handdator

Visa fullständig version : Tränat strikt 7 månader utan några resultat - Vad gör jag för fel?


ellelujah
2011-03-02, 22:06
Hej. Jag är en tjej som är 20 år gammal, snart 21. Bor i Malmö med min pojkvän och har de senaste månaderna tränat hårt utan att ha fått något resultat.

Jag vet verkligen inte vad jag gör fel, men det händer verkligen ingenting. Jag är 1,80 lång och väger runt 81 kg nu, när jag började träna för 7 månader sen vägde jag 86 kg. Enligt mig borde det vara fysiskt omöjligt att gå ner så lite på så lång tid med tanke på hur jag tränat.

Det jag har gjort nu de senaste månaderna är också att följa GI metoden. Alltså har jag inte ätit pasta, potatis, ris, bröd och allt sånt.

Min vecka har sett ut ungefär såhär i 7 månader.
Fick råd att käka ungefär var tredje timme, men har dock slarvat lite med det.

Matschema
Frukost
- Fiber havregrynsgröt, en portion, och en kopp kaffe med mjölk i.
Mellanmål
- En sked keso, ett knäckebröd "Finn Crisp fiber"
Lunch
-Kycklingsallad/Soppa/Köttbit med sallad M.m.
Mellanmål
- Sked keso igen.
Middag
-Kött och sallad, kyckling och sallad, eller något liknande. Alltid sallad till maten.

Träning
Måndag
-Benpass, olika övningar, i ca 30 min
-Motionsträning i 30-40 minuter där jag oftast bränner 300-500 kalorier.

Tisdag
-Armar, olika övningar ca 30 min
-Motionsträning i 30-40 minuter där jag oftast bränner 300-500 kalorier.

Onsdag
- Mage och rygg ca 30 min
- Motionsträning i 30-40 minuter där jag oftast bränner 300-500 kalorier.

Torsdag
- Benpass igen, ca 30 min
- Motionsträning i 30-40 minuter där jag oftast bränner 300-500 kalorier.

Så ser min vecka ut, och ibland kör jag bara kondition på söndagar också i kanske 40-50 minuter.

Det ända jag syndar med är att jag kanske dricker lite varannan helg, och isåfall dricker jag en flaska vin ungefär och kanske någon öl. Har väl hänt att jag och pojkvännen har beställt en pizza, typ efter nyår när vi mådde skit. Men på 7 månader har jag käkat pizza 2 gånger.

Har nog hänt 4 gånger på 7 månader att jag käkat Max Hamburgare eller något sånt, och chips har jag kanske ätit 4-5 gånger.

På helgen har jag käkat GI-bullar och vanligt pålägg istället för gröt, men fortfarande kaffe eller te till.

Som ni ser så har jag ju syndat lite, men det kan väl fan inte påverka hela min förbränning? Jag menar, det är omöjligt att gå ner så lite som jag har gjort, och därför skriver jag detta inlägget för jag börjar bli frustrerad och mår fett dåligt över det.

Och förutom att träna så som jag gör så rör jag mig varje dag utomhus i minst en timme också, snabb gång.

Jag vet verkligen inte vad det är jag gör fel, vilket får det att kännas ännu värre, för jag anstränger mig verkligen. Om ni ser något jag gör fel, eller om ni har någon idé på vad mitt problem kan vara och varför jag inte går ner i vikt, så skriv jättegärna det.

Tack på förhand
*flex*

Spridis
2011-03-02, 22:13
GI är inget annat än ett mått på hur blodsockernivån påverkas över tiden av en bestämd mängd livsmedel.
Kaloriminus är däremot något som fungerar, vilket besvisats gång på gång!

young_george
2011-03-02, 22:14
1) Du äter för mycket eller rör på dig för lite, därför går du inte ner i vikt. Att man kallar sin mat för GI eller whatever påverkar inte det alls. Inget specifikt livsmedel gör att man går upp eller ner i vikt. Hur mycket energi (kalorier) man stoppat i sig efter en viss tidsperiod avgör ens eventuella viktförändring.

2) Man förbränner inte 300-500kcal på 30minuter, på lite motionsträning.

3) Det finns ingen särskild anledning att äta var 3 timma. Det påverkar inte din förbränning åt ena hållet eller andra.

4) Du går ner i vikt, om du tappar vikt i jämn takt så kommer du ha gått ner rejält med vikt (förutsatt att du fortsätter som du gjort nu).

benacii
2011-03-02, 22:20
prova ta bort konditions träningen, träna lite längre och lite hårdare. skulle nog lägga konditions träningen på vilodagarna, eller så långt ifrån styrketräningen som möjligt. och som spridis säger krävs ett underskott på energi.

ellelujah
2011-03-02, 22:25
Tack för svaren. Men Young_George , vad menar du med punkt nummer 4?
Jag har hållt koll på vad jag käkat och har oftast legat på 1500 kcal om dagen när det gäller mat, och jo, jag har bränt mellan 300-400 kalorier, det står ju på maskinerna hur mycket man gjort av med

Spridis
2011-03-02, 22:35
dDt står ju på maskinerna hur mycket man gjort av med

Maskinerna ljuger oftast BIGTIME!!!

