handdator

Visa fullständig version : Apple har släppt iPad 2


Larsson
2011-03-02, 20:25
Apple har precis släppt nya iPad 2. Verkar vara mycket skoj i den. Bla en dual core processor samt dubbla kameror. Den kommer i två färger svart och vit. Nu hoppas man att nästa version av ios har widgets och bättre notifications för meddelanden.

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/03/2011-03-02-ipad2-lb-14.jpg

http://www.blogcdn.com/www.engadget.com/media/2011/03/2011-03-02-ipad2-lb-12.jpg

http://www.apple.com/se/ipad/

C.E.J.
2011-03-02, 20:42
Redan? "We failed with the first one, so here's a new one a year from the first release!"

panzerpig
2011-03-02, 20:43
vad som är nytt: http://www.engadget.com/2011/03/02/ipad-2-vs-original-ipad-whats-changed/

loolY
2011-03-02, 20:45
Man måste väl ändå släppa en ny minst en gång per år för att hänga med i hårdvaruutvecklingen annars kan ju konkurrenter gå om en.

Märkligt att dom pratar så mycket om spel, vad ska man spela på en sån där utan tangentbord eller mus?

SiSenior
2011-03-02, 20:46
vad som är nytt: http://www.engadget.com/2011/03/02/ipad-2-vs-original-ipad-whats-changed/

Hur säker är denna information?

Larsson
2011-03-02, 20:58
Hur säker är denna information?

Denna ska nog vara rätt säker. Är bara att gå in på apple.se för att se specar.

Kabuto
2011-03-02, 21:01
Redan? "We failed with the first one, so here's a new one a year from the first release!"

Menar du att släppa en ny modell per år inom elektronik/prylar är mycket? Seriöst?

musmatta
2011-03-02, 21:01
Well ingen mera ipad åt mig före de får widgetar och möjlighet att flytta filer utan itunes. Säljer min genast ett bra alternativ dyker upp. Har windows på en dator bara pga ipaden, hur apa är inte det?

C.E.J.
2011-03-02, 21:05
Menar du att släppa en ny modell per år inom elektronik/prylar är mycket? Seriöst?

4m4g4d n00b!!!11

mikaelj
2011-03-02, 21:29
Widgets. Finns i Honeycomb.

Granatgiraffen
2011-03-02, 21:29
Lite deppig release faktiskt. Piano/gitarr/trum-demon sög. Hade nästan bestämt mig för att köpa en nummer 2, men inte längre. Får väl se vad som sker vid nästa mjukvarurelease istället.

musmatta
2011-03-02, 21:45
Honeycomb is the shit. Väntar bara på en bra platta som kör den till hyfsat pris.

C.E.J.
2011-03-02, 21:59
Vad fanken är widget? Alltså, vilken av dessa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Widget

Rickard
2011-03-02, 22:02
Två kameror! *drool*

mikaelj
2011-03-02, 22:16
Vad fanken är widget? Alltså, vilken av dessa:

http://en.wikipedia.org/wiki/Widget

http://en.wikipedia.org/wiki/Widget_(beer)

Herr Oberst
2011-03-02, 22:45
När man får med 7 kameror så köper jag en

Torwald
2011-03-02, 22:58
It needs more cowbell. Jag menar kameror. Skittråkig nyhet, hoppas mjukvaran blir roligare.

Remote
2011-03-02, 23:18
Apple har kollat lite för mycket på Star Trek? ;-)

Nitrometan
2011-03-03, 08:16
Har den ett filsystem nu?

thenut
2011-03-03, 08:37
Intressant att se den här tråden i jämförelse med när den första släpptes... Känns som hypen har försvunnit? Har ju inte ens sett en på riktigt själv, så kan varken säga bu eller bä...

Granatgiraffen
2011-03-03, 08:41
Nej hypen har nog inte försvunnit. Att den är 33% tunnare och 15% lättare är ganska stort bara det. Det var det jag ogillade med den gamla. Att den var för tung. Så en ny mjuvara på denna så blir den nog grym. Sen får jag se vad honeycomb har att sätta emot. Gamla androidplattorna sög jämfört med ipad.

mikaelj
2011-03-03, 09:21
Har den ett filsystem nu?

Har den väl alltid haft? HFS+?

PowPow
2011-03-03, 09:37
Tycker den verkar härlig. Är ju som väntat "bara" en uppdatering av den första ipaden (som väl får anses vara lyckad), med snabbare processor, bättre grafik, tunnare, lättare och med kamera. Till samma pris som den gamla. Känns som en trevlig uppdatering, tycker jag.

Nitrometan
2011-03-03, 09:39
Har den väl alltid haft? HFS+?

Har den?

Aja, jag kanske missuppfattade nåt när jag provade en.

Klart att den använder HFS+, men på iPad 1 finns ingen filhanterare (inte nån Finder-variant heller), olika appar kan inte komma åt varandras filer. Kamerabilder kan inte laddas upp på en websida (om du inte har en app för det).

Lite så jag tänkte.

Filsystemet finns såklart, men inget verktyg för att manipulera filer.

Skapa en egen katalog för de dokument man skapar i jobbet för att man skilja dem från andra så att man vet var de finns (kanske underlättar backup).

PowPow
2011-03-03, 09:41
Well ingen mera ipad åt mig före de får widgetar och möjlighet att flytta filer utan itunes. Säljer min genast ett bra alternativ dyker upp. Har windows på en dator bara pga ipaden, hur apa är inte det?

Vad är widgetar i sammanhanget?

mikaelj
2011-03-03, 09:47
olika appar kan inte komma åt varandras filer. Kamerabilder kan inte laddas upp på en websida (om du inte har en app för det).

Oj, är det så illa? Ja, det är väl priset man betalar för att smaska på det gyllene äpplet... Tack för att du påminde mig om varför jag inte vill ha en iPad. :-)

Jag vet inte. Det låter som en sak de borde tänka om om. Det och manicker.

snej
2011-03-03, 09:48
Blir nog till att inhandla en när jag åker till staterna i höst..

shut teh face
2011-03-03, 09:52
Den vore cool om man kunde använda som mediastation vid teven och streama över filmer från en nätverksdisk, kan den det?

