handdator

Visa fullständig version : Träna vid "lätt förkylning"


Gunfire
2011-03-03, 10:03
Kan man träna om man är lite snuvig samt lätt huvudvärk? tror inte jag har feber, vakna imorse och insåg att jag var snuvig, har lite huvudvärk nu på jobbet.

min läkare har alltid sagt att man kan träna bara man inte har feber...

är nu under deff så vill helst inte tappa muskelmassa, om man e borta 1 v? kan väl inte göra större skada? om man sköter kosten också

beckman88
2011-03-03, 10:15
En vecka kommer inte göra någon skillnad, bättre att lyssna på kroppen och vila än att skicka på den mer påfrestningar. Jag tycker du gör rätt i att vila.

Spridis
2011-03-03, 10:37
Lätt huvudvärk i samband med snuva kan bero på en massa saker men i mitt fall beror det nästan uteslutande på bihåleinflammation = inte träna!

Vila som ovanstående skrev!

Mapa
2011-03-03, 10:50
lite snuvig och lätt huvudvärk??? jag hade tränat, utan tvekan.. du kommer inte dö av att träna med en kråka i näsan. drick lite extra vatten ska du se att huvudvärken släpper.

beckman88
2011-03-03, 10:54
lite snuvig och lätt huvudvärk??? jag hade tränat, utan tvekan.. du kommer inte dö av att träna med en kråka i näsan. drick lite extra vatten ska du se att huvudvärken släpper.

Manlighetstävlingen fortsätter.

Osis
2011-03-03, 10:57
Lätt huvudvärk i samband med snuva kan bero på en massa saker men i mitt fall beror det nästan uteslutande på bihåleinflammation = inte träna!

Vila som ovanstående skrev!

Bihåleinflamation går väl ändå inte att jämföra med vanlig huvudvärk? Dom gångerna jag haft bihåleinflamation så har jag haft såna våldsamma smärtor i bihålorna att jag inte kunnat röra käken.

TS: Ge dig iväg till gymmet och känn efter. Du märker snabbt om det funkar eller inte. Lyssna på kroppen. Känner du att musklerna inte beter sig som vanligt så gå hem och kurera dig. Så länge du inte envisas med att fullfölja träningen trots att du inte mår bra så tror jag inte att det är någon fara.

Gasp
2011-03-03, 10:58
lite snuvig och lätt huvudvärk??? jag hade tränat, utan tvekan.. du kommer inte dö av att träna med en kråka i näsan. drick lite extra vatten ska du se att huvudvärken släpper.

Jag ber till gud att du ådrar dig en hjärtmuskelinflammation, sedan kan vi se hur mycket idiotiska tips du ger i framtiden.

Känner du dig hängig så träna inte, vila.

häftig
2011-03-03, 11:09
Jag ber till gud att du ådrar dig en hjärtmuskelinflammation, sedan kan vi se hur mycket idiotiska tips du ger i framtiden.

Känner du dig hängig så träna inte, vila.
Nu pratade vi inte om brutalt halsont, lunginflammation eller aids. Det handlade om en väldigt lätt förkylning. Man vet väl bäst själv om man inte kan träna eller? Lätt förkylning har aldrig varit en anledning till att sitta i soffan.

hejhopp79
2011-03-03, 11:25
Lite snuvig och lätt, subtil huvudvärk?

Träning, utan tvekan. Man känner ofta själv när man inte ska träna, d v s vid uttalad sjukdomskänsla

hejhopp79
2011-03-03, 11:27
Jag ber till gud att du ådrar dig en hjärtmuskelinflammation, sedan kan vi se hur mycket idiotiska tips du ger i framtiden.

Känner du dig hängig så träna inte, vila.

Men herregud, överdriv inte nu. Man känner sig sällan fullständigt 100% men kör på ändå.

hajen
2011-03-03, 11:50
men herregud, överdriv inte nu. Man känner sig sällan fullständigt 100% men kör på ändå.

+1

Gasp
2011-03-03, 12:43
Nu pratade vi inte om brutalt halsont, lunginflammation eller aids. Det handlade om en väldigt lätt förkylning. Man vet väl bäst själv om man inte kan träna eller? Lätt förkylning har aldrig varit en anledning till att sitta i soffan.