Tolkia
2011-03-02, 22:39
Det är inte en extremt långsam viktminskningstakt. Jag är helt klart för en långsammare viktnedgång via en livsstil som mera liknar den man vill kunna ha även EFTER att man gått ned i vikt, eftersom chanserna då är större dels att man orkar hålla i tills man gått ned tillräckligt, utan att balla ur mellan varven, dels att man kan hålla vikten när man nått sin målvikt. Om du går från ett liv där du inte tränat alls till ett där du tränar, så kan du också räkna med att det händer saker med kroppen som syns för ögat men inte på vågen. Jag vill också poängtera att du på inga villkor är så tjock att det motiverar att du, som du skriver, "mår fett dåligt över det". Jag tycker inte att man skall se, eller beskriva, sin situation som om man vägde 250 kg när man inte gör det; känns det så kanske man behöver fundera över varför man känner som man gör, och inte bara varför man väger som man gör.

Jag tycker att "en sked keso" är ett jävligt konstigt mellanmål om inte skeden är ett decilitermått. Jag är en mellanmålsgillare och inte en mellanmålshatare (det är annars lite trendigt att hata mellanmål just nu) men EN SKED känns som att bara göra sig hungrig/väcka "suget". What about att äta en banan, ett äpple?

Sniggel
2011-03-02, 22:44
500 kalorier på 40 minuter kräver väldigt hög nivå på konditionen. Det låter väldigt osannolikt att du som tjej på den vikten kan lyckas förbränna så mycket på den tiden. Speciellt om det är träning och inte "tävling". Och tävlingsintensitet orkar man inte hålla flera gånger i veckan, speciellt inte under diet.
Sen är det vanligt att maskiner överskattar förbrukningen så ta siffrorna med en nypa salt.

Jag tror Young George menade med (4) att du har ju bevisligen gått ner och att du förmodligen kommer att fortsätta göra det om du fortsätter med samma upplägg.

Spridis
2011-03-02, 22:44
Hur ser måtten ut? Har midjemåttet ändrats t.ex?
Vikten är inte allt när man tränar hårt!
Du har längden som gör att du måste ha en viss vikt för att hålla måtten proportionella!
(Har en fru som är 1,83 så längd är inget nytt för mej ;) )

Springer
2011-03-02, 22:54
Tre timmar kondition i veckan gör inte så mycket som man skulle vilja tro. Märkt det själv. Tränar just nu ca 7 timmar kondition (löpning) och 2 timmar styrka per vecka, och tycker det är svårt att hålla vikten.

young_george
2011-03-02, 22:59
500 kalorier på 40 minuter kräver väldigt hög nivå på konditionen. Det låter väldigt osannolikt att du som tjej på den vikten kan lyckas förbränna så mycket på den tiden. Speciellt om det är träning och inte "tävling". Och tävlingsintensitet orkar man inte hålla flera gånger i veckan, speciellt inte under diet.
Sen är det vanligt att maskiner överskattar förbrukningen så ta siffrorna med en nypa salt.

Jag tror Young George menade med (4) att du har ju bevisligen gått ner och att du förmodligen kommer att fortsätta göra det om du fortsätter med samma upplägg.

Precis det jag menade. Försvann några ord på slutet när jag editerade, ber om ursäkt för det.

Som tidigare nämnts är det ofta väldiga glädjekalkyler på de där maskinerna.

Big Sleazy
2011-03-02, 23:55
Du äter mer än du gör av med. Ät mindre.

Sniggel
2011-03-02, 23:58
Tre timmar kondition i veckan gör inte så mycket som man skulle vilja tro. Märkt det själv. Tränar just nu ca 7 timmar kondition (löpning) och 2 timmar styrka per vecka, och tycker det är svårt att hålla vikten.

Precis. 3 timmar kondition kan vara 1500 kcal om man håller ett riktigt bra tempo. Det motsvarar en viktnedgång på cirka 2 hekto i veckan om man inte kompenserar någon annanstans.
Så mycket enklare att börja räkna kalorier i sin diet och börja i den änden. Den störst förbrukningen är ändå den basala + det vardagliga för de allra flesta. Träning är oftast bara pricken över i:et när det gäller kaloriförbrukning, om man inte tränar på väldigt hög nivå, typ 5 timmar per dag a la Fredrik_S Då kanske kaloriförbrukningen från träning är "så hög som" 50% av den totala förbrukningen :) och i det fallet kan man nästan säga att det "inte gör något om man äter godis då och då" eftersom det vid den nivån är mycket svårare att äta tillbaka energin man spenderat, även om man är väldigt förtjust i godis :)

eriksvensson
2011-03-03, 00:55
Maskinerna ljuger oftast BIGTIME!!!