Nitrometan
2011-03-03, 09:54
Den vore cool om man kunde använda som mediastation vid teven och streama över filmer från en nätverksdisk, kan den det?

Det tror jag nog. Du har 1080p-output med en dongel som du får köpa till och trådlöst nätverk har den.

PowPow
2011-03-03, 09:57
Oj, är det så illa? Ja, det är väl priset man betalar för att smaska på det gyllene äpplet... Tack för att du påminde mig om varför jag inte vill ha en iPad. :-)

Jag vet inte. Det låter som en sak de borde tänka om om. Det och manicker.

Vad är egentligen manicker/widgets i honeycomb? Hur fungerar det?

Minimjölk
2011-03-03, 11:13
Priserna känns mer lockande nu, i alal fall i USA med den låga Dollar-kursen.

Pdaddy
2011-03-03, 16:32
Priserna känns mer lockande nu, i alal fall i USA med den låga Dollar-kursen.

Åker i Juni, blir nog till att plocka up en liten surfplatta :D

Pd

Doctor Snuggles
2011-03-03, 17:37
Fuck den rockar!
Haha, naysayers, suck it! Ipad lyckades och sålde mer och snabbare än kanske någon annan konsumentprodukt någonsin i samma genre (eller öht?). Och nu gör de en dramatisk förbättring.

Granatgiraffen
2011-03-03, 17:47
Och nu gör de en dramatisk förbättring.

Åtminstone hårdvarumässigt.
Nåja! (s)troll on.

MasterChief
2011-03-03, 17:53
Jag vill ha en.

Doctor Snuggles
2011-03-03, 18:34
Åtminstone hårdvarumässigt.
Nåja! (s)troll on.

Eh, vad annars skulle de ha förändrat? Använt magi för att ändra hur du ser på den?
Vem är det som trollar här egentligen?

EDIT: Det enda som jag saknar är en skärmuppgradering. Det var lite synd. Att ha en retina display på ipaden vore off the chain.

Doctor Snuggles
2011-03-03, 18:52
Oj, är det så illa? Ja, det är väl priset man betalar för att smaska på det gyllene äpplet... Tack för att du påminde mig om varför jag inte vill ha en iPad. :-)

Jag vet inte. Det låter som en sak de borde tänka om om. Det och manicker.

Alla tekniknördar ryser när det tänker på att inte ha ett filsystem, jag vet, jag med. Men faktum är att det är sällan man saknar det på andra iOS-grunkor iaf. Enda gången jag tänkt på det var när jag ville lägga över en film till min iPod för att kolla på med VLC. Kanske filsystemshuvudet kommer dyka upp igen när jag kommer försöka synka/lägga över notes o dyl, vad vet jag.

Granatgiraffen
2011-03-03, 19:54
Eh, vad annars skulle de ha förändrat? Använt magi för att ändra hur du ser på den?
Vem är det som trollar här egentligen?

EDIT: Det enda som jag saknar är en skärmuppgradering. Det var lite synd. Att ha en retina display på ipaden vore off the chain.

Jag hade hoppats på lite ny mjukvara, kanske främst nya funktioner för OSet. Lite mindre version av den. Jag hade ingen koll på vad dom skulle presentera.
Men den duger.

musmatta
2011-03-03, 20:27
Vad är egentligen manicker/widgets i honeycomb? Hur fungerar det?

Små grejer som utför små uppgifter och visar dem på hemskärmen, typ klocka, vädervisare, rss-tickers etc...

Doctor Snuggles
2011-03-03, 21:50
Jag hade hoppats på lite ny mjukvara, kanske främst nya funktioner för OSet. Lite mindre version av den. Jag hade ingen koll på vad dom skulle presentera.
Men den duger.

Det kommer ju lite nytt med 4.3 av iOS. Vad är det du vill ha för funktioner?
En mindre iPad? Kommer nog inte att hända i överskådlig framtid. Pixelskalningen funkar nog inte och det finns nog inte tillräckligt stort intresse. Kanske i framtiden när de etablerat iPad så mycket de kan.

Larsson
2011-03-24, 20:00
I morgon släpps iPad 2 i Sverige och här är de priser Apple har satt:

iPad wi-fi 16 gigabyte - 4 395 kronor
iPad wi-fi 32 gigabyte - 5 195 kronor
iPad wi-fi 64 gigabyte - 5 995 kronor
iPad 3G 16 gigabyte - 5 595 kronor
iPad 3G 32 gigabyte - 6 395 kronor
iPad 3G 64 gigabyte - 7 195 kronor

Så hur många kommer att köpa en i morgon? Själv funderar jag på 3G varianten med 16 eller 32 gb minne.

Doctor Snuggles
2011-03-24, 22:01
Jag är onekligen sugen på den billigaste varianten, även om det kanske blir lite tight om space.

Yes
2011-03-24, 22:17
Prylbögen inom mig har fått tampas med lite ha-begär, men det här måste vara ett av de få tillfällen prylbögen är helt dum i huvudet.

iPaden är ju som en förvuxen iPhone som varken kan ersätta mobilen eller laptopen. Skärmen verkar dessutom svårläst i starkt bakgrundsljus. Så vad ska man ha den till? Den är ju inte ens bra till porrsurf i sängen, med tanke på att den verkar kräva båda händerna.

Lando
2011-03-24, 22:30
Log ofrivilligt när jag såg den här:

http://www.youtube.com/watch?v=pbl_6DmzO4g

Snacka om att dom kan skapa habegär, i alla fall hos mig...

pragmatist
2011-03-24, 22:31
Prylbögen inom mig har fått tampas med lite ha-begär, men det här måste vara ett av de få tillfällen prylbögen är helt dum i huvudet.

iPaden är ju som en förvuxen iPhone som varken kan ersätta mobilen eller laptopen. Skärmen verkar dessutom svårläst i starkt bakgrundsljus. Så vad ska man ha den till? Den är ju inte ens bra till porrsurf i sängen, med tanke på att den verkar kräva båda händerna.