Har ingen jävla betydelse, läste för inte speciellt länge sedan om en kille som ådragit sig hjärtmuskelinflammation då han tränat vid lätt förkylning,

SwePeos
2011-03-03, 12:43
Och smittar ner alla andra på gymmet.

limenka
2011-03-03, 12:45
Har du energi så visst. Drog ett kasst böjpass igår när jag kände mig krasslig, det var dock värt.

Ät lite mer så kanske du mår bättre.

Gunfire
2011-03-03, 12:47
Jag har ínga problem med att stanna hemma o vila, men är rädd att tappa muskelmassa i samband med deffen, för kommer ju fortsätta ligga på underskott. men som någon sa så kan väl inte max 5 dagar göra så stor skillnad ?

Gasp
2011-03-03, 12:48
Är väl inte svårare än att du äter mer de dagar du stannar hemma? Inte raketforskning direkt.

hejhopp79
2011-03-03, 12:49
Jag har ínga problem med att stanna hemma o vila, men är rädd att tappa muskelmassa i samband med deffen, för kommer ju fortsätta ligga på underskott. men som någon sa så kan väl inte max 5 dagar göra så stor skillnad ?

Skärp dig

Eller jag menar, JO, du kommer tappa två kg muskler.

grondahl
2011-03-03, 12:55
Är man sjuk så är man sjuk. Måste man känna efter en massa och fundera på saken så är man nog inte sjuk och då tränar man. Känner man att pulsen rusar när man värmer upp så avbryter man och går hem igen.

Dock: tränar man någonting med mycket kroppskontakt, ex bjj, judo eller dylikt så stannar man hemma vid förkylning.

MrHyde
2011-03-03, 12:57
Är det första dagen du känner av det så håll dig hemma (för du vet ju inte om det är lurar något värre runt hörnet) alternativt att du du testkör lite men håller koll på pulsen, det märks rätt fort om man inte är helt okej. Som någon annan nämnde kan man ju stanna hemma för att inte smitta ner någon annan.

Gunfire
2011-03-03, 12:59
Mrhyde hur menar du med "lurar något värre runt hörnet"? :) lite trött hehe

King Grub
2011-03-03, 13:01
Jag hade tränat, men jag hade rekommenderat andra att inte träna.

MrHyde
2011-03-03, 13:03
Mrhyde hur menar du med "lurar något värre runt hörnet"? :) lite trött hehe

Nån galning som hatar sjuka och nitar när man kliver in på gymmet! Haha, nej men ifall det blir en värre form av förkylning med halsinfektion och feber. Viruset lr bakterierna har du ju redan i kroppen då.

Gunfire
2011-03-03, 14:28
Jag hade tränat, men jag hade rekommenderat andra att inte träna.

varför gör du det själv då

limenka
2011-03-03, 14:34
varför gör du det själv då

Han är en sån där odödlig Gud.

eJohansson
2011-03-03, 14:49
Jag hade tränat.

hertzman
2011-03-03, 14:55
Är du bara lite snuvig skulle jag kört. Känner du dig sliten på det och har halsont så skippa. Jag är snuvig i princip konstant så det hade inte blivit mycket träning annars.

Mushan
2011-03-03, 16:05
Tränade idag, allmänt täppt i näsan samt haft ont i halsen för 2 dagar sen. Gick faktiskt bra, satte t.om. pb. :D Känner du dig allmänt pigg förutom "förkylningen", ska det nog funka. Känn efter.. Checka vilopulsen, om den är förhöjd brukar det vara något skit i kroppen.

Mapa
2011-03-03, 16:14
Manlighetstävlingen fortsätter.

i loled

Jag ber till gud att du ådrar dig en hjärtmuskelinflammation, sedan kan vi se hur mycket idiotiska tips du ger i framtiden.

Känner du dig hängig så träna inte, vila.

lugna er grabbar. lite snuvig och lätt huvudvärk är ingen anledning att stanna hemma. det hade varit en annan sak om han hade hostat och haft feber...

gasp.. tycker du på riktigt man ska stanna hemma om man känner sig hängig? då skulle det inte gå många veckor innan man började missa ett pass här och där om man har ett fysiskt arbete.

yooii
2011-03-03, 16:46
Personligen så hade jag tränat. Känner du att du börjar må kass så är mitt råd att avbryta träningen på studs.