Dela vad maskinen säger med två så får man ungefär rätt värde (kanske aningen högt fortfarande dock..) :)

Multidebba
2011-03-03, 06:48
Räkna ut ditt basala enerigebehov, dra bort önskad mängd kalorier för önskad mängd viknedgång per vecka (500 kcal per dag=0,5 kg ner i veckan) och sedan är det bara börja räkna kalorier, svårare än så är det inte.
Jag vet att det låter jättejobbigt att räkna kalorier, men man kommer snabbt in i det. Det enda som kan vara lite knivigt är om man äter ute, så försök att alltid ha matlåda till jobbet/skolan etc.

DDDaniel
2011-03-03, 07:48
Har du under dessa 7 månader fått mer muskelmassa kommer vågen givetvis vara envis med att hålla siffran högre än vad du vill.

Nu menar jag absolut inte att du ska skippa styrketräningen men om du kollar i spegeln och tänker tillbaka hur det såg ut för 7 månader sedan, tycker du det ser likadant ut som då?

mikaelj
2011-03-03, 10:01
Har du under dessa 7 månader fått mer muskelmassa kommer vågen givetvis vara envis med att hålla siffran högre än vad du vill.

Lyssna på detta. Det är inte vikt du vill bli av med, det är fett. Om du lägger på dig muskler och blir av med fett kanske du rentav inte går ner något alls. Vilket är ännu bättre än att bara bli av med fett. Trots att vågen säger samma siffra.

ellelujah
2011-03-03, 10:07
Tack för alla svar!

Jag tränar stenhårt på Cross trainer när jag tränar. Därför det står på maskinerna att jag bränner mycket. Jag skrev dessutom inte att jag alltid brände 500 kal, utan att det låg mellan 300-500 kal, så fattar inte varför ni har hängt upp er på det. Jag tar riktigt mycket i motstånd på crosstrainern, och mer än nästan alla killar jag sett på gymmet, kanske därför jag kommer upp i de här kalorierna?

Jag har räknat kalorier innan, och ska nog börja göra det igen. Äta mindre helt enkelt så får jag se vad som händer.

När det gäller muskler så har jag ju fått mer än vad jag hade innan, hade rätt bra benmuskler innan jag började träna, men nu ännu mer, och man märker på armarna också, men ingen annan stans typ.

Det störiga är att jag har smal midja och platt mage, men fettet sitter på mina lår/rumpa och lite på höfterna. Det är detta jag vill få bort, ser ut som ett jävla päron, e det något man kan göra mer för att rumpan o låren tränas mer ?

ellelujah
2011-03-03, 10:08
och just de. hur är det me att dricka Cola Zero?

har läst på innehållet och där är ju typ inget i den.

dricka eller inte?

Spridis
2011-03-03, 10:34
e det något man kan göra mer för att rumpan o låren tränas mer ?

Tyvärr går det inte att punktförbränna fett genom träning.

jenni
2011-03-03, 10:50
jag tycker du äter lite nu, så att minska på maten förstår jag inte varför du ska göra.
sedan tror jag som andra sagt, du kan ha gått upp i muskelmassa och fått bort fett
testa att INTE väga dig utan ta mått istället :)

Fredrik_S
2011-03-03, 10:51
tränar man rumpa och lår mer så blir dom större inte mindre. Fettfördelningen på kroppen är genetisk.
Kalorifri läsk påverkar inte vikten

ellelujah
2011-03-03, 10:56
jag tycker du äter lite nu, så att minska på maten förstår jag inte varför du ska göra.
sedan tror jag som andra sagt, du kan ha gått upp i muskelmassa och fått bort fett
testa att INTE väga dig utan ta mått istället :)


Jag ska ändå dra ner på maten lite, äta mindre portioner iaf, så får jag se hur det går med det. vägde mig sist för en månad sen, mätte mig i förrigår, så ska gå efter det istället. har inte ens en våg hemma, annars blir man typ beroende av den :P

ellelujah
2011-03-03, 10:57
tränar man rumpa och lår mer så blir dom större inte mindre. Fettfördelningen på kroppen är genetisk.
Kalorifri läsk påverkar inte vikten


okej, men ska jag skippa att styrketräna benen och rumpan då? och bara träna typ armar, rygg mage istället och sen köra mer kondition?

mikaelj
2011-03-03, 11:00
okej, men ska jag skippa att styrketräna benen och rumpan då?