Jag ångrar mitt köp av en iPad en smula faktiskt. Den samlar mest damm. Förhoppningsvis kommer jag använda den mer i sommar när jag reser runt mer, för just nu känns den som bortkastade pengar faktiskt. En 11" MBA hade varit ett så mycket bättre köp.

Doctor Snuggles
2011-03-24, 22:31
Har man surfat på en iphone, eller försökt göra något halvvettigt med den (som inte behöver laptop power) så fattar man vad den är till för.
Att kalla den en förvuxen iphone är sååå pre-ipad 1 launch.

Personligen skulle jag använda den som en surfplatta framför tv:n (mycket skönare att använda än en laptop medan man slöligger i soffan) och på fiket, videospelare och bokläsare på resor och i sängen, samt lite annat smått och gott med diverse roliga appar som finns. Men visst skulle jag också föredra en transreflektiv skärm så man kunde ligga på beachen med den. Klarar jag mig utan en - visst. Vill jag klara mig utan en - nej. ;)

pragmatist
2011-03-24, 22:51
Jag kommer på mig själv med att använda min iPhone 4 till sånt som även min iPad klarar eftersom det är så mycket enklare att ta med sig iPhonen, man kan hantera den med en hand osv. iPad:en är egentligen bara riktigt bra om man sitter ned på ett ställe en längre tid och inte har en riktig dator tillgänglig på ett bekvämt sätt, d.v.s. tv-soffan, tåget, baksätet på en bil o.s.v. Om detta sedan är något man har ett behov av eller inte beror ju på ens livssituation.

Yes
2011-03-24, 22:57
Just bekväm att surfa med i vissa situationer ser jag som det enda som talar för iPaden. Det skulle vara typ på tåget för min del. Fast då är ändå mobilen lättare att ha med sig. Sen ÄR det ju faktiskt en förvuxen iPhone.

Doctor Snuggles
2011-03-24, 22:58
Jag tror inte ipad handlar så mycket om behov. Få människor såg att det fanns något behov när den kom ut. Det handlar om upplevelsen, som i sin tur skapar ett behov. Jag tycker det ofta är skönare att använda min ipod touch, än det är att använda datorn, trots att skärmen är för liten och för plottrig för att göra något vettigt (särskilt surfa). Det sistnämnda undviks med en större skärm, och nu dessutom med bra hastighet, och lättare/tunnare (ipad 1 var för bulkig för min smak).
Multitouch och begränsad multitasking är lugnande på något sätt, när däremot en vanlig dator ofta stressar upp mig. Strange, och inget jag hade förväntat mig, but true.

Ademius
2011-03-24, 23:13
Jag tror inte ipad handlar så mycket om behov. Få människor såg att det fanns något behov när den kom ut. Det handlar om upplevelsen, som i sin tur skapar ett behov. Jag tycker det ofta är skönare att använda min ipod touch, än det är att använda datorn, trots att skärmen är för liten och för plottrig för att göra något vettigt (särskilt surfa). Det sistnämnda undviks med en större skärm, och nu dessutom med bra hastighet, och lättare/tunnare (ipad 1 var för bulkig för min smak).
Multitouch och begränsad multitasking är lugnande på något sätt, när däremot en vanlig dator ofta stressar upp mig. Strange, och inget jag hade förväntat mig, but true.

Ser inte hur det skulle vara bättre att surfa på en 10"-skärm och navigera med fingrarna med en i jämförelse kass webbläsare (mot det man kan använda sig av på en riktig dator) som dessutom är bra mycket mer långsammare. Hatar att surfa på iPhone mer än någon minut. Men sedan är jag den som har många add-ons (bara avsaknaden av en adblocker är en deal-breaker), är helt beroende av att använda mus (mittenklick för att öppna i ny flik, samt mouse gestures) och surfar alltid med väldigt många flikar öppna. Man är väl olika antar jag *screwy*

Har man redan en laptop och en smartphone är det mer eller mindre bara en onödig lyxprodukt som man kan leka med. Jag har ännu inte hittat något rimligt användningsområde för den och har därför heller inte köpt någon.

Yes
2011-03-24, 23:16
Där har vi olika synsätt. Vill jag ha en upplevelse hoppar jag fallskärm eller nåt. När det kommer till datorprylar vill jag att de ska kunna få saker uträttade.

Doctor Snuggles
2011-03-24, 23:35
Där har vi olika synsätt. Vill jag ha en upplevelse hoppar jag fallskärm eller nåt. När det kommer till datorprylar vill jag att de ska kunna få saker uträttade.

Alla teknikprylar får per definition "saker" uträttade. Frågan i detta fallet är på vilket sätt de får dem uträttade, upplevelsemässigt. Varför ipad har blivit en sådan succe är just pga att upplevelsen är en aning magisk, i Apples egna ord. Jag kanske snarare skulle beskriva upplevelsen som ... mänsklig - emotionellt tillfredställande på ett primalt sätt med en fingermässig direktkontakt till vad man gör, lite på samma sätt som barn finner att måla med fingrarna roligt, och det är bl a just det som människor upplever.
MAn kan t.ex. rent funktionellt sett läsa böcker i post-it format också, men det är inte särskilt behagligt. Användarupplevelsen är det nya svarta, och Apple har fattat det.

Yes
2011-03-25, 10:30
Alla teknikprylar får per definition "saker" uträttade. Frågan i detta fallet är på vilket sätt de får dem uträttade, upplevelsemässigt. Varför ipad har blivit en sådan succe är just pga att upplevelsen är en aning magisk, i Apples egna ord. Jag kanske snarare skulle beskriva upplevelsen som ... mänsklig - emotionellt tillfredställande på ett primalt sätt med en fingermässig direktkontakt till vad man gör, lite på samma sätt som barn finner att måla med fingrarna roligt, och det är bl a just det som människor upplever.
MAn kan t.ex. rent funktionellt sett läsa böcker i post-it format också, men det är inte särskilt behagligt. Användarupplevelsen är det nya svarta, och Apple har fattat det.
Fast i normala fall är "hur" även kopplat till funktiion. I Apple's fall verkar det mer handla om hur det känns.

