för att referera till t.ex. EsaPro, Amino Rush eller liknande.

Crocker
2011-03-04, 16:21
Fast, du kan ju inte säga att alla EAAs aminosyror finns i BCAA? BCAA är ju bara en viss del av EAA.
BCAA är EAA. EAA är en del av BCAA.

Juxta
2011-03-04, 16:22
Vad ni rör till det.

EAA = Essential amino acid/s.
BCAA = Branched Chain Amino Acids/s.

Alla BCAA är EAA, alla EAA är inte BCAA. EAA är inte en produkt även om man ofta använda EAA för att referera till t.ex. EsaPro, Amino Rush eller liknande.

Ja, du ser. Då är det ju inte samma sak, fast ändå. ;)

Jag ger mig snart för vi menar samma sak, haha.. men..

BCAA är EAA. EAA är en del av BCAA.

Om du skulle sälja EAA till någon men tycker att BCAA är samma sak och därmed skickar iväg BCAA så skulle du sälja fel.

WHITEFOLKS
2011-03-04, 16:29
Ja, du ser. Då är det ju inte samma sak, fast ändå. ;)

Jag ger mig snart för vi menar samma sak, haha.. men..



Om du skulle sälja EAA till någon men tycker att BCAA är samma sak och därmed skickar iväg BCAA så skulle du sälja fel.

Beror på hur dryg man vill vara semantiskt sett.

Om någon fråga efter "EAA" så syftar de ju antagligen på EsaPro, Amino Rush, EAA FX eller liknande. Men de säger ju bara "essential amino acid/s". Så att ge de en 2:1:1 BCAA är ju ordmässigt korrekt, precis som att ge de leucin skulle vara korrekt.

Dock är det ju antagligen inte vad de vill ha.

Juxta
2011-03-04, 16:34
Beror på hur dryg man vill vara semantiskt sett.

Om någon fråga efter "EAA" så syftar de ju antagligen på EsaPro, Amino Rush, EAA FX eller liknande. Men de säger ju bara "essential amino acid/s". Så att ge de en 2:1:1 BCAA är ju ordmässigt korrekt, precis som att ge de leucin skulle vara korrekt.

Dock är det ju antagligen inte vad de vill ha.

Ja, jag kände själv att det började bli semantiska skillnader så jag ger mig. Crocker, du har rätt. ;)

WHITEFOLKS
2011-03-04, 16:39
Jag tycker dock inte han har rätt eftersom EAA är en "större grupp" än BCAA och alla BCAA dessutom är EAA.

Hans påstående blir som att säga att däggdjur är en del av kattdjuren.

Juxta
2011-03-04, 16:40
Jag tycker dock inte han har rätt eftersom EAA är en "större grupp" än BCAA och alla BCAA dessutom är EAA.

Hans påstående blir som att säga att däggdjur är en del av kattdjuren.

Men nu får du sluta för det var ju precis det jag sa tidigare.

WHITEFOLKS
2011-03-04, 16:43
Men nu får du sluta för det var ju precis det jag sa tidigare.

Då har jag missat det isf.

Juxta
2011-03-04, 16:56
Då har jag missat det isf.

Jag citerar mig själv:

Fast, du kan ju inte säga att alla EAAs aminosyror finns i BCAA? BCAA är ju bara en viss del av EAA.

WHITEFOLKS
2011-03-04, 17:01
Jag citerar mig själv:

Ja men det var det jag menade med att "EAA inte är en produkt". Eftersom du säger "EAAs aminosyror" så är "EAA" en symbol och inte ett index. Annars blir det ju att du säger: "essential amino acids aminosyror".

Juxta
2011-03-04, 19:02
Ja men det var det jag menade med att "EAA inte är en produkt". Eftersom du säger "EAAs aminosyror" så är "EAA" en symbol och inte ett index. Annars blir det ju att du säger: "essential amino acids aminosyror".

Jag syftade mer på EAA som en grupp men jag förstår vad du menar.