Nej, absolut inte. Om du inte styrketränar förtvinar musklerna och du kommer få en sladdrig rumpa, lår och höft. Styrketränar du kommer du att få mer muskler (som höjer din basförbrukning) och fastare rumpa, lår och höft.

Styrketräning är helt nödvändigt för att få en snygg kropp. Men det är inte ett medel för viktnedgång. Och vikten är något du fokuserar för mycket på. Använd spegel, måttband och din pojkväns nypor.

Fredrik_S
2011-03-03, 11:25
okej, men ska jag skippa att styrketräna benen och rumpan då? och bara träna typ armar, rygg mage istället och sen köra mer kondition?

nej absolut inte.
Som sagt konditionsträning är helt frivillig vid viktminskning, Styrketräning är absolut obligatorisk samt ett kaloriintag som understiger förbrukningen är lika obligatoriskt.

Ska man vara petig och optimal vad gäller minskad mängd fett och ökad mängd muskelmassa, skippar man helt konditionsträning vid viktminskning och reglerar allt med maten och tung styrketräning.
Jag personligen föredrar dock väldigt väldigt mycket aktivitet(tex konditionsträning eller annan aktivitet man tycker är rolig och som innebär rörelse) pga att jag tycker det är lättare i praktiken att skapa ett underskott på det sättet då det ger mig mer frihet med energiintaget...

14K
2011-03-03, 12:04
Ett stort misstag de flesta gör är stirra sig blint på vågen, mått och bilder säger mycket mer än vågen. Det kan jag och många andra garantera.

Pineapple
2011-03-04, 05:42
Det störiga är att jag har smal midja och platt mage, men fettet sitter på mina lår/rumpa och lite på höfterna. Det är detta jag vill få bort, ser ut som ett jävla päron, e det något man kan göra mer för att rumpan o låren tränas mer ?
Var fettet försvinner först och sist är genetiskt betingat, inget man kan göra något åt. Generellt sett är just rumpa och lår de områden som fettet försvinner sist för kvinnor. Det är bara att plocka fram tålamodet och fortsätta så kommer det försvinna till slut.

Light läsk/saft går alldeles utmärkt att dricka eftersom det inte påverkar kalorikontot. En del upplever dock ökat sötsug - själv skulle jag aldrig klara en diet utan light cola :)

Depzon
2011-03-04, 07:27
Det med pojkvännen var viktigt ._.

Sniggel
2011-03-04, 07:32
Det störiga är att jag har smal midja och platt mage, men fettet sitter på mina lår/rumpa och lite på höfterna. Det är detta jag vill få bort, ser ut som ett jävla päron, e det något man kan göra mer för att rumpan o låren tränas mer ?

Å nej du har de typiska kvinnliga formerna som de flesta killar tycker är väldigt attraktivt? :D
Du får tänka på att du har din biologi emot dig och att du alltid kommer att ha mer fett på dessa ställen.

Annars har du fått rätt bra poänger av mikealj och Fredrik_s

ellelujah
2011-03-04, 16:40
Å nej du har de typiska kvinnliga formerna som de flesta killar tycker är väldigt attraktivt? :D
Du får tänka på att du har din biologi emot dig och att du alltid kommer att ha mer fett på dessa ställen.

Annars har du fått rätt bra poänger av mikealj och Fredrik_s


haha jo typ. jag tycker ju inte illa om min kropp, vill bara bli mer fit och fast :)

Sniggel
2011-03-04, 17:02
Vad bra!
Jag tycker som sagt att tipsen som Mikealj och Fredrik_S nämnde är väldigt lika mina åsikter. Tillämpa dem om du vill bli mer "fit och fast".

Räkna dock med att du inte "helt" kommer att bli av med de fettdepåerna, men att du kan minska dem i storlek.

ellelujah
2011-03-04, 17:15
Nu har min pojkvän lagt om mitt matschema lite, tänkte bara kolla vad ni tycker om det.

Frukost : en portion Havregrynsgröt och te

Mellanmål eller Lunch : Sallad och tonfisk/kyckling, som innan, fast jag äter mindre

Mellanmål : en morot

Middag : samma som innan bara mindre portioner.


och har alltid en morot med mig i väskan nu så att jag kan ta den om jag blir hungrig.

låter detta vettigt?

jag håller räkningen och när jag äter såhär så håller jag mig på 1000 kcal om dagen, sen tränar jag bort ca 300.

Big Sleazy
2011-03-04, 19:51
Ja, eller så försöker du att dra ner på antalet måltider också så slipper du dedikera hela ditt liv till din kost. Men om du tycker om det antalet måltider så visst, det där schemat kommer få dig att rasa i vikt.

Sniggel
2011-03-04, 21:27
Ta också en funderar på om det är värt det så du inte hamnar i ett ätstörningsträsk.