Jag tror Apple snarare har fattat att de inte kan konkurrera med PC's på samma villkor. De skulle snabbt bli en i mängden. Istället säljer man på känslor.

hurril
2011-03-25, 10:52
Kan det inte bara få vara en rent förträfflig leksak då? Gillar man inte lek och skoj så kan man hålla sig till att testa nästa veckas Linux-distro bara :)

Yes
2011-03-25, 11:07
Nej, den kan inte få vara det.

hurril
2011-03-25, 11:12
Nej, den kan inte få vara det.

Hade det fungerat bättre om man besmyckat den med tredimensionella och holograminducerande klistermärken om slag av processor, fönsterhanterarens äkthet och några fräsigt skrikiga amerikanska termer om innehavets relativa kyla?

Yes
2011-03-25, 11:15
Nej. Bara nej.

hurril
2011-03-25, 11:16
Nej. Bara nej.

:/

Jag blir själv ganska hård i brallan av tanken på en iPad.

Ademius
2011-03-25, 11:36
:/

Jag blir själv ganska hård i brallan av tanken på en iPad.

Vill ha känslan är stark, men förnuftet säger nej. Den känns mest bara väldigt opraktisk i jämförelse med en dator eller en smartphone beroende på vilken mobilitet man behöver. Känns ju också väldigt osmidigt att släpa med sig en iPad.

Yes
2011-03-25, 11:37
Har du funderat på exorcism?

Annars ser Asus nya EEE Slate lovande ut. Den drivs av en Core i5, kör Windows och kommer med en Wacom-penna. Eventuellt minus för batteritiden dock, om man tycker sånt är viktigt.

hurril
2011-03-25, 11:37
Vill ha känslan är stark, men förnuftet säger nej. Den känns mest bara väldigt opraktisk i jämförelse med en dator eller en smartphone beroende på vilken mobilitet man behöver. Känns ju också väldigt osmidigt att släpa med sig en iPad.

Opraktisk är ett gott omdöme så jag vet inte vad du snackar om :)

Ademius
2011-03-25, 11:41
Opraktisk är ett gott omdöme så jag vet inte vad du snackar om :)

Opraktiskt som i osmidig. Upplevelsen av att använda den är sämre i jämförelse med andra alternativ. Själv skulle jag tippa på att det är mest nyhetens behag och "coolhetsfaktorn" som spelar in här.

PowPow
2011-03-25, 11:44
Opraktiskt som i osmidig. Upplevelsen av att använda den är sämre i jämförelse med andra alternativ. Själv skulle jag tippa på att det är mest nyhetens behag och "coolhetsfaktorn" som spelar in här.

Du får det att låta som om nyehtens behag inte skulle vara tillräckligt? :D

PowPow
2011-03-25, 11:51
Någon som testat köra sin ipad som extern display och ritplatta till sin macbook eller liknande? Även om det finns stora begränsningar så verkar det nice.

http://iphone.appstorm.net/how-to/utilities-how-to/use-your-ipad-as-a-second-display-and-wacom-tablet/

Yes
2011-03-25, 12:07
Någon som testat köra sin ipad som extern display och ritplatta till sin macbook eller liknande? Även om det finns stora begränsningar så verkar det nice.

http://iphone.appstorm.net/how-to/utilities-how-to/use-your-ipad-as-a-second-display-and-wacom-tablet/
Att kladda med fingrarna utan tryckänslighet tycker jag gör sig ytterst dåligt som ritplatta.

Att kunna ha en bärbar dator som kan konkurrera med en Cintiq var det första jag tänkte på så fort plattorna började komma. Dels skulle man kunna ha ritfunktionen och sen kan den även tjänstgöra som en bärbar dator. Asus EEE Slate är väl det närmaste som finns inom samma prisklass. HP ska ha nåt som är lite dyrare och Lenovo verkar ha nån modell som sparkar stjärt men kostar massor.

Ademius
2011-03-25, 12:36
Du får det att låta som om nyehtens behag inte skulle vara tillräckligt? :D

Nyhetens behag är ju just bara det. Vad är kvar när nyhetens behag har lagt sig? Känslan av hur osmidigt och opraktiskt det faktiskt är och insikten av att man faktiskt inte har något praktiskt användningsområde för den. Men visst, till en början kan det ju vara kul.

PowPow
2011-03-25, 12:41
Nyhetens behag är ju just bara det. Vad är kvar när nyhetens behag har lagt sig? Känslan av hur osmidigt och opraktiskt det faktiskt är och insikten av att man faktiskt inte har något praktiskt användningsområde för den. Men visst, till en början kan det ju vara kul.

Klart det finns ett användningsområdet för det, även om saker såklart är härligast i början. Finns ju ingen pryl som inte blir överflödig med tiden. Och att det ska vara praktiskt ser inte jag som något krav precis (även om jag personligen ser ipaden som ytterst praktisk).

PowPow
2011-03-25, 12:43
Att kladda med fingrarna utan tryckänslighet tycker jag gör sig ytterst dåligt som ritplatta.



Finns ju pennor. Men rita hade jag inte tänkt ändå. Går ju inte att jämföra med en riktig ritplatta. Tänkte mest att man kunde ha kontroller till program (tänker adobes suite framför allt) på ipaden när man jobbar på datorn.

Pontus
2011-03-25, 12:45
Skärmen är alltså dålig i solljus? Finns det skydd eller liknande som man kan sätta ovanpå skärmen så att man ser bättre? Eller är det helt enkelt fel skärm för utomhusbruk? Jag tänkte nämligen använda den som sjökort när man är ute med båten.

Nitrometan
2011-03-25, 12:47
Skärmen är alltså dålig i solljus? Finns det skydd eller liknande som man kan sätta ovanpå skärmen så att man ser bättre? Eller är det helt enkelt fel skärm för utomhusbruk? Jag tänkte nämligen använda den som sjökort när man är ute med båten.

