handdator

Visa fullständig version : Ont i vänstra sidan bakom revbenen


Lillleif
2011-03-02, 20:12
Fick ont bakom revbenen igår när jag skulle lägga mig i soffan (!)
Körde bänkpress i måndags och innebandy igår.
Idag ömmar det om man trycker lite på revbenen. Har inte fått någon smäll så jag tror inte det är sprickor på själva benen. Kan det vara en muskelsträckning?

Lillleif
2011-03-04, 08:51
Någon? Har fortfarande ont, särskilt när jag sträcker upp vänsterarmen.

hejhopp79
2011-03-05, 16:15
Gör det mindre ont? Isf är det ju iaf på väg åt rätt håll.

TurningTorso
2011-03-05, 16:41
Serratus anterior? Bara en gissning...

Crocker
2011-03-05, 16:42
Kände samma sak idag, tränade rygg hårt igår. Tror du är trött i kroppen bara. Se om det släpper efter några dagar.

TurningTorso
2011-03-05, 17:56
Skrev på mobilen förut så jag orkade inte skriva mer än muskeln jag gissade på.

Anledningen att jag gissade serratus anterior var mest revben och att du inte kunde sträcka upp armen. Det går inte höja armen speciellt högt utan det muskeln. Sen kan man nog koppla in den lite när man kör bänk i slutläget.

Kolla här och se om nåt stämmer:

http://www.triggerpointbook.com/sidestit.htm

Lillleif
2011-03-06, 14:28
Tack för länken. Kan vara, dock känner jag ingenting i ryggen. Har tagit några vilodagar nu, det känns som det blir bättre, ömmar mest när jag har legat ner ett tag.

Får väl testa något styrkepass i veckan + jogga runt lite på innebandyn. Känns som en sån där del som är involverad i många rörelser.

Lillleif
2011-03-11, 20:08
Update - var till en naprapat idag. Det rör sig mest troligt om en låsning där revbenen ledar sig i ryggen. Han knäckte ryggen ett par gånger. Nu är det vila några dagar som gäller iom att det kan ha blivit någon liten inflammation i musklerna, sen ska jag nog kunna köra på som vanligt.

Tunga Vikter
2011-03-12, 01:31
Update - var till en naprapat idag. Det rör sig mest troligt om en låsning där revbenen ledar sig i ryggen. Han knäckte ryggen ett par gånger. Nu är det vila några dagar som gäller iom att det kan ha blivit någon liten inflammation i musklerna, sen ska jag nog kunna köra på som vanligt.

Känns det bättre nu då efter han knäckte till dig? Känns det som om låsningen har släppt? Känns det annorlunda i ryggen?

Har själv problem så därför jag undrar.

Lillleif
2011-03-12, 14:32
Jo det blev liksom genast lite lättare att andas osv. Dock är jag fortfarande lite öm och han sa att det alltid finns en risk att låsningen kommer tillbaka. Jag verkar ha lite känslig rygg i allmänhet nuförtiden, ska försöka köra på lite lättare vikter i mark och böj ett tag.

Tunga Vikter
2011-03-12, 15:19
Jo det blev liksom genast lite lättare att andas osv. Dock är jag fortfarande lite öm och han sa att det alltid finns en risk att låsningen kommer tillbaka. Jag verkar ha lite känslig rygg i allmänhet nuförtiden, ska försöka köra på lite lättare vikter i mark och böj ett tag.

Okej det var ju skönt att höra! :)

Ja precis, mina låsningar kommer alltid tillbaka. Har haft problem med små låsningar tidigare men aldrig så här grova som jag har nu. Är fruktansvärt jobbigt. Har ont varje morgon jag vaknar, släpper dock efter ett tag. Men man känner liksom att ryggen är låst och känns sned belastad.

Har/hade du något ont i skuldrorna eller nacken?

Lillleif
2011-03-13, 19:01
Tunga Vikter: Den här gången hade jag ingen smärta i nacken/skuldror men jag har haft problem med låsningar och nackspärr med jämna mellanrum, särskilt under hösten. Även ischiasnerven spökar lite då och då, jäkla glasrygg man har :(

Har börjat att växla lite arbetsställning på jobbet (kontorsjobb) så får se om det hjälper att arbeta en del stående, sägs ju avlasta ryggen lite.

Tunga Vikter
2011-03-14, 19:01
Tunga Vikter: Den här gången hade jag ingen smärta i nacken/skuldror men jag har haft problem med låsningar och nackspärr med jämna mellanrum, särskilt under hösten. Även ischiasnerven spökar lite då och då, jäkla glasrygg man har :(

Har börjat att växla lite arbetsställning på jobbet (kontorsjobb) så får se om det hjälper att arbeta en del stående, sägs ju avlasta ryggen lite.

Okej, men när du haft problem med det tidigare vad har hjälpt dig då? Naprapat eller?

Har själv kontors jobb så det blir säkert 8-12 timmar sittande om dagen då jag är egen företagare.

Tacksam för svar.

Lillleif
2011-03-14, 21:00
Naprapat någon gång per år har varit det som hjälpt mest. Blev rekommenderad att gå på massage med jämna mellanrum för att släppa lite på spänningarna men har inte hunnit med det.

Finns ju även en risk att jag skulle haft mer problem om jag inte stärkt ryggen genom styrketräning.