Spridis
2011-03-03, 16:53
Bihåleinflamation går väl ändå inte att jämföra med vanlig huvudvärk? Dom gångerna jag haft bihåleinflamation så har jag haft såna våldsamma smärtor i bihålorna att jag inte kunnat röra käken.

Tja, alla har vi väl olika symptom. Men vad vet jag, har väl bara haft bihåleinflammation 50 gånger...
Nu påstår jag ju inte att han har bihåleinflammation utan ger bara en förklaring av många.

Gasp
2011-03-03, 17:18
i loled



lugna er grabbar. lite snuvig och lätt huvudvärk är ingen anledning att stanna hemma. det hade varit en annan sak om han hade hostat och haft feber...

gasp.. tycker du på riktigt man ska stanna hemma om man känner sig hängig? då skulle det inte gå många veckor innan man började missa ett pass här och där om man har ett fysiskt arbete.

Och hur ofta går man runt och känner sig "hängig" ? Då skulle jag isåfall överväga om det är frågan om försvagat immunförsvar om man ständigt eller alltför ofta känner sig "hängig".

För övrigt behöver inte "hängig" vara synonymt med förkylning, är man däremot snuvig (som TS skriver utifall du missat det) skall man inte träna, sedan kan givetvis snuvan bero på många faktorer, det är någonting man själv får väga in i beslutet om man skall träna eller inte, jag avråder dock samtliga att träna utifall man känner sig snuvig och samtidigt har huvudvärk, detta är tecken på att kroppen inte mår bra och att missa x antal dagar är inte hela världen. Det är en annan femma om du preppar, då får man alltid lite huvudvärk och små förkylningssymtom.

Gör vad du vill, jag avråder dock.

hejhopp79
2011-03-03, 18:01
Halsont, sjukdomskänsla och/eller feber = såklart inte träna

Snuvig, subtil huvudvärk = träna

Gunfire
2011-03-03, 18:05
Jag stannar hemma :) dock så var min kompis sjuk i helgen o ja var med honom, han hade dock halsont men ja verkar bara fått "snuvan" :) blir att vara hemma o äta lite gott

Mapa
2011-03-03, 22:11
Och hur ofta går man runt och känner sig "hängig" ? Då skulle jag isåfall överväga om det är frågan om försvagat immunförsvar om man ständigt eller alltför ofta känner sig "hängig".

För övrigt behöver inte "hängig" vara synonymt med förkylning, är man däremot snuvig (som TS skriver utifall du missat det) skall man inte träna, sedan kan givetvis snuvan bero på många faktorer, det är någonting man själv får väga in i beslutet om man skall träna eller inte, jag avråder dock samtliga att träna utifall man känner sig snuvig och samtidigt har huvudvärk, detta är tecken på att kroppen inte mår bra och att missa x antal dagar är inte hela världen. Det är en annan femma om du preppar, då får man alltid lite huvudvärk och små förkylningssymtom.

Gör vad du vill, jag avråder dock.

vad har doping med saken att göra? är det någon du vill anklaga eller vill du bara berätta om all din kunskap kring ämnet?

Ingen som kommit någonvart i sin sport har stannat hemma varje gång han/hon varit snuvig och/eller lite hängig.. dessutom handlar inte tråden om att TS har rinnande nästa och sprängande huvudvärk. utan lite snuvig och mild huvudvärk.

va snäll du är som låter mig göra som jag vill iaf :) så jag gjorde det idag. trots att jag va snuvig och va tvungen att snyta mig en hel gång på jobbet idag så tränade jag!!!!

Sheogorath
2011-03-03, 22:15
Hade jag hoppat träningen varje gång jag kände lätt förkylning hade det inte blivit mycket träning alls under vissa av månaderna på året.

forsell
2011-03-03, 22:19
Att träna vid måttlig sjukdom har jag alltid gjort. Feber är väl det som håller mig hemma.
Att missa en dags träning för mig är 20-33% av min träningsdos på en vecka. Rätt kraftig förlust i träningsvolym. Absolut inget som funkar för mig.

Jag är ganska konstant förkyld pågrundav jobbet. Ut och in i tshirt/långärmad dagarna i enda med kunderna på brädgården. Huvudvärk under arbetsdagen är vanlig. Tränar på så gott det går och det har gått riktigt bra hittills. Psyket som har det mest jobbigt enligt mig när man är lite förkyld.