Då får du ha en keps eller en strut.

Doctor Snuggles
2011-03-25, 13:05
Har du funderat på exorcism?

Annars ser Asus nya EEE Slate lovande ut. Den drivs av en Core i5, kör Windows och kommer med en Wacom-penna. Eventuellt minus för batteritiden dock, om man tycker sånt är viktigt.

Ja, va fan, ladda portabla grejer stup i kvarten är ju halva nöjet!

Doctor Snuggles
2011-03-25, 13:09
Skärmen är alltså dålig i solljus? Finns det skydd eller liknande som man kan sätta ovanpå skärmen så att man ser bättre? Eller är det helt enkelt fel skärm för utomhusbruk? Jag tänkte nämligen använda den som sjökort när man är ute med båten.

Dömer jag efter min touch så är den det bästa man kan få i fråga om lcd skärmar, förutom glaren dvs spegeleffekten då. Visst krossar dock vanliga läsplattor fortfarande i den aspekten. När apple kommer göra en transreflektiv, matt, skärm så kommer de krossa hela den marknaden också, men frågan är när/om det sker.

Solros
2011-03-25, 13:36
När använder ni den, och till vad?
Kan ev se mig själv läsa nyheterna på tunnelbanan, men det gör jag ju redan i mobilen.

PowPow
2011-03-25, 13:41
När använder ni den, och till vad?
Kan ev se mig själv läsa nyheterna på tunnelbanan, men det gör jag ju redan i mobilen.

"Lånedator" hemma, ha i soffan för att surfa och styra htpc via remote eller välja musiken som spelas hemma med den, använda som anteckningsblock och läsplatta,, skicka bilder direkt till den för preview direkt på den skärmen istället för att bara ha på kameran och eventuellt sin egen dator när man fotograferar (andra kan se vad som händer), ha bildvisning (tänk familjefoton och semesterbilder här) på den (mer intuituvt än på en dator så även äldre hanterar det), kolla filmer/serier när man inte är hemma osv.

Ademius
2011-03-25, 14:17
Klart det finns ett användningsområdet för det, även om saker såklart är härligast i början. Finns ju ingen pryl som inte blir överflödig med tiden. Och att det ska vara praktiskt ser inte jag som något krav precis (även om jag personligen ser ipaden som ytterst praktisk).

Jag ser det då inte. Hittar inget användningsområde där en laptop, smartphone eller rent av en HTPC inte skulle lämpa sig bättre för ändamålet.
Extremt nischade situationer som uppstår väldigt sällan räknas inte.

PowPow
2011-03-25, 14:22
Jag ser det då inte. Hittar inget användningsområde där en laptop, smartphone eller rent av en HTPC inte skulle lämpa sig bättre för ändamålet.
Extremt nischade situationer som uppstår väldigt sällan räknas inte.

Fast att du inte hittar användningsområde kan du ju inte likställa med att det inte finns användningsområde.

Andreas Guiance
2011-03-25, 14:28
Jag är personligen extremt anti-Apple av ren princip, och skulle aldrig använda en, men tänker ändå köpa en till min farsa (om jag lyckas få tag på en idag).

Tänkta användningsområden:

1. Läsa tidningar/böcker i sängen.
2. Kunna kolla fotografier på en bättre skärm än kamerans inbyggda på semestrar.
3. Ta med dokument och liknande till kundmöten.
4. Enklare surf i soffan.

Ademius
2011-03-25, 14:31
Fast att du inte hittar användningsområde kan du ju inte likställa med att det inte finns användningsområde.

Det är kanske just det som är användningsområdet? Den är inte bra på något, men gör mycket. Ett slags AIO-verktyg

PowPow
2011-03-25, 14:35
Det är kanske just det som är användningsområdet? Den är inte bra på något, men gör mycket. Ett slags AIO-verktyg

Hur gjorde du den tolkningen av mitt inlägg?

Skulle nästan säga tvärt om. Det är mycket man inte kan göra med den men det den kan göra gör den jäkligt bra.

Andreas Guiance
2011-03-25, 14:51
Är tydligen en jävla massa köer redan har jag fått höra...tveksamt om man orkar släpa sig dit om man riskerar att inte få någon.

Ademius
2011-03-25, 14:55
Hur gjorde du den tolkningen av mitt inlägg?

Skulle nästan säga tvärt om. Det är mycket man inte kan göra med den men det den kan göra gör den jäkligt bra.

Det var ingen tolkning av ditt inlägg, jag använde ditt inlägg för att förtydliga min poäng. Jag håller inte med dig och du håller inte med mig. Min poäng borde vara tydlig vid det här laget. Vi värderar lämplighet, smidighet, användningsområde samt hur praktisk den är olika helt enkelt. Därmed inte sagt att den inte kommer att ha ett användningsområde i framtiden, därför avvaktar jag och iakttar utvecklingen under tiden.

Pontus
2011-03-25, 19:16
Dömer jag efter min touch så är den det bästa man kan få i fråga om lcd skärmar, förutom glaren dvs spegeleffekten då. Visst krossar dock vanliga läsplattor fortfarande i den aspekten. När apple kommer göra en transreflektiv, matt, skärm så kommer de krossa hela den marknaden också, men frågan är när/om det sker.

Ja det är ju skärmen, och då också glaset, som jag funderar på. Ska jag tolka ditt inlägg som att den är dålig vid fint väder utomhus? Om den är likadan som Iphone 4 så kan jag ju testa med den utomhus först. Duger den så borde ipad duga?

Doctor Snuggles
2011-03-26, 01:12
Ja det är ju skärmen, och då också glaset, som jag funderar på. Ska jag tolka ditt inlägg som att den är dålig vid fint väder utomhus? Om den är likadan som Iphone 4 så kan jag ju testa med den utomhus först. Duger den så borde ipad duga?

Det är ingen retina skärm på den d.v.s pixeltätheten är lägre men annars borde kvaliten och antagligen ljusstyrkan vara jämförbar antar jag. Googla annars. Måste finnas
folk som testat.

Yes
2011-03-26, 01:45
Dömer jag efter min touch så är den det bästa man kan få i fråga om lcd skärmar, förutom glaren dvs spegeleffekten då. Visst krossar dock vanliga läsplattor fortfarande i den aspekten. När apple kommer göra en transreflektiv, matt, skärm så kommer de krossa hela den marknaden också, men frågan är när/om det sker.
Enda sättet att göra det idag, förutom såna där saker man klistrar på skärmen som också minskar ljusstyrkan, är genom att ta bort multitouchfunktionen. Det är den delen av skrämen som gör den så reflektiv.

Vilka marknader har Apples skärmar någonsin krossat?

Simon
2011-03-26, 10:33
Enda sättet att göra det idag, förutom såna där saker man klistrar på skärmen som också minskar ljusstyrkan, är genom att ta bort multitouchfunktionen. Det är den delen av skrämen som gör den så reflektiv.

Vilka marknader har Apples skärmar någonsin krossat?

Datormarknaden.

Doctor Snuggles
2011-03-26, 13:13
Enda sättet att göra det idag, förutom såna där saker man klistrar på skärmen som också minskar ljusstyrkan, är genom att ta bort multitouchfunktionen. Det är den delen av skrämen som gör den så reflektiv.

Vilka marknader har Apples skärmar någonsin krossat?

Va? Jag refererade uppenbarligen inte till skärmen utan till tablet/netbook marknaden.
Deras vanliga skärmar är också reflektiva. Det är snarare det skyddande glaset som är reflektivt.

Yes
2011-03-26, 13:36
Va? Jag refererade uppenbarligen inte till skärmen utan till tablet/netbook marknaden.
Deras vanliga skärmar är också reflektiva. Det är snarare det skyddande glaset som är reflektivt.
Nå, det var lätt att misstolka

Det skyddande glaset kanske också är reflektivt men multitouch är nog det största hindret från att göra matta skärmar. De är ofta reflektiva(varför vissa laptopägare river ut den delen från sina skärmar), och att hitta icke-reflektiva(finns de?) i bra kvalitet som kan levereras i flera miljoner ex kan bli ett problem för Apple.

Doctor Snuggles
2011-04-11, 20:38
Jobs segrar igen. Syncar från ipoden och nu blir det hemåt för att lira Aralon HD... eh, jag menar kolla jobbmail och kalender och sådant jobbmässigt. :D

Doctor Snuggles
2011-04-23, 23:03
Nu när jag lekt med paddan en del kan jag säga bestämt: bästa surfupplevelsen my ass! För att inte ens nämna flashavsaknadirritationen, så är det asbökigt att skriva på t.ex forum, sajter som inte vill visas korrekt, touchklickande som inte träffar rätt alltid osv. Inte lika frustrerande som att surfa på en telefon, men inte långt ifrån.

Fippla med videos osv är också jävligt bökigt då det inte finns en vettig streamtjänst typ netflix i europa. Vissa spel är kul, men det blir lite meh efter ett tag. Läsa tidningar, böcker och lite appar som ritappar är vad den funkar till bäst.

Snobbe
2011-04-23, 23:05
Morsan köpte en Ipad, jag är generellt VÄLDIGT anti apple, men jag måste ge dom att dom ipad är riktigt bra. De kanske inte är värda 5k styck men jag hade helt klart kunnat ge 2 för en. Och om Android kommer ikapp så blir det ett givet köp med en sån om det kommer ut någon fin sådan.

Doctor Snuggles
2011-04-23, 23:17
Med tanke på att det inte verkar komma några vettiga androidplattor för under 8000 så får du nog vänta länge om du vill ha det billigare.

Jarod
2011-04-23, 23:28
Morsan köpte en Ipad, jag är generellt VÄLDIGT anti apple, men jag måste ge dom att dom ipad är riktigt bra. De kanske inte är värda 5k styck men jag hade helt klart kunnat ge 2 för en. Och om Android kommer ikapp så blir det ett givet köp med en sån om det kommer ut någon fin sådan.

http://www.asus.com/Eee/Eee_Pad/Eee_Pad_Transformer_TF101/

MasterChief
2011-04-24, 10:19
Nu när jag lekt med paddan en del kan jag säga bestämt: bästa surfupplevelsen my ass! För att inte ens nämna flashavsaknadirritationen, så är det asbökigt att skriva på t.ex forum, sajter som inte vill visas korrekt, touchklickande som inte träffar rätt alltid osv. Inte lika frustrerande som att surfa på en telefon, men inte långt ifrån.

Fippla med videos osv är också jävligt bökigt då det inte finns en vettig streamtjänst typ netflix i europa. Vissa spel är kul, men det blir lite meh efter ett tag. Läsa tidningar, böcker och lite appar som ritappar är vad den funkar till bäst.

Vem har kapat doktorns konto?

Doctor Snuggles
2011-04-24, 12:30
Vem har kapat doktorns konto?

Jag är inte en orimlig fanboy, ser du. Plattan är fortfarande lååångt framför konkurenterna, men den är inte utan brister. Nu vände jag mig mest mot apples reklam. Är man lite mer blygsam med att göra reklam för dess fördelar så är jag med.

Snobbe
2011-04-24, 13:07
http://www.asus.com/Eee/Eee_Pad/Eee_Pad_Transformer_TF101/

Såg sweclockers recension på den där och jag var inte helt imponerad. Men det handlar nog mer om att android och apparna ligger ganska dåligt till just nu.

MasterChief
2011-04-24, 16:24
Jag är inte en orimlig fanboy, ser du. Plattan är fortfarande lååångt framför konkurenterna, men den är inte utan brister. Nu vände jag mig mest mot apples reklam. Är man lite mer blygsam med att göra reklam för dess fördelar så är jag med.

Är precis på väg att köpa en men det inlägg fick mig att börja fundera. Kommer jag bli mer frustrerad, när jag sitter på altanen och slösurfar, än vad jag orkar med?

Granatgiraffen
2011-04-24, 16:45
Är precis på väg att köpa en men det inlägg fick mig att börja fundera. Kommer jag bli mer frustrerad, när jag sitter på altanen och slösurfar, än vad jag orkar med?

Jag är sugen på en mindre. Kollar lite på playbook, men vet inte.
http://www.youtube.com/watch?v=gRMdWEMzMmk

Doctor Snuggles
2011-04-24, 17:37
Är precis på väg att köpa en men det inlägg fick mig att börja fundera. Kommer jag bli mer frustrerad, när jag sitter på altanen och slösurfar, än vad jag orkar med?

Det är väl mest skrivandet som är jobbigt. Hänger du inte mest på forum, och/eller videosajter förutom dutuben så funkar den dugligt. Beror på vad man är van vid när man surfar. Jag är ju lite av en poweruser iof, och vill ha det på ett visst sätt, så. Finns ju mycket annat skoj med den , roliga appar osv.

Ademius
2011-04-24, 17:59
Nu när jag lekt med paddan en del kan jag säga bestämt: bästa surfupplevelsen my ass! För att inte ens nämna flashavsaknadirritationen, så är det asbökigt att skriva på t.ex forum, sajter som inte vill visas korrekt, touchklickande som inte träffar rätt alltid osv. Inte lika frustrerande som att surfa på en telefon, men inte långt ifrån.

Fippla med videos osv är också jävligt bökigt då det inte finns en vettig streamtjänst typ netflix i europa. Vissa spel är kul, men det blir lite meh efter ett tag. Läsa tidningar, böcker och lite appar som ritappar är vad den funkar till bäst.

Precis det jag menade i mina inlägg förut. Det ser häftigt och väldigt bra ut upplevelsemässigt, men i praktiken är det inte det. Det är endast en uppförstorad version av att surfa på iPhone, vilket också suger rätt rejält om man tänker efter.

Doctor Snuggles
2011-04-24, 19:34
Precis det jag menade i mina inlägg förut. Det ser häftigt och väldigt bra ut upplevelsemässigt, men i praktiken är det inte det. Det är endast en uppförstorad version av att surfa på iPhone, vilket också suger rätt rejält om man tänker efter.

Nu finns det ju andra fördelar/funktioner som sagt, men eftersom jag just är emellan datorer och har bara paddan hemma, så upplevdes nog frustrationen som större än vad den egentligen är. Det GÅR åtminstone att surfa på den. Det är nästan som det inte går alls på en iphone, om man är det minsta otålig. ;)

Ademius
2011-04-24, 20:08
Nu finns det ju andra fördelar/funktioner som sagt, men eftersom jag just är emellan datorer och har bara paddan hemma, så upplevdes nog frustrationen som större än vad den egentligen är. Det GÅR åtminstone att surfa på den. Det är nästan som det inte går alls på en iphone, om man är det minsta otålig. ;)

Borde ju vara lite samma sak. Knappast så att jag skulle byta till att surfa på en iPad om jag kunde ha en ultraportabel dator som jag tar med mig om jag ändå ska släpa väska. Är jag hemma är ju vanliga datorn ändå bäst och vill jag inte ha en väska alls är iPhone det självklara valet. I det sista fallet är det bara OK eftersom man inte har något annat, då mest på grund av bekvämligheten av att slippa släpa med sig något i en väska.

Skulle inte klara mig utan vare sig laptop eller smartphone numera, men då har jag ingen iPad heller. Jag ser dock fortfarande inte var den passar in.

skans
2011-04-24, 20:17
Jag använder till allt möjligt och skrivandet fungerar bra så länge man inte skirver romaner.

Buzz player är ett måste, lägg över film utan konventering, streama film från NAS FTP mm utan bekymmer.

pragmatist
2011-04-24, 20:46
Är precis på väg att köpa en men det inlägg fick mig att börja fundera. Kommer jag bli mer frustrerad, när jag sitter på altanen och slösurfar, än vad jag orkar med?

Den duger gott för slösurfande på altanen eller i tv-soffan. I övrigt är det en leksak för barn, som jag ser det. Om du redan har allt, köp för all del en ipad men förvänta dig inte att den ska kunna ersätta någon annan apparat.

Granatgiraffen
2011-04-24, 21:03
Den duger gott för slösurfande på altanen eller i tv-soffan. I övrigt är det en leksak för barn, som jag ser det. Om du redan har allt, köp för all del en ipad men förvänta dig inte att den ska kunna ersätta någon annan apparat.

Nog för att ni är smarta herrar men ni har helt missat poängen med en ipad. Man ska ha den som fjärris till sitt mediacenter, mac mini! Mycket stiligt.

Doctor Snuggles
2011-04-24, 23:03
Jag använder till allt möjligt och skrivandet fungerar bra så länge man inte skirver romaner.

Buzz player är ett måste, lägg över film utan konventering, streama film från NAS FTP mm utan bekymmer.

Buzz verkar görbra. Några andra tips? Kanske på bra review sajter?

C.E.J.
2011-04-29, 16:35
Nån annan som fått:

'Sheelah Earle har gjort dig till administratör för sidan "Test and Keep Apple iPad2"'

där det står

Dear Facebook User,

you are invited to test a new Apple iPad 2!
Because of the big hype around the iPad 2, we are giving
away 10,000 new
iPads 2 for review purposes (totally free!) until Friday April
29, 2011.

Got curious?

It's quick and easy!
Click OK and just follow these 3 simple steps:

1. Enter your email.
2. Enter your shipping address.
3. Wait 3-5 business days to receive your new Apple iPad2
and instructions in the mai!

Unavailable in your area :D

Pontus
2011-04-29, 17:20
Fungerar GPSen på Ipaden även om man inte har ett sim-kort i den?

Doctor Snuggles
2011-04-30, 15:06
Fungerar GPSen på Ipaden även om man inte har ett sim-kort i den?

Nja, den vet var du är ngnstans om det är det du menar. Vet inte om den har en regelrätt gps i sig.

snej
2011-04-30, 15:35
Den har väl ingen GPS utan går bara på position utifrån 3G mast?

Pontus
2011-05-01, 16:30
Joo... det är GPS i den, A-GPS. Funderade på om den då var beroende på SIM-kort, men enligt länk nedan så är det tydligen tvärt om, med SIM-kort är den extra snabb och i annat fall så är det som en vanlig GPS.

http://forum.macworld.se/topic/132500-fungerar-gpsen-i-ipad-3g-utan-sim-kort/

Jarod
2011-05-01, 16:37
Om man vill ha något mobilt bredband till ipaddan och man bara surfar sporadiskt vid sommarstugan, vad är mest prisvärt då?

snej
2011-05-01, 16:45
Om man vill ha något mobilt bredband till ipaddan och man bara surfar sporadiskt vid sommarstugan, vad är mest prisvärt då?

Finns kontant-surf som du fyller på, typ 1 vecka för en viss summa osv. Tror det är Tele2. Men finns säkert olika.

Pontus
2011-05-01, 19:22
Om man vill ha något mobilt bredband till ipaddan och man bara surfar sporadiskt vid sommarstugan, vad är mest prisvärt då?
Om du inte har sommarstugan mitt i stan så borde du kolla första vilka operatörer som fungerar att surfa bra på. Tex i den delen av Sthlm skärgård där jag håller till är Tele2 och Telia helt värdelösa. Telenor fungerar hur bra som helst. 3 också enligt grannen.

Larsson
2011-05-02, 19:48
Om man vill ha något mobilt bredband till ipaddan och man bara surfar sporadiskt vid sommarstugan, vad är mest prisvärt då?

Kolla om du kan ha ett tvillingkort till ditt mobilabb. Jag har telenor och betalar 29:- i månaden för ett extra sim-kort. För jag antar att du har något datapaket till mobilen.

Tricce
2011-05-02, 20:03
Hela min sons klass fick en varsin ipad2 idag som dom ska testa ifall det kan vara ett bra verktyg i skolan.

bear.flowertwig
2011-05-03, 12:34
Jag kommer att vara "emellan dator" i 1-2 veckor under ett jobbyte och helt utan dator hemma, funderar om det skulle kunna rättfärdiga ett ipad-köp... Problemet är ju iofs att då har jag inget att synka den mot = kan inte komma igång? :-S

Är ni nöjda med 2:an? Nån som kör tangentbordet till?

Larsson
2011-05-03, 16:21
Jag kommer att vara "emellan dator" i 1-2 veckor under ett jobbyte och helt utan dator hemma, funderar om det skulle kunna rättfärdiga ett ipad-köp... Problemet är ju iofs att då har jag inget att synka den mot = kan inte komma igång? :-S

Är ni nöjda med 2:an? Nån som kör tangentbordet till?

Jag har använt 2:an sen den släpptes och är nöjd. Min bärbara dator används nu främst som medieserver. Men har du bara tillgång tillen dator för att aktivera iPaden ska du nog klara dig några veckor utan dator.

bear.flowertwig
2011-05-03, 20:51
Jag har använt 2:an sen den släpptes och är nöjd. Min bärbara dator används nu främst som medieserver. Men har du bara tillgång tillen dator för att aktivera iPaden ska du nog klara dig några veckor utan dator.

Kommer dessutom få låna en kompis macbook under tiden så jag är all set.

Var får man säkrast tag på 64GB WIFI i Sthlm tro? För man ska väl ha en utan 3G...hmm *rolleyes*

Lasse Kongo
2011-08-31, 15:16
Köpa padda2 nu eller vänta till 3an, vad tycker ni kolo?

En 32gb wifi tänkte jag, men vet i fan om jag ska vänta eller inte?

Andreas Guiance
2011-08-31, 15:19
För er som inte har behov av 3G inbyggt rekommenderar jag att ta en titt på Asus Eee Pad – jag är sjukt nöjd med min. Det finns fördelar med iPad 2:an...bla har den bättre ljud och flyter fortfarande lite snyggare (har suttit med båda rätt mycket), men fördelarna med Eee Paden överväger rejält enligt mig.

Runqen
2011-08-31, 15:22
För er som inte har behov av 3G inbyggt rekommenderar jag att ta en titt på Asus Eee Pad – jag är sjukt nöjd med min. Det finns fördelar med iPad 2:an...bla har den bättre ljud och flyter fortfarande lite snyggare (har suttit med båda rätt mycket), men fördelarna med Eee Paden överväger rejält enligt mig.

Utveckla gärna.

Andreas Guiance
2011-08-31, 15:24
Utveckla gärna.

Dels har den tangentbordet man kan sätta på, som ju är sjukt bra när man väl behöver det (plus ger åtta timmars mer batteritid). Men sedan är det hela Android-fördelen...att man helt enkelt kan göra vad man vill – inte bara det Apple vill:)

Doctor Snuggles
2011-08-31, 15:27
Dels har den tangentbordet man kan sätta på, som ju är sjukt bra när man väl behöver det (plus ger åtta timmars mer batteritid). Men sedan är det hela Android-fördelen...att man helt enkelt kan göra vad man vill – inte bara det Apple vill:)

Inte så svårt att jailbreaka, om man nu vill det.
Sedan så är det hela apple-fördelen.... att det finns minst 100 ggr så många bra appar.

Dreas
2011-08-31, 15:42
Inte så svårt att jailbreaka, om man nu vill det.
Sedan så är det hela apple-fördelen.... att det finns minst 100 ggr så många bra appar.När såg du över Androids appar senast?

Doctor Snuggles
2011-08-31, 16:01
När såg du över Androids appar senast?

Så du säger att Android inte lider av fragmenteringsproblem (vilket gör det mycket svårare att göra buggfria appar) och att det på ett par månader har ploppat upp tiotusentals kvalitetsappar för tablets?

EDIT: Ja, det verkar som det finns skitmånga.
http://androidforums.com/general-tablet-talk/328462-honeycomb-apps